Buss-Snack

Busshistoriska forum => Ämnen äldre än 30 år => Ämnet startat av: Greger Larsson skrivet 26 december 2016, 12:28:45 PM

Titel: Panther möter Pegga
Skrivet av: Greger Larsson skrivet 26 december 2016, 12:28:45 PM
H34 4381 möter 404:

(http://i582.photobucket.com/albums/ss262/Hinkbilder/SL_4381_CZY211_L181_MV_zpsauiaa8rl.jpg~original)

Titel: SV: Panther möter Pegga
Skrivet av: Leyland skrivet 26 december 2016, 12:38:43 PM
Inte bara igensatt, utan även övermålat skyltskåp. En variant.

4381 levde till hösten 1980.
Titel: SV: Panther möter Pegga
Skrivet av: Fredrik Klint skrivet 26 december 2016, 13:27:19 PM
Utan att veta exakt så misstänker jag att det här med vänstra skyltskåpet gjordes i olika varianter under årens lopp.
4496 bör ha varit en av de första att revideras? Det är iaf den enda mig veterligen som behöll "SL" på vänster sida efter att den fick rött tak.
Nästa steg borde då ha varit som på bilden ovan, att själva skåpet är kvar men övermålat/igensatt.
Och då sist den tredje varianten att hela skåpet faktiskt plockades bort.

Vilket år reviderades den sista H34:an? År 1974 tror jag var första året i alla fall, sett bilder på rödtakare från detta år och tycker det känns tidigt.
Titel: SV: Panther möter Pegga
Skrivet av: Mr G skrivet 26 december 2016, 21:02:33 PM
Sa du Pegga med g-ljud på den tiden? Eller ska det läsas med sje-ljud?

Själv sa jag och min omgivning Perscha, samma uttal förutom i inledningen som Merscha, dvs Mercedes.
Titel: SV: Panther möter Pegga
Skrivet av: Greger Larsson skrivet 27 december 2016, 23:25:41 PM
För egen del var det nog Pegga med gg. Om jag inte minns fel hade även omgivningen samma uttal och där fanns det 203, 204, 403, 404 och 504:or, det känns som att Peggorna var fler förr
Titel: SV: Panther möter Pegga
Skrivet av: roggek skrivet 27 december 2016, 23:54:13 PM
Och på alla som förbannar oss på att Magnus Vessla inte kunde ange VAR bilden togs, i det här fallet Gamal Tyresövägen/Tistelvägen så kommer en Google Maps bild här:
https://goo.gl/maps/Ja5KeN1YBxH2
Titel: SV: Panther möter Pegga
Skrivet av: Mr G skrivet 28 december 2016, 22:00:26 PM
Citat från: Greger Larsson skrivet 27 december 2016, 23:25:41 PM
För egen del var det nog Pegga med gg. Om jag inte minns fel hade även omgivningen samma uttal och där fanns det 203, 204, 403, 404 och 504:or, det känns som att Peggorna var fler förr

Där ser man. Inte enhetligt alltså. Men det skulle hur som helst vara ett a på slutet av någon anledning, som jag egentligen inte förstår varför.

Merca Perca Cittra Jagga Deka Folka Cheva

Sen fanns det förstås Musse också, som mer blir undantaget som bekräftar regeln
Titel: SV: Panther möter Pegga
Skrivet av: Nico skrivet 28 december 2016, 22:27:27 PM
Bilar ska väl vara femininum och så då även namnförkortningarna? Ingen regel utan undantag dock, typ Musse och Valle... eller Volvo och Saab som väl inte har några smeknamn eller förkortningar alls.

Var gäller smeknamnet "pegga" så kan jag i alla fall för min del inte säga att jag hört det uttalas på annat vis än med hårda g:n...
Titel: SV: Panther möter Pegga
Skrivet av: Mr G skrivet 29 december 2016, 18:32:01 PM
(http://mrg1.de/images/3153.JPG)

Valle glömde jag bort. De fanns väl både som Plyma och Chrysler.
Titel: SV: Panther möter Pegga
Skrivet av: K R skrivet 29 december 2016, 22:23:18 PM
Citat från: Mr G skrivet 29 december 2016, 18:32:01 PM
Valle glömde jag bort. De fanns väl både som Plyma och Chrysler.

Hej!

När Chryslerkoncernens kompaktbil Valiant introducerades till modellåret 1960 hette den bara Valiant.
1961 blev den så Plymouth Valiant, emellertid fick den i många länder dit den exporterades heta Chrysler Valiant, något som även gällde under första året 1960.
Detta gällde i Sverige fram t o m 1964. Fr o m 1965 fick bilen även i Sverige heta Plymouth Valiant. Modellen var i produktion till 1976, då den ersattes av Plymouth Volare.

mvh K R
Titel: SV: Panther möter Pegga
Skrivet av: christian berg skrivet 03 januari 2017, 22:21:29 PM

"Utan att veta exakt så misstänker jag att det här med vänstra skyltskåpet gjordes i olika varianter under årens lopp.
4496 bör ha varit en av de första att revideras? Det är iaf den enda mig veterligen som behöll "SL" på vänster sida efter att den fick rött tak.
Nästa steg borde då ha varit som på bilden ovan, att själva skåpet är kvar men övermålat/igensatt.
Och då sist den tredje varianten att hela skåpet faktiskt plockades bort.

Vilket år reviderades den sista H34:an? År 1974 tror jag var första året i alla fall, sett bilder på rödtakare från detta år och tycker det känns tidigt."


Hej,

tror också att 4496 var en av de första med rött tak, även 4389 med röd kofångare fram och 4444 var reviderade redan 1974. Sommaren -hösten 1977 bör vara slutdatum för renovering av Leyland. I Hammarby fanns det bara H34 med rött tak i trafik med lite frågetecken för 4321, 4324, 4376 och 4385 som ställdes av under hösten 1977-våren 1978, men då åtminstone 4324 och 4385 krockade kan det väl antas att även dessa var röda och slopades efter olyckor eller allvarliga problem. I Söderhallen fanns det från hösten 1977 gråtakare i trafik men bara ATR-vagnar i serien 4439-4471. Förutom de som säkert hade kvar sitt gråa tak till slopningen (4441, 4443,4445, 4452, 4454, 4456, 4465, 4469 och 4470), är det osäkert om 4464, 4466 och 4468 fick rött tak eller ej.

Kanske vet någon mer?

Hälsningar

Christian B
Titel: SV: Panther möter Pegga
Skrivet av: Fredrik Klint skrivet 03 januari 2017, 23:34:35 PM
Citat från: christian berg skrivet 03 januari 2017, 22:21:29 PM
Hej,

tror också att 4496 var en av de första med rött tak, även 4389 med röd kofångare fram och 4444 var reviderade redan 1974. Sommaren -hösten 1977 bör vara slutdatum för renovering av Leyland. I Hammarby fanns det bara H34 med rött tak i trafik med lite frågetecken för 4321, 4324, 4376 och 4385 som ställdes av under hösten 1977-våren 1978, men då åtminstone 4324 och 4385 krockade kan det väl antas att även dessa var röda och slopades efter olyckor eller allvarliga problem. I Söderhallen fanns det från hösten 1977 gråtakare i trafik men bara ATR-vagnar i serien 4439-4471. Förutom de som säkert hade kvar sitt gråa tak till slopningen (4441, 4443,4445, 4452, 4454, 4456, 4465, 4469 och 4470), är det osäkert om 4464, 4466 och 4468 fick rött tak eller ej.

Kanske vet någon mer?

Hälsningar

Christian B

Jag har tyvärr inga bra anteckningar om varifrån mina uppgifter kommer ifrån, vilka källorna är...   
Vad gäller frågetecken så har jag:
4324
4374
4376
4385
4393
4437
4453

4321 har jag som rödtakad. 4464/66/68 förblev grå enligt mina anteckningar.
Titel: SV: Panther möter Pegga
Skrivet av: Hasse L skrivet 04 januari 2017, 10:38:37 AM
Kollade i "bildarkivet" men fann inget som ifrågasätter ovanstående slutsatser eller teorier. Jag fotade de första med rött tak i mars -74: 4496 och 4477.   /Hasse