(http://i601.photobucket.com/albums/tt93/GunnarD_photo/H19v5015HhFeb73Web_zpsuaqumzx4.jpg)
Feb 1973 var jag senast inne på Högdalsskroten och då stod bl.a. H19 5015 där...
En nyinskannad reprisbild.
Mvh Gunnar
Intressant och bra bild!
Är väl den s.k "Handenmetropolen"?
En sak slår mig det var en del Metropoler med låga reg.nummer tillhöriga Bromma som överlevde dagen H och såldes vidare. Hur kommer det sig? De var väl uppställda i Spångahallen efter dagen H? Kanske det var så att den som ringde och frågade om möjligheterna att få köpa en Metropol förevisades vagnarna i Spångahallen kanske som rutin och av praktiska skäl?
Bildens buss är ett exempel, de två Nordarmaturbussarna ett annat samt inte minst VTI-metropolen numera på Spårvägsmuseet. Har säkert glömt någon. Det finns förstås undantag, SSS Metropol och Scanias Metropol,
men de var ju handplockade.
Mr H
(http://i601.photobucket.com/albums/tt93/GunnarD_photo/H19AlvMaj63Web_zps9kcccwin.jpg)
Citat från: Mr H skrivet 17 februari 2017, 08:49:10 AM
Är väl den s.k "Handenmetropolen"?
En sak slår mig det var en del Metropoler med låga reg.nummer tillhöriga Bromma som överlevde dagen H och såldes vidare. Hur kommer det sig? De var väl uppställda i Spångahallen efter dagen H? Kanske det var så att den som ringde och frågade om möjligheterna att få köpa en Metropol förevisades vagnarna i Spångahallen kanske som rutin och av praktiska skäl?
Bildens buss är ett exempel, de två Nordarmaturbussarna ett annat samt inte minst VTI-metropolen numera på Spårvägsmuseet. Har säkert glömt någon. Det finns förstås undantag, SSS Metropol och Scanias Metropol,
men de var ju handplockade.
H19 i Spångahallen spelade nog in men var enkelt eller dubbelt hydraulsystem också en faktor? Från vilket vnr fick H19 dubbelt hydraulsystem och vilka H19 fick Nordarmatur?
Ovan 5015 i sin krafts dagar vid Alvik i maj 1963.
Mvh Gunnar
Två vagnar i 502x-serien var det som gick till Nordarmatur (tror att det var 5022 och 5024). Det var Metropoler ganska så högt upp i serien som fick dubbelt hydraulsystem har för mig att man gärna demonterade de efter dagen H för att få med som reservdelar till de Pakistanska Capitolerna. Nu vet jag ju inte vad som menades med "dubbelt hydraulsystem" (knappast att man hade dubbla bromspedaler! ;D)
Mr H
Kom att tänka på de H19 från Brännkyrka/Nyboda som såldes vidare och som därmed stod i kontrast till de tidiga från Bromma enligt ovan. 5182 gick till Västergötland (skolbuss), 5185 till England och 5188 "skandalbussen" hamnade i Östersund (och ev vidare).
/Gunnar
Citat från: Gunnar D skrivet 19 februari 2017, 16:11:33 PM
Kom att tänka på de H19 från Brännkyrka/Nyboda som såldes vidare och som därmed stod i kontrast till de tidiga från Bromma enligt ovan. 5182 gick till Västergötland (skolbuss), 5185 till England och 5188 "skandalbussen" hamnade i Östersund (och ev vidare).
/Gunnar
Fast jag har för mig att 5182 kom till Västergötland från Silverdalen där den fick högerdörrar bak också. 5185 och 5188 var väl lite senare efter dagen H och då var väl allt samlat i Rissne/Sörentorp? Skulle vara intressant att höra mer hur 5188 kom ut på vägarna igen, ersatte en trasig turistbuss har jag hört, men köptes en Metropol "på rot" för att ersätta? Gick man och tryckte på startknapparna tills någon startade?
Mr H
Citat från: Mr H skrivet 19 februari 2017, 18:24:53 PM
Fast jag har för mig att 5182 kom till Västergötland från Silverdalen där den fick högerdörrar bak också. 5185 och 5188 var väl lite senare efter dagen H och då var väl allt samlat i Rissne/Sörentorp?
Ja, så var det nog.
Även H22 5402 lär ha haft dubbelt hydraulsystem.
/Gunnar
Citat från: Mr H skrivet 18 februari 2017, 16:28:21 PM
Två vagnar i 502x-serien var det som gick till Nordarmatur (tror att det var 5022 och 5024). Det var Metropoler ganska så högt upp i serien som fick dubbelt hydraulsystem har för mig att man gärna demonterade de efter dagen H för att få med som reservdelar till de Pakistanska Capitolerna. Nu vet jag ju inte vad som menades med "dubbelt hydraulsystem" (knappast att man hade dubbla bromspedaler! ;D)
Mr H
Med dubbelt avses högst troligt 2 krets bromssystem.
Kommer ihåg en sak med Metropolerna som stog uppställda i Spångahallen som upprörde SL. De fick sina kom.apparater stulna! Då funderar man, de hade alltså dubbla utrustningar kring dagen H vilket ju låter slösaktigt istället för att flytta över utrustningarna. De var ju inte gamla heller. Visserligen så kanske man ville kosta på sig nya skräddarsydda manöverenheter men själva "burkarna"? Undrar om Högertrafikkommissionens kapitalinsats täckte sådant också? Eller så fanns det en plan för återanvänding av de befintliga burkarna? De var väl bara tre år gamla? Alla H-bussar var ju inte heller levererade kring dagen H, främst H32 och H35, och många stog ju avställda och de kanske fick begagnade burkar.
Mr H
Hej,
Någon gång kring 1979-80 var jag med min pappa vid skroten i Högdalen och då fanns det bland de bussar som ännu inte hamnat på "högen" en del udda vrak:
- en Metropol som måste ha varit den som aldrig hämtades ( 5169 el 5179?)
- ett höghus H15 ombyggt till kontor/lager
- en 50-tals buss som kan ha varit dragvagnen till "kamelen"
- en H33 dubbeldäckare nr 4292
Har alla på diabild i några svåråtkomliga gömmor.
Hälsningar
Christian B
Citat från: christian berg skrivet 23 februari 2017, 21:58:07 PM
Hej,
Någon gång kring 1979-80 var jag med min pappa vid skroten i Högdalen och då fanns det bland de bussar som ännu inte hamnat på "högen" en del udda vrak:
- en Metropol som måste ha varit den som aldrig hämtades ( 5169 el 5179?)
- ett höghus H15 ombyggt till kontor/lager
- en 50-tals buss som kan ha varit dragvagnen till "kamelen"
- en H33 dubbeldäckare nr 4292
Har alla på diabild i några svåråtkomliga gömmor.
Hälsningar
Christian B
Roliga minnen förstås! Metropolen var som du antyder den som skulle bli båtöverbyggnad men aldrig hämtades. Vagn 5179 var det. H15-bussen var SL Musikkårs gamla buss som gjort sitt. Har för mig att dragbilen till H14 gick hädan tidigare det kan vara den gamla H9-bussen som byggts om till bärgningsvagn som du såg. H292 tror jag att den hette som bärgningsvagn. Den stog uppställd parallellt med det s.k "snöspåret" d.v.s där skrotvagnarna succesivt trycktes fram för separering. Vagn 4292 (d.v.s undervåning från 4292 och övervåning från 4281) kan nog ha kommit ut så här sent. SvOf försökte ju ta hand om en H33 som inte gillades av SL:s ledning men jag tror inte att det var vagn 4292 eller...? Den H33an dröjde sig ju kvar lite extra i Söderhallen.
Mr H
Den H33 som SVOF skulle haft va 4299. Mycket tråkigt att den senare gick samma väg som resterande Bussing dubbeldäckare hade varit trevligt att ha en kvar då det finns 3 H35....
John
Citat från: John skrivet 24 februari 2017, 15:41:38 PM
Den H33 som SVOF skulle haft va 4299. Mycket tråkigt att den senare gick samma väg som resterande Bussing dubbeldäckare hade varit trevligt att ha en kvar då det finns 3 H35....
John
Ja inte är det många Büssingar som överlevt till eftervärlden med tanke på hur många de en gång var! Är väl bara H32 4249? Hur många var det totalt? 370?
Mr H
Apropå Büssing...
Hur är det med den H27 5551, den som fanns ute i skogen nånstans i Sverige, senast 2009.
Är den borta och också hamnat i busshimlen, eller? :-X
Och hur är det med den vita H38 4009 Bojan som fanns för ungefär 10 år sen, har den också skrotats? :'(
Och rykten för länge sedan sades det finnas en H33 ståendes uppe i Norrland, men det tror jag inte riktigt på.
H38:an 4008 (Berit) skrotades i Bollnäs för cirka tio år sedan, efter många år som husbuss.
//Peter
Citat från: Mr H skrivet 24 februari 2017, 19:43:08 PM
Ja inte är det många Büssingar som överlevt till eftervärlden med tanke på hur många de en gång var! Är väl bara H32 4249? Hur många var det totalt? 370?
Mr H
Ett snabbt överslag ger 403 st. Rätt?
/Gunnar
Citat från: Gunnar D skrivet 26 februari 2017, 14:22:57 PM
Ett snabbt överslag ger 403 st. Rätt?
/Gunnar
Slutsiffran tre kan ju visa inklusive H28 men borde inte slutsiffran vara fyra med H25A. Men kanske H39 och H40 även är med i summeringen?
Men en buss finns kvar av totalt över 400 st, känns magert...
Mr H
Hej!
Ett försök till sammanställning över Büssing hos SS/SL:
H25A 75443 = 1 st (Provvagnen)
H25 75504-75533 = 30 st
H26 75534-75543 = 10 st
H27 75544-75578 = 35 st
H28 75579-75581 = 3 st
H31 75612-75631 = 20 st
H32 74001-74280 = 280 st (74004-74013 blev snart H38 för flygbusstrafik till Bromma)
H33 74281-74300 = 20 st
H36 A663-664 = 2 st (avsedda för sightseeing/turisttrafik, lånade under ca två år)
H37 A665 = 1 st (som H36 men troligen helturistspecifierad till skillnad från H36' halvturistutförande (eller kanske tvärtom... ???))
H39 74551-74552 = 2 st (halvturister avsedda för sightseeing/turisttrafik)
H40 74553-74554 = 2 st (helturister avsedda för sightseeing/turisttrafik)
Summan av dessa fordon blir i så fall 406 st
mvh K R
Citat från: K R skrivet 26 februari 2017, 15:45:24 PM
Summan av dessa fordon blir i så fall 406 st
mvh K R
Jag undvek att räkna med H36 och H37.
/Gunnar
Citat från: K R skrivet 26 februari 2017, 15:45:24 PM
Hej!
Ett försök till sammanställning över Büssing hos SS/SL:
H25A 75443 = 1 st (Provvagnen)
H25 75504-75533 = 30 st
H26 75534-75543 = 10 st
H27 75544-75578 = 35 st
H28 75579-75581 = 3 st
H31 75612-75631 = 20 st
H32 74001-74280 = 280 st (74004-74013 blev snart H38 för flygbusstrafik till Bromma)
H33 74281-74300 = 20 st
H36 A663-664 = 2 st (avsedda för sightseeing/turisttrafik, lånade under ca två år)
H37 A665 = 1 st (som H36 men troligen helturistspecifierad till skillnad från H36' halvturistutförande (eller kanske tvärtom... ???))
H39 74551-74552 = 2 st (halvturister avsedda för sightseeing/turisttrafik)
H40 74553-74554 = 2 st (helturister avsedda för sightseeing/turisttrafik)
Summan av dessa fordon blir i så fall 406 st
mvh K R
Ser ju helt rimligt ut men visst H36 och uppåt är inte så enkla...!
En vagn kvar alltså av 406 stycken! Ingen dubbeldäckare!
Mr H
Oj vilken trevlig lista,men lite förklarande bilder skulle vara på sin plats
om det finns för samtliga typer./Ulf
Citat från: Ulf Berlin skrivet 26 februari 2017, 22:14:14 PM
Oj vilken trevlig lista,men lite förklarande bilder skulle vara på sin plats
om det finns för samtliga typer./Ulf
Här en bild på H37 iaf:
http://sparvagsmuseet.sl.se/wp-content/themes/sparvagsmuseet/show_img.php?url=http%3A%2F%2Fmedia.sparvagsmuseet.se%2Fbildmapp%2F2045%2Fstor%2F2045-296.jpg
/Gunnar
Citat från: Mr H skrivet 24 februari 2017, 08:56:19 AM
Roliga minnen förstås! Metropolen var som du antyder den som skulle bli båtöverbyggnad men aldrig hämtades. Vagn 5179 var det. H15-bussen var SL Musikkårs gamla buss som gjort sitt. Har för mig att dragbilen till H14 gick hädan tidigare det kan vara den gamla H9-bussen som byggts om till bärgningsvagn som du såg. H292 tror jag att den hette som bärgningsvagn. Den stog uppställd parallellt med det s.k "snöspåret" d.v.s där skrotvagnarna succesivt trycktes fram för separering. Vagn 4292 (d.v.s undervåning från 4292 och övervåning från 4281) kan nog ha kommit ut så här sent. SvOf försökte ju ta hand om en H33 som inte gillades av SL:s ledning men jag tror inte att det var vagn 4292 eller...? Den H33an dröjde sig ju kvar lite extra i Söderhallen.
Mr H
Hej,
har tittat på de bilder som togs vid besöket på Högdalsskroten i april 1979. Bland de bussar som ännu inte hamnat på "högen" fanns en mängd normal-Büssing, Leyland, CF, BF och Capitol, men även tre dubbeldäckare. Det var mycket riktigt H33 4292, men även H33 4285 och H35 4550. Vid ett återbesök 1980 fanns 4292 ensam kvar, förmodligen skrotades den i Hölö senare på 80-talet.
Det var inte bärgningsbilen ( den såg jag också) utan något äldre fordon som också kunde varit en H8. Den var oxblodsröd med reg nr A11516. Har bara en frontbild, så det är oklart om det är en lastbil eller buss. Kanske någon som vet?
Tack för information om Büssing. En hel del såldes till andra bolag i Sverige, flera till Sverige Television för filminspelningar och till olika brandkårer. Till privatpersoner såldes H32 4100, 4149 och 4211 samt H38 4004, 4008 och 4013, men inga verkar finnas i livet. 4100 stod grönmålade på en industritomt i Bromma på 90-talet i övergivet skick.
Hälsningar
Christian B
Citat från: christian berg skrivet 01 mars 2017, 19:02:04 PM
...
Det var inte bärgningsbilen ( den såg jag också) utan något äldre fordon som också kunde varit en H8. Den var oxblodsröd med reg nr A11516. Har bara en frontbild, så det är oklart om det är en lastbil eller buss. Kanske någon som vet?
...
Hej!
A11516 var en verkvagn med tornplattform på taket avsedd för luftledningsarbeten, fabrikatet lär vara Volvo.
En något märklig skapelse som såg ut som en mindre buss, där det mig veterligt inte gått att få klarhet i om den var byggd för detta ändamål från början
eller om den gått i tidigare trafik som "riktig buss" någonstans.
mvh K R
Citat från: christian berg skrivet 01 mars 2017, 19:02:04 PM
Hej,
har tittat på de bilder som togs vid besöket på Högdalsskroten i april 1979. Bland de bussar som ännu inte hamnat på "högen" fanns en mängd normal-Büssing, Leyland, CF, BF och Capitol, men även tre dubbeldäckare. Det var mycket riktigt H33 4292, men även H33 4285 och H35 4550. Vid ett återbesök 1980 fanns 4292 ensam kvar, förmodligen skrotades den i Hölö senare på 80-talet.
Det var inte bärgningsbilen ( den såg jag också) utan något äldre fordon som också kunde varit en H8. Den var oxblodsröd med reg nr A11516. Har bara en frontbild, så det är oklart om det är en lastbil eller buss. Kanske någon som vet?
Tack för information om Büssing. En hel del såldes till andra bolag i Sverige, flera till Sverige Television för filminspelningar och till olika brandkårer. Till privatpersoner såldes H32 4100, 4149 och 4211 samt H38 4004, 4008 och 4013, men inga verkar finnas i livet. 4100 stod grönmålade på en industritomt i Bromma på 90-talet i övergivet skick.
Hälsningar
Christian B
Ja 4292 dröjde sig kvar det är intressant! Enligt uppgift så skulle dubbeldäckarna enligt SL:s önskemål ges förtur till skrotning för att det inte skulle kunna bli en opinion typ för spårvagnarna när dubbeldäckarna försvann. Påstås det men om man tittar på den praktiska hanteringen i Högdalen så kan det stämma. Hornsbergspersonal vittnar om att många dubbeldäckare togs abrupt till skrot från uppställningen i Hornsberg. Fulltankade och nya däck o.s.v var tydligen inget att bry sig om. Ingen plockning skedde utan rätt upp på "pinnen". Kanske någon med Hornsbergsförflutet som läser det här kan utveckla detta ytterligare?
Såldes inte vagnarna 4149 och 4211 till den dåtida Lidingös omnibussförening som jag tror den hette. En mycket aktiv men tyvärr kortlivad förening. Någon som minns hur många bussar de hade som mest och vilka? H32:orna som nämns här, H23 5428 väl?, Den Lidingöfärgade H41 (H42?) från Björknäs, en H63 oxblodsröd från Södertälje?. Fler?
Mr H
Citat från: Peter Rost skrivet 26 februari 2017, 02:56:08 AM
H38:an 4008 (Berit) skrotades i Bollnäs för cirka tio år sedan, efter många år som husbuss.
//Peter
Den som stod i Rydbo i början av 90-talet?
//Bussmicke
www.bussmicke.se
Citat från: Bussmicke skrivet 03 mars 2017, 06:42:46 AM
Den som stod i Rydbo i början av 90-talet?
//Bussmicke
www.bussmicke.se
Japp!
//Peter
Citat från: Peter Rost skrivet 26 februari 2017, 02:56:08 AM
H38:an 4008 (Berit) skrotades i Bollnäs för cirka tio år sedan, efter många år som husbuss.
//Peter
Intressant att den levde så länge! Kanske inte den första busstyp man skulle välja som husbuss och landsvägskörning.
I Svensk Busshistoria står den upptagen som övertagen av Vägverket Härnösand 20071010. Vad använde Vägverket den till?
Mr H
Citat från: Mr H skrivet 04 mars 2017, 11:01:07 AM
Intressant att den levde så länge! Kanske inte den första busstyp man skulle välja som husbuss och landsvägskörning.
I Svensk Busshistoria står den upptagen som övertagen av Vägverket Härnösand 20071010. Vad använde Vägverket den till?
Mr H
En variant är att den stått övergiven på Vägverkets mark och omhändertagits och avförts
Finns inte en av de tre H36-37 kvar på en skrotplats i Mellansverige?, eller fanns.
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 04 mars 2017, 12:08:41 PM
En variant är att den stått övergiven på Vägverkets mark och omhändertagits och avförts
Ja det kan jag tro på!
Mr H
Citat från: Mr H skrivet 02 mars 2017, 11:56:03 AM
Ja 4292 dröjde sig kvar det är intressant! Enligt uppgift så skulle dubbeldäckarna enligt SL:s önskemål ges förtur till skrotning för att det inte skulle kunna bli en opinion typ för spårvagnarna när dubbeldäckarna försvann. Påstås det men om man tittar på den praktiska hanteringen i Högdalen så kan det stämma. Hornsbergspersonal vittnar om att många dubbeldäckare togs abrupt till skrot från uppställningen i Hornsberg. Fulltankade och nya däck o.s.v var tydligen inget att bry sig om. Ingen plockning skedde utan rätt upp på "pinnen". Kanske någon med Hornsbergsförflutet som läser det här kan utveckla detta ytterligare?
Såldes inte vagnarna 4149 och 4211 till den dåtida Lidingös omnibussförening som jag tror den hette. En mycket aktiv men tyvärr kortlivad förening. Någon som minns hur många bussar de hade som mest och vilka? H32:orna som nämns här, H23 5428 väl?, Den Lidingöfärgade H41 (H42?) från Björknäs, en H63 oxblodsröd från Södertälje?. Fler?
Mr H
Jo, 4149 och 4211 såldes som bland de absolut sista H32 i Nyboda till denna Lidingöförening, 4149 hamnade sedan hos en privatperson, finns kvar i bilregistret, men jag tror att det efter en diskussion här på forumet klargjordes att den skrotades redan på 80-talet. Föreningen hade mycket riktigt också H23 5428, H41 4558 och H63 7928. De såldes alla vidare när föreningen upplöstes.
Hur är det med H39 4551, är det inte den som möjligen finns kvar på någon skrot?
Hälsningar
Christian B
Christian B
Citat från: Mr H skrivet 02 mars 2017, 11:56:03 AM
Ja 4292 dröjde sig kvar det är intressant! Enligt uppgift så skulle dubbeldäckarna enligt SL:s önskemål ges förtur till skrotning för att det inte skulle kunna bli en opinion typ för spårvagnarna när dubbeldäckarna försvann. Påstås det men om man tittar på den praktiska hanteringen i Högdalen så kan det stämma. Hornsbergspersonal vittnar om att många dubbeldäckare togs abrupt till skrot från uppställningen i Hornsberg. Fulltankade och nya däck o.s.v var tydligen inget att bry sig om. Ingen plockning skedde utan rätt upp på "pinnen". Kanske någon med Hornsbergsförflutet som läser det här kan utveckla detta ytterligare?
Mr H
Transporterades dubbeldäckarna till Högdalen med bärgare? Jag vet att flertalet av Lidingös H30:or kördes till Högdalsskroten för egen maskin 1979-80. - Dessa var ju överlag i bättre skick än H32, och H34:orna.
//Peter
Citat från: Peter Rost skrivet 06 mars 2017, 09:50:19 AM
Transporterades dubbeldäckarna till Högdalen med bärgare? Jag vet att flertalet av Lidingös H30:or kördes till Högdalsskroten för egen maskin 1979-80. - Dessa var ju överlag i bättre skick än H32, och H34:orna.
//Peter
När H30:orna kördes till skrot för egen maskin så sa man då att det var de enda SL-bussarna som körts ut för egen maskin till Högdalen. Det inkluderar ju då förstås dubbeldäckarna och den som berättade det för mig sa också att dubbeldäckarna i Hornsberg bärgades till Högdalen. Han jobbade då i Hornsberg och var förvånad över det som hände.
//Mr H
En eller möjligen två av SLs Büssingturistbussar stod parkerade i fisksjöäng vid husarviken, ett mindre småföretagarindustriomryde typ lugnet den senare halvan av 80-talet, de var uppenbarligen körda dit för egen maskin men jag tvivlar på att de kördes därifrån för egen maskin.
De var parkerade väl skyddade bakom stängsel och staket.
Någon som vet eller minns något mer om just dessa bussar?
Hej,
en av dem var H40 4553.
Hälsningar
Christian B
H33 bärgades till Högdalen kanske inte alla då man i Hornsberg tog ned motorerna för att användas som rundgångsmotorer till H32. Då man innan H33 skrotades vid motorhaveri på H32 va tvungen att ta ned den trasiga motorn och renovera dennsamma för att sedan sätta upp den igen på samma buss. Eftersom motorerna på H32 endast gick ca: 15000 mil mellan renoveringarna. Efter att dessa motorer lösgjordes från H33orna så kunde motorrenoveringarna göras på den stora verkstaden i Hornsberg och sedna skickas ut till oss i Bromma eller Nyboda.
https://www.flickr.com/photos/46535856@N08/33078355270/sizes/l/ (https://www.flickr.com/photos/46535856@N08/33078355270/sizes/l/)
En bild jag hittade på Facebook för några år sedan. Först ser man bara bilar, sen vad som ser ut att vara ett skyltskåp från en Büssing litt H25-H27.
Platsen ska vara en skrot utanför Arlanda. En gissning är att det kanske är "8722" (f.d. H25 5519) som tillhörde SSGOIF. Någon som vet mer?
sidoskyltskåp i så fall med tanke på den lilla rutan! Dethär var spännande! :)
Kan vara någon buss som fungerat som övningsobjekt för brandkåren på Arlanda. Det finns bilder på en H32 som stod jämte Caravellen på övningsområdet. Denna buss var kanske ett tidigare objekt som gått till skroten efter avslutad tjänst?
Citat från: Railmaster skrivet 16 mars 2017, 17:11:12 PM
sidoskyltskåp i så fall med tanke på den lilla rutan! Dethär var spännande! :)
Sidoskyltskåpets ruta på H25-H27 verkar dock varit mer avlångt.
/Gunnar