(https://c1.staticflickr.com/3/2852/32483561570_203ab85924_c.jpg)
(https://c1.staticflickr.com/3/2026/32710884162_cb037590f9_c.jpg)
(https://c1.staticflickr.com/3/2890/32864574265_06ff9c52ff_c.jpg)
(https://c1.staticflickr.com/3/2678/32864573105_555048ea42_c.jpg)
Trevligt! Den gröna verkar ha fått hålen för original ovala Hella strålkastare igenplåtade o försedda med runda strålkastare.
Japp, trevligt ögongodis en vacker måndagsmorgon...
...och då inte minst Bajen-märket nertill i vindrutan på den svart-vit-röda... :D
/ M v h Walle
Trevligt! Det är något med gamla Scanior, både dessa och de senare 2- och 3-serien tycker jag är något av det snyggaste i lastbilsväg.
Om det är lugnt så flikar jag in en bild på en LBS111 (Tror det är rätt benämning?) som jag fångade utanför Tierp i höstas, så några av dem kämpar fortfarande på ute i trafiken! :)
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/87326889/D750/DSC_0382.jpg)
Hej!
Instämmer med tidigare kommentarer; trevligt!
Maffiga skapelser med sina tre vindrutetorkare bl a.
Ett av klistermärkena på den svart-vit-röda LBS140:an har tidigare uppmärksammats,.. de andra två får väl anses något tidstypiska:
"Krossa knarket"-streamern i fronten och det mestadels gula märket i vänstra nedre hörnet av vindrutan härifrån sett,
som jag tycker ser ut som ett TIA Cowboy Club-märke. (TIA uttyds Truckers International Association).
Länk till lite info om denna sammanslutning från veteranlastbilar.se:
http://www.veteranlastbilar.se/normal.asp?pageid=726
Vidare kan nämnas att samma bil är väl upplyst av positionslampor i såväl front som på backspeglarna.
Den grön-blå LBS110:ans Super-märke är populärt att anbringa på avsevärt modernare Scanior nuförtiden.
Fotoplatsen förefaller för övrigt vara Harpsundsvägen i Högdalen.
mvh K R
Citat från: K R skrivet 13 februari 2017, 12:02:30 PM
Fotoplatsen förefaller för övrigt vara Harpsundsvägen i Högdalen.
mvh K R
Jadå, utanför transportförmedlings-företaget KOJAPO´s kontor i källarvåningen intill. Deras firma-dekal syns bakom dörrarna på den grön-blåa.
Jag började köra anläggning för KOJAPO 1977 en kort tid med min första egna lastbil, en Volvo NB88 6X2 1970, mörkblå med ljusgrå ram och
"rutig" Sörling-dumper. Någon bild på den kan jag tyvärr inte kan hitta.
De flesta trodde vid den tiden att KOJAPO var finsk-ägt, men namnet var en förkortning av "KOmpanjonerna JAnne och PO" (Janne Lundgren
och P O Rönnlycke), som senare också kom att hyra ut och sälja bl a stålspont-moduler som rasskydd i schakter.
Jag körde/lyfte många av dessa spont med mina kranbilar senare...
/ M v h Walle
Citat från: WalleW skrivet 13 februari 2017, 13:38:31 PM
..... Någon bild på den kan jag tyvärr inte kan hitta....
/ M v h Walle
Jojo! Efter många mil bakom diverse rattar så skulle man idag ge en förmögenhet för de
bilder man aldrig tog när det begav sig!
Citat från: pegee skrivet 13 februari 2017, 14:05:47 PM
Jojo! Efter många mil bakom diverse rattar så skulle man idag ge en förmögenhet för de
bilder man aldrig tog när det begav sig!
Ja, Du har så rätt, så... :'(
Det känns bedrövligt. Fast just min NB88:a vet jag att jag har fotat minst tre gånger; vid leveransen hos Volvo i Sollentuna, under berglastning
vid Årsta partihallar och efter tippning på Vårbergs-tippen. Kan "bara" inte hitta någon av bilderna...
Jag saknar också en hel räcka bilder från mitten av 80-talet när jag drog asfalt med min LBS141:a och boggi-kärra...men jag ger inte upp letandet än på ett tag... :)
/ M v h Walle
Uppskattas!!!
Fortsätt så.....
Citat från: Åkarns Kalle skrivet 14 februari 2017, 10:03:35 AM
Uppskattas!!!
Fortsätt så.....
Tack Du!
Jag känner trycket... :) Jag ska göra ett sök-ryck innan vårbruket drar igång.
Bilder på flera andra av mina bilar var annars med i Klassiska Lastbilar nr 8 2016 i artikeln om snösvängen i Stockholm i slutet av 70- / början av 80-talet.
/ M v h Walle
Jo den har jag naturligtvis läst och
jag uppskattade den...........
Jag har tillochmed på de få snösvängar jag gjort med hjullastarn nynnat på "jag ska ploga hela natten"
/Kalle
Tack !
Trevligt att Du gillade den...
/ M v h Walle