Finns det någon form av logik bakom denna märkning eller har man bara klistrat på måfå?
Arrivas bussar saknar ju detta, är de inräknade bland dessa 111?
(http://www.bussmicke.se/TEMP/Veolia_3594_XUM603_Malmo_070412b.jpg)
(http://www.bussmicke.se/TEMP/Veolia_3297_TBD004_Malmo_070412b.jpg)
			
			
			
				Finns den låga sidoskylten i fler städer än Malmö?
			
			
			
				Det är bara Veolias fordon som har denna märkning men Arrivas är med i totalsumman.
Någon logik i numreringen finns inte. Man har bara gett varje buss ett nummer. Som du ser på bilden så skiljer sig "löpnumret" i färgen från resten av texten som är ljusare. Man satte först texten och sedan satte man bara på löpnumret.
			
			
			
				CitatFinns den låga sidoskylten i fler städer än Malmö?
Så gott som alla bussar i SL-trafiken har dessa också.
/Fredde
			
 
			
			
				Citat från: Fredde_J skrivet 05 december 2007, 12:09:14 PM
Så gott som alla bussar i SL-trafiken har dessa också.
/Fredde
Nä, den sitter högst upp i sidoutan. Eller har du kört så hårt över kratern i Orminge C att den trillat ner?
			
 
			
			
				Citat från: yngrot skrivet 05 december 2007, 07:44:40 AM
Finns den låga sidoskylten i fler städer än Malmö?
Ja, samtliga Arrivas MAN-bussar i Helsingborgs stadstrafik har låga sidoskyltar. Detta framgår kanske av denna reprisbild på Arriva 6586 från den 24 november i år.
(http://i211.photobucket.com/albums/bb247/bernt_01/2007-11-24036a.jpg)
			
 
			
			
				CitatNä, den sitter högst upp i sidoutan. Eller har du kört så hårt över kratern i Orminge C att den trillat ner?
Man kan ju undra ;) 
Nej men frågan var inte placeringen utan just utformningen, att det var den långa modellen, av skylten.
/F
			
 
			
			
				Citat från: Fredde_J skrivet 05 december 2007, 12:56:17 PM
Man kan ju undra ;) 
Nej men frågan var inte placeringen utan just utformningen, att det var den långa modellen, av skylten.
/F
Fredde om du läser igen så var det just placeringen som frågan avsåg då det står den LÅGA inte den Långa
			
 
			
			
				Citat från: Walter skrivet 05 december 2007, 08:55:46 AM
Det är bara Veolias fordon som har denna märkning men Arrivas är med i totalsumman.
Någon logik i numreringen finns inte. Man har bara gett varje buss ett nummer. Som du ser på bilden så skiljer sig "löpnumret" i färgen från resten av texten som är ljusare. Man satte först texten och sedan satte man bara på löpnumret.
För att återgå till ämnet vad tråden handlade om...
På denna buss stämde det dock.
(http://www.bussmicke.se/TEMP/Veolia_3100_XUO941_Malmo_070412.jpg)
(http://www.bussmicke.se/TEMP/Veolia_3100_XUO941_Malmo_070412b.jpg)
			
 
			
			
				Som jag fick höra om detta var detta ett reklamjippo av Skånetrafiken.
Innan man fick bussarna var det väldigt mycket skriverier i bla Sydsvenskan om dåliga bussar, trafikfarliga bussar, bussar som brann, bussar som stannar titt som tätt. Främst blev Veolia drabbad i pressen. De nya bussarna var försenade och hade en del barnsjukdommar. Bla stannade bussarna framför fartgupp om man körde lite lite för fort. Detta tillsammans med förseningarna till Veolia gjorde att Skånetrafiken lät sätta upp dessa dekaler för att markera att det var nya bussar. Veolia bytte ut hela sin busspark. Arriva fick nya bussar ungefär i samma tid men drabbades inte lika hårt för att det inte var så många som skulle bytas ut+ att de kom i tid.
Personligen tycker jag det var ganska löjligt att sätta upp dessa dekaler. Vad är vitsen? Varför fick inte Arriva samma dekaler?
/Rickardo 
			
			
			
				Citat från: Rickardo skrivet 05 december 2007, 15:58:36 PM
Som jag fick höra om detta var detta ett reklamjippo av Skånetrafiken.
Innan man fick bussarna var det väldigt mycket skriverier i bla Sydsvenskan om dåliga bussar, trafikfarliga bussar, bussar som brann, bussar som stannar titt som tätt. Främst blev Veolia drabbad i pressen. De nya bussarna var försenade och hade en del barnsjukdommar. Bla stannade bussarna framför fartgupp om man körde lite lite för fort. Detta tillsammans med förseningarna till Veolia gjorde att Skånetrafiken lät sätta upp dessa dekaler för att markera att det var nya bussar. Veolia bytte ut hela sin busspark. Arriva fick nya bussar ungefär i samma tid men drabbades inte lika hårt för att det inte var så många som skulle bytas ut+ att de kom i tid.
Personligen tycker jag det var ganska löjligt att sätta upp dessa dekaler. Vad är vitsen? Varför fick inte Arriva samma dekaler?
/Rickardo 
Okej, jag tycker det var en kul grej.
Varför inte Arriva? Det har jag också undrat.
			
 
			
			
				Citat från: yngrot skrivet 05 december 2007, 07:44:40 AM
Finns den låga sidoskylten i fler städer än Malmö?
Min uppfattning är att resenärerna ser den bättre än den som är högt placerad.
			
 
			
			
				Citat från: Jan skrivet 05 december 2007, 19:56:29 PM
Min uppfattning är att resenärerna ser den bättre än den som är högt placerad.
Den delar jag tillfullo, dessutom kan det vid lämnande av en del små busstationer vara nödvändigt att avspeja trafik genom rutan där den sitter, något som är så gott som omöjligt utan att resa sig ur stolen.
JoSe
			
 
			
			
				Citat från: Bernt Talbrant skrivet 05 december 2007, 12:39:19 PM
Ja, samtliga Arrivas MAN-bussar i Helsingborgs stadstrafik har låga sidoskyltar. Detta framgår kanske av denna reprisbild på Arriva 6586 från den 24 november i år.
Även Swebus 8500 i serien 6737-6744 som rullar i Uppland har lågt placerade sidoskyltar.
			
 
			
			
				Citat från: Bussmicke skrivet 05 december 2007, 16:46:23 PM
Okej, jag tycker det var en kul grej.
Varför inte Arriva? Det har jag också undrat.
Det sades vara Volvos initiativ efter alla problemen i början och Arriva kör ju inte nya bussar av det märket. Sedan har ju Volvo verkstaden hos Veolia Malmö