Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: Bernt Talbrant skrivet 11 januari 2017, 18:58:35 PM

Titel: Dubbeldäckare välte utanför Umeå [Länk]
Skrivet av: Bernt Talbrant skrivet 11 januari 2017, 18:58:35 PM
Västerbottens-Kuriren skriver:

Snöovädret som härjade i Västerbotten under onsdagen fick SMHI att varna för störningar av samhällsfunktioner, vilket också inträffade.
Under natten mot onsdagen drog ett kraftigt snöoväder in över länet. Under gårdagen utökade SMHI varningen till klass 2.
Till följd av den hårda vinden blåste en buss av vägen och välte i diket i Flurkmark vid 10-tiden. Bussen var en dubbeldäckare som är extra känsliga för hård vind. Utöver föraren befanns sig tre personer i bussen varav två var under 18 år. Ingen av dem kom till skada.


Drabbad buss var Transdev 3045.

Artikeln i VK (http://www.vk.se/1904856/bussolycka-utanfor-umea-2)
Titel: SV: Dubbeldäckare välte utanför Umeå [Länk]
Skrivet av: Walter skrivet 11 januari 2017, 20:02:48 PM
Även i Skåne ska två av Transdevs dubbeldäckare gått av vägen. Dock utan personskador.
Titel: SV: Dubbeldäckare välte utanför Umeå [Länk]
Skrivet av: zjbus skrivet 11 januari 2017, 20:54:30 PM
Det var då för väl att ingen kom till skada och väldigt ansvarslöst att sätta ut dubbeldäckare i det ovädret, brist på normalbussar?
Titel: SV: Dubbeldäckare välte utanför Umeå [Länk]
Skrivet av: Ersa skrivet 11 januari 2017, 21:08:06 PM
Citat från: zjbus skrivet 11 januari 2017, 20:54:30 PM
Det var då för väl att ingen kom till skada och väldigt ansvarslöst att sätta ut dubbeldäckare i det ovädret, brist på normalbussar?

Det finns väl knappast någon stor flotta med reservbussar stående, så för att få loss normalbussar måste man väl i så fall dra in avgångar på andra linjer, eller rentav hela linjer?
Titel: SV: Dubbeldäckare välte utanför Umeå [Länk]
Skrivet av: Jo skrivet 11 januari 2017, 22:08:17 PM
Även mellan Jämjö och Karlskrona hamnade en dubbeldäckare på sidan.
Titel: SV: Dubbeldäckare välte utanför Umeå [Länk]
Skrivet av: zjbus skrivet 11 januari 2017, 22:32:49 PM
Citat från: Jo skrivet 11 januari 2017, 22:08:17 PM
Även mellan Jämjö och Karlskrona hamnade en dubbeldäckare på sidan.
Minst fyra dubbeldäckare sammanlagt som har gått av vägen i dag alltså, det verkar ju vara ett synnerligen olämpligt fordon att ha ute på vägarna i hård blåst, vad finns det för argument som talar för en sådan fordonskonstruktion ute på vägarna?
Titel: SV: Dubbeldäckare välte utanför Umeå [Länk]
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 11 januari 2017, 22:43:19 PM
Citat från: zjbus skrivet 11 januari 2017, 22:32:49 PM
Minst fyra dubbeldäckare sammanlagt som har gått av vägen i dag alltså, det verkar ju vara ett synnerligen olämpligt fordon att ha ute på vägarna i hård blåst, vad finns det för argument som talar för en sådan fordonskonstruktion ute på vägarna?

Skillnaden mellan en normal turistbuss på 3,75-3,80 och en s.k dubbeldäckare på 4,00 är inte stor när det blåser upp emot 25 sekundmeter, detsamma gäller lastbilskombinationer på 4,20-4,50.

Alla är stora vindfång och i kombination med halt väglag eller modd kan det bli problem.
Titel: SV: Dubbeldäckare välte utanför Umeå [Länk]
Skrivet av: Harald Nordius skrivet 11 januari 2017, 22:54:39 PM
Dubbeldäckarna som används i linjetrafik är väl 4,2 m.
Titel: SV: Dubbeldäckare välte utanför Umeå [Länk]
Skrivet av: Ersa skrivet 11 januari 2017, 23:02:48 PM
Citat från: zjbus skrivet 11 januari 2017, 22:32:49 PM
vad finns det för argument som talar för en sådan fordonskonstruktion ute på vägarna?

Huvudmannakrav på lågentré i kombination med många sittplatser, samt ibland även godsutrymme via bakgavellyft.
Titel: SV: Dubbeldäckare välte utanför Umeå [Länk]
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 11 januari 2017, 23:09:30 PM
Citat från: Harald Nordius skrivet 11 januari 2017, 22:54:39 PM
Dubbeldäckarna som används i linjetrafik är väl 4,2 m.

Det beror på var du är någonstans :-) Finns både 4,00 och 4,20

Intressant är ju att även ett antal lågentré boggibussar blåste av vägen på Skåneslätten, sådana som är typ 3,20 höga.

Det kom ju ett förslag att vägtrafiken ska ställas in i dåligt väder på samma sätt som tåg trafiken.
Titel: SV: Dubbeldäckare välte utanför Umeå [Länk]
Skrivet av: zjbus skrivet 11 januari 2017, 23:24:03 PM
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 11 januari 2017, 22:43:19 PM
Skillnaden mellan en normal turistbuss på 3,75-3,80 och en s.k dubbeldäckare på 4,00 är inte stor när det blåser upp emot 25 sekundmeter, detsamma gäller lastbilskombinationer på 4,20-4,50.

Alla är stora vindfång och i kombination med halt väglag eller modd kan det bli problem.
Det kan ju vara en avgörande skillnad om fordonet blir kvar på vägen eller inte.
Citat från: Ersa skrivet 11 januari 2017, 23:02:48 PM
Huvudmannakrav på lågentré i kombination med många sittplatser, samt ibland även godsutrymme via bakgavellyft.
Så det finns länstrafikbolag som tycker det är ok att åsidosätta trafiksäkerheten för att få med några fler passagerare på samma tur?
Titel: SV: Dubbeldäckare välte utanför Umeå [Länk]
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 12 januari 2017, 00:49:45 AM
Tyvärr finns ju inte möjligheten att förbjuda allt som eventuellt skulle kunna vara farligt i någon form.

Med tanke antalet körda km dagligen i både tåg och busstrafik så är andelen olyckor med personskador väldigt liten
Titel: SV: Dubbeldäckare välte utanför Umeå [Länk]
Skrivet av: Ersa skrivet 12 januari 2017, 01:59:04 AM
Citat från: zjbus skrivet 11 januari 2017, 23:24:03 PM
Så det finns länstrafikbolag som tycker det är ok att åsidosätta trafiksäkerheten för att få med några fler passagerare på samma tur?

Man kräver ju inte dubbeldäckare rakt av, men med alla krav sammanslagna blir det ofta väldigt svårt att hitta någon annan smidig lösning än just detta. En av de få som hittade ett alternativ var väl den västerbottniske åkaren som skaffade en lågentrébuss med draganordning, samt ett rejält godssläp med bakgavellyft som han drog efter bussen på vardagar.
Titel: SV: Dubbeldäckare välte utanför Umeå [Länk]
Skrivet av: zjbus skrivet 12 januari 2017, 10:45:15 AM
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 12 januari 2017, 00:49:45 AM
Tyvärr finns ju inte möjligheten att förbjuda allt som eventuellt skulle kunna vara farligt i någon form.

Med tanke antalet körda km dagligen i både tåg och busstrafik så är andelen olyckor med personskador väldigt liten
Menade inte så men att det är att utmana ödet att sätta ut de högsta fordonen i det extrema oväder som var i går, hade nog blivit bättre i alla avseenden att ställa in någon tur och på så vis fått någon normalbuss över om det nu inte fanns några sådana att tillgå på annat vis.
Titel: SV: Dubbeldäckare välte utanför Umeå [Länk]
Skrivet av: zjbus skrivet 12 januari 2017, 10:51:15 AM
Citat från: Ersa skrivet 12 januari 2017, 01:59:04 AM
Man kräver ju inte dubbeldäckare rakt av, men med alla krav sammanslagna blir det ofta väldigt svårt att hitta någon annan smidig lösning än just detta. En av de få som hittade ett alternativ var väl den västerbottniske åkaren som skaffade en lågentrébuss med draganordning, samt ett rejält godssläp med bakgavellyft som han drog efter bussen på vardagar.
Det är hög tid att säga i från mot alla orimliga upphandlingskrav, var ju en bra idé han fick den Västerbottniske åkaren, hoppas han fick ekonomi i det hela också.
Titel: SV: Dubbeldäckare välte utanför Umeå [Länk]
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 12 januari 2017, 10:53:20 AM
Citat från: zjbus skrivet 12 januari 2017, 10:45:15 AM
Menade inte så men att det är att utmana ödet att sätta ut de högsta fordonen i det extrema oväder som var i går, hade nog blivit bättre i alla avseenden att ställa in någon tur och på så vis fått någon normalbuss över om det nu inte fanns några sådana att tillgå på annat vis.

Och så skedde på flera håll också men det finns ju ett krav att just Busstrafiken ska fungera när tågen är inställda och man inte vågar ta sin egen bil p.ga väglaget, som jag skrev tidigare sker det nu en påverkan på Trafikverket att även förklara vägarna stängda på liknande sätt som järnvägen men då är vi tillbaka i att allt som kan vara obehagligt och leda till skriverier i media ska förbjudas.
Titel: SV: Dubbeldäckare välte utanför Umeå [Länk]
Skrivet av: zjbus skrivet 12 januari 2017, 11:26:13 AM
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 12 januari 2017, 10:53:20 AM
Och så skedde på flera håll också men det finns ju ett krav att just Busstrafiken ska fungera när tågen är inställda och man inte vågar ta sin egen bil p.ga väglaget, som jag skrev tidigare sker det nu en påverkan på Trafikverket att även förklara vägarna stängda på liknande sätt som järnvägen men då är vi tillbaka i att allt som kan vara obehagligt och leda till skriverier i media ska förbjudas.
Men uppenbarligen inte hos drabbade företag. Vilken instans ställer dom kraven och vem/vilka försöker påverka Trafikverket att stänga vägarna vid oväder? Det skulle aldrig fungera i verkligheten och det är alltid ett föraransvar om och hur ett fordon framförs.
Titel: SV: Dubbeldäckare välte utanför Umeå [Länk]
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 12 januari 2017, 11:43:40 AM
Citat från: zjbus skrivet 12 januari 2017, 11:26:13 AM
Men uppenbarligen inte hos drabbade företag. Vilken instans ställer dom kraven och vem/vilka försöker påverka Trafikverket att stänga vägarna vid oväder? Det skulle aldrig fungera i verkligheten och det är alltid ett föraransvar om och hur ett fordon framförs.


Flera av de företag som var inblandade både ställde in avgångar och ersatte turer med andra bussar, om Trafikverket beslutar att stänga vissa statliga vägar av väderskäl så måste man acceptera det och i övrigt så är det varje fordonsförares ansvar om man kan framföra sitt fordon eller ej.

Politisk påverkan av samma slag som lett till att man snabbt stänger av järnvägssträckor för att undvika problem och negativa skriverier.

Av samma orsak ställer flertalet Östersjörederier in avgångar eller ändrar rutter i betydligt större omfattning idag än för bara 5 år sedan, inte för att vädret blivit sämre, fartygen mindre tåliga eller besättningarna sämre utbildade utan för att undvika mediauppmärksamhet där mobilfilmer med skräckslagna passagerare som säger sig uppleva Estonianatten snabbt figurerar när det gungar lite mer än på Djurgårdsfärjan.
Titel: SV: Dubbeldäckare välte utanför Umeå [Länk]
Skrivet av: Ersa skrivet 12 januari 2017, 13:08:36 PM
http://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/skanes-nya-bussar-tal-inte-hard-vind
Titel: SV: Dubbeldäckare välte utanför Umeå [Länk]
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 12 januari 2017, 14:51:40 PM
Det är märkligt att Västtrafiks dubbeldäckare för linjen Göteborg-Borås aldrig har blåst omkull vad jag vet. Det är ju samma fabrikat som de i Skåne om än de flesta är av tidigare årsmodell.

Däremot har det hänt att hastigheten sänkts vid kraftiga vindar till 80 km/tim mot normala 90. Egentligen får man köra i 100 på riksväg 40 men bussarna är strypta vid 90.
Titel: SV: Dubbeldäckare välte utanför Umeå [Länk]
Skrivet av: zjbus skrivet 12 januari 2017, 16:22:27 PM
Citat från: Ersa skrivet 12 januari 2017, 13:08:36 PM
http://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/skanes-nya-bussar-tal-inte-hard-vind
Ska man tolka detta som att förarna av de olycksdrabbade bussarna i går inte hade anpassat hastigheten efter då rådande väderförhållanden?
Titel: SV: Dubbeldäckare välte utanför Umeå [Länk]
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 12 januari 2017, 16:36:53 PM
Citat från: zjbus skrivet 12 januari 2017, 16:22:27 PM
Ska man tolka detta som att förarna av de olycksdrabbade bussarna i går inte hade anpassat hastigheten efter då rådande väderförhållanden?

Under mina dryga 30 år i branschen har jag bara blåst i diket med stillastående buss en gång men det kan vara väldigt förrädiskt när man kommer från skog ut på ett fält utan lä, stora variationer med extremt kraftiga byar kan också överraska den mest erfarne chauffören.

Med tanke på de små skador som har uppstått i de fall jag sett (Den värst skadade bussen var en lågentréboggi) så antar jag att hastigheten i de flesta fall varit så pass anpassad som man kan begära.
Titel: SV: Dubbeldäckare välte utanför Umeå [Länk]
Skrivet av: Knut skrivet 12 januari 2017, 23:55:43 PM
Citat från: zjbus skrivet 11 januari 2017, 22:32:49 PM
Minst fyra dubbeldäckare sammanlagt som har gått av vägen i dag alltså, det verkar ju vara ett synnerligen olämpligt fordon att ha ute på vägarna i hård blåst, vad finns det för argument som talar för en sådan fordonskonstruktion ute på vägarna?
lägre tyngpkt gör sitt till att dom ligger bättre på vägen.
Körde en 4m Bova dbl.deckare över Svinesund i bra blåst, den var stabil. Volvo 9700HD som kom bak mig var som en båt på havet. Både han som körde Volvo och jag var förvände över skillnaden. Jag körde extra vagn för Swebus då och det var Swebus som låg bak. Var min första sväng med dbl.deckare så jag var lite orolig på den turen, men den var stabil som tusan