http://www.helagotland.se/samhalle/nya-miljobussar-till-gotland-13815029.aspx
Hur länge gäller nuvarande avtal för Gotlandsbuss?
//Peter
2019
Nytt avtal ska träda i kraft 1/1 2020
ledning på Gotlandsbuss vill at fler ska åka buss när nya bussar kommer. tror inte at nya bussar är den morot som gör om nya resenärer kommer, någr kanske. Det är tidtabell och pris som styr om resenärer lockas till bussen. Däremot kan risiga bussar skrämma bort resande.
Citat från: Jan skrivet 21 januari 2017, 10:40:27 AM
ledning på Gotlandsbuss vill at fler ska åka buss när nya bussar kommer. tror inte at nya bussar är den morot som gör om nya resenärer kommer, någr kanske. Det är tidtabell och pris som styr om resenärer lockas till bussen. Däremot kan risiga bussar skrämma bort resande.
Om bussen är 6-7 år eller helt ny är inte huvudsaken, problemet är att vi pratar om landsbygd som är svår att trafikförsörja på ett sätt så att nya kunder lockas till trafiken samtidigt som man får en kostnadseffektiv trafik.
Tyvärr har ju Gotland rätt gles busstrafik satt och kollade lite eftersom årets semester blir Gotland och att åka buss ser ju rätt omöjligt ut ..
FBS276 Stånga buss
FBS277 Gotlandsbuss
FBS288 Gotlandsbuss
YEJ346 Tottes bussar
YEJ347 Anderssons buss
YEJ351 Ala buss
YEM595 Suderbuss
Någon 8e Setra hittar jag inte. Möjligen YEM599 men den är fortfarande reggad på Evobus.
Gasbuss, okänt vad det blir.
// Anders
Citat från: Anders Lundén skrivet 21 januari 2017, 17:17:13 PM
FBS276 Stånga buss
FBS277 Gotlandsbuss
FBS288 Gotlandsbuss
YEJ346 Tottes bussar
YEJ347 Anderssons buss
YEJ351 Ala buss
YEM595 Suderbuss
Någon 8e Setra hittar jag inte. Möjligen YEM599 men den är fortfarande reggad på Evobus.
Gasbuss, okänt vad det blir.
// Anders
Gasbussen är väl en ordinär Citywide, Scania alltså.
Citat från: Jan skrivet 21 januari 2017, 10:40:27 AM
ledning på Gotlandsbuss vill at fler ska åka buss när nya bussar kommer. tror inte at nya bussar är den morot som gör om nya resenärer kommer, någr kanske. Det är tidtabell och pris som styr om resenärer lockas till bussen. Däremot kan risiga bussar skrämma bort resande.
Bussarna får väl dock anses som ganska fräscha på Gotland - det är ju små bolag som äger dem och sköter om dem. Inte riktigt som en 7-åring i storstadstrafik. Priset för att åka kollektivt spelar förstås in, men troligen ganska lite när utbudet och resandet är så lågt, om vi inte räknar med skoleleverna.
Problemet på Gotland är ju att trots att det är en ö, är det ganska långt till Visby från de andra lite större tätorterna. Är ju bara Roma som ligger någorlunda nära. Det gör det dyrt med kollektivtrafik och innebär dålig turtäthet. Samtidigt som förstås kostnaderna för att köra runt med tomma bussar därmed också blir relativt högt på grund av avstånden.
Det enda som skulle kunna skapa tillräckligt underlag är nog kraftigt höjda avgifter på bilismen, eller att de större tätorterna utanför Visby utvecklas och får en stark befolkningsutveckling så att befolkningsbasen ökar.
Något man skulle göra är förstås att öka trafiken något under mellantrafiken på vardagar. Men det ger ju fortfarande inte så mycket fler pendlare. Avtal som bygger på produktionsersättning kan ju dock i sparsamhetsiver nästan innebära att man får betala nästan lika mycket för bussar som bara står, än att de rullar i mellantrafiken. Exempelvis skulle man kunna tänka sig några fler turer mellan Roma och Visby.
Citat från: Lars_L skrivet 21 januari 2017, 22:54:40 PM
Exempelvis skulle man kunna tänka sig några fler turer mellan Roma och Visby.
Fler turer mellan Roma o Visby mellan typ 11 och 14 menar du?
Det försökte man väl med på Swebus tid i samband med att man minskade ner på "kvasttiden" , tyvärr är antalet presumtiva kunder minimalt och det finns inga stora samhällen däremellan.
På Gotland finns det ju numera inga större industrier som genererar resande till skillnad mot för 20 år sedan utan merparten kretsar kring gymnasieelever t/fr Visby och ett mindre antal pendlande "arbetare" i handel o vård mm.
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 21 januari 2017, 23:17:19 PM
Fler turer mellan Roma o Visby mellan typ 11 och 14 menar du?
Det försökte man väl med på Swebus tid i samband med att man minskade ner på "kvasttiden" , tyvärr är antalet presumtiva kunder minimalt och det finns inga stora samhällen däremellan.
På Gotland finns det ju numera inga större industrier som genererar resande till skillnad mot för 20 år sedan utan merparten kretsar kring gymnasieelever t/fr Visby och ett mindre antal pendlande "arbetare" i handel o vård mm.
Jamen precis, iaf på sommaren brukar det vara ganska fullsatt på turerna däromkring (troligen annorlunda på vintern). Roma ligger ju ändå på ett avstånd där restidskvoten blir rimlig för buss kontra bil. Bor ändå skapligt med folk i Roma (om än inte som i Hemse eller Klintehamn). Ifall Region Gotland får betala samma summa per produktionskilometer blir det nog för dyrt. Utan tanken var väl att man skulle kunna ta detta utan för stora merkostnader i sådana fall - men då måste förstås avtalet vara utformat så att icke dimensionerande turer under mellantrafikstid åsätt en annan produktionskostnad i avtalet.
Dock krävs det nog en viss uthållighet, vilket det alltid gör på landsbygden om man vill få till en positiv utveckling. Roma borde ju dock kunna utvecklas med tanke på närheten till Visby att det ändå finns viss infrastruktur på platsen.
Men min allmänna iakttagelse (särskilt som det är så pass många bolag inblandande) är väl att trafiken inte bedrivs så effektivt alla gånger.
Antalet bussresenärer har ju minska något på ön (under lågsäsong) - samtidigt som bilismen ökat. För cirka tio år sedan sköt naturvårdsverket till en halv miljon till Gotlands kommun med avsikt att förmå folk på Gotland att åka mer buss för miljöns skull.
Frågan är hur det gick.
Citat från: Lars_L skrivet 22 januari 2017, 08:11:01 AM
Jamen precis, iaf på sommaren brukar det vara ganska fullsatt på turerna däromkring (troligen annorlunda på vintern). Roma ligger ju ändå på ett avstånd där restidskvoten blir rimlig för buss kontra bil. Bor ändå skapligt med folk i Roma (om än inte som i Hemse eller Klintehamn). Ifall Region Gotland får betala samma summa per produktionskilometer blir det nog för dyrt. Utan tanken var väl att man skulle kunna ta detta utan för stora merkostnader i sådana fall - men då måste förstås avtalet vara utformat så att icke dimensionerande turer under mellantrafikstid åsätt en annan produktionskostnad i avtalet.
Dock krävs det nog en viss uthållighet, vilket det alltid gör på landsbygden om man vill få till en positiv utveckling. Roma borde ju dock kunna utvecklas med tanke på närheten till Visby att det ändå finns viss infrastruktur på platsen.
Men min allmänna iakttagelse (särskilt som det är så pass många bolag inblandande) är väl att trafiken inte bedrivs så effektivt alla gånger.
Gotland (liksom även Öland) har en sommartrafik som innebär tätare avgångar än under övrig tid, till skillnad från de flesta andra landsdelar där det är tvärtom.
Ska man ersätta bussar efter bara 7-8 år, halva livslängden?
Skickat från min SGP771 via Tapatalk
Det är kanske dags att se över hela trafiken på ön. Egentligen så skulle man kunna få bättre trafik till i stortsett samma kostnad om man tänker lite smart.
Hur då?
Citat från: Bussmicke skrivet 23 januari 2017, 01:41:23 AM
Ska man ersätta bussar efter bara 7-8 år, halva livslängden?
Många av 09orna som nu ersätts har gått över 100 000 mil, dvs ungefär samma sträcka som ett flertal SL-röda 02or som även de fasas ut detta år. Om de skulle gå "hela livslängden" på ön skulle man således behöva tvinga dem mot 200 000 milastrecket, vilket kanske inte är helt problemfritt driftsmässigt.
Jämför Sköldhs i Knutby som nyligen bytte ut sina 2012or på UL 806an, mot helt nya bussar, då de även de rullat många mil per dygn i snitt.
Alla kan inte nöta på i 16 år! ;)
Hej !
Hittills har bara en Scania Scala lämnat ön och det är DEH 544 som köptes av Fridströms Busstrafik i Rimbo 2017-02-01.
Mvh Peter Ö
Citat från: Peter Öden skrivet 07 februari 2017, 20:35:29 PM
Hej !
Hittills har bara en Scania Scala lämnat ön och det är DEH 544 som köptes av Fridströms Busstrafik i Rimbo 2017-02-01.
Mvh Peter Ö
Ahaaa, det var intressant, Eller hur Ersa.
Citat från: Bussmicke skrivet 08 februari 2017, 01:02:32 AM
Ahaaa, det var intressant, Eller hur Ersa.
En riktigt trevlig buss! :)
Jag trodde dock att minst två, kanske fler, lämnat ön redan. Men kanske detta inte skett "på papperet" än.