(http://i601.photobucket.com/albums/tt93/GunnarD_photo/B43VagnhStampg60tWeb_zpslpt8n588.jpg)
En GS B43 på linje 51 får invänta tills linje 1 har utväxlat resenärer vid Vagnhallen Stampgatan i slutet av 60-talet.
Foto: Holger Bernå, GS.
Mvh Gunnar
Gammal är fortfarande äldst. Efter flera olika leveranser av skiftande kvalitet och
vagnsfabrikat, så lever fortfarande M28:n som syns bakom Mustangen. M28:n som
verkar outslitlig. Även om de moderniserats i omgångar så håller de fortfarande
måttet i daglig trafik.
Citat från: pegee skrivet 05 februari 2017, 15:29:52 PM
Gammal är fortfarande äldst. Efter flera olika leveranser av skiftande kvalitet och
vagnsfabrikat, så lever fortfarande M28:n som syns bakom Mustangen. M28:n som
verkar outslitlig. Även om de moderniserats i omgångar så håller de fortfarande
måttet i daglig trafik.
Fast det är dock en M25, så den är nog borta idag...
/Gunnar
Där ser man hur fel det kan bli. Men icke dessto mindre, vagntypen
ÄR slitstark!
Linje 51 började som stadens kortaste busslinje när den 1948 ersatte spårvagnslinje 6 med sträckningen Linnéplatsen-Sahlgrenska. Den förlängdes sedan flera omgångar, 1950 till Södra Guldheden, 1964 till Korsvägen, så till Brunnsbo och slutligen till Skogome. Möjligen vände den en tid vid Olskrokstorget också. I andra änden förlängdes den i högtrafik via Högsboleden-Älvsborgsbron till Vårväderstorget. Därmed blev en av de längsta linjerna.
På Göteborgskartan 1968 och 1973 vände linje 51 vid Olskrokstorget.
/Gunnar
Härlig miljöbild:)/Ulf
Ah, en historisk Göteborgsbild igen, det var länge sedan. Trevligt! Här går inga bussar numera och hållplatsen heter Svingeln idag.
//Jonas G