Varje julafton visar sig linje 699 i dagsljus. Den ersätter linje 670 till Vaxholm och 682 Engarn - Resarö. Första avgång från Tekniska Högskolan brukar ske runt kl. 15. I år kördes den av Arrivas 7917 (ny 2013).
(http://i754.photobucket.com/albums/xx185/RML2553/Bussar/7917699TeH-B_zpsiqwfo31x.jpg)
CLK 647.
Som jämförelse går vi nio år tillbaka och återser vid det förutvarande hållplatsläget Keolis 6631 (ny 2005). Bilden är visad tidigare.
(http://i754.photobucket.com/albums/xx185/RML2553/Bussar/6631699TeH-B_zpsmyhbpmbe.jpg)
XBX 369 - sedermera Arriva 8119.
Ojdå! Mycket intressanta bilder, och detta kände jag faktiskt inte till. Nattlinje mitt på eftermiddagen hör ju inte direkt till vanligheterna. Det här kanske kan vara något att fota framöver, om jag lyckas förmå mig att åka till skolan mitt under jullovet... ;D
Nu ser man ju på bilderna att resenärer stiger på, men ändå: hittar folk verkligen till sådana speciallösningar?
Citat från: pnott skrivet 27 december 2016, 13:40:54 PM
Nu ser man ju på bilderna att resenärer stiger på, men ändå: hittar folk verkligen till sådana speciallösningar?
Tja, många känner väl ändå till att det finns en nattlinje och man avgår ju från samma hållplatslägen. På julafton tittar väl de flesta fortfarande i tidtabellen också...
Men man kan ju ändå vara lite frågande inför Trafikförvaltningens förkärlek för många linjenummer (även om det är kul för bussfotograferna). I de flesta städer brukar man ju nuförtiden bara sätta ett prefix framför ordinarie linje för att visa att det exempelvis är en nattlinje. Här kunde man väl alltså kalla 699 generellt för N670 - eller så kan man nog kalla den 670 oavsett - att den går via Resarö framgår ju av destinationsskylten. Mycket enklare för alla. Det finns ju större skäl med eget linjenummer när linjen inte passerar visa hållplatser, än när den som här bara går en liten extrasväng.
Citat från: pnott skrivet 27 december 2016, 13:40:54 PM
Nu ser man ju på bilderna att resenärer stiger på, men ändå: hittar folk verkligen till sådana speciallösningar?
Det här ju nattbussen till Vaxholm, så även om den inte ofta syns i ljuset så går den tror jag 2 ggr/v.
Citat från: Lars_L skrivet 27 december 2016, 14:11:36 PM
Tja, många känner väl ändå till att det finns en nattlinje och man avgår ju från samma hållplatslägen. På julafton tittar väl de flesta fortfarande i tidtabellen också...
Men man kan ju ändå vara lite frågande inför Trafikförvaltningens förkärlek för många linjenummer (även om det är kul för bussfotograferna). I de flesta städer brukar man ju nuförtiden bara sätta ett prefix framför ordinarie linje för att visa att det exempelvis är en nattlinje. Här kunde man väl alltså kalla 699 generellt för N670 - eller så kan man nog kalla den 670 oavsett - att den går via Resarö framgår ju av destinationsskylten. Mycket enklare för alla. Det finns ju större skäl med eget linjenummer när linjen inte passerar visa hållplatser, än när den som här bara går en liten extrasväng.
Det är nog på grund av att det är en stomlinje som linje 670 inte kan gå via Resarö, bara en av alla saker som gör att SL:s system med stomlinjer mest gör att det blir extra komplicerat för resenärerna...
Citat från: Adrian Langemar skrivet 27 december 2016, 16:03:02 PM
Det är nog på grund av att det är en stomlinje som linje 670 inte kan gå via Resarö, bara en av alla saker som gör att SL:s system med stomlinjer mest gör att det blir extra komplicerat för resenärerna...
Hade dessutom 699 nu kunnat skyltas"via Resarö"skulle det underlätta för ev ovana resenärer.../Ulf
Apropå nattlinjer i dagtrafik:
Redan i maj 1971 började nattlinjerna 690 och 691 att ersätta 601, 602, 612, 614 och 617 efter kl. 20 alla kvällar. Man sparade 5-6 bussar x 4 timmar per kväll. Största förlorarna var väl de i Grindtorp som fått den slingrande 691 varje halvtimme i stället för 614 var tjugonde minut. Vid linjernas avkortning till Danderyds sjukhus 1978 i samband med Mörbybanans öppnande, ändrade man till kl. 21 måndagar - fredagar och från kl. 18 lördagar - söndagar. 697 hade då tillkommit. Så småningom kom nattlinjerna att starta kl. 21 även lö-sö.
Julafton och Juldagen kördes nattlinjerna hela dagarna, men det var ingen trafik de båda julnätterna. Så pågick till och med julen 1991. Julafton 1992 kördes daglinjer till kl. 15, sedan nattlinjer. Juldagen var det fortfarande nattnätet som gällde (606/616 kördes båda dagarna till kl 17.) Ännu bedrevs ingen nattrafik mot 25 och 26 december.
Citat från: Ulf Berlin skrivet 27 december 2016, 17:40:48 PM
Hade dessutom 699 nu kunnat skyltas"via Resarö"skulle det underlätta för ev ovana resenärer.../Ulf
Absolut, men numera verkar det nästan finnas ett motstånd mot att visa tydlighet gentemot resenärerna.
Jämför södergående 639, 670 och 676 som man vägrar skylta "Stockholm Ö" eller "Tekniska högskolan" (dvs växla till detta strax innan Roslags Näsby tpl), utan envisas med att "Stockholm" är synonymt med Tekniska högskolan för alla påstigande från Danderyds sjh, Universitetet, Albano m.fl.
På en 10-milalinje som långa delen av 639 borde ju "Hallstavik via Rimbo" (som användes förr) kunna skyltas upp i norrgående, för ökad tydlighet.
Citat från: Adrian Langemar skrivet 27 december 2016, 16:03:02 PM
Det är nog på grund av att det är en stomlinje som linje 670 inte kan gå via Resarö, bara en av alla saker som gör att SL:s system med stomlinjer mest gör att det blir extra komplicerat för resenärerna...
Men SL tillåter ju att även stomlinjer har avvikande körsträcka. Jämför 676X. Så därför skulle denna linjesträckning som täcker upp både Resarö och Vaxholm heta 670X, oavsett vilken tid på dygnet den går.
Citat från: Hobgoblin skrivet 29 december 2016, 11:16:09 AM
Apropå nattlinjer i dagtrafik:
Redan i maj 1971 började nattlinjerna 690 och 691 att ersätta 601, 602, 612, 614 och 617 efter kl. 20 alla kvällar. Man sparade 5-6 bussar x 4 timmar per kväll. Största förlorarna var väl de i Grindtorp som fått den slingrande 691 varje halvtimme i stället för 614 var tjugonde minut. Vid linjernas avkortning till Danderyds sjukhus 1978 i samband med Mörbybanans öppnande, ändrade man till kl. 21 måndagar - fredagar och från kl. 18 lördagar - söndagar. 697 hade då tillkommit. Så småningom kom nattlinjerna att starta kl. 21 även lö-sö.
Julafton och Juldagen kördes nattlinjerna hela dagarna, men det var ingen trafik de båda julnätterna. Så pågick till och med julen 1991. Julafton 1992 kördes daglinjer till kl. 15, sedan nattlinjer. Juldagen var det fortfarande nattnätet som gällde (606/616 kördes båda dagarna till kl 17.) Ännu bedrevs ingen nattrafik mot 25 och 26 december.
Vilket år förlängdes nattlinjerna 690-691 till Odenplan?
//Peter
Citat från: Hobgoblin skrivet 29 december 2016, 11:16:09 AM
Apropå nattlinjer i dagtrafik:
Redan i maj 1971 började nattlinjerna 690 och 691 att ersätta 601, 602, 612, 614 och 617 efter kl. 20 alla kvällar. Man sparade 5-6 bussar x 4 timmar per kväll. Största förlorarna var väl de i Grindtorp som fått den slingrande 691 varje halvtimme i stället för 614 var tjugonde minut. Vid linjernas avkortning till Danderyds sjukhus 1978 i samband med Mörbybanans öppnande, ändrade man till kl. 21 måndagar - fredagar och från kl. 18 lördagar - söndagar. 697 hade då tillkommit. Så småningom kom nattlinjerna att starta kl. 21 även lö-sö.
Åtminstone under 2:dra halvan av 80-talet började 691, 697 samt 695 (när den tillkom) gå 20:00 M-F och 18:00 LS medan 690 började först 22:00 M-F men började gå samma tid LS (dvs 18:00). Detta gjorde att det på M-F kvällarna var en blandning av dag och nattlinjer i två timmar. Detta betydde också att när man drog om 606/616 att gå via Danderyds kyrka (utan några rusningsturer) fick man sätta in tre turer på 602-612 som gick som 602 till Sätra Äng och där vände tillbaka som 612 för att ge Nora busstrafik under den tiden. En mycket dyr lösning med tanke på hur många som nyttjade bussen vid kyrkan mellan 20 och 22 M-F.
/Måns
Citat från: Ulf Berlin skrivet 27 december 2016, 17:40:48 PM
Hade dessutom 699 nu kunnat skyltas"via Resarö"skulle det underlätta för ev ovana resenärer.../Ulf
Jag tror att den mycket väl kan vara skyltad "699 Vaxholm via Resarö" men att det är en växlande skylt på bussen. Arriva har flera bussar som skyltar ex "699 Vaxholm" och sedan växlar till "699 via Resarö".
Citat från: Lars_L skrivet 27 december 2016, 14:11:36 PM
Tja, många känner väl ändå till att det finns en nattlinje och man avgår ju från samma hållplatslägen. På julafton tittar väl de flesta fortfarande i tidtabellen också...
Nattlinjen går altid från den hållplatsen. Och de flästa har väl någon gång stött på nattlinjen.
Citat från: Lars_L skrivet 27 december 2016, 14:11:36 PM
Här kunde man väl alltså kalla 699 generellt för N670 - eller så kan man nog kalla den 670 oavsett - att den går via Resarö framgår ju av destinationsskylten. Mycket enklare för alla.
Den hette innan 670 blev stomlinje 670 Vaxholm via Resarö. Och då gick den första nattbussen 0.05 och 1.05 alla dagar från Teknis på helgnätter ävan 2.20 och 3.50 som i dag. När 670 blev stombuss slutade bussarna på vardagar att gå till Ytterby.
Citat från: Tommy E skrivet 27 december 2016, 02:49:28 AM
Ojdå! Mycket intressanta bilder, och detta kände jag faktiskt inte till. Nattlinje mitt på eftermiddagen hör ju inte direkt till vanligheterna. Det här kanske kan vara något att fota framöver, om jag lyckas förmå mig att åka till skolan mitt under jullovet... ;D
Bara att ge sig iväg. Blir en trevlig utflykt.
Citat från: Ersa skrivet 29 december 2016, 11:39:35 AM
Men SL tillåter ju att även stomlinjer har avvikande körsträcka. Jämför 676X. Så därför skulle denna linjesträckning som täcker upp både Resarö och Vaxholm heta 670X, oavsett vilken tid på dygnet den går.
670X finns redan, så det får bli nått annat då.
Citat från: Lars_L skrivet 27 december 2016, 14:11:36 PM
Här kunde man väl alltså kalla 699 generellt för N670 - eller så kan man nog kalla den 670 oavsett - att den går via Resarö framgår ju av destinationsskylten. Mycket enklare för alla. Det finns ju större skäl med eget linjenummer när linjen inte passerar visa hållplatser, än när den som här bara går en liten extrasväng.
Visst är det märkligt att man på 639 kan köra varannan avgång till Rimbo och varannan till Hallstavik (utan att skylta "via Rimbo"), samt vissa turer ej via Häverödal. Med ändå kunna ha samma linjenummer och inga prefix. Eller varför inte 648:an som har över fem helt olika körsträckor åt helt olika väderstreck och enkelriktade körriktningar, men fortfarande bara ett enda linjenummer utan prefix.
Men när det gäller många andra linjer som har någon enstaka avvikelse, så måste man genast dela upp det i en massa prefix och olika linjenummer. ;D
Roligaste av allt är som sagt att SL:s nuvarande infosystem i många fall inte heller klarar av att hantera vare sig prefix eller suffix. Häpp! :P
Citat från: Nico skrivet 31 december 2016, 18:39:24 PM
Roligaste av allt är som sagt att SL:s nuvarande infosystem i många fall inte heller klarar av att hantera vare sig prefix eller suffix. Häpp! :P
Återstår att se hur länge man envisas med att behålla nuvarande snedfördelade nummerserier, där t.ex 600-serien är rejält överbelastad, medan 200- och 300-serierna knappt ens är fyllda till en tredjedel var. Samt att 900-serien är nästan helt fri, med undantag av en handfull servicelinjer.
Skulle man fördela dessa mer jämnt, och framförallt tydligt skilja Norrtälje från Täby/Vallentuna/Österåker, så skulle man väl knappt behöva några prefix/suffix alls, utan linjenumren skulle räcka till.