Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: Ersa skrivet 12 januari 2017, 02:25:58 AM

Titel: Situationen i Täby och Vallentuna
Skrivet av: Ersa skrivet 12 januari 2017, 02:25:58 AM
På något underligt vis verkar ingen här i forumet ha uppmärksammat situationen i Täby och Vallentuna kommuner i och med tågersättningen som drog igång för sex dagar sedan, på lördagen den 7 januari, samt alla skriverier om detta.

Kaos i ersättningstrafiken – "Det är bara high chaparall". (http://www.stockholmdirekt.se/nyheter/kaos-i-ersattningstrafiken-det-ar-bara-high-chaparall/repqai!@YGPXK3rAj2ivV684TMQA/)

Arriva svarar efter kaoset: "Chaufförerna har fått tio dagars utbildning". (http://www.stockholmdirekt.se/nyheter/arriva-svarar-efter-kaoset-chaufforerna-har-fatt-tio-dagars-utbildning/repqai!QtgwnYQ2QaZvKxXXuVEdg/)

Trots löftet – oerfarna förare kör på smala landsvägar. (http://www.stockholmdirekt.se/nyheter/trots-loftet-oerfarna-forare-kor-pa-smala-landsvagar/repqaj!nWQXkQsktZUSIYnsS5erjg/)
(Ironiskt nog med bild på undertecknad med 13 års RB-ersättningserfarenhet, bakom ratten i en buss som dessutom inte körs på linjerna 661 och 666X)

Busschauffören: "Ska vi stanna här?" (http://www.stockholmdirekt.se/nyheter/busschaufforen-ska-vi-stanna-har/repqak!MpGEC6n6zkkhjQn5zEXBgQ/)

Nu är jag givetvis inte ute efter att peka finger och anklaga någon part, men det vore ju kul med konkreta konstruktiva förslag på hur Trafikförvaltningen skulle kunna ta sig ur den onda cirkel man väl till stor del dragit igång själva.
Titel: SV: Situationen i Täby och Vallentuna
Skrivet av: buskörare skrivet 12 januari 2017, 05:00:25 AM
Citat från: Ersa skrivet 12 januari 2017, 02:25:58 AM
På något underligt vis verkar ingen här i forumet ha uppmärksammat situationen i Täby och Vallentuna kommuner i och med tågersättningen som drog igång för sex dagar sedan, på lördagen den 7 januari, samt alla skriverier om detta.

Kaos i ersättningstrafiken – "Det är bara high chaparall". (http://www.stockholmdirekt.se/nyheter/kaos-i-ersattningstrafiken-det-ar-bara-high-chaparall/repqai!@YGPXK3rAj2ivV684TMQA/)

Arriva svarar efter kaoset: "Chaufförerna har fått tio dagars utbildning". (http://www.stockholmdirekt.se/nyheter/arriva-svarar-efter-kaoset-chaufforerna-har-fatt-tio-dagars-utbildning/repqai!QtgwnYQ2QaZvKxXXuVEdg/)

Trots löftet – oerfarna förare kör på smala landsvägar. (http://www.stockholmdirekt.se/nyheter/trots-loftet-oerfarna-forare-kor-pa-smala-landsvagar/repqaj!nWQXkQsktZUSIYnsS5erjg/)
(Ironiskt nog med bild på undertecknad med 13 års RB-ersättningserfarenhet, bakom ratten i en buss som dessutom inte körs på linjerna 661 och 666X)

Busschauffören: "Ska vi stanna här?" (http://www.stockholmdirekt.se/nyheter/busschaufforen-ska-vi-stanna-har/repqak!MpGEC6n6zkkhjQn5zEXBgQ/)

Nu är jag givetvis inte ute efter att peka finger och anklaga någon part, men det vore ju kul med konkreta konstruktiva förslag på hur Trafikförvaltningen skulle kunna ta sig ur den onda cirkel man väl till stor del dragit igång själva.

Trafikförvaltningen har väl kanske inte så mycket med anställda förare att göra?
Stort problem är ju återigen väglaget, jag tror inte problemen hade blivit ens hälften så stora om man dragit igång ersättning sommartid istället. Då hinner förare köra in sig på linjer och bussar och det är lättare att se vad som kan justeras.

Det togs ju upp i nån tråd, så visst finns vetskapen.
Titel: SV: Situationen i Täby och Vallentuna
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 12 januari 2017, 10:19:28 AM
Citat från: Ersa skrivet 12 januari 2017, 02:25:58 AM
På något underligt vis verkar ingen här i forumet ha uppmärksammat situationen i Täby och Vallentuna kommuner i och med tågersättningen som drog igång för sex dagar sedan, på lördagen den 7 januari, samt alla skriverier om detta.

Kaos i ersättningstrafiken – "Det är bara high chaparall". (http://www.stockholmdirekt.se/nyheter/kaos-i-ersattningstrafiken-det-ar-bara-high-chaparall/repqai!@YGPXK3rAj2ivV684TMQA/)

Arriva svarar efter kaoset: "Chaufförerna har fått tio dagars utbildning". (http://www.stockholmdirekt.se/nyheter/arriva-svarar-efter-kaoset-chaufforerna-har-fatt-tio-dagars-utbildning/repqai!QtgwnYQ2QaZvKxXXuVEdg/)

Trots löftet – oerfarna förare kör på smala landsvägar. (http://www.stockholmdirekt.se/nyheter/trots-loftet-oerfarna-forare-kor-pa-smala-landsvagar/repqaj!nWQXkQsktZUSIYnsS5erjg/)
(Ironiskt nog med bild på undertecknad med 13 års RB-ersättningserfarenhet, bakom ratten i en buss som dessutom inte körs på linjerna 661 och 666X)

Busschauffören: "Ska vi stanna här?" (http://www.stockholmdirekt.se/nyheter/busschaufforen-ska-vi-stanna-har/repqak!MpGEC6n6zkkhjQn5zEXBgQ/)

Nu är jag givetvis inte ute efter att peka finger och anklaga någon part, men det vore ju kul med konkreta konstruktiva förslag på hur Trafikförvaltningen skulle kunna ta sig ur den onda cirkel man väl till stor del dragit igång själva.

Jo det kom faktiskt upp i denna tråd http://www.omnibuss.se/forum/index.php/topic,69064.75.html där jag ställde en fråga angående detta :-)
Titel: SV: Situationen i Täby och Vallentuna
Skrivet av: Ersa skrivet 12 januari 2017, 11:11:13 AM
Citat från: buskörare skrivet 12 januari 2017, 05:00:25 AM
Trafikförvaltningen har väl kanske inte så mycket med anställda förare att göra?
Stort problem är ju återigen väglaget, jag tror inte problemen hade blivit ens hälften så stora om man dragit igång ersättning sommartid istället. Då hinner förare köra in sig på linjer och bussar och det är lättare att se vad som kan justeras.

Väglaget? Jag har nött långpass ute på 27orna flera dagar i rad nu, och inte en enda gång har jag haft några problem med väglaget. Sen tog jag upp den större bilden av ett över decennium långt samhällsproblem i storstadsområdena som nu verkar öka ännu mera, och i den skalan är det faktiskt samhällets institutioner och folkvalda representanter som har ansvaret. Det går inte att skyffla över allt ansvar för samhällsstyrningen till privata företag och deras förare.

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 12 januari 2017, 10:19:28 AM
Jo det kom faktiskt upp i denna tråd http://www.omnibuss.se/forum/index.php/topic,69064.75.html där jag ställde en fråga angående detta :-)

Ja, se där. En liten notis. Det ska krävas en man på Gotland för att göra folk här i forumet uppmärksamma på att det skrivs spaltmeter med upprörda kommentarer strax utanför huvudstaden. ;D Men det var väl samma sak med trafikstarten/totalhaveriet januari 2012 i samma område, där det också tog över två veckor innan saken dök upp här.

De som har ett Facebookkonto kan i varje fall få en liten inblick ur resenärernas synvinkel här. Tyvärr är det ingen rolig läsning.
https://www.facebook.com/groups/Vallentunatrafikanter/
Titel: SV: Situationen i Täby och Vallentuna
Skrivet av: Lars_L skrivet 12 januari 2017, 13:08:29 PM
Fast jag vet inte om det här kaoset skiljer sig så mycket från de andra kaos som brukar bli i samband med ersättningstrafik. Även när ex.vis Nobina tagit in väldigt vana förare från landsbygden på underentreprenör så har det ju blivit kaos..

Här är väl just problemet att det är en del vägar i norra Vallentuna som inte är lämpade för busstrafik, därav en del avåkningar etc. Men som antytts har det ju också kanske berott på mötande bilar som inte tagit tillräcklig hänsyn till det begränsade vägutrymmet.

Men visst går sådant här att lösa. Trafikförvaltningen kan ju ställa hur detaljerade krav som helst. Men väljer man att sätta in ersättningstrafik i januari, så är det nog svårt att undvika oerfarna förare, hur man än gör. Dock skulle man givetvis ha försökt ta de mer erfarna till de mer svårkörda sträckorna.

Sedan blir man ju lite konfundersam om man efter tio dagars utbildning inte hittar bättre. Men hur mycket av den tiden som varit att köra ute i trafik för linjekännedom har ju inte angivits. Dessutom har kanske inte ens alla ersättningshållplatser varit uppmärkta veckorna innan?
 
Titel: SV: Situationen i Täby och Vallentuna
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 12 januari 2017, 13:20:08 PM
Citat från: Lars_L skrivet 12 januari 2017, 13:08:29 PM
Fast jag vet inte om det här kaoset skiljer sig så mycket från de andra kaos som brukar bli i samband med ersättningstrafik. Även när ex.vis Nobina tagit in väldigt vana förare från landsbygden på underentreprenör så har det ju blivit kaos..

Här är väl just problemet att det är en del vägar i norra Vallentuna som inte är lämpade för busstrafik, därav en del avåkningar etc. Men som antytts har det ju också kanske berott på mötande bilar som inte tagit tillräcklig hänsyn till det begränsade vägutrymmet.

Men visst går sådant här att lösa. Trafikförvaltningen kan ju ställa hur detaljerade krav som helst. Men väljer man att sätta in ersättningstrafik i januari, så är det nog svårt att undvika oerfarna förare, hur man än gör. Dock skulle man givetvis ha försökt ta de mer erfarna till de mer svårkörda sträckorna.

Sedan blir man ju lite konfundersam om man efter tio dagars utbildning inte hittar bättre. Men hur mycket av den tiden som varit att köra ute i trafik för linjekännedom har ju inte angivits. Dessutom har kanske inte ens alla ersättningshållplatser varit uppmärkta veckorna innan?


Problemet är att 10 dagars utbildning där man både ska lära sig köra själva bussen och linjerna tyvärr är i kortaste laget för helt nyutbildade förare medans jag skulle tycka det hade känts löjligt och att en eftermiddag hade räckt.

Det beror helt på vilken bakgrund man har och om man har körvana och lokalkännedom.

En idé kunde ju ha varit att satt in merparten av de nyanställda i den vanliga linjetrafiken och bytt ut den mer körvana förarkåren till ersättningstrafiken, problemet med detta är att det tarvar oändliga förhandlingar om man inte kan nå frivilliga överenskommelser.

En annan enklare idé hade varit att köpa fler delar av ersättningstrafiken utifrån, kostnadsmässigt hade det förmodligen blivit billigare så här med facit :-) Den här årstiden hade det knappast varit problem med både bättre lämpade/utrustade bussar eller förare med lång körvana även på småvägar.
Titel: SV: Situationen i Täby och Vallentuna
Skrivet av: Ersa skrivet 12 januari 2017, 13:40:07 PM
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 12 januari 2017, 13:20:08 PM
En annan enklare idé hade varit att köpa fler delar av ersättningstrafiken utifrån, kostnadsmässigt hade det förmodligen blivit billigare så här med facit :-) Den här årstiden hade det knappast varit problem med både bättre lämpade/utrustade bussar eller förare med lång körvana även på småvägar.

Men Trafikförvaltningen släpper ju inte en typ på ordinarie krav på den utökade trafiken på t.ex 661 & 666x. Har man inte ISO-certifikat, samt SL-röda lågentréfordon med övervakningskameror och all SL-utrustning redan monterad, får man inte köra en meter på andra linjer än möjligtvis ersättningslinjerna 27 & 28. Hur erfarna förare, fina lågentrébussar (i avvikande färger) och bra däck de flertalet lokala företagen än har tillgång till. Man lägger nästan krokben för själv.
Titel: SV: Situationen i Täby och Vallentuna
Skrivet av: buskörare skrivet 12 januari 2017, 15:37:26 PM
Citat från: Ersa skrivet 12 januari 2017, 11:11:13 AM
Väglaget? Jag har nött långpass ute på 27orna flera dagar i rad nu, och inte en enda gång har jag haft några problem med väglaget. Sen tog jag upp den större bilden av ett över decennium långt samhällsproblem i storstadsområdena som nu verkar öka ännu mera, och i den skalan är det faktiskt samhällets institutioner och folkvalda representanter som har ansvaret. Det går inte att skyffla över allt ansvar för samhällsstyrningen till privata företag och deras förare.

Ja, se där. En liten notis. Det ska krävas en man på Gotland för att göra folk här i forumet uppmärksamma på att det skrivs spaltmeter med upprörda kommentarer strax utanför huvudstaden. ;D Men det var väl samma sak med trafikstarten/totalhaveriet januari 2012 i samma område, där det också tog över två veckor innan saken dök upp här.

De som har ett Facebookkonto kan i varje fall få en liten inblick ur resenärernas synvinkel här. Tyvärr är det ingen rolig läsning.
https://www.facebook.com/groups/Vallentunatrafikanter/

Kör du B9 eller Scania led?
Titel: SV: Situationen i Täby och Vallentuna
Skrivet av: buskörare skrivet 12 januari 2017, 15:43:03 PM
Citat från: Lars_L skrivet 12 januari 2017, 13:08:29 PM
Fast jag vet inte om det här kaoset skiljer sig så mycket från de andra kaos som brukar bli i samband med ersättningstrafik. Även när ex.vis Nobina tagit in väldigt vana förare från landsbygden på underentreprenör så har det ju blivit kaos..

Här är väl just problemet att det är en del vägar i norra Vallentuna som inte är lämpade för busstrafik, därav en del avåkningar etc. Men som antytts har det ju också kanske berott på mötande bilar som inte tagit tillräcklig hänsyn till det begränsade vägutrymmet.

Men visst går sådant här att lösa. Trafikförvaltningen kan ju ställa hur detaljerade krav som helst. Men väljer man att sätta in ersättningstrafik i januari, så är det nog svårt att undvika oerfarna förare, hur man än gör. Dock skulle man givetvis ha försökt ta de mer erfarna till de mer svårkörda sträckorna.

Sedan blir man ju lite konfundersam om man efter tio dagars utbildning inte hittar bättre. Men hur mycket av den tiden som varit att köra ute i trafik för linjekännedom har ju inte angivits. Dessutom har kanske inte ens alla ersättningshållplatser varit uppmärkta veckorna innan?


Vad jag har sett så är det i princip 10 dagar ute i trafik. Ungefär 6 h om dagen ute i bussen och vid behov 2 h inne i skolbänken för biljettmaskin osv. Så jag kan inte på något vis tycka att 10 dagar för ersättningstrafikens utbildning är lite. I vanliga fall kör man igenom alla linjer en gång, så har vi haft det och så hade jag det på Keolis när jag började där 1999. Alltså Stockholm då, i Örebro var det ut i skarp trafik med instruktör direkt. SL har vad jag har hört kommit ganska sent med vilka hållplatser som ska trafikeras, men det är vad jag har fått berättat. Problemet i sånna här lägen är väl mängden förare som ska utbildas under en ganska kort period. Finns inte tillräckligt med bussar så blir det ganska många i varje buss och då blir den aktiva körtiden för varje förare ju väldigt liten. Det ihop med att de flesta som kommer från körskolorna inte har kört varken boggi eller ledbuss är ett aber. Grönlunds hade ju t.ex en turistbussliknande buss med 2 axlar, vilket gjorde att dom som kom till oss därifrån inte ens visste vad huvudströmnyckel var. 
Titel: SV: Situationen i Täby och Vallentuna
Skrivet av: buskörare skrivet 12 januari 2017, 15:44:42 PM
Jag tror ändå att man hade kunnat undvika mycket av kaoset med att börja sån här ersättningstrafik sommartid istället. Att dra igång den under vintermånad, framför allt när den körs på små vägar på landsbyggde, är inte bra någonstans.
Titel: SV: Situationen i Täby och Vallentuna
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 12 januari 2017, 16:29:00 PM
Citat från: buskörare skrivet 12 januari 2017, 15:43:03 PM
Vad jag har sett så är det i princip 10 dagar ute i trafik. Ungefär 6 h om dagen ute i bussen och vid behov 2 h inne i skolbänken för biljettmaskin osv. Så jag kan inte på något vis tycka att 10 dagar för ersättningstrafikens utbildning är lite. I vanliga fall kör man igenom alla linjer en gång, så har vi haft det och så hade jag det på Keolis när jag började där 1999. Alltså Stockholm då, i Örebro var det ut i skarp trafik med instruktör direkt. SL har vad jag har hört kommit ganska sent med vilka hållplatser som ska trafikeras, men det är vad jag har fått berättat. Problemet i sånna här lägen är väl mängden förare som ska utbildas under en ganska kort period. Finns inte tillräckligt med bussar så blir det ganska många i varje buss och då blir den aktiva körtiden för varje förare ju väldigt liten. Det ihop med att de flesta som kommer från körskolorna inte har kört varken boggi eller ledbuss är ett aber. Grönlunds hade ju t.ex en turistbussliknande buss med 2 axlar, vilket gjorde att dom som kom till oss därifrån inte ens visste vad huvudströmnyckel var.

Problemet är nog att om man inte har någon större körvana alls vare sig med personbil eller buss eller lokalkännedom och kanske minimal erfarenhet från vinterväglag så är 10 dagar direkt efter uppkörningen (typ) inte optimalt alls.

Har man däremot körvana från tunga fordon och kanske även från denna typ av buss/ar är som jag skrev 10 dagar rena sömnmedlet, men kommer man direkt från körskolan där man kanske har kört en helt annan form av buss då blir det jobbigt även om man är intresserad.

Absolut ingen kritik för idag är det jättesvårt att hitta en chaufför som man bara behöver ge en uniform och en tidtabell så är det klart, ska man sedan ha 100 sådana så är det givetvis helt omöjligt i dag.

När jag började på SL 1982 hade jag körkortet, körvana från personbil o lastbil men väldigt begränsat från buss (i princip bara inom depåområde) och vi var en hel grupp med liknande bakgrund som började på skolan i Hornsberg, även om många av oss (även jag) gjorde våra tavlor under utbildningen så hade ingen av oss några större problem vare sig då eller senare även om några av oss kostade en del för SL första tiden :-)

Vi var unga och oförståndiga men något lärde vi oss efterhand, de av dessa stackare som nu kommit in som verkligen är intresserade av jobbet lär säkert gå samma väg bara de tar det lugnt.
Titel: SV: Situationen i Täby och Vallentuna
Skrivet av: buskörare skrivet 12 januari 2017, 18:00:10 PM
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 12 januari 2017, 16:29:00 PM
Problemet är nog att om man inte har någon större körvana alls vare sig med personbil eller buss eller lokalkännedom och kanske minimal erfarenhet från vinterväglag så är 10 dagar direkt efter uppkörningen (typ) inte optimalt alls.

Har man däremot körvana från tunga fordon och kanske även från denna typ av buss/ar är som jag skrev 10 dagar rena sömnmedlet, men kommer man direkt från körskolan där man kanske har kört en helt annan form av buss då blir det jobbigt även om man är intresserad.

Absolut ingen kritik för idag är det jättesvårt att hitta en chaufför som man bara behöver ge en uniform och en tidtabell så är det klart, ska man sedan ha 100 sådana så är det givetvis helt omöjligt i dag.

När jag började på SL 1982 hade jag körkortet, körvana från personbil o lastbil men väldigt begränsat från buss (i princip bara inom depåområde) och vi var en hel grupp med liknande bakgrund som började på skolan i Hornsberg, även om många av oss (även jag) gjorde våra tavlor under utbildningen så hade ingen av oss några större problem vare sig då eller senare även om några av oss kostade en del för SL första tiden :-)

Vi var unga och oförståndiga men något lärde vi oss efterhand, de av dessa stackare som nu kommit in som verkligen är intresserade av jobbet lär säkert gå samma väg bara de tar det lugnt.

Absolut, men det är ju så det ser ut i den här branschen. Nu är ju mig veterligen ganska många från Råsta, så majoriteten tror jag ändå har körvana. När jag började i Örebro så hade jag några månaders körvana förvisso, men vi lärde oss biljettmaskinen på en 1 v och sen var det ut i skarp trafik. Inte är det nått företag som sitter och kör runt tomma bussar med instruktörer i för att lära folk att köra buss? Dock kan jag ärligt säga att den tiden jag jobbade på utbildningen i norrort så var det riktigt tydligt att körskolans utbildning var väldigt undermålig på alla sätt. Därför är jag glad över stoppet uppifrån. Men allt ska ju gå så fort som möjligt och kosta så lite pengar som möjligt, så då blir det ju så här.
Titel: SV: Situationen i Täby och Vallentuna
Skrivet av: Krille skrivet 12 januari 2017, 18:54:23 PM
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 12 januari 2017, 16:29:00 PM
Problemet är nog att om man inte har någon större körvana alls vare sig med personbil eller buss eller lokalkännedom och kanske minimal erfarenhet från vinterväglag så är 10 dagar direkt efter uppkörningen (typ) inte optimalt alls.
Har man däremot körvana från tunga fordon och kanske även från denna typ av buss/ar är som jag skrev 10 dagar rena sömnmedlet, men kommer man direkt från körskolan där man kanske har kört en helt annan form av buss då blir det jobbigt även om man är intresserad.

Det måste väl gå att sålla ut de som lär sig uppgifterna på 2 dagar och de som behöver mer än 2 veckor för att bli någorlunda trygga? Är man helt grön bakom ratten och ska utföra denna typ av trafik låter 2 veckor alldeles för lite, särskilt om man tar i beaktning den (låga) kvalité som dagens bussförarutbildningar verkar hålla.


K
Titel: SV: Situationen i Täby och Vallentuna
Skrivet av: igel skrivet 12 januari 2017, 21:35:12 PM
Citat från: Krille skrivet 12 januari 2017, 18:54:23 PM
Det måste väl gå att sålla ut de som lär sig uppgifterna på 2 dagar och de som behöver mer än 2 veckor för att bli någorlunda trygga? Är man helt grön bakom ratten och ska utföra denna typ av trafik låter 2 veckor alldeles för lite, särskilt om man tar i beaktning den (låga) kvalité som dagens bussförarutbildningar verkar hålla.


K
Grundproblemet där är ju att de som, innan YKB kravet kom, aldrig hade blivit ivägsläppta till uppkörning hos Busslink/Keolis är de som dyker upp på linjeutbildningen. Det finns förare som kommer till linjeutbildningen i dag som inte förstår att man inte får passera ett rödljus vid ett övergångsställe även om de gående har gått över.   
Titel: SV: Situationen i Täby och Vallentuna
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 12 januari 2017, 22:02:42 PM
Citat från: igel skrivet 12 januari 2017, 21:35:12 PM
Grundproblemet där är ju att de som, innan YKB kravet kom, aldrig hade blivit ivägsläppta till uppkörning hos Busslink/Keolis är de som dyker upp på linjeutbildningen. Det finns förare som kommer till linjeutbildningen i dag som inte förstår att man inte får passera ett rödljus vid ett övergångsställe även om de gående har gått över.

Nu kanske jag inte fattar men menar du att kraven sänktes i o m att YKB infördes?
Titel: SV: Situationen i Täby och Vallentuna
Skrivet av: Ersa skrivet 12 januari 2017, 22:15:03 PM
Citat från: Lars_L skrivet 12 januari 2017, 13:08:29 PM
Fast jag vet inte om det här kaoset skiljer sig så mycket från de andra kaos som brukar bli i samband med ersättningstrafik. Även när ex.vis Nobina tagit in väldigt vana förare från landsbygden på underentreprenör så har det ju blivit kaos..

Här är väl just problemet att det är en del vägar i norra Vallentuna som inte är lämpade för busstrafik, därav en del avåkningar etc. Men som antytts har det ju också kanske berott på mötande bilar som inte tagit tillräcklig hänsyn till det begränsade vägutrymmet.

Men avstängningar på RB har ju fungerat rätt bra de senaste 15-20 åren, oavsett årstid. Visst hade Busslink en del bekymmer då ledvagnar skulle mötas mellan kyrkan och stationssamhället i Kårsta vintertid, men det var inte alls lika många avåkningar som det är idag. Dessutom var det ytterst sällan som förare körde fel och hamnade ända uppe i Närtuna, vilket sker lite då och då numera, även innan tåget stängdes av.

Trots att det alltid gått bra att köra ledvagnar åtminstone upp till Lindholmen i många år (och vid akuta avstängningar även till Kårsta och tillbaka), kanske man nu måste justera denna gräns söderut, till Ormsta station och/eller Östra Ormsta, samt enbart köra 12-meters kortvagnar på sträckan Vallentuna-Kårsta?

Citat från: buskörare skrivet 12 januari 2017, 15:37:26 PM
Kör du B9 eller Scania led?

Har du redan glömt bort vad vi har för fordon, eller gör du dig bara dum? Ett företag som kört SL-trafik på småvägar i 45 år köper ju knappast in tre begagnade felbalanserade ledvagnar för ett ettårigt RB-ersättningsavtal. Så från och med detta avtal är det kortvagnar, men för 13-14 år sedan då jag började köra både planerade och akuta RB-ersättningar var det nästan alltid B10- och B12-ledvagnar, hela vägen från start i Kårsta och söderut. B9S har jag också kört på sträckan vintertid förr. Tror jag kört för tre olika arbetsgivare på sträckan sedan 2003.
Titel: SV: Situationen i Täby och Vallentuna
Skrivet av: Lars_L skrivet 12 januari 2017, 23:12:24 PM
Citat från: Ersa skrivet 12 januari 2017, 22:15:03 PM
Men avstängningar på RB har ju fungerat rätt bra de senaste 15-20 åren, oavsett årstid. Visst hade Busslink en del bekymmer då ledvagnar skulle mötas mellan kyrkan och stationssamhället i Kårsta vintertid, men det var inte alls lika många avåkningar som det är idag. Dessutom var det ytterst sällan som förare körde fel och hamnade ända uppe i Närtuna, vilket sker lite då och då numera, även innan tåget stängdes av.

Trots att det alltid gått bra att köra ledvagnar åtminstone upp till Lindholmen i många år (och vid akuta avstängningar även till Kårsta och tillbaka), kanske man nu måste justera denna gräns söderut, till Ormsta station och/eller Östra Ormsta, samt enbart köra 12-meters kortvagnar på sträckan Vallentuna-Kårsta?


Jag har inte hört om lika många avåkningar tidigare, så den delen är förstås värre nu. Men kaos har väl använts varje gång Arriva startar någon form av ersättningstrafik (är väl bara tvärbanersättning mellan Alvik och Solna som brukar fungera - men där åker ju nästan ingen bussarna). Nobina har väl nu först senaste åren börjat få ordning på sina årliga ersättningstrafik för Bålstagrenen. Keolis hade stora problem när man ersatte Hagsätragrenen första veckorna. Jag ser nog detta som ett ganska allmänt problem när det gäller ersättningstrafik. Men är det mängden avåkningar som räknas, är det förstås värre denna gång. Klagomålen från kunderna brukar väl dock vara ganska höga vid nästan alla avstängningar, särskilt första dagarna och ofta ganska berättigad kritik. Efter några veckor brukar ju dock avstängningarna i regel fungera rätt skapligt och det är ju det man minns till nästa gång det är dags.
Titel: SV: Situationen i Täby och Vallentuna
Skrivet av: igel skrivet 13 januari 2017, 00:16:02 AM
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 12 januari 2017, 22:02:42 PM
Nu kanske jag inte fattar men menar du att kraven sänktes i o m att YKB infördes?
I praktiken ja. Eftersom utbildningskostnaden blev så hög, flyttades utgiften över från företagen till AF, i och med det blev de AF som fick välja vilka som skulle utbildas. När företagens mål tidigare var att få de mest kvalificerade till sina utbildningar, för att få en kort (dvs låg utbildningskostnad) utbildning och så lite skador i trafiken därefter, är nu AF's mål att få ut de minst anställningsbara i arbete, vilket sällan betyder de som är mäst kompetenta att köra buss.
Så trots att utbildningen har gått från i snitt 2 veckor på Busslinkskolan för tio år sedan till 6 månader på Grönlunds i AF's regi, har förarna som kommer till linjeutbildningen blivit betydligt sämre.   
Titel: SV: Situationen i Täby och Vallentuna
Skrivet av: Nico skrivet 13 januari 2017, 00:40:02 AM
Citat från: buskörare skrivet 12 januari 2017, 15:43:03 PMSL har vad jag har hört kommit ganska sent med vilka hållplatser som ska trafikeras, men det är vad jag har fått berättat.

Vet inte riktigt vad SL har med ersättningshållplatsernas lägen/trafikering att göra... om man inte utökat med fler hållplatser nu? Det torde väl då ändå vara bussentreprenören som i så fall håller i det?

Vid de flesta spårtrafikersättningar (även när jag själv körde RB-ersättning senast under Busslink-tiden) så stannar man normalt annars bara vid stationerna/tåghållplatserna man ersätter. Alternativt annars till stationen närmsta möjliga busshållplats om stationen i sig inte kan nås vilket är fallet på några enstaka ställen i länet.

Då det är spårtafik som ersätts så finns normalt inga behov av stopp mellan stationerna. Det brukar inte heller vara något problem att långt i förväg veta vilka stopp som ska ersättas. Detta då det normalt finns linjebeskivningar även för ersättningslinjer.
Titel: SV: Situationen i Täby och Vallentuna
Skrivet av: igel skrivet 13 januari 2017, 07:56:32 AM
Citat från: Nico skrivet 13 januari 2017, 00:40:02 AM
Vet inte riktigt vad SL har med ersättningshållplatsernas lägen/trafikering att göra... om man inte utökat med fler hållplatser nu? Det torde väl då ändå vara bussentreprenören som i så fall håller i det?

Vid de flesta spårtrafikersättningar (även när jag själv körde RB-ersättning senast under Busslink-tiden) så stannar man normalt annars bara vid stationerna/tåghållplatserna man ersätter. Alternativt annars till stationen närmsta möjliga busshållplats om stationen i sig inte kan nås vilket är fallet på några enstaka ställen i länet.

Då det är spårtafik som ersätts så finns normalt inga behov av stopp mellan stationerna. Det brukar inte heller vara något problem att långt i förväg veta vilka stopp som ska ersättas. Detta då det normalt finns linjebeskivningar även för ersättningslinjer.
Ett undantag på just RB ersättningen har ju varit Kulla vägskäl på Österskärslinjen. Och uppenbart Roslags Näsby trafikplats idag för de mer direkta ersättningslinjerna.
Titel: SV: Situationen i Täby och Vallentuna
Skrivet av: Nico skrivet 13 januari 2017, 08:49:00 AM
Visst kan det ha ändrats (och det är även ganska länge sedan jag senast körde RB-ersättning på 28:an), men jag vill minnas att man då inte angjorde något mellan Rydbo och Täljö. Kollade nu även linjebeskrivningen för ersättningstrafiken på linje 28. Vet inte om det är något tillfälligt fel, men jag får inte upp någon linjebeskrivning.

Visst är det sedan ibland bra med extrastopp för att sprida ut resenärstrycket lite, men stannar ersättningstrafik på ställen som tåget/tunnelbanan normalt inte stannar på så blir det samtidigt ganska svåröverskådligt och tar ju även ännu längre tid att åka.
Titel: SV: Situationen i Täby och Vallentuna
Skrivet av: buskörare skrivet 13 januari 2017, 13:50:34 PM
Citat från: Ersa skrivet 12 januari 2017, 22:15:03 PM
Men avstängningar på RB har ju fungerat rätt bra de senaste 15-20 åren, oavsett årstid. Visst hade Busslink en del bekymmer då ledvagnar skulle mötas mellan kyrkan och stationssamhället i Kårsta vintertid, men det var inte alls lika många avåkningar som det är idag. Dessutom var det ytterst sällan som förare körde fel och hamnade ända uppe i Närtuna, vilket sker lite då och då numera, även innan tåget stängdes av.

Trots att det alltid gått bra att köra ledvagnar åtminstone upp till Lindholmen i många år (och vid akuta avstängningar även till Kårsta och tillbaka), kanske man nu måste justera denna gräns söderut, till Ormsta station och/eller Östra Ormsta, samt enbart köra 12-meters kortvagnar på sträckan Vallentuna-Kårsta?

Har du redan glömt bort vad vi har för fordon, eller gör du dig bara dum? Ett företag som kört SL-trafik på småvägar i 45 år köper ju knappast in tre begagnade felbalanserade ledvagnar för ett ettårigt RB-ersättningsavtal. Så från och med detta avtal är det kortvagnar, men för 13-14 år sedan då jag började köra både planerade och akuta RB-ersättningar var det nästan alltid B10- och B12-ledvagnar, hela vägen från start i Kårsta och söderut. B9S har jag också kört på sträckan vintertid förr. Tror jag kört för tre olika arbetsgivare på sträckan sedan 2003.

Oj, vad gullig du är då  ???
Jag har väl ingen aning om vad Fridströms har köpt in utöver några korta Volvo-bussar? Det är ju liksom lite skillnad att sitta i en 2-axlad Volvo och klappa sig på bröstet över att folk med kortare körvana OCH dessutom i ledbussar inte har lika lätt att ta sig fram. Men din attityd betackar jag mig. Den klarar jag mig utan.
Titel: SV: Situationen i Täby och Vallentuna
Skrivet av: Leyland skrivet 13 januari 2017, 15:43:52 PM
Har själv på 1990-talet kört ersättningstrafik på RB med B58- och B10M ledvagn. Inga problem, vare sig sommar eller vinter. Och utan telefon, utan GPS, ja t.o.m utan karta.

För att balansera debatten, så vill jag påstå att en möjlig orsak, är att alla förare inte är som vi på forumet.... De flesta av oss (här på forumet) har ett kall, en yrkesstolthet att kunna köra buss "rätt" och "skickligt", ett intresse. Man kan sätta många epitet på det. Det har också de flesta förare ute i trafiken, som varje dag gör ett fantastiskt arbete.

Men allt fler bussförare har vare sig intresse eller förståelse eller vilja att bli en yrkesskicklig bussförare. Det är lätt för både förare och resenär att skylla på arbetsgivaren, SL eller t.o.m. på politiken och trafiklandstingsrådet varje gång en buss kör fel. Alla är människor och kan göra fel. Men har man inte intresse och yrkesstolthet, vilket är ett egetansvar, att som förare vilja göra sitt bästa och bli bättre - då går det aldrig att bli bättre. Och då är det ett arbetsgivaransvar att ytterst "hantera" medarbetaren.

Från läktaren och efter att ha varit inne i verksamheten till och från i 30-40 år, så är min uppfattning att det finns en andel förare som aldrig kommer leva upp till de högre nivåerna av yrkesskicklig- och yrkesstolt förare. Och det kommer inte att hjälpa med 100-tals utbildningstimmar heller.  Och denna andel förare ökar....

Titel: SV: Situationen i Täby och Vallentuna
Skrivet av: buskörare skrivet 16 januari 2017, 09:00:17 AM
Hade det varit sådana nu med så hade problemen troligen varit mindre också.
Titel: SV: Situationen i Täby och Vallentuna
Skrivet av: Bussmicke skrivet 23 januari 2017, 09:34:49 AM
Har väl alltid rullat ledbuss förr, varför skulle det inte funka nu?
Titel: SV: Situationen i Täby och Vallentuna
Skrivet av: Ersa skrivet 23 januari 2017, 10:48:03 AM
Citat från: Bussmicke skrivet 23 januari 2017, 09:34:49 AM
Har väl alltid rullat ledbuss förr, varför skulle det inte funka nu?

Det fungerade inte alltid bra med ledvagnar där ute förr heller. Med minnet av tidningsbilden från Kårsta där Busslink fick två ledbussar i varsitt dike under ett möte mellan dem. Och det var dessutom lättkörda välbalanserade mittmotorbussar. Dagens sid- och bakmotorledvagnar är inte alls lika enkla att köra på småvägarna som B10M/B12M.

Sommaren 2004 var Lindholmens station t.ex absolut nordligaste punkt för ersättningstrafikens B10M-ledvagnar, medan allt norr om Lindholmen bestod av kortvagnar på förstärkta 661. Dvs nästan samma upplägg som idag.