Buss-Snack

Busshistoriska forum => Ämnen äldre än 30 år => Ämnet startat av: Gunnar D skrivet 09 mars 2017, 18:21:02 PM

Titel: SS H25 Büssing på linje 67
Skrivet av: Gunnar D skrivet 09 mars 2017, 18:21:02 PM
(http://i601.photobucket.com/albums/tt93/GunnarD_photo/H25Hot9mars64Web_zpstbgnu0wr.jpg)

H25 5510 vid Hornstull mot Hägerstensåsen 9 mars 1964.

Mvh Gunnar
Titel: SV: SS H25 Büssing på linje 67
Skrivet av: WalleW skrivet 09 mars 2017, 19:43:19 PM
En kanonbild...igen  :) !
Fylld av busstrafik, liv och rörelse. Kan knappast bli bättre...

/   M v h   Walle
Titel: SV: SS H25 Büssing på linje 67
Skrivet av: HJP skrivet 09 mars 2017, 21:06:34 PM
****
Ahh! Mycket trevligt!  :)
I början av 1970-talet, var jag stationerad vid Hornsbergshallen. Då fanns det två (?) H25 kvar, i den målningen.
Jag körde dem några gånger, men fotograferade dem aldrig. Stort tack för den bilden  :)
Titel: SV: SS H25 Büssing på linje 67
Skrivet av: Mr H skrivet 10 mars 2017, 09:37:00 AM
Citat från: Gunnar D skrivet 09 mars 2017, 18:21:02 PM
(http://i601.photobucket.com/albums/tt93/GunnarD_photo/H25Hot9mars64Web_zpstbgnu0wr.jpg)

H25 5510 vid Hornstull mot Hägerstensåsen 9 mars 1964.

Mvh Gunnar

Jösses!

:D
Mr H
Titel: SV: SS H25 Büssing på linje 67
Skrivet av: Mr G skrivet 20 mars 2017, 12:20:19 PM
Ja, Jösses är väl beskrivet av den bilden.

Och den bilden har du suttit och tryckt på i alla dessa år, Gunnar. Jag är förstås mycket tacksam att du delar med dig av din skatt. Undrar lite vilka mer godbitar som kan finnas i gömmorna.

Var 67 tur 11 utsatt från Hornsberg, eller hade man lånat ut vagnen till Brännkyrkahallen?
Titel: SV: SS H25 Büssing på linje 67
Skrivet av: Mr G skrivet 22 mars 2017, 16:23:31 PM
Verkligen kul att få se den bilden som sagt. Men vilket nerköp för förare och trafikanter. Turen efter ser redan ut att vara ikapp. Efter 5 hållplatser bara. Däremellan har Büssingen segat sig uppför Västerbron. Där plockade Metropolen säkert ett par minuter.
Titel: SV: SS H25 Büssing på linje 67
Skrivet av: Mr H skrivet 22 mars 2017, 19:21:11 PM
Citat från: Mr G skrivet 22 mars 2017, 16:23:31 PM
Verkligen kul att få se den bilden som sagt. Men vilket nerköp för förare och trafikanter. Turen efter ser redan ut att vara ikapp. Efter 5 hållplatser bara. Däremellan har Büssingen segat sig uppför Västerbron. Där plockade Metropolen säkert ett par minuter.

Måste erkänna att jag kommer inte ihåg hur snabba eller långsamma H25 eller H26 var! Men att H27 var betydligt piggare än H32 kommer jag ihåg i alla fall!

Mr H
Titel: SV: SS H25 Büssing på linje 67
Skrivet av: Mr H skrivet 22 mars 2017, 19:24:54 PM
Citat från: Mr H skrivet 22 mars 2017, 19:21:11 PM
Måste erkänna att jag kommer inte ihåg hur snabba eller långsamma H25 eller H26 var! Men att H27 var betydligt piggare än H32 kommer jag ihåg i alla fall!

Mr H

PS
Vad kan H21/H22-Capitolen i bakgrunden t.v gå på för linje? Vilken linje var det som gick ner till hpl mot Långholmsgatan och sedan svängde dikt höger? Linjerna 63, 65 och 66 gick ju rakt igenom mot Hornsgatan. Kan det vara linje 30 som utkommen från Bergsund svänger in i spårfilen mot Långholmsgatan?
DS
Titel: SV: SS H25 Büssing på linje 67
Skrivet av: Peter Rost skrivet 22 mars 2017, 21:49:40 PM
Citat från: Mr G skrivet 20 mars 2017, 12:20:19 PM
Ja, Jösses är väl beskrivet av den bilden.

Och den bilden har du suttit och tryckt på i alla dessa år, Gunnar. Jag är förstås mycket tacksam att du delar med dig av din skatt. Undrar lite vilka mer godbitar som kan finnas i gömmorna.

Var 67 tur 11 utsatt från Hornsberg, eller hade man lånat ut vagnen till Brännkyrkahallen?

Hornsberg körde någon insats på 67:an har jag läst mig till, minns inte vilket turnummer. - Förekom H15 på aktuell linje vid något tillfälle?

//Peter
Titel: SV: SS H25 Büssing på linje 67
Skrivet av: Gunnar D skrivet 23 mars 2017, 10:13:39 AM
Citat från: Mr G skrivet 20 mars 2017, 12:20:19 PM

Var 67 tur 11 utsatt från Hornsberg, eller hade man lånat ut vagnen till Brännkyrkahallen?


Den var väl utsatt från Hornsberg, se även:
http://sparvagsmuseet.sl.se/databas/fridhemsplan-trafikanter-koar-vid-99644/

Citat från: Mr H skrivet 22 mars 2017, 19:24:54 PM
PS
Vad kan H21/H22-Capitolen i bakgrunden t.v gå på för linje? Vilken linje var det som gick ner till hpl mot Långholmsgatan och sedan svängde dikt höger? Linjerna 63, 65 och 66 gick ju rakt igenom mot Hornsgatan. Kan det vara linje 30 som utkommen från Bergsund svänger in i spårfilen mot Långholmsgatan?
DS

Är det inte linje 53 som vänder?

/Gunnar
Titel: SV: SS H25 Büssing på linje 67
Skrivet av: Mr H skrivet 23 mars 2017, 16:01:09 PM
Citat från: Gunnar D skrivet 23 mars 2017, 10:13:39 AM
Den var väl utsatt från Hornsberg, se även:
http://sparvagsmuseet.sl.se/databas/fridhemsplan-trafikanter-koar-vid-99644/

Är det inte linje 53 som vänder?

/Gunnar


Javisst ja den glömde jag!

/Mr H
Titel: SV: SS H25 Büssing på linje 67
Skrivet av: Mr H skrivet 23 mars 2017, 16:02:53 PM
Citat från: Peter Rost skrivet 22 mars 2017, 21:49:40 PM
Hornsberg körde någon insats på 67:an har jag läst mig till, minns inte vilket turnummer. - Förekom H15 på aktuell linje vid något tillfälle?

//Peter

Ja betydligt tidigare än på bilden så gick det väl tom H15A med släpbuss på linje 67T!

Mr H
Titel: SV: SS H25 Büssing på linje 67
Skrivet av: Gunnar D skrivet 24 mars 2017, 13:57:12 PM
Citat från: Mr H skrivet 23 mars 2017, 16:02:53 PM
Ja betydligt tidigare än på bilden så gick det väl tom H15A med släpbuss på linje 67T!

Mr H

...eller H16A...

/Gunnar
Titel: SV: SS H25 Büssing på linje 67
Skrivet av: Peter Rost skrivet 31 mars 2017, 05:54:42 AM
67:ans ändhållplats 1956 - Inteckningsvägen/Mellanbergsvägen.

https://s3.amazonaws.com/gs-geo-images/8a975e82-9a84-4e53-875a-69aba7350ad9_l.jpg
Titel: SV: SS H25 Büssing på linje 67
Skrivet av: Hasse L skrivet 07 april 2017, 12:36:10 PM
I MF-turlistan för linje 67 daterad 18.11.63 kan utläsas att Hbh på morgonen körde "kortturerna" 10-13 och Bkh tur 9. Under mellantrafiken gick åtta Brännkyrkavagnar i åttaminuterstrafik. Till eftermiddagen körde Hbh åter ut fyra vagnar - turerna 9-12. Brännkyrkas eftermiddagsutryckande tur 13 fortsatte rulla till midnatt.

I extratrafiken, linje 67T, kördes alla 12 morgonturerna av Hornsberg. Av de 13 turer som åtgick under eftermiddagen körde Hbh 12 och - i just den turlista jag har sparat - körde Söderhallen den trettonde, en "övergångsvagn" från linje 63 tur 92. Den turlistan har datumet 20.1.64.  /Hasse
Titel: SV: SS H25 Büssing på linje 67
Skrivet av: roggek skrivet 07 april 2017, 22:19:02 PM
en dörrteknisk fråga på H25:
Hur fungerade framdörren, eftersom det inte är en "traditionell" klaver/vikdörr?
Är det som jag gissat, att dörrbladen, oberoende av varandra "viks" på plats?

Kan någon förklara?
Titel: SV: SS H25 Büssing på linje 67
Skrivet av: Mr H skrivet 08 april 2017, 19:30:24 PM
Citat från: roggek skrivet 07 april 2017, 22:19:02 PM
en dörrteknisk fråga på H25:
Hur fungerade framdörren, eftersom det inte är en "traditionell" klaver/vikdörr?
Är det som jag gissat, att dörrbladen, oberoende av varandra "viks" på plats?

Kan någon förklara?

Som du säger! Mysigt att fastna med armen mellan dörrbladen!

Mr H
Titel: SV: SS H25 Büssing på linje 67
Skrivet av: Mr G skrivet 08 april 2017, 22:33:22 PM
Citat från: Hobgoblin skrivet 07 april 2017, 12:36:10 PM
I MF-turlistan för linje 67 daterad 18.11.63 kan utläsas att Hbh på morgonen körde "kortturerna" 10-13 och Bkh tur 9. Under mellantrafiken gick åtta Brännkyrkavagnar i åttaminuterstrafik. Till eftermiddagen körde Hbh åter ut fyra vagnar - turerna 9-12. Brännkyrkas eftermiddagsutryckande tur 13 fortsatte rulla till midnatt.

I extratrafiken, linje 67T, kördes alla 12 morgonturerna av Hornsberg. Av de 13 turer som åtgick under eftermiddagen körde Hbh 12 och - i just den turlista jag har sparat - körde Söderhallen den trettonde, en "övergångsvagn" från linje 63 tur 92. Den turlistan har datumet 20.1.64.  /Hasse

Fanns det en 67E också? 25-26 vagnar på 67:an (inkl 67T) är ju en hel del ändå, så det kanske inte behövdes någon 67E.

Över Liljeholmsbron är det väl annars 63E, 65E och 70E som är E-linjerna.

66E fanns det väl någon enstaka tur.

Men hur var det med 64:an på Södertäljevägsdelen och 68:an?



Titel: SV: SS H25 Büssing på linje 67
Skrivet av: Mr H skrivet 09 april 2017, 00:44:16 AM
Citat från: Mr G skrivet 08 april 2017, 22:33:22 PM
Fanns det en 67E också? 25-26 vagnar på 67:an (inkl 67T) är ju en hel del ändå, så det kanske inte behövdes någon 67E.

Över Liljeholmsbron är det väl annars 63E, 65E och 70E som är E-linjerna.

66E fanns det väl någon enstaka tur.

Men hur var det med 64:an på Södertäljevägsdelen och 68:an?

Linje 67T på morgonen gick väl i enkelriktad trafik till Telefonplan (LM E) via Hägerstensvägen. Därefter till Hökmossen i vagntransport och därifrån som linje 67E i linje 67:s sträckning till Fridhemsplan. Tveksamt om de skyltades 67E de gick ju hela linjesträckningen. På eftermiddagen var det tvärtom d.v.s 67E blev 67T. Om jag minns rätt... Kanske även fanns 67E-vagnar utöver samtrafiken med linje 67T också.

Mr H
Titel: SV: SS H25 Büssing på linje 67
Skrivet av: Gunnar D skrivet 09 april 2017, 15:07:51 PM
Citat från: Mr H skrivet 09 april 2017, 00:44:16 AM
Linje 67T på morgonen gick väl i enkelriktad trafik till Telefonplan (LM E) via Hägerstensvägen. Därefter till Hökmossen i vagntransport och därifrån som linje 67E i linje 67:s sträckning till Fridhemsplan. Tveksamt om de skyltades 67E de gick ju hela linjesträckningen. På eftermiddagen var det tvärtom d.v.s 67E blev 67T. Om jag minns rätt... Kanske även fanns 67E-vagnar utöver samtrafiken med linje 67T också.

Mr H

Enligt hplförteckningen gick 67T i trafik Telefonplan-Korpmossev och omvänt. Tror aldrig jag sett någon tur skyltad 67E däremot 67T även i "fel" riktning. Logiskt eftersom 67T enligt turlistan gick i en slinga Årstadal-Telefonplan-Korpmossevägen-Årstadal och omvänt.

/Gunnar
Titel: SV: SS H25 Büssing på linje 67
Skrivet av: Hasse L skrivet 09 april 2017, 17:00:01 PM
Det är litet oklart upplagt i turlistan för 67T i eftermiddagstrafiken, det anges ingen ankomsttid till ändstn Korpmossevägen, men de två första turerna verkar fortsätta utan uppehåll vid Kmv till Telefonplan där både ankomst- och avgångstid anges. Resten av avgångarna från Kmv sker efter vanlig regleringstid där och kolumnerna för Tfp är tomma. Man kan ju undra om dessa turer ändå kördes som "67E" tillbaka till stan? Körtiden till mellantiden i Årstadal är densamma som för ordinarie 67:or. I linjeuppgiftens Körvägar Eftermiddag står inget om alternativa vägar mot stan.
På morgonen är det tydligt: Alla ska köra via Tfp på utväg med angiven mellantid och reglertid finns sedan vid Korpmossevägen.

Man får intrycket att LME har femton förbindelser till jobbet med 67T, men eventuellt bara två vid återresan? Den alternativa tolkningen är att de eftermiddagsturer som inte har mellantid angiven vid Telefonplan ändå gick denna väg men utan särskild lastningstid (som de båda första som antagligen var högst belastade). Så skulle jag ville tolka det. Berätta nu hur det var - ni som växte upp i sydväst!

/H
Titel: SV: SS H25 Büssing på linje 67
Skrivet av: Gunnar D skrivet 09 april 2017, 18:14:32 PM
(http://i601.photobucket.com/albums/tt93/GunnarD_photo/H19Skylt67T_zpsiiwd8hee.jpg)

Citat från: Hobgoblin skrivet 09 april 2017, 17:00:01 PM
Berätta nu hur det var - ni som växte upp i sydväst!

Tyvärr inga klara minnesbilder från 67T när jag bodde där utan mina minnen är från besök 1963-64.
Jag har bara turlista 67T lördagar fr.o.m. 10.12.60 och på morgonen gick då 19 avgångar i "slingan" medan 10 avgångar bara gick Kmv-Kbp över "Åsen". Eftermiddag gick 5 avgångar Tfp-Kbp och 10 avgångar Kbp-Kmv-Kbp över "Åsen". Reglertid förekom vid Kmv.

/Gunnar
Titel: SV: SS H25 Büssing på linje 67
Skrivet av: Mr H skrivet 09 april 2017, 19:33:54 PM
Citat från: Gunnar D skrivet 09 april 2017, 18:14:32 PM
(http://i601.photobucket.com/albums/tt93/GunnarD_photo/H19Skylt67T_zpsiiwd8hee.jpg)

Tyvärr inga klara minnesbilder från 67T när jag bodde där utan mina minnen är från besök 1963-64.
Jag har bara turlista 67T lördagar fr.o.m. 10.12.60 och på morgonen gick då 19 avgångar i "slingan" medan 10 avgångar bara gick Kmv-Kbp över "Åsen". Eftermiddag gick 5 avgångar Tfp-Kbp och 10 avgångar Kbp-Kmv-Kbp över "Åsen". Reglertid förekom vid Kmv.

/Gunnar

Med denna utbredda busstrafik helt parallellt med spårvägslinje 14 Fridhemsplan-Hornstull-Kilaberg-Telefonplan kan man ju undra varför man inte satsade mer på spårvägsalternativet ex.vis med en linje 14E t/fr Telefonplan. Kanske berodde på platsbrist vid Fridhemsplan men det var inte bättre vid 67:ans ändhpl Kronobergsparken. En TM brukade stå vid husknuten och vinka fram turerna till hpl varefter de fick plats!

Mr H
Titel: SV: SS H25 Büssing på linje 67
Skrivet av: Mr G skrivet 10 april 2017, 10:17:08 AM
Citat från: Mr H skrivet 09 april 2017, 19:33:54 PM
Med denna utbredda busstrafik helt parallellt med spårvägslinje 14 Fridhemsplan-Hornstull-Kilaberg-Telefonplan kan man ju undra varför man inte satsade mer på spårvägsalternativet ex.vis med en linje 14E t/fr Telefonplan. Kanske berodde på platsbrist vid Fridhemsplan men det var inte bättre vid 67:ans ändhpl Kronobergsparken. En TM brukade stå vid husknuten och vinka fram turerna till hpl varefter de fick plats!

Mr H

Hade ju ändå inte sparat in så många bussar, eftersom de knappast gick tomma in mot stan från Hökmossen på morgonen eller mot samma plats på eftermiddagen. Spårvagnar fanns att ta av, vändslinga fanns på exakt rätt plats, men kanske hade det blivit svårt med vändningen vid Fridhemsplan med en linje till där. Så, hade man kört någon slags 14E  hade man ändå behövt stärka upp trafiken markant på 67:an för att täcka bortfallet av 67T:s turer.

Titel: SV: SS H25 Büssing på linje 67
Skrivet av: Peter Rost skrivet 10 april 2017, 10:28:05 AM
Vilket år infördes linje 147?

//Peter
Titel: SV: SS H25 Büssing på linje 67
Skrivet av: AGR17 skrivet 10 april 2017, 12:41:03 PM
Citat från: Peter Rost skrivet 10 april 2017, 10:28:05 AM
Vilket år infördes linje 147?

//Peter

1964 när T banan på linje 14 startade.
Med vänlig hälsning AGR.
Titel: SV: SS H25 Büssing på linje 67
Skrivet av: Gunnar D skrivet 12 april 2017, 15:16:18 PM
Citat från: Mr G skrivet 10 april 2017, 10:17:08 AM
Hade ju ändå inte sparat in så många bussar, eftersom de knappast gick tomma in mot stan från Hökmossen på morgonen eller mot samma plats på eftermiddagen. Spårvagnar fanns att ta av, vändslinga fanns på exakt rätt plats, men kanske hade det blivit svårt med vändningen vid Fridhemsplan med en linje till där. Så, hade man kört någon slags 14E  hade man ändå behövt stärka upp trafiken markant på 67:an för att täcka bortfallet av 67T:s turer.

Linje 17E/14E t/fr Telefonplan nedlades väl ca 1955 och själva vändslingan där avvecklades hösten 1960. Bussar på linje 67T var väl mer flexibla och mindre personalkrävande. Därtill började väl arbetarna på LM skaffa bil i större och större utsträckning. Minns bilkön mellan Kilaberg och Årstadal på eftermiddagarna med någon 67T inklämd.

/Gunnar
Titel: SV: SS H25 Büssing på linje 67
Skrivet av: Hasse L skrivet 13 april 2017, 20:33:23 PM
Citat från: Gunnar D skrivet 09 april 2017, 18:14:32 PM

Tyvärr inga klara minnesbilder från 67T när jag bodde där utan mina minnen är från besök 1963-64.
Jag har bara turlista 67T lördagar fr.o.m. 10.12.60 och på morgonen gick då 19 avgångar i "slingan" medan 10 avgångar bara gick Kmv-Kbp över "Åsen". Eftermiddag gick 5 avgångar Tfp-Kbp och 10 avgångar Kbp-Kmv-Kbp över "Åsen". Reglertid förekom vid Kmv.

/Gunnar
Då var mönstret detsamma som i vinterturlistan tre år senare, bara något fler förbindelser via Tfp och samma ojämna fördelning i antal mellan fm och em. Tack.

/Hasse