Hörde detta på radion imorse.
Kontantstopp på samtliga bussar åt Dalatrafik ifrån 16/1 2017, tillsvidare. Facket har som väntant efter ett rån av förare, beslutat om skydsstopp.
http://dalatrafik.se/sv/texter-i-nyhetslista/kontantstopp/
Problemet är ju mest att både upphandling och installation av kortterminaler fördröjdes, installationen skulle ha skett hösten 2013, enligt Dalatrafik, men är på väg nu, senast sommaren 2017 ska alla bussar ha fått kortläsare. Hitils har jag inte sett en ända buss med kortläsare.
Webb butiken där man kunde förköpa biljetter är stängd tillsvidare pga för många fel. Betalningsautomater finns endast i större orter och inte i Rättvik, Leksand osv biljetter säljs på turistbyrårer, som har öppet ibland på helger.
Visst appen fungerar bra, om man har Smartphone och är utan betalningsanmärkning, eller med lånat betal-/kreditkort.
Vad tror ni lösningen är?
Påskynda arbetet med kortterminaler? Fler köpställen.
Påskynda arbetet med kortterminaler. Fler köpställen? Ny upphandling om mobilbetalning, så sms fungerar?
Idagsläget gäller gratisåkning för de som skulla betala med kontanter.
Visst är det märkligt. Det är fortfarande uppåt 2-4 mil mellan ombuden/försäljningsställena runtom Stockholms läns landsbygd, och trots att all form av betalning ombord på bussarna har varit borttagen i många år nu, fungerar det ändå. Varför kan det då inte fungera även i andra län, utan att man där är tvungna att ha bankkortbetalning ombord?
Handlar nog mest om vad Dalatrafik vill göra. Andra betalsätt än kontanter har efterfrågas länge av de flesta.
I andra län så har man vad jag har sett försäljningsombud som har längre öppettider, affärer/kiosker.
Biljettautomaterna är ofta ur funktion, när jag har påpekat det för Dalatrafik så har de sagt att de inte kan ansvara för att det ska gå att köpa biljett, utan att man måste ha Smartphone eller kontanter med sig. Men nu försvinner kontanter som Dalatrafik har sett som deras huvudbetalsätt.
Personligen så klarar jag mig med årskort och enkelbiljetter köper jag med resplus på SJ.se
Antar att de i övriga län har haft mer vilja hos trafikmyndigheten.
Fast kontantstoppet är redan hävt av Arbetsmiljöverket. Först bara för de turer som körs av Keolis, men sedan i eftermiddag gäller det även Sambus.
http://www.dt.se/dalarna/kontantstoppet-pa-bussarna-lyfts-av-arbetsmiljoverket
Citat från: Ersa skrivet 16 januari 2017, 11:01:40 AM
Visst är det märkligt. Det är fortfarande uppåt 2-4 mil mellan ombuden/försäljningsställena runtom Stockholms läns landsbygd, och trots att all form av betalning ombord på bussarna har varit borttagen i många år nu, fungerar det ändå. Varför kan det då inte fungera även i andra län, utan att man där är tvungna att ha bankkortbetalning ombord?
Det där är ju ett cirkelresonemang. Det fungerar för kollektivtrafikens resenärer eftersom de för vilka det inte fungerar inte kan använda kollektivtrafiken.
Citat från: Harald Nordius skrivet 16 januari 2017, 18:07:11 PM
Det där är ju ett cirkelresonemang. Det fungerar för kollektivtrafikens resenärer eftersom de för vilka det inte fungerar inte kan använda kollektivtrafiken.
Nu var det ett tag sedan jag regelbundet rörde mig i SL-land och umgicks med invånarna, men på remstiden så uppfattade jag att det var normalt att ha en SL-remsa hemma för de där enstaka resorna. T.o.m. jag, som aldrig har bott i Stockholm (förutom när jag gjorde lumpen, men det räknas inte), har tidvis haft en remsa för att det var praktiskt. Det är ett beteende som jag inte känner igen från min tid i X-trafikland där det snarare uppfattades som en mänsklig rättighet att få lösa enkelbiljett ombord.
Citat från: Ersa skrivet 16 januari 2017, 11:01:40 AM
Visst är det märkligt. Det är fortfarande uppåt 2-4 mil mellan ombuden/försäljningsställena runtom Stockholms läns landsbygd, och trots att all form av betalning ombord på bussarna har varit borttagen i många år nu, fungerar det ändå. Varför kan det då inte fungera även i andra län, utan att man där är tvungna att ha bankkortbetalning ombord?
****
Hur vet du att det fungerar? Har man koll på alla som inte kan åka buss, utan tvingas ta bilen, trots att de vill betala?
Citat från: Harald Nordius skrivet 16 januari 2017, 18:07:11 PM
Det där är ju ett cirkelresonemang. Det fungerar för kollektivtrafikens resenärer eftersom de för vilka det inte fungerar inte kan använda kollektivtrafiken.
Citat från: HJP skrivet 16 januari 2017, 20:56:33 PM
Hur vet du att det fungerar? Har man koll på alla som inte kan åka buss, utan tvingas ta bilen, trots att de vill betala?
Jag har under de senaste 15-16 åren aldrig sett en enda insändare, eller hört ett enda muntligt klagomål ens här i länets yttersta landsbygd, från folk som haft problem med att anskaffa biljett i tid. Som Anders Noren skriver har traditionen att ha en remsa i beredskap funnits i decennier, och det vara bara under det kaosartade kortlivade försöket med kombinerad enhetstaxa+ombordbetalning i första halvan av 00-talet som folk betalade ombord i stor utsträckning. Innan dess var ju enkelbiljetterna ombord mer än dubbelt så dyra som remsan, vilket gjorde dem till endast nödfallsköp.
Då den förra enhetstaxan+ombordbetalning togs bort hördes inga klagomål annat än gentemot prishöjningarna. Inga demonstrationer skedde över någon slags mänsklig rättighet att få dyka upp på hållplatsen direkt från skogen och betala med mynt ombord. Möjligtvis för att folk mindes alla förseningar (inkl missade anslutningar) som skedde regelbundet på det illa genomtänkta ombordköpsförsöket omkring 2004-2005?
Idag har alla resenärer varsitt Accesskort, och det värsta som kan hända är att någon resenär någon enstaka gång inte har tillräckligt med pengar på kortet då en resa ska påbörjas "ute i skogen", men det är inte ofta. På vägen hem har samme resenär alltid laddat på kortet i en tätort.
Vi har fortfarande ganska ofta (några i veckan, framförallt sommartid) folk som inte vet om/kan betala. Problemet hos oss är att det finns så få ställen i Vaxholm att köpa på och den stora campingen ligger knappt ens i närheten.
Blev ändring igen, Dalatrafik tillåter nu att Keolis inte har kontantbetalningar kvällstid- och nattetid på tätortstrafiken och landsbygdstrafiken i Falun och Borlänge, samt på direktbusstrafiken mellan Falun/Borlänge.
http://dalatrafik.se/sv/texter-i-nyhetslista/kontantstopp/
Det borde fungera bättre, Falun och Borlänge har ju ganska okej försäljningsställen som är öppna under helger om man behöver ladda sitt kort, och köpa enkelbiljetter om man inte har smartphone.
Tursamt nog har jag ännu förmånen att köra några pass i månaden, nu i Jönköping. Jag tillhör inte dem som måste vara "sist med det gamla", men gläder mig åt att just F-län är den sista utposten med kontanthantering.
Bra service till resenärerna är det, och snabbt går det, har man bara god ordning på sina sedlar och mynt. Rasslet från myntväxlaren och prasslet av sedlar ger litet guldkant på jobbet, med litet mer kontakt också med resenärerna. Dagens ungdom gillar att veckla ihop en tjuga maximalt, då tar det förstås en stund innan de kan få två kronor tillbaka. Det är inte så mycket laddning av reskassa- och periodkort, en smålänning vill inte gärna hosta upp de 30 kr extra som det kostar ombord numera.
Bankkortsläsare är under införande, med hittills blandat resultat, främst kontaktproblem både med bank och biljettmaskin.
Jag tycker det är väldigt skönt slippa hantering av pengar på bussen särskilt alla tunga mynt och ofta fick man gå och växla till sig mynt. Nej den tiden saknar jag inte ..
Som jag har förstått det så har förarna klagat på den stora dagskassan de har i bussarna. Eftersom man köper sina månadskort på bussarna vanligen, så blir det lätt mycket pengar. Om ett månadskort kostar 1500 kr, och fyra resenärer köper dessa, så har man 6 000 kr i bussen. Vilket inte är onormalt efter löning. Framförallt nu när webb-butiken varit stängd ett tag. Stora dagskassor med liten rånskydd kan vara attraktivt för buset.
Appen kan man endast köpa enkelbiljetter i.
Citat från: Ersa skrivet 17 januari 2017, 10:33:48 AM
Jag har under de senaste 15-16 åren aldrig sett en enda insändare, eller hört ett enda muntligt klagomål ens här i länets yttersta landsbygd, från folk som haft problem med att anskaffa biljett i tid. Som Anders Noren skriver har traditionen att ha en remsa i beredskap funnits i decennier, och det vara bara under det kaosartade kortlivade försöket med kombinerad enhetstaxa+ombordbetalning i första halvan av 00-talet som folk betalade ombord i stor utsträckning. Innan dess var ju enkelbiljetterna ombord mer än dubbelt så dyra som remsan, vilket gjorde dem till endast nödfallsköp.
Då den förra enhetstaxan+ombordbetalning togs bort hördes inga klagomål annat än gentemot prishöjningarna. Inga demonstrationer skedde över någon slags mänsklig rättighet att få dyka upp på hållplatsen direkt från skogen och betala med mynt ombord. Möjligtvis för att folk mindes alla förseningar (inkl missade anslutningar) som skedde regelbundet på det illa genomtänkta ombordköpsförsöket omkring 2004-2005?
****
Jag stöter, då och då, på folk som inte kan åka buss, därför att det inte går att köpa ett färdbevis där. Det är nog inte många som skriver insändare, så fort de stöter på en motgång.
Citat från: Ersa skrivet 17 januari 2017, 10:33:48 AM
Idag har alla resenärer varsitt Accesskort, och det värsta som kan hända är att någon resenär någon enstaka gång inte har tillräckligt med pengar på kortet då en resa ska påbörjas "ute i skogen", men det är inte ofta. På vägen hem har samme resenär alltid laddat på kortet i en tätort.
****
Många resenärer har Accesskort, men inte alla.
Hur laddar de kortet i en tätort, på vägen hem, om de inte kunde åka dit? Vad är det som säger att de skulle till en tätort?
Det "måste" finnas en möjlighet, särskilt om man betalar skatt till kollektivtrafiken, att betala på bussen. Allt annat är orimligt, så länge man har ett taxesystem. Det är också en viktig funktion för all turister och andra utsocknes, som inte känner till taxebestämmelserna.
Citat från: HJP skrivet 21 januari 2017, 14:00:34 PM
Många resenärer har Accesskort, men inte alla.
Hur laddar de kortet i en tätort, på vägen hem, om de inte kunde åka dit? Vad är det som säger att de skulle till en tätort?
Det "måste" finnas en möjlighet, särskilt om man betalar skatt till kollektivtrafiken, att betala på bussen. Allt annat är orimligt, så länge man har ett taxesystem. Det är också en viktig funktion för all turister och andra utsocknes, som inte känner till taxebestämmelserna.
Jag kan bara tala om hur det fungerar på de linjer min arbetsgivare trafikerar runtom i bl.a Norrtälje, Vallentuna och Täby kommuner. Där är det som jag redan berättat i princip alla som har ett laddat accesskort med sig, lika naturligt som de har armbandsuret, plånboken och nycklarna med sig då de går ut. Av de fåtalet resenärer som råkar ha för lågt saldo på reskassan löser 80% det med enkelbiljettsköp i SL-appen på sin smartmobil, medan de återstående 20 procenten, vanligtvis äldre som varken har hemmadator och en ny mobil, får man förbarma sig över och ta med "ner på byn". Det kan bli något enstaka fall per månad kanske.
När samme person därefter ska hem ut i skogen igen efter att ha handlat mat, är reskassekortet då alltid uppladdat igen. Detta märker man ju ute på landsbygden, då det ju oftast är samme förare som kör även nästa avgång på linje.
Det var några äldre tanter runtom Östhammar, möjligtvis mot Raggarön, som var högljudda kritiker till nån reform UL genomförde för ett antal år sedan (kontantstoppet tror jag), men sedan de fick motta nyheten att de kunde beställa UL-busskort hem till sina brevlådor blev de alla nöjda igen, och kom själva på att detta var mycket smidigare än att åka på kontanta enkelbiljetter allt som oftast.
Citat från: Ersa skrivet 21 januari 2017, 14:43:52 PM
Jag kan bara tala om hur det fungerar på de linjer min arbetsgivare trafikerar runtom i bl.a Norrtälje, Vallentuna och Täby kommuner. Där är det som jag redan berättat i princip alla som har ett laddat accesskort med sig, lika naturligt som de har armbandsuret, plånboken och nycklarna med sig då de går ut. Av de fåtalet resenärer som råkar ha för lågt saldo på reskassan löser 80% det med enkelbiljettsköp i SL-appen på sin smartmobil, medan de återstående 20 procenten, vanligtvis äldre som varken har hemmadator och en ny mobil, får man förbarma sig över och ta med "ner på byn". Det kan bli något enstaka fall per månad kanske.
När samme person därefter ska hem ut i skogen igen efter att ha handlat mat, är reskassekortet då alltid uppladdat igen. Detta märker man ju ute på landsbygden, då det ju oftast är samme förare som kör även nästa avgång på linje.
Det var några äldre tanter runtom Östhammar, möjligtvis mot Raggarön, som var högljudda kritiker till nån reform UL genomförde för ett antal år sedan (kontantstoppet tror jag), men sedan de fick motta nyheten att de kunde beställa UL-busskort hem till sina brevlådor blev de alla nöjda igen, och kom själva på att detta var mycket smidigare än att åka på kontanta enkelbiljetter allt som oftast.
****
Jag tror att vi delvis "pratar förbi" varandra. Du pratar om trafikanter med Accesskort. Jag pratar om de andra. Jag såg dessutom att jag skrev fel, när jag skrev
"Många resenärer har Accesskort, men inte alla". Jag menade:
"Många människor har Accesskort, men inte alla". Har man kort, är det ju inga problem. Reskassekortet går dessutom att få automatiskt påfyllt med 200 kr, när det börjar ta slut. En tjänst på SL-sidan.
Men alla som vanligen inte åker med SL, men någon gång behöver göra det. Alla utsocknes och turister. De ser det som en självklarhet att kunna lösa ett färdbevis, när man vill åka med, men det går inte. SMS-betalning är väl borttagen?
Jag känner till flera, som överraskats av att inte få åka med bussen, för att de inte har ett färdbevis med sig. Ibland har de fått ta en dyr taxi. Någon gång har bussföraren förbarmat sig. Detta är inte bra. En klar brist i systemet.
Är man boende i SL-området, och betalar skatt för kollektivtrafiken, är det synnerligen dåligt.
Hur problemet ska lösas, med tanke på rånrisken, vet jag inte, men det måste lösas, om man ska ha ett taxesystem.
Nja, min erfarenhet är att turister å andra utsocknes brukar ha ganska bra koll på detta då de förbereder sig. Skulle vilja hävda att oavsett om en person har rest på besök till Stockholm, Valencia, Sydney eller Toronto så kollar man hur kollektivtrafiken fungerar på plats innan man försöker att åka med den.
SMS funkar jättebra på SL-trafiken. Appen ännu bättre.
Ser dock fram emot kortbetalningsmöjligheter på bussen.
Kortbetalning är nog tveksamt om det går att använda. Tar för lång tid att hantera om varje transaktion ska verifieras av respektive bank.
Citat från: HJP skrivet 21 januari 2017, 21:27:39 PM
Jag tror att vi delvis "pratar förbi" varandra. Du pratar om trafikanter med Accesskort. Jag pratar om de andra. Jag såg dessutom att jag skrev fel, när jag skrev "Många resenärer har Accesskort, men inte alla". Jag menade: "Många människor har Accesskort, men inte alla". Har man kort, är det ju inga problem. Reskassekortet går dessutom att få automatiskt påfyllt med 200 kr, när det börjar ta slut. En tjänst på SL-sidan.
Men alla som vanligen inte åker med SL, men någon gång behöver göra det. Alla utsocknes och turister. De ser det som en självklarhet att kunna lösa ett färdbevis, när man vill åka med, men det går inte. SMS-betalning är väl borttagen?
Jag känner till flera, som överraskats av att inte få åka med bussen, för att de inte har ett färdbevis med sig. Ibland har de fått ta en dyr taxi. Någon gång har bussföraren förbarmat sig. Detta är inte bra. En klar brist i systemet.
Är man boende i SL-området, och betalar skatt för kollektivtrafiken, är det synnerligen dåligt.
Hur problemet ska lösas, med tanke på rånrisken, vet jag inte, men det måste lösas, om man ska ha ett taxesystem.
Risken att man pratar förbi varandra är mycket stor, speciellt när Stockholms län är så stort till ytan, och det finns ett flertal olika delområden med helt olika slags "kulturer" i dem alla.
Jag rör mig i skogarna i Norrtäljes och Vallentuna kommuns utkanter, ofta nära länsgränsen mot Uppsala län, och det jag finner mest fascinerande i denna fråga är just hur bra och smidigt det fungerar med betalningsstopp ombord just här ute i skogen. Kanske fungerar det rentav mycket bättre här än närmare stan, då det mestadels är vana resenärer på landsbygdslinjerna, och inte så många utsocknes samt turister?
Men det jag vill komma fram till är, att om bussar utan betalningsmöjligheter ombord nu fungerar bra här på landsbygden i Stockholms län, så borde det ju kunna fungera precis lika bra med betalstopp ombord på landsbygden i andra län? Varför klarar folk i t.ex Edsbro och Ununge av att se till att alltid ha ett accesskort i bakfickan till sin röda SL-buss, medan folk i grannsocknarna Knutby och Almunge (alla fyra ligger i samma historiska härad) måste ha en bankkortsterminal som nödfallslösning i sin gula UL-buss?
Sen en sak till. Om man har bosatt sig i SL-området, och därmed börjat betala skatt för kollektivtrafiken, så borde man väl i nån veva kunna ta reda på vad för regler och rutiner som gäller i samhället? Å andra sidan har jag sedan jag började hoppa in på ersättningsbussarna i Vallentuna/Täby snabbt kommit underfund med att det finns väldigt många vuxna helsvenska människor även uppåt 40-50-årsåldern som märkligt nog har väldigt dåliga kunskaper om hur samhällets funktioner är uppbyggda och fördelade.
Citat från: Nico skrivet 22 januari 2017, 00:26:09 AM
Kortbetalning är nog tveksamt om det går att använda. Tar för lång tid att hantera om varje transaktion ska verifieras av respektive bank.
Medhåll. Med kortbetalning ombord flyttas vi ju direkt tillbaka till omkring 2004-2005 då förra enhetstaxan provades, och kontantbiljetterna ombord bara var någon enstaka krona dyrare än kioskernas förköpsremsor. Ojojoj, vad långa hållplatsstopp, förseningar och missade anslutningar man hade då. Minns särskilt den fasta avgången på 625:an jag körde från Rimbo 17:25, som vände i Danderyd och gick tillbaka norrut igen från Danderyd 18:20. Den 18:20-turen gick alltid med flera minuter för sen avgång under hela ombordbetalningsförsöket. Men bara då. Varken före eller efter försöket.
Men visst skulle det gå, om man först skulle göra om alla tidtabeller med längre körtider (långsammare medelhastighet) och mer "luft" i tidtabellen efter varje ankomst till en ändhållplats. Som givetvis skulle leda till att man skulle behöva rensa bort flera avgångar på många olika linjer för att inte förarnas arbetsdagar skulle bli för långa. En klar fördyring skulle det i alla fall bli, utslaget på länets alla 1900 st bussar.
I normalfallet skulle jag nog instämma i att det fungerar bra, oavsett lite var man bor i länet. De flesta vet ju hur det fungerar och väldigt få Stockholmare saknar ju accesskort.
De problem som uppstår är väl snarast folk som "glömt" ladda kortet och kommer från hemmaadressen och ute i skogen m.m.. I praktiken blir det ju så att förarna ofta "bjuder" på resan in till ett ställe där det går att ladda, eller försöker förmå kunden att köpa sms-biljett. Här kan man ju önska förbättringar dock i framtiden. Man kan ju hoppas exempelvis på en app som gör det möjligt att se behållningen på det egna kortet. Men det kräver ju en del teknikutveckling.
Det andra stora problemet är väl just turister som "hamnar" på ställen där man ska åka tillbaka kollektivt och får problem. Som redan omtalats gäller det exempelvis vid Waxholm då många åkt båt ut från Stockholm, men tar tillbakavägen via Waxholm, samma sak vid exempelvis Stavsnäs.
När det gäller betalkort har ju behovet nästan försvunnit när SMS finns. Skillnaden i många andra län (och kanske Dalarna) är ju att det finns få betalningsställen och man mer behöver det för att också kunna köpa periodkort och andra biljettyper ombord på bussen.
Men även betalkort borde det ju gå att lösa på liknande sätt som i London, det vill säga att man kan dra direkt från kortet genom att blippa, alternativt ha en automat på bussen för kontokort, där kunden handlar själv. Det senare begränsas väl dock främst av kostnadsskäl, snarare än teknikskäl.
Varför skulle Stockholm inte klara betalkort när andra län klarar det? Som ovan skriver, behövs ingen kod så går det ju rätt fort. Och lägger man sen på en kostnad så det blir dyrare, så tror jag inte så många kommer använda det så att det blir problem. Framförallt inte eftersom Access-korten innan enhetstaxan orsakade ganska mycket problem dom med.
Citat från: Lars_L skrivet 22 januari 2017, 08:19:20 AM
Man kan ju hoppas exempelvis på en app som gör det möjligt att se behållningen på det egna kortet. Men det kräver ju en del teknikutveckling.
En sådan finns och har funnits i många år, tror t.om det finns flera olika.
Det kräver dock en Iphone eller Androidtelefon
Citat från: buskörare skrivet 22 januari 2017, 10:39:05 AM
Varför skulle Stockholm inte klara betalkort när andra län klarar det?
Är väl ingen som påstått att SLL inte skulle klara av att införa så man skulle kunna betala med kreditkort/betalkort på bussen. Frågan är mer om efterfrågan är så stor att det motiverar vad det skulle kosta?
Citat från: buskörare skrivet 22 januari 2017, 10:39:05 AM
Varför skulle Stockholm inte klara betalkort när andra län klarar det? Som ovan skriver, behövs ingen kod så går det ju rätt fort. Och lägger man sen på en kostnad så det blir dyrare, så tror jag inte så många kommer använda det så att det blir problem. Framförallt inte eftersom Access-korten innan enhetstaxan orsakade ganska mycket problem dom med.
Andra län har inte över 1900 st bussar som alla måste vara extremt likriktade i utrustning, och inte heller samma tryck när det gäller många påstigande passagerare och många hållplatsstopp även långt utanför tätorterna. Dessa stopp är ibland utformade att de hindrar övrig trafik att passera, och då har man inte tid till ännu en krånglande maskin. Förutom att körtiderna drabbas (då det knappast lär bli nåt högre pris ombord) blir det dessutom dyrt att köpa, leverera och underhålla nästan 2000 kortterminaler som bara ska sitta där för "nödfallsbiljetter".
Det enda som tog tid med reskassan innan den 9 januari i år var resor mellan zon C och A, men även dessa sju knapptryck per påstigande fick de vana "zon C-förarna" ju in rutinerna på till slut.
Citat från: BSB101 skrivet 22 januari 2017, 18:32:09 PM
Är väl ingen som påstått att SLL inte skulle klara av att införa så man skulle kunna betala med kreditkort/betalkort på bussen. Frågan är mer om efterfrågan är så stor att det motiverar vad det skulle kosta?
Jo Ersa ovh Nico t.ex.
Citat från: Ersa skrivet 22 januari 2017, 20:22:49 PM
Andra län har inte över 1900 st bussar som alla måste vara extremt likriktade i utrustning, och inte heller samma tryck när det gäller många påstigande passagerare och många hållplatsstopp även långt utanför tätorterna. Dessa stopp är ibland utformade att de hindrar övrig trafik att passera, och då har man inte tid till ännu en krånglande maskin. Förutom att körtiderna drabbas (då det knappast lär bli nåt högre pris ombord) blir det dessutom dyrt att köpa, leverera och underhålla nästan 2000 kortterminaler som bara ska sitta där för "nödfallsbiljetter".
Det enda som tog tid med reskassan innan den 9 januari i år var resor mellan zon C och A, men även dessa sju knapptryck per påstigande fick de vana "zon C-förarna" ju in rutinerna på till slut.
Nu består ju SL-trafiken av fler områden än de du kör och den erfarenheten du har är inte den enda riktiga.
Citat från: buskörare skrivet 23 januari 2017, 08:14:19 AM
Nu består ju SL-trafiken av fler områden än de du kör och den erfarenheten du har är inte den enda riktiga.
Roslagen är ett av de minst stressiga trafikområdena, men även här uppe är tidtabellerna upplagda med korta hållplatsstopp. Det räcker med fler stopp än normalt (även om alla har accesskortet klart) på 639 för att bussen ska bli rejält försenad från Hallstavik ner till Rimbo, och då har bussen bara kommit halvvägs på linjen. Med kontokortsläsare som bara uppmuntrar till ökat enkelbiljettsresande blir knappast sådana förseningar mindre vanliga. Som sagt har vi redan upplevt ombordköpsförsök, senast 2004, och det fungerade inte bra.
Hur ska andra trafikområden (som jag förvisso också kört en hel del SL-trafik i under de senaste 13 åren) som har betydligt högre antal påstigande klara körtiderna med bankkortsläsare? Skulle linje 1-4 i innerstan klara det? Hur skulle köerna till tunnelbanespärrarna se ut i rusning om dem alla accepterade bankkort?
Var inte den ursprungliga tanken med denna tråd att diskutera betalningssystemet i Dalarna? Vissa skribenter tycks ha svårt att låta bli att ständigt diskutera SL:s trafik så fort tillfälle ges. ;D
K
Man måste få diskutera kontanthantering generellt i samma tråd även om det berör olika områden. Det skulle bli omöjligt att ha en vettig diskussion annars.
Citat från: Krille skrivet 23 januari 2017, 14:08:41 PM
Var inte den ursprungliga tanken med denna tråd att diskutera betalningssystemet i Dalarna? Vissa skribenter tycks ha svårt att låta bli att ständigt diskutera SL:s trafik så fort tillfälle ges. ;D
Absolut är tråden tänkt så ursprungligen. Så det gäller för de som är intresserade av specifikt Dalarna att börja skriva många fler inlägg om ursprungsämnet i tråden! ;)
Erfarenheter från andra län är ju dock intressanta för att kunna belysa problematiken. Om vi ska bena upp problemkomplexet kring detta, så är det väl egentligen några frågor som är centrala. Kostnaden ska vara värd att ta tillexempel. I ett län med relativt lite regionaltrafik, kan ju dock kostnaden (om det görs i samband med att viseringssystem ändå upphandlas) vara rimlig, jämfört med att införa en rad andra försäljningskanaler.
Nackdelen är förstås om uppehållen vid hållplatserna förlängs (och därmed körtiden). Här finns ju dock lösningar som gör att köpen ändå kan gå relativt snabbt. Det tidskrävande är ju egentligen de mer komplexa köpen (periodkort etc), och att man har många zoner, som kräver inmatning för föraren (för många för att enkelt kunna hanteras av trafikanten). Här kan man ju dock begränsa sortimentet ombord. Med tanke på den digitala utvecklingen, bör ju de flesta köp kunna klaras av på nätet likagärna.
Sedan är ju då frågan om det blir ett problem att inte ha möjlighet till kortköp ombord. Här finns då erfarenheten från Stockholm som tyder på att flertalet resenärer som åker ändå finner sig i detta. Den största kritiken i Stockholm som jag sett var väl innan det var möjligt att köpa en zonbiljett i förväg (och som kan aktiveras först när man reser). Hade man ingen mobil, var det ju då omöjligt att resa om man inte hade en svensk mobiltelefon.).
Det senare kan ju dock inte ligga till grund för bedömningen huruvida detta påverkar resandet i någon större utsträckning. Ser man dock på resandet i Stockholms län och kundnöjdheten, så är det ju inget som tyder på att detta skulle vara negativt. Tvärtom kan ju längre uppehållstider medföra mindre nöjdhet och en kollektivtrafik som är mindre attraktiv.
Kvar har vi då att det finns olika förutsättningar i olika län. Fördelen med Stockholm är ju att flertalet Stockholmare ändå använder kollektivtrafiken till och från. I andra län kan jag tänka mig en större andel som aldrig åker kollektivt. Samtidigt är det ju frågan om systemen ska utformas för en grupp som vill kunna ta bussen när bilen är på lagning eller om de har konsumerat alkohol.
Det viktiga för en acceptans tror jag nog ändå är att det känns som att det finns rimliga alternativ till kortköp ombord och som inte är för krångliga att använda sig av. Samtidigt är det nog så, att ifall - som exempelvis Stockholms län, det troligen skulle innebära en ganska stor merkostnad (även om man gör det i samband med att nytt system installeras), särskilt som andelen kontantbetalande resenärer är ytterst liten i Stockholm. Här finns ju också en skillnad mellan länen. Att använda rabattkort (motsvarande reskassa), ska ju vara rejält subventionerat. I annat fall är det ju svårt att få ner andelen kontantbetalande kunder.
Däremot går det ju enligt lagen inte att ha extra avgift för kortköp som sådant. Däremot får man förstås ta extra betalt för att köpa enkelbiljett (i förhållande till andra system), men då får man samtidigt problemet om man vill kunna sälja periodkort etc på bussen. Det är ju också dessa köp som väl antagligen tar längst tid. I dessa fall brukar det ju inte heller vara möjligt att köpa utan kod, då beloppsgränsen är för hög.
Såg ett mail från en Lokal tjänsteman i Smedjebacken som hävdar att Dalatrafik är skyldig att ta emot kontanter (jmf sjukvården).
I övrigt står det i Dalatrafiks regelverk för kassahantering att man är skyldig att redovisa om man har mer än 2500 SEK i kassan.
Kortterminaler är på gång och kommer att vara slutinstallerade i höst. De första kommer i mars och ska testas under två veckor innan det stora utbytet sker. Detta innebär att biljettmaskinerna byts ut mot nya maskiner som är integrerade med kortterminalerna.
Upp till ett par hundra kan du lösa biljett utan PIN. Sen måste du knappa kod. Dalatrafik jämför denna hantering med P-automater.
Citat från: Wetjo skrivet 25 januari 2017, 08:11:54 AM
Såg ett mail från en Lokal tjänsteman i Smedjebacken som hävdar att Dalatrafik är skyldig att ta emot kontanter (jmf sjukvården).
I övrigt står det i Dalatrafiks regelverk för kassahantering att man är skyldig att redovisa om man har mer än 2500 SEK i kassan.
Kortterminaler är på gång och kommer att vara slutinstallerade i höst. De första kommer i mars och ska testas under två veckor innan det stora utbytet sker. Detta innebär att biljettmaskinerna byts ut mot nya maskiner som är integrerade med kortterminalerna.
Upp till ett par hundra kan du lösa biljett utan PIN. Sen måste du knappa kod. Dalatrafik jämför denna hantering med P-automater.
Man är ju skyldig att ta emot kontanter, men man är ju inte skyldig att ta emot dem på bussen. Man måste alltså ha andra försäljningskanaler i sådana fall (läs försäljningsombud). Det tveksamma är väl egentligen som vissa gjort, att förbjuda kontanthantering på buss, men tillåta kort. Även detta torde ju dock kunna motiveras om det finns andra försäljningskanaler och det finns arbetsmiljöskäl. Men utifrån hur det ser ut med andra försäljningskanaler, kan det ju då ändå vara enklast på många håll i landet att tillåta kontantbetalning ombord.
Citat från: Wetjo skrivet 25 januari 2017, 08:11:54 AM
Såg ett mail från en Lokal tjänsteman i Smedjebacken som hävdar att Dalatrafik är skyldig att ta emot kontanter (jmf sjukvården).
I övrigt står det i Dalatrafiks regelverk för kassahantering att man är skyldig att redovisa om man har mer än 2500 SEK i kassan.
Kortterminaler är på gång och kommer att vara slutinstallerade i höst. De första kommer i mars och ska testas under två veckor innan det stora utbytet sker. Detta innebär att biljettmaskinerna byts ut mot nya maskiner som är integrerade med kortterminalerna.
Upp till ett par hundra kan du lösa biljett utan PIN. Sen måste du knappa kod. Dalatrafik jämför denna hantering med P-automater.
Problemet med kortbetalningarna brukar inte vara pin-koden. Visserligen så tar det några sekunder, men det är inget mot de minuter det kan ta för kortterminalen att få mottagning mot operatör på 3G/4G. Framförallt i Dalarna, där mottagning försvinner när bussen åker ner i en dalgång eller åker i skog. Det går ju att lösa genom att regionen godtar risken att kortet är stulet och får stå för svinnet, eller så kräver man saldokoll, men då har bussen svårt att lämna hållplatsen, om inte föraren släpper på resenären ändå.
När Västtrafik började med kortbetalningar på region/direktbussarna i Göteborgsområdet så krånglade det alltid för mig, fick åka gratis 100 % av gångerna, inte ens i city fick bussen kontakt med mobilnätet och köpen kunde ej göras.
I biljettautomaterna fick var det ofta bedrägerier med stulna kort, vilket gjorde att Västtrafik ändrade så att endast enkelbiljetter kunde köpas med kort, flerresorsbiljetter så tog automaten endast mynt. (Vilket folk sällan använde då få går runt med 50+ i mynt).
Ett annat alternativ kan ju vara att endast tillåta riktiga bankkort, och inga online-kort. Visserligen så hindras många ungdomar, men man är mer skyddad till att få pengar, även om beloppet skulle saknas så brukar kunden hamna på övertrassering.
Såg förresten nu att ICA Maxi Borlänge skulle börja sälja biljetter. Får hoppas att likande händer i Leksand. (Att man ens kan ha biljettförsäljning på en turistbyrå som är stängd på helger. Turister kommer ju endast på arbetstid, inga reser på ledig tid;) )