Eller om Kungsgatsviadukten var den mer korrekta benämningen för bron över spåren. Bussen är i alla fall H50 4878:
(http://i582.photobucket.com/albums/ss262/Hinkbilder/SL_4878_GWF720_Kungsbr_MV_zpsul5dz62y.jpg~original)
Hubba:)
Tack för den./Ulf
Linje 41 var väl den linje där H50 som längst dominerade. Under sent 70-tal och tidigt 80-tal var H50 främst insatta på linje 41, 42, 52 och 62 och på linje 41 dominerade dessa vagnar ända fram till omkring 1991 då H17 levererades till Hornsberg. De tidigare vagnarna i serierna 4876-85 och 5006-15 förpassades doch redan i mitten av 80-talet till andra uppgifter såsom extravagnar på Djurgårdslinjerna och på udda linjer som 57, 58, 63 och 64 (som nu bara de två sistnämnda lever vidare i form av linje 73 och 72).
Hälsningar
Christian B
Som passagerare var H50 det tristaste jag visste och åkte mycket hellre H59!
Vad tyckte ni som körde båda vagntyperna?
Häftigt tidsdokument! Ungefär mellan vilka år kan bilden ha tagits? När revs denna äldre bro?
Bron revs 1986. Tyvärr!
När revs den gamla saluhallen?
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/7b/Centralsaluhallen_1923.jpg
//Peter
Citat från: Railmaster skrivet 03 januari 2017, 23:07:57 PM
Som passagerare var H50 det tristaste jag visste och åkte mycket hellre H59!
Vad tyckte ni som körde båda vagntyperna?
H50 (Vo B59) var det sämsta man kunde tänka sig under den tidsperioden.
Citat från: Ersa skrivet 04 januari 2017, 01:02:37 AM
Häftigt tidsdokument! Ungefär mellan vilka år kan bilden ha tagits? När revs denna äldre bro?
Ser ut att vara enkeldörr på vagnen bakom, och då kan det vara en H1:a. Om det är dubbeldörr är det en H2:a och då efter 1981-1982. Mitt tips är att bilden är tagen 1979-1982 någon gång.
Troligen/Sannolikt en H1:a på Flygbusslinjen 77 från Bromma-flygplats mot Vasagatan/Centralen.
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 04 januari 2017, 07:58:24 AM
H50 (Vo B59) var det sämsta man kunde tänka sig under den tidsperioden.
Medhåll, även om de svängde bra. Vi var några som lovade oss att en H50 aldrig skulle bli diggabel. I backspegeln är jag inte lika säker, snyggare än andra samtida moderna Volvo/Säffle.
Citat från: Ted S skrivet 04 januari 2017, 13:59:00 PM
Medhåll, även om de svängde bra. Vi var några som lovade oss att en H50 aldrig skulle bli diggabel. I backspegeln är jag inte lika säker, snyggare än andra samtida moderna Volvo/Säffle.
Ja men nu slipper man ju köra dem dagligen :-) Att bli utlånad till Hornsberg var inte skoj om man fick 41 eller 42, antingen H50 eller så någon form av provbuss, den ena konstigare än den andra.
T.om så det var bättre att hamna i Nyboda även om man riskerade att få hissbaneersättningen :-)
Vad jag minns av H50 ur en passagerares synvinkel var att de skramlade väldigt inuti, och de var kalla på vintern...
Citat från: roggek skrivet 04 januari 2017, 16:04:23 PM
Vad jag minns av H50 ur en passagerares synvinkel var att de skramlade väldigt inuti, och de var kalla på vintern...
Precis,men de var relativt tysta i a f.
Var inte såå roligt att få åka en H50 på 91an från Ropsten 4.14 på morgonen i en kall buss./Ulf
Citat från: Leyland skrivet 04 januari 2017, 08:50:26 AM
Ser ut att vara enkeldörr på vagnen bakom, och då kan det vara en H1:a. Om det är dubbeldörr är det en H2:a och då efter 1981-1982. Mitt tips är att bilden är tagen 1979-1982 någon gång.
Ser väl ut att vara två dörrar fram på den bakre bussen om man kollar positionsljuset i förhållande till hjulhuset och framdörren/dörrarna ser ut att vara samma avstånd som på främre bussen?
Citat från: Railmaster skrivet 05 januari 2017, 19:21:17 PM
Ser väl ut att vara två dörrar fram på den bakre bussen om man kollar positionsljuset i förhållande till hjulhuset och framdörren/dörrarna ser ut att vara samma avstånd som på främre bussen?
Gissningsvis alltså även en H50 bakom på linje 42.
Har för mig att linje 41/42 var lite "Bill & Bull" på den gemensamma sträckan...
Luppforskar man bilden så ser man att bilden troligen är tagen i rusningstid, då den främre H50 är realtivt fullsatt...
Nog är det en H1:a :-)
Det syns tydligt på höjden ovanför vindrutan (med skyltskåpet) och att den har skruvlock både för spolvätska o kylvätska under vindrutan, dessutom är det bladdörr.
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 06 januari 2017, 01:11:23 AM
---
Det syns tydligt på höjden ovanför vindrutan (med skyltskåpet) ---
Det var just detta man stod och spanade efter utmed Fleminggatan (och annorstädes) vid avlösningshållplatsen väster om S:t Eriksgatan.
Hej!
Jag får det till att det är en H2 som ligger bakom H50 4878 på bilden.
En H2 från den första leveransen tidigt under år 1981, 5682-5711.
Fr o m 5712 blev dörrarna helröda, men bildens buss har s k halvmålade dörrar.
Vid förstoring av bilden tycker jag mig se att framdörrarna är dubbla bladdörrar, då de nedre dörrfönstren avtecknar sig mot den övre vita färgen på dörrarna.
En okvalificerad gissning blir väl då att bussen ifråga går på linje 42...
mvh K R
Ansluter mig till att bildtolkningen att det är en H2:a bakom. Linje 41, linje 42, utbildning, transport eller in/utgående vagn.
Kanske i bildarkivet finns svaret, då troligt framlidne vännen Magnus även tog en bild på den då relativt nya H2:an....
Nej, någon bild på buss två verkar inte finnas, däremot framgår det av originalscanningen att det är en H2:a
Citat från: Ted S skrivet 06 januari 2017, 09:06:47 AM
Det var just detta man stod och spanade efter utmed Fleminggatan (och annorstädes) vid avlösningshållplatsen väster om S:t Eriksgatan.
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 04 januari 2017, 07:58:24 AM
H50 (Vo B59) var det sämsta man kunde tänka sig under den tidsperioden.
Ted, och Lars - ni som har kört både H32, och H50 vilka "föredrog" ni att köra? Büssing, eller Volvo 59.
Citat från: Peter Rost skrivet 10 januari 2017, 02:12:16 AM
Ted, och Lars - ni som har kört både H32, och H50 vilka "föredrog" ni att köra? Büssing, eller Volvo 59.
Büssing för min del i a f.
Det fanns ju en anledning till att det sedan dröjde många många år innan SL återigen köpte Volvo med bakmotor i något större antal trots att de senare B10R var en betydligt bättre buss.
Citat från: Peter Rost skrivet 04 januari 2017, 03:09:18 AM
Bron revs 1986. Tyvärr!
När revs den gamla saluhallen?
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/7b/Centralsaluhallen_1923.jpg
//Peter
I samma veva som bron, såvitt jag vet.
Eniros historiska flygfoton (ca 1960) (http://kartor.eniro.se/?c=59.3321,18.0564&z=17&l=historic). Kolla förresten hotell Continental - kvarteret är en byggrop både på det gamla och det nya fotot!
Citat från: Peter Rost skrivet 04 januari 2017, 03:09:18 AM
Bron revs 1986. Tyvärr!
När revs den gamla saluhallen?
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/7b/Centralsaluhallen_1923.jpg
//Peter
Wikipedia anger det till 1985:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Stockholms_saluhallar#Klarahallarna_och_Centralsaluhallen
"Hallarna revs i etapper och Klarahallarnas öppna område var under många år en stor parkeringsplats. 1985 försvann även Centralsaluhallen, på platsen finns idag Blekholmsterrassen med flera kontorsfastigheter."
Citat från: roggek skrivet 10 januari 2017, 15:00:04 PM
Wikipedia anger det till 1985:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Stockholms_saluhallar#Klarahallarna_och_Centralsaluhallen
"Hallarna revs i etapper och Klarahallarnas öppna område var under många år en stor parkeringsplats. 1985 försvann även Centralsaluhallen, på platsen finns idag Blekholmsterrassen med flera kontorsfastigheter."
Någon fler än jag, som i likhet med kriminalarna Jarnebring och Johansson i filmen "Mannen från Mallorca", någon gång avnjöt nystekt strömming med lingonsylt och potatismos på hårt bröd från gatuköket vid saluhallens hörn mot Kungsbron och Klara strand :P ? Jag gjorde det ofta...
Filmen är baserad på Leif G W Perssons bok "Grisfesten", hade premiär 1984 och regisserades av Bo Widerberg. De aktuella kriminalarna spelas av Sven Wollter och Thomas von Brömssen. En biljakt på Klarastrands-leden ingår också i filmen.
/ M v h Walle
Citat från: Peter Rost skrivet 10 januari 2017, 02:12:16 AM
Ted, och Lars - ni som har kört både H32, och H50 vilka "föredrog" ni att köra? Büssing, eller Volvo 59.
Som uppfödd på Büssing håller jag på dem i den jämförelsen. Sedan fanns det ju andra godsaker i HBH som var strået vassare i olika omgångar.
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 10 januari 2017, 10:21:23 AM
Büssing för min del i a f.
Det fanns ju en anledning till att det sedan dröjde många många år innan SL återigen köpte Volvo med bakmotor i något större antal trots att de senare B10R var en betydligt bättre buss.
Fast detta kan ju även ha berott på att SL under 80-talet föredrog stadsbussar med normalhögt golv och många sittplatser, egentligen samma bussar som i förorterna men med dubbla framdörrar (i slutet av 70-talet verkar man ju tänkt sig att klara sig utan de dubbla framdörrarna också och testade några H1 i innerstan) och då fanns det ju ingen orsak att beställa med bakmotor. Även Scania bussarna som ju hade bakmotor fick detta utförande under 80-talet (H11, H13 och H15).
/Måns