På söndagen lyckades jag springa på båda de BL-bussar som jag hittills sett ommärkta med nytt nummer. Bilden på den andra av dem blev inte så bra då fotoljuset var på väg att försvinna.
(http://i63.tinypic.com/a44jro.jpg)
(http://i63.tinypic.com/22j3m1.jpg)
(http://i68.tinypic.com/2yugf3s.jpg)
Tre bilder på BL 091 som nu även är märkt 92313. De första bilderna tagna på Södra torget och den tredje på Åsbogatan.
(http://i67.tinypic.com/4iexrm.jpg)
BL 065, som också är märkt 92314, på Åsbogatan.
Så några bilder från i lördags då jag också tog vägen förbi Södra torget för att se om jag såg till dem - men då blev det bom.
(http://i68.tinypic.com/xb0h1j.jpg)
BL 060 på Söderbrogatan som nu till sist öppnats för dubbelriktad trafik. Jag trodde detta skulle gjorts i anslutning till att landsbygdsbussarna flyttades härifrån i december men det har gjorts först nyligen. Väntkurerna vid de borttagna hållplatserna är nu borta som synes.
(http://i63.tinypic.com/b7ji9t.jpg)
BL 064 och 059 på Södra torget. På 064 har man påbörjat ommärkningen men inte på 059.
(http://i65.tinypic.com/2nvgpyr.jpg)
Två som inte behöver märkas om: 720 och 723 på Södra torget.
Ett hett tips är att de övertagna bussarna hamnar mellan 2302-2354, men vi får se. Trevliga bilder för övrigt
Citat från: Bernt Talbrant skrivet 30 januari 2017, 00:21:38 AM
BL 060 på Söderbrogatan som nu till sist öppnats för dubbelriktad trafik. Jag trodde detta skulle gjorts i anslutning till att landsbygdsbussarna flyttades härifrån i december men det har gjorts först nyligen. Väntkurerna vid de borttagna hållplatserna är nu borta som synes.
Först var det arbetena vid cirkulationsplatsen som drog ut på tiden. Man fick tydligen ingen bra fason på hur bussarna skulle svänga in på Söderbrogatan i riktning mot Södra torget. Sedan ville man ta bort hållplatskurerna innan man släppte på trafiken i båda riktningar. Under arbetet med att demontera dessa kunde man inte ha dubbelriktad trafik och man valde att köra alla bussar den gamla vägen, alltså via Fabriksgatan-Bryggaregatan.
Genom att man kan köra Söderbrogatan i båda riktningar kan man spara uppemot tre minuter genom att man slipper trafikljus. Så omläggningen är välkommen.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 30 januari 2017, 08:02:38 AM
Först var det arbetena vid cirkulationsplatsen som drog ut på tiden. Man fick tydligen ingen bra fason på hur bussarna skulle svänga in på Söderbrogatan i riktning mot Södra torget. Sedan ville man ta bort hållplatskurerna innan man släppte på trafiken i båda riktningar. Under arbetet med att demontera dessa kunde man inte ha dubbelriktad trafik och man valde att köra alla bussar den gamla vägen, alltså via Fabriksgatan-Bryggaregatan.
Genom att man kan köra Söderbrogatan i båda riktningar kan man spara uppemot tre minuter genom att man slipper trafikljus. Så omläggningen är välkommen.
När jag var vid Södra torget och Söderbrogatan i helgen noterade jag att en del körde den "gamla" vägen via Bryggaregatan trots allt, kanske av gammal vana.
Citat från: AdmirT skrivet 30 januari 2017, 00:43:19 AM
Ett hett tips är att de övertagna bussarna hamnar mellan 2302-2354, men vi får se. Trevliga bilder för övrigt
Då kanske jag får min 2305 till slut :)
Citat från: AdmirT skrivet 30 januari 2017, 00:43:19 AM
Ett hett tips är att de övertagna bussarna hamnar mellan 2302-2354, men vi får se. Trevliga bilder för övrigt
234x-2354 användes ju nyligen som nummer på de vikarierande skolbussarna i Värmland men allt kan hända....
Ovanligt tidigt som de börja märka om bussarna. Nummer 92 känns lite udda på något sätt
Det är möjligt att 92 känns främmande. Men på något sätt liknar det de övriga nummer andra fordon har. T ex i Göteborg kallas ambulanser för 51 och i Skene och Borås 52. 2 när nog områdessiffran. Kan det tänkas att nummersättningen också använder en nolla på slutet (3130 för 313)
När Swebus körde i Sjuhärad var 33 som företagsnummer
Det förvånar mej dem inte fortsätter på det
Nya bussar samt några övertagna bussar kommer ligga i 36xx samt 37xx-serien efter en snabb övergripande titt idag på jobbet
Citat från: AdmirT skrivet 08 februari 2017, 00:10:21 AM
Nya bussar samt några övertagna bussar kommer ligga i 36xx samt 37xx-serien efter en snabb övergripande titt idag på jobbet
Fanns 2305 med?
Jag har gjort en sammanställning över de ommärkta bussar som jag hittills sett. Lite ordning i oordningen är det trots allt och för de nyare bussarna verkar det kunna bli "rätt" ordning.
Nobina radio Borås Lokaltrafik
92301 051
92302 048
92303 056
92304 052
92305
92306
92307 055
92308 057
92309 049
92310 050
92311 089
92312
92313 091
92314 065
92315 066
92316 067
92317
92318 059
92319 060
92320
92321 062
92322 063
92323
92324 092
92325
92326
92327
92328 096
92329 162
92330
92331
92332
Således verkar det bli så här:
92301-92310 Scania Omnilink CNG ´08 ("oordning" av serien BL 048-057)
92311-92313 MAN A21 CNG ´11 (BL 089-091)
92314-92323 Scania Omnilink II CNG ´10 ("oordning" av serien BL 058-067)
92324-92328 MAN A21 CNG ´11-12 (BL 092-096)
92329-92332 MAN A44 CNG ´12 (BL 162-165)
En gissning är då att BL 166-174 (MAN A26 CNG ´14) blir 92333-92341, hittills har ingen ommärkt sådan synts till.
Citat från: Bernt Talbrant skrivet 28 februari 2017, 01:24:14 AM
Jag har gjort en sammanställning över de ommärkta bussar som jag hittills sett. Lite ordning i oordningen är det trots allt och för de nyare bussarna verkar det kunna bli "rätt" ordning.
Nobina radio Borås Lokaltrafik
92301 051
92302 048
92303 056
92304 052
92305
92306 054
92307 055
92308 057
92309 049
92310 050
92311 089
92312
92313 091
92314 065
92315 066
92316 067
92317
92318 059
92319 060
92320
92321 062
92322 063
92323
92324 092
92325
92326
92327
92328 096
92329 162
92330
92331
92332
Således verkar det bli så här:
92301-92310 Scania Omnilink CNG ´08 ("oordning" av serien BL 048-057)
92311-92313 MAN A21 CNG ´11 (BL 089-091)
92314-92323 Scania Omnilink II CNG ´10 ("oordning" av serien BL 058-067)
92324-92328 MAN A21 CNG ´11-12 (BL 092-096)
92329-92332 MAN A44 CNG ´12 (BL 162-165)
En gissning är då att BL 166-174 (MAN A26 CNG ´14) blir 92333-92341, hittills har ingen ommärkt sådan synts till.
Lade till 92306 = 054.
//Jonas
Blir de fyra sista siffrorna i radionumret samma som Nobinas inventarienummer?
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 28 februari 2017, 10:40:01 AM
Blir de fyra sista siffrorna i radionumret samma som Nobinas inventarienummer?
De har tidigare här uppgetts hamna i 36 eller 37 serien. Dessutom finns Nobina 2301 i Helsingborg.
Citat från: Walter skrivet 28 februari 2017, 17:49:44 PM
De har tidigare här uppgetts hamna i 36 eller 37 serien. Dessutom finns Nobina 2301 i Helsingborg.
36- eller 37-serien gällde väl nya bussar. De behöver ju inte vara i samma nummerserie som de begagnade.
Att 2301 finns i Helsingborg såg jag så antingen denna eller 92301 i Borås lär väl i så fall få byta nummer. Övriga Nobina-nummer i den 23-serie som skulle kunna bli aktuell i Borås verkar vara vakanta.
I torsdags såg jag att BL 094 blivit ommärkt och var framtill försedd med det nummer jag misstänkte att den skulle få: 92326. På åtminstone ena sidan var den dock märkt 92329... Jo jag såg den två gånger och kollade extra. Nr 92329 har ju f ö BL 162 fått.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 28 februari 2017, 18:10:45 PM
36- eller 37-serien gällde väl nya bussar. De behöver ju inte vara i samma nummerserie som de begagnade.
Att 2301 finns i Helsingborg såg jag så antingen denna eller 92301 i Borås lär väl i så fall få byta nummer. Övriga Nobina-nummer i den 23-serie som skulle kunna bli aktuell i Borås verkar vara vakanta.
Och som det meddelas i annan tråd kommer BL 166-174 heta 3700-3708 hos Nobina.
Citat från: Walter skrivet 05 mars 2017, 07:52:00 AM
Och som det meddelas i annan tråd kommer BL 166-174 heta 3700-3708 hos Nobina.
Jo, men det är ju relativt nya bussar och som jag förstår det av samma typ som de boggibussar som köpts fabriksnya.
Citat från: AdmirT skrivet 05 mars 2017, 08:12:57 AM
Kommer heta 2304-2332, dvs de övertagna bussarna med undantag för de som kommer heta 3700-3708
Så det kommer bli en lucka med 2302, 2303?
Citat från: Bussmicke skrivet 05 mars 2017, 16:39:15 PM
Så det kommer bli en lucka med 2302, 2303?
Då stämmer alltså inte märkningen som gjorts med radionummer med inventarienumret på tre av de gamla OmniLinkarna.
Det rör sig om 20 Scania (048-067) och 8 MAN Lion's City så det stämmer med de 28 nummer som finns i serien 2304-2332. Men vart tog MAN A44 162-165 vägen? Enligt Bernt är 162 märkt 2329 och rimligen borde alltså 163 få 2330-2332.
Så någonstans är det fel. Börjar man med 2300 skulle det däremot stämma perfekt. Men då får de befintliga bussarna 2300 och 2301 numreras om. Det är också ledigt i övre änden, alltså det kan blir nummerserien 2304-2336. Men då kommer alltså många bussar få märkas om.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 05 mars 2017, 17:46:42 PM
Då stämmer alltså inte märkningen som gjorts med radionummer med inventarienumret på tre av de gamla OmniLinkarna.
Det rör sig om 20 Scania (048-067) och 8 MAN Lion's City så det stämmer med de 28 nummer som finns i serien 2304-2332. Men vart tog MAN A44 162-165 vägen? Enligt Bernt är 162 märkt 2329 och rimligen borde alltså 163 få 2330-2332.
Så någonstans är det fel. Börjar man med 2300 skulle det däremot stämma perfekt. Men då får de befintliga bussarna 2300 och 2301 numreras om. Det är också ledigt i övre änden, alltså det kan blir nummerserien 2304-2336. Men då kommer alltså många bussar få märkas om.
2333-2336 är upptagna. Har nyligen satts på Junior&Co-bussar som kör förNobina i Stockholm.
Om man använder 2302-2332 så är det bara en buss som "felar"...
2301 ?? AUJ853 f.d B-L 51
2302 AUK082 f.d B-L 48
2303 AUK120 f.d B-L 56
2304 AUK093 f.d B-L 52
2305 ?? AUK112 f.d B-L 53
2306 AUK122 f.d B-L 54
2307 AUJ907 f.d B-L 55
2308 DBC235 f.d B-L 57
2309 AUK123 f.d B-L 49
2310 EEH761 f.d B-L 50
2311 XKY010 f.d B-L 89
2312 ?? XKY035 f.d B-L 90
2313 XKY845 f.d B-L 91
2314 CEO114 f.d B-L 65
2315 CEO134 f.d B-L 66
2316 CEO140 f.d B-L 67
2317 ?? CEO743 f.d B-L 58
2318 CEO744 f.d B-L 59
2319 CEO754 f.d B-L 60
2320 ?? CEO787 f.d B-L 61
2321 CEO790 f.d B-L 62
2322 CEO794 f.d B-L 63
2323 ?? CEO802 f.d B-L 64
2324 CTS960 f.d B-L 92
2325 ?? CTS962 f.d B-L 93
2326 RGY526 f.d B-L 94
2327 ?? RHK625 f.d B-L 95
2328 RXZ010 f.d B-L 96
2329 DOK025 f.d B-L 162
2330 ?? DOK040 f.d B-L 163
2331 ?? DOK048 f.d B-L 164
2332 ?? DOK052 f.d B-L 165
Cirkulerade det inte en uppgift tidigare om att B-L 48 inte skulle tas över? I så fall hade 2302-2332 fungerat. Nu blev det fel när även 48 är med :)
Citat från: Anders Lundén skrivet 05 mars 2017, 18:52:16 PM
Cirkulerade det inte en uppgift tidigare om att B-L 48 inte skulle tas över? I så fall hade 2302-2332 fungerat. Nu blev det fel när även 48 är med :)
Uppenbarligen var det ett fel som gjordes i meddelandet om vilka bussar som skall gå över till Nobina. I vilket fall som helst så är 048 redan ommärkt.
Jag ber om ursäkt för att jag räknade fel på behovet när jag skrev att även 2300 behövdes.
Citat från: AdmirT skrivet 06 mars 2017, 04:32:58 AM
DOK040 - 2329
DOK025 - 2330
DOK048 - 2331
DOK052 - 2332
AUJ853, AUK082, AUK120 har jag ej som övertagna. Men kan ändras så avvakta lite
DOK025 (BL 162) är dock märkt 92329, övriga tre har jag inte haft möjlighet att se sedan de ev blivit ommärkta.
Samtliga dessa tre är som tidigare rapporterats ommärkta som 92301 (BL 051), 92302 (BL 048) resp. 92303 (BL 056).
Som jag skrev på annan plats börjar det bli rörigt med omnumreringen av Borås Lokaltrafiks bussar nu. I dagarna fotograferade jag två som åtminstone vid detta tillfälle var märkta 92310 (BL 050 och 057) och två som var märkta 92329 (BL 162 och 163). BL 065-067, som tidigare varit märkta 92314-92316, har nu märkts 92311-92313. 92311 sitter sedan förut på 089 och 92313 på 091. Tror inte det är någon idé att försöka reda ut detta definitivt före den 2 april...
(http://i67.tinypic.com/10f10eu.jpg)
BL 057, med ny märkning 92310, på Karlsbergsgatan den 18 mars.
(http://i66.tinypic.com/t0p3s1.jpg)
BL 050, även den märkt 92310, på Sörmarksgatan den 20 mars.
(http://i64.tinypic.com/2vwcz2f.jpg)
BL 162, med ny märkning 92329, på Söderbrogatan den 20 mars.
(http://i63.tinypic.com/5d8w7.jpg)
BL 163, även den märkt 92329, på Södra torget den 20 mars.
Nu har Borås Lokaltrafiks nyaste bussar, 9 st MAN A26 CNG som levererades i början av 2015, börjat få Nobinanummer utsatta på sidorna vid bakhjulen. Inte heller här känns ordningen helt logisk. Jag har noterat dessa som ommärkta hittills:
BL Nobina
166 > 3700
167 > 3704
168 > 3705
171 > 3707
172 > 3702
173 > 3703
Citat från: Bernt Talbrant skrivet 21 mars 2017, 00:53:09 AM
Nu har Borås Lokaltrafiks nyaste bussar, 9 st MAN A26 CNG som levererades i början av 2015, börjat få Nobinanummer utsatta på sidorna vid bakhjulen. Inte heller här känns ordningen helt logisk. Jag har noterat dessa som ommärkta hittills:
BL Nobina
166 > 3700
167 > 3704
168 > 3705
171 > 3707
172 > 3702
173 > 3703
Och dessa heter inte heller 93xxx då?
Citat från: virtual1 skrivet 21 mars 2017, 08:58:06 AM
Och dessa heter inte heller 93xxx då?
Tydligen inte. Kan det vara så att de har radionummer som är samma som inventarienumret medan detta inte går på äldre bussar i 23-serien utan där måste 9 läggas till före?
Även de Nobina-bussar som hittills kommit nya till Borås är märkta bara med ett fyrsiffrigt nummer utan 9.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 21 mars 2017, 09:24:26 AM
Tydligen inte. Kan det vara så att de har radionummer som är samma som inventarienumret medan detta inte går på äldre bussar i 23-serien utan där måste 9 läggas till före?
Även de Nobina-bussar som hittills kommit nya till Borås är märkta bara med ett fyrsiffrigt nummer utan 9.
Kanske. Samtidigt finns det väl inga andra bussar i västtrafikområdet som har inventarienumret som heter 23xx? Keolis bussar i gbg ligger ju i andra 2xxx-serier. Så någon sammanblandning borde ju inte ske.
Citat från: virtual1 skrivet 21 mars 2017, 10:41:47 AM
Kanske. Samtidigt finns det väl inga andra bussar i västtrafikområdet som har inventarienumret som heter 23xx? Keolis bussar i gbg ligger ju i andra 2xxx-serier. Så någon sammanblandning borde ju inte ske.
Det kan ju också ha med radioutrustningen att göra.
BL Nobina
166 > 3700
167 > 3704
168 > 3705
169 > 3706
170 > 3708
171 > 3707
172 > 3702
173 > 3703
Jag har kompletterat tabellen ovan. Nu saknas bara 174 och den har förhoppningsvis fått nr 3701... Nedan en bild på den ommärkta BL 172 > Nobina 3702 tagen på Södra torget idag.
(http://i65.tinypic.com/15pps1z.jpg)
2301 i Helsingborg heter fortfarande så. Jag tog bild på bussen alldeles nyss..
//Bussmicke
www.bussmicke.se
2301 har ingen anledning att byta namn. Dock kanske den som får radio 92301 i Borås får ett annat internnummer
Citat från: Walter skrivet 23 mars 2017, 14:53:50 PM
2301 har ingen anledning att byta namn. Dock kanske den som får radio 92301 i Borås får ett annat internnummer
Anledningen skulle väl i så fall vara att om Helsingborgs 2301 byter inventarienummer så behöver man inte i Borås ha en buss med olika radio- och inventarienummer. Men vi får väl se hur det går. Det verkar dock onekligen som om Nobina gjort en tabbe här.
Nu tror jag min lista över de nya numren på de f d BL-bussarna ska stämma efter de ändringar som gjorts sedan jag skrev den förra. Den enda jag inte sett med ändrad märkning är BL 055 men den bör heta 92306.
Nytt nr BL-nr
92301 051
92302 048
92303 056
92304 052
92305 053
92306 055
92307 049
92308 050
92309 054
92310 057
92311 065
92312 066
92313 067
92314 062
92315 063
92316 064
92317 058
92318 059
92319 060
92320 061
92321 089
92322 090
92323 091
92324 092
92325 093
92326 094
92327 095
92328 096
92329 163
92330 162
92331 164
92332 165
Således verkar det bli så här:
92301-92310 Scania Omnilink CNG ´08 (BL 048...057)
92311-92320 Scania Omnilink II CNG ´10 (BL 058...067)
92321-92328 MAN A21 CNG ´11-12 (BL 089-096)
92329-92332 MAN A44 CNG ´12 (BL 162...165)
Citat från: Bernt Talbrant skrivet 31 mars 2017, 00:39:33 AM
Nu tror jag min lista över de nya numren på de f d BL-bussarna ska stämma efter de ändringar som gjorts sedan jag skrev den förra. Den enda jag inte sett med ändrad märkning är BL 055 men den bör heta 92306.
Jo, det stämmer. Såg den när jag gick ut med hunden i morse.
Stort tack för listan! Det har ju varit lite virrigt med ändringar på flera håll.
Det kan tilläggas att förklaringen till den omdebatterade numreringen av de äldre BL-fordonen som blir kvar sannolikt är att det, efter vad jag fått veta, är så att Västtrafik löser in dessa biogasfordon och att Nobina sedan disponerar dem.