(http://i597.photobucket.com/albums/tt58/mikael_n_sweden/KEO_5785_Henriksdal_20161230_zpsv1fkhhez.jpg)
Här kommer några av årets sista bussbilder. Först en av Keolis särlingar, 5785, på linje 409. Endast ett fåtal av Björknäs Scaniaboggivagnar ligger i 57xx-serien.
(http://i597.photobucket.com/albums/tt58/mikael_n_sweden/KEO_5515_Orminge_20161230_zpsv6md1si7.jpg)
Övriga ligger i 55- (& 56xx-)serierna. Här är en bild på 5515 på linje 444 som strax anländer hållplats Korset i Orminge.
(http://i597.photobucket.com/albums/tt58/mikael_n_sweden/KEO_3793_Henriksdal_20161230.JPG_zpsvubzihil.jpg)
Sedan Keolis 3793 som under 2016 skiftade färg från röd till stomlinjeblå.
(http://i597.photobucket.com/albums/tt58/mikael_n_sweden/NOB_6475_Henriksdal_20161230.JPG_zpsye5u7x05.jpg)
Slutligen Tyresövagn Nobina 6475 på linje 401 mot Älta. Även syskonvagn 6474 finns i trafikområdet, men det är en 12-metersvagn.
Båda ska tidigare ha varit stationerade i Dalarna.
Det blev många Scaniabussar i detta bildsvep, men det finns även Volvo och MAN i dessa trafikområden.
Trevligt! 6473-6476 finns i Södertörn och samtliga är från Dalarna
Så 6474 finns kvar, skulle inte kortvagnarna till Sundsvall?
Citat från: Bussmicke skrivet 31 december 2016, 14:30:29 PM
Så 6474 finns kvar, skulle inte kortvagnarna till Sundsvall?
Den fanns senast i Jordbrodepån senast jag jobbade. 6473 finns kvar också.
Tack för svar, det uppskattas verkligen. Vill gärna ha den på bild.
Skickat från min SGP771 via Tapatalk
Trevliga bilder! 6473-74 är i Jordbro/ Handen och 6475-76 i Tyresö. 815C, 802 och 401 rullar de oftast på. Kortvagnarna går oftast på Haninges tätortslinjer. // Max
Tack för era svar! Kul att ni uppskattade bilderna. Aha, då handlar det alltså om fyra f.d. Dalavagnar hos Nobina Södertörn.
6473-6474 är väl biodieseldrivna medan 6475-6476 är etanoldrivna?
f.ö. är ju det även orsaken till att ett mindre antal av Björknäs Scania-boggier ligger i 57XX-serien, dessa levererades som biodieseldrivna medan 55XX/56XX var etanoldrivna (alla är väl ombyggda till biodiesel nu?).
/MJ
Keolis 57xx-Scanior levererades mycket riktigt som biodieseldrivna Flexbussar.
Idag bör alla 55xx i Nacka och Värmdö i likhet med 37xx-serien i samma områden ha konverterats till biodieseldrift.
Skickat från min SM-G903F via Tapatalk
Mycket trevliga bilder. Uppskattar framförallt att det är dörrsidan som fotats.
Citat från: Måns Johannesson skrivet 02 januari 2017, 13:35:59 PM
6473-6474 är väl biodieseldrivna medan 6475-6476 är etanoldrivna?
f.ö. är ju det även orsaken till att ett mindre antal av Björknäs Scania-boggier ligger i 57XX-serien, dessa levererades som biodieseldrivna medan 55XX/56XX var etanoldrivna (alla är väl ombyggda till biodiesel nu?).
/MJ
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 02 januari 2017, 15:02:45 PM
Keolis 57xx-Scanior levererades mycket riktigt som biodieseldrivna Flexbussar.
Idag bör alla 55xx i Nacka och Värmdö i likhet med 37xx-serien i samma områden ha konverterats till biodieseldrift.
Skickat från min SM-G903F via Tapatalk
Tack för era förklaringar kring de olika nummerserierna!
Citat från: Kaj skrivet 04 januari 2017, 02:39:51 AM
Mycket trevliga bilder. Uppskattar framförallt att det är dörrsidan som fotats.
Tackar! Ja, själv föredrar jag också dörrsidan om möjligt.
Citat från: Kaj skrivet 04 januari 2017, 02:39:51 AM
Mycket trevliga bilder. Uppskattar framförallt att det är dörrsidan som fotats.
Jag har för min del har nästan slutat med icke dörrsida som huvudbild. Förr var jag inte lika noga, tog som ljuset var bäst men tröttnade när jag tittade på gamla bilder där det är alldeles För Mycket icke dörrsida.
Citat från: Bussmicke skrivet 04 januari 2017, 19:29:58 PM
Jag har för min del har nästan slutat med icke dörrsida som huvudbild. Förr var jag inte lika noga, tog som ljuset var bäst men tröttnade när jag tittade på gamla bilder där det är alldeles För Mycket icke dörrsida.
Är det sant;)/Ulf