Hej
lyfter en gammal tråd som inte går att göra inlägg i med uppdateringen att den första nu är inregistrerad i trafik, men på Volvo Bussar som testbuss. Första bussen är iaf en diesel och inget tyder på en hybrid.
DEO484 är regnummer
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=61997.0 (http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=61997.0)
Min hemsida har bussen här: www.svenskbusshistoria.se/go?id=66298 (http://www.svenskbusshistoria.se/go?id=66298)
Den som vet mer får gärna säga något :-)
Uffe
Hej,
Intressant. Tack för informationen!
Det var länge sedan man senast tog i bruk nya Volvoledbussar i t ex SL-trafiken. Det var väl Nobina Norrtäljes stomlinjebussar sommaren 2011?
under 18 m lång och endast 49 sittande låtersom en ren stadsbuss och inget som passar som ersättare till B9S, finns de någon info om bussen har drivning på bakaxeln som scania eller om man har lyckats med styrande bakaxel?
för att lyckas sälja några skulle jag nog vilja påstå att bussen skulle behöva ha runt 60 sittplatser 49 st på en ledbuss är på tok för lite
Njae, tekniska data på DEO484 tyder väl på en vanlig 3-axlig buss? Eller finns det annan info att det skulle vara en ledbuss?
Ser väl snarare ut som att man knappat en siffra fel på längden, 17797 ska vara 14797
Citat från: Greger Larsson skrivet 02 februari 2017, 21:24:51 PM
Njae, tekniska data på DEO484 tyder väl på en vanlig 3-axlig buss? Eller finns det annan info att det skulle vara en ledbuss?
Ser väl snarare ut som att man knappat en siffra fel på längden, 17797 ska vara 14797
Axelavstånd 7,00+1,40
76 stående, en vanlig 8900 brukar ju ha mellan 55 o 60 stående.
Nu är det ju en provbuss så en mängd data både kan och är säkert felaktiga.
Axelavståndet tyder ju på en boggibuss
Axelavståndet tyder också på en boggibuss, 7 meter + 1,4 meter låter som en kompakt ledbuss...
Skickat från min SM-G903F via Tapatalk
Citat från: homer skrivet 02 februari 2017, 18:36:01 PM
under 18 m lång och endast 49 sittande låtersom en ren stadsbuss och inget som passar som ersättare till B9S, finns de någon info om bussen har drivning på bakaxeln som scania eller om man har lyckats med styrande bakaxel?
för att lyckas sälja några skulle jag nog vilja påstå att bussen skulle behöva ha runt 60 sittplatser 49 st på en ledbuss är på tok för lite
Oavsett vad detta är, boggi eller led så är det bakmotor med drivning bak.
Scania är väl nästan ensamma i nischen lågentréledbuss, en marknadsdel som verkar ytterst begränsad utanför Sverige.
Tyskarna har väl i stort sett bara modifierat sina låggolvsbussar för ändamålet, så jag ställer mig lite frågande till lönsamheten i att slå sig in med en helt nyutvecklad produkt med tanke på de tidigare svårigheterna Volvo haft med att sälja nya ledbussar undantaget 7700 utomlands.
Skickat från min SM-G903F via Tapatalk
Det är en 6X2 boggi alltså ingen led. Kollade när den fick sina nummerplåtar idag :-)
/M
Vad är unikt med denna 8900 boggi?
Troligen inget. Finns ju ett antal i trafik redan. Råkar vara en föryngring bland våra testbussar bara.
/M
Undrar om vi kommer att få se många av dessa ledbussar i Sverige?
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 04 februari 2017, 08:31:41 AM
Undrar om vi kommer att få se många av dessa ledbussar i Sverige?
Vilka ledbussar?
Som framgår av tidigare inlägg är/var det ingen 8900 ledbuss.
Nä precis
Tack "M" för förtydligande.
Som jag skrev i mitt inlägg i början av tråden undrade jag om någon kunde bringa mer klarhet, eftersom det såg väldigt skumt ut med tanke på antalet ståplatser framförallt - väldigt många för en boggibuss. Samtidigt håller jag med om att det troligen är felskrivet i Bilregistret på längden från 14797 som är den "normala" boggilängden på 8900 och inte 17997 som det står. Dessutom är ju 7000 väldigt långt för ett axelavstånd för en ledbuss som är 18m.
Däremot har den tre dörrar - "M" - vet du om den har 1-1-1 eller 2-2-1?
Dessutom hade ju Volvo en 8900-ledbuss på gång för några år sen. Vad blev det av den egentligen? Nerlagt eller något som kan ligga i framtiden?
Uffe
Den har 1-2-1 i dörrställning.
/M
Tack!