Jo min vän (Mr.Omsi) upptäckte ett linjenummer i ett omlopp (vet inte hur gammalt detta omlopp är) som heter 995 som verkar gå Ryttargatan - Garageplan Märsta, om detta är en tomkörning känns det ju extremt onödigt att föraren ska köra Märsta - Upplands Väsby bara för att tomma
(https://i.imgur.com/7DyHMXj.png)
Personaltransport av flygpersonal till Märsta-Arlanda?
Mest logiskt... Att jobba på Arlanda är inget 9-5 jobb precis...
Citat från: roggek skrivet 31 januari 2017, 10:38:12 AM
Personaltransport av flygpersonal till Märsta-Arlanda?
Mest logiskt... Att jobba på Arlanda är inget 9-5 jobb precis...
Ja, kan nog stämma. Undrade om 995 är en skyltbar linje som har en hemlig tidtabell någonstans, men du kan ha rätt!
Står rätt tydligt att den ska köra tom från garaget till Arlanda, så det ser snarare ut som en intern linje för busschaufförer som bor i Väsby och jobbar på Märstagaraget. Från 04:30 och framåt börjar väl en hel del personal då många linjer startar kl. 5. Vi som jobbar på Arlanda har i alla fall inga hemliga personaltransporter, utan är hänvisade till 583 eller nattbuss (Eller 589 och 538 om man jobbar kontorstid, vilket få gör).
Faktum är att för de som jobbar udda tider på Arlanda så är det mycket bättre kollektivtrafik till och från Uppsala än det är till och från Märsta eller resten av Stockholmstrakten då UL kör linje 801 i halvtimmestrafik hela dygnet förutom mellan kl. 02-04 då linje 593 kör ett par turer på samma sträcka till Uppsala. De som ska försöka ta sig hem till Stockholmsförorterna med SL's nattbussar har det inte kul.
Citat från: Mikey skrivet 31 januari 2017, 11:33:41 AM
Står rätt tydligt att den ska köra tom från garaget till Arlanda, så det ser snarare ut som en intern linje för busschaufförer som bor i Väsby och jobbar på Märstagaraget. Från 04:30 och framåt börjar väl en hel del personal då många linjer startar kl. 5. Vi som jobbar på Arlanda har i alla fall inga hemliga personaltransporter, utan är hänvisade till 583 eller nattbuss (Eller 589 och 538 om man jobbar kontorstid, vilket få gör).
Faktum är att för de som jobbar udda tider på Arlanda så är det mycket bättre kollektivtrafik till och från Uppsala än det är till och från Märsta eller resten av Stockholmstrakten då UL kör linje 801 i halvtimmestrafik hela dygnet förutom mellan kl. 02-04 då linje 593 kör ett par turer på samma sträcka till Uppsala. De som ska försöka ta sig hem till Stockholmsförorterna med SL's nattbussar har det inte kul.
Det är bl a efter påtryckningar från personal på Arlanda som första pendeltåget från StockholmC mot Uppsala avgår redan 4.09 i st f som tidigare 4.39
och förrutom några flygresenärer brukar ett antal anställda medfölja detta tåg.
Likaså har man några anställda med på tåget 0.43 mot StockholmC som går av lite här och var./Ulf
Varför skulle Arriva bekosta en personalbusslinje i Märsta när inga andra av deras garage har?
Citat från: buskörare skrivet 31 januari 2017, 14:24:58 PM
Varför skulle Arriva bekosta en personalbusslinje i Märsta när inga andra av deras garage har?
Tänkte samma sak
Citat från: buskörare skrivet 31 januari 2017, 14:24:58 PM
Varför skulle Arriva bekosta en personalbusslinje i Märsta när inga andra av deras garage har?
Kanske för att nattlinjerna är så dåligt planerade...
Mej veterligen så går vare sig 592 eller 593 via Upplands Väsby Station.
Dessutom får man se "halva Märsta" innan man når Märsta bussdepå med 592...
Någon trafikuppgift måste ju linjen i alla fall ha i och med att den är tidtabellslagd från Ryttargatan till Märstagaraget...
Citat från: buskörare skrivet 31 januari 2017, 14:24:58 PM
Varför skulle Arriva bekosta en personalbusslinje i Märsta när inga andra av deras garage har?
Sådant där brukar ju alltid komma efter fackliga önskemål. Lite beroende på hur många förare man har som inte har tillgång till bil etc. Vi får inte glömma att det också är svårare att rekrytera förare ju längre ut i länet depåerna ligger (iaf när det gäller förortstrafiken). Men även exempelvis Gubbängen har väl haft personalbussar rätt nyligen, eller kanske fortfarande (om än de förstås körs av Keolis), likväl som MTR. Det har ju varit det vanliga att använda 99x-nummer till dessa typer av linjer.
En orsak brukar ju kunna vara att exempelvis en förbindelse som tidigare funnits, inte fungerar längre (som från 598), eller att de inte hinner i tid till de tidigaste ut-tjänsterna med 592:an ankomst några minuter senare, eller att den då inte passerar vissa av hållplatserna (framgår ju inte av informationen om omloppet).
Men sådant här ser man nog inte heller som någon större kostnad - ofta går det nog att peta in i tjänstepaketet, utan att det ens behövs mer personal. Har det redan från början varit en förutsättning att ha tillgång till bil, eller bo i närheten, så har ju aldrig behovet uppstått då ju tjänsterna inte heller varit tillgängliga för förare utan bil.
Tänkte lite på oss, av de som kör i Täby är det väl knappt 10% som bor där. Ska man jobba hos oss är det liksom bil som gäller. Framförallt eftersom vi har 3 garage i princip helt utan nattrafik.
Citat från: buskörare skrivet 01 februari 2017, 06:12:06 AM
Tänkte lite på oss, av de som kör i Täby är det väl knappt 10% som bor där. Ska man jobba hos oss är det liksom bil som gäller. Framförallt eftersom vi har 3 garage i princip helt utan nattrafik.
Och man kan ju här notera en intressant utveckling under åren. Från början under SS-tiden, var ju nattrafiken i huvudsak till för att bussförare- och spårvagnsförare skulle kunna komma till jobbet. Ganska snart öppnade man linjerna för vanliga resenärer och när man reformerade nattlinjerna för 15-20 år sedan (tiden går fort), var det inte längre någon självklarhet att de skulle gå förbi bussdepåerna (om ingen fanns på vägen "naturligt"). Det blev då något som entreprenörerna själva fick stå för i sådana fall.
Tyvärr har ju detta inneburit att ingen nattrafik införts där det inte funnits tidigare (nästan) och där det funnits, fungerar den knappt att använda för dess ursprungliga syfte längre och framförallt inte för de som arbetar natt (om man inte arbetar i krogsvängen).
Sedan är det klart att det behövs viss storlek på garagen för att det ska vara rimligt. Men det bästa är ju om alla kan utnyttja och om linjerna på ett relativt naturligt sätt då kan passera bussdepåerna.
Citat från: Lars_L skrivet 01 februari 2017, 07:06:20 AM
Från början under SS-tiden, var ju nattrafiken i huvudsak till för att bussförare- och spårvagnsförare skulle kunna komma till jobbet.
Nej, det var den inte. Det fanns två slag av nattrafik. Vissa linjer hade nattrafik i ordinarie sträckning, ibland med mindre avvikelser. Från någon gång på 50-talet ersattes nattrafiken på de flesta spårvagnslinjer med särskilda nattbusslinjer med i huvudsak samma sträckning. Spårvagnslinjerna 4 och 8 ersattes av en nattbuss, ringlinjen 104 som gick i samma sträckning som linje 4 hade gått när den var ringlinje före 1953. Detta var vanlig annonserad trafik och endast linje 104 gick hela natten. Övriga slutade vid 2-3-tiden, så att åka till jobbet med dem kunde man inte som förare eller konduktör, möjligen från om någon linje råkade passera hallen där man slutade.
Det som fanns för personalen var personalbussarna. De var inte linjebundna utan varje tur hade sin egen körväg, även om vissa stråk var återkommande. De var inte annonserade för allmänheten, men den som kände till när och var de gick fick åka med, vilket brukade utnyttjas av andra som började arbeta tidigt såsom bagare och tidningsbud.
På Råsta finns sedan gammalt en handfull personalturer i anslutning till att natt-omlopp ska tomköra till garage. Tycker mig minnas att Busslink när de tog över 2007 missade dessa i sitt första tjänstepaket, vilket snabbt korrigerades.
Hette väl 996 på Råsta? Vill minnas att man brukade koppla den till en 196 som avslutat i Hjulsta och ändå skulle tommat hem. Har för mig att det fanns något liknande för 197 (997) som skulle tomma hem från Sollentuna. Kan ju vara så man gjort (om man spekulerar lite) även i Märsta? Alltså t.ex. en 597 som gått ur trafik någonstans i närområdet kan ju alltid köra en halvsläng till utan så mycket merkostnad.
Citat från: Lars_L skrivet 31 januari 2017, 22:24:59 PM
Vi får inte glömma att det också är svårare att rekrytera förare ju längre ut i länet depåerna ligger (iaf när det gäller förortstrafiken).
Citat från: buskörare skrivet 01 februari 2017, 06:12:06 AM
Tänkte lite på oss, av de som kör i Täby är det väl knappt 10% som bor där. Ska man jobba hos oss är det liksom bil som gäller. Framförallt eftersom vi har 3 garage i princip helt utan nattrafik.
Är det inga (inom någon "samhällsadministration") som börjat reagera på denna märkliga fördelning? Dvs att det numera finns trafikområden där bara en liten andel av de anställda bor inom det egna området. För mig är 10% en extremt låg siffra, och av ersättningstrafiken att döma verkar den inte vara jättemycket högre i Vallentuna. Bara en bit norr om Kårsta, i Rimbo, är det väl gissningsvis 70-80% av förarna som bor i bussarnas eget närområde.
När det gäller passagerarna på Vallentunas RB-ersättningsbussar verkar de flesta vara arga över att förarna har bristande lokalkännedom om orten, men samtidigt finns där inga reflektioner över att det kanske vore fördelaktigt om man hade den egna lokala befolkningen som förare i "sina egna" bussar.
Citat från: Nico skrivet 01 februari 2017, 20:09:53 PM
Hette väl 996 på Råsta? Vill minnas att man brukade koppla den till en 196 som avslutat i Hjulsta och ändå skulle tommat hem. Har för mig att det fanns något liknande för 197 (997) som skulle tomma hem från Sollentuna. Kan ju vara så man gjort (om man spekulerar lite) även i Märsta? Alltså t.ex. en 597 som gått ur trafik någonstans i närområdet kan ju alltid köra en halvsläng till utan så mycket merkostnad.
Numera har de inte ens interna linjenummer, men de två varianterna du minns stämmer samt en 595 från Sundbyberg.
Tack för det F.Å. Då var inte minnet fullt så rostigt (även om jag glömde den från Sumpan) som jag trodde. Hade mest 196 på mina fasta skubb. ;)
Citat från: Nico skrivet 01 februari 2017, 20:09:53 PM
Kan ju vara så man gjort (om man spekulerar lite) även i Märsta? Alltså t.ex. en 597 som gått ur trafik någonstans i närområdet kan ju alltid köra en halvsläng till utan så mycket merkostnad.
Så verkar man dock inte löst det här. Omloppet startar ju 3.37 och verkar gå in till garaget ca 8.37 - alltså efter morgonrusningen och närmare exakt inom 5-timmarsgränsen. Här verkar ju det ha varit det viktigaste. Sedan om det är en delad tjänst, deltidstjänst etc, framgår ju inte här, men passet blir ju rätt effektivt ändå, vilket ju är det viktigaste.
Däremot kan det ju ha varit en annan lösning tidigare (nattlinjerna har ju ändrats en del), men att personalturen ändå blivit kvar. Det är väl det som är problemet oavsett - det riskerar alltid bli en kostnad i slutändan. Samtidigt - så länge man huvudsakligen arbetar med heltidstjänster, kommer det ju ändå alltid bli spilltid som kan utnyttjas. Ska man planera scheman är ju ett av de stora problemen (utifrån ett planerarperspektiv vill säga, eller kanske dataalgoritmproblem) att lyckas utnyttja förarnas tid till körning och undvika att det begränsas av reglerna för paus- och rast (som ofta riskerar att leda till spilltider).