....Från Busslink Söderort----> AB Demonteringar.
Vad har hänt med den? Den är ju "bara" tio år gammal 1997.
Citat från: Oskar A skrivet 03 december 2007, 19:57:26 PM
Vad har hänt med den? Den är ju "bara" tio år gammal 1997.
Någon form av haveri som var för dyrt att laga förmodligen...
Citat från: Oskar A skrivet 03 december 2007, 19:57:26 PM
Vad har hänt med den? Den är ju "bara" tio år gammal 1997.
Visserligen, men det har inte direkt varit tio 'snälla' år om vi säger så.... ;)
"Bara" 10 år ja... Tyvärr kan vissa vagnar vara rent skrot redan efter 10 år, medan andra känns som nya när de är uppåt 25 år gamla.
En MaxCi från -98:a på skroten, det trodde jag skulle dröja länge än... :-\
(http://www.bussmicke.se/Bildsymboler/jul-Nyar/firework2.gif) (http://www.bussmicke.se/Bildsymboler/jul-Nyar/firework4.gif)
Citat från: Bussmicke skrivet 04 december 2007, 11:12:58 AM
(http://www.bussmicke.se/Bildsymboler/jul-Nyar/firework2.gif) (http://www.bussmicke.se/Bildsymboler/jul-Nyar/firework4.gif)
Bussmicke korkar upp champangen.... ;D
Detta torde väl bli den första SL-Maxcin som går till skrot...?
Har full förståelse för Mickes reaktion. Samtidigt så får man även en liten nostalgikick och en påminnelse om att tiden ändå går så fort. Just 4811 har jag kört en hel del (skrev t.ex. i gamla forumet om att jag med just den vagnen gjorde ett av mina snabbaste vagnbyten) innan den kom att avpolletteras hos Connex/Veolia. Att dessa vagnar sedan övergick till Busslink gjorde ju att man halvt om halvt undrade om man skulle tvingas köra dem igen efter att Råsta bytt kostym.
Nu vart det inte så och även om man hade varit tvungen att köra denna (och dess syskon) igen så hade det nog inte varit hela världen. Även om de designmässigt mest påminde om en skokartong med strålkastare så var det dock i grunden mycket bra bussar och min antipati har nog mera att göra med det verkligen var si och så med vagnsunderhållet i Veolias regi. Hade man bara skött om dem från början så hade de nog kunnat rulla bra mycket längre!
Citat från: Kvarne skrivet 05 december 2007, 09:31:10 AM
Bussmicke korkar upp champangen.... ;D
Detta torde väl bli den första SL-Maxcin som går till skrot...?
Vad hände med 5021-5028 då? Skeppats österut?
Jag vill nog oxå framhäva dessa skokartonger med lyse i fram, till något bland det roligare man kan köra av det som rullar idag i SL-trafiken! Synd att flertalet av dessa som Linjebuss hade på Råsta dock var i bedrövligt skick på slutet! Men jag minns när jag fick köra en utav dom första MaxCi:na som kom till Råsta! :)
Det var en ur 50.. serien som jag fick plocka ut efter rast och köra några varv på 509:an! 8)
Då var det premiär för lågentre i förorten och många resenärer reagerade faktiskt när man kom körandes, några snubblade in eftersom dom var vana med trappsteg!
Efter den premiären har jag haft många trevliga minnen i denna busstyp, man sitter högt, har bra sikt, om motorn är frisk, så är dom grymt pigga, bra motorljud(ingen symaskin), lätt att hitta skön körställning! På minuskontot dock: väldigt skramliga i främre delen, instrumentbelysningen höll i några dagar..., senare serier(Råsta 4811-4821) fick bakdörrar som hade ett alldeles för högt pysljud vid öppning/stängning(Polska varianten...), rattinställning krånglade efter en stund i höjdledsjusteringen, man vred och vred på reglaget, men ändå ville den åka upp i högsta läget, vilket medförde att man fick sträcka sig efter blinkersspaken!!! ???
Men men, tiden går och nu är dom på väg bort, vissa öppnar bubblet, jag sörjer nog lite, för MaxCi:n var en busstyp jag gillade direkt, annars brukar bussarna behöva bli lite gamla innan dom hamnar på pluskontot hos mig. :'(
//R
Ingen OmniCity eller OmniLink kommer nog att hålla lika länge som äldre syster MaxCi. Frågan är om inte en 5-8 år nyare OmniCity inte är utsliten och skrotfärdig redan innan MaxCin?
Jag har i forumet förr berättat om mina tre favoriter här i Umeå, Veolia 1042, 1049 & 1050, som trots att de är 10 år gamla etanolbussar går bättre än någon dieselbuss i samma klass jag kört. Skrammel, glapp och slitage är det inte tal om, ty dessa har vårdats bra av Polarbuss sedan de var nya 1997-98 och känns som de vore nya fortfarande. Ska någon bussförening bevara en MaxCi i framtiden rekommenderar jag verkligen en av dessa skokartonger framför en SL-körd skokartong. :D Just nu lär de dock knappast vara till salu då de är rejält billiga i drift, är finansierade sedan länge och följer som alla 10xx-vagnar med till en eventuell ny operatör här i stan som nog knappast tackar nej till tre rejält pålitliga reservbussar med diffspärr som kan täcka in annars inställda avgångar pga "OmniHaveri".
Det starka pysljudet när mittdörren går igen är det enda negativa med modellen, men dock är detta ljud tystare än på de 10 år nyare Vest V10:orna...
Citat från: Verspieder skrivet 05 december 2007, 17:45:55 PM
Ingen OmniCity eller OmniLink kommer nog att hålla lika länge som äldre syster MaxCi. Frågan är om inte en 5-8 år nyare OmniCity inte är utsliten och skrotfärdig redan innan MaxCin?
Fast ibland undrar man om OmniCity ändå är bättre än sitt rykte. Den första serien blå till SL, 5301-5340, har kämpat på i nio år nu. Visserligen uppdaterades de ett antal gånger i början, vissa ser ut som s**t och de är sega och slöa, men de tuggar på. Även om karossen är i plast och dörrarna styrs av nå't Bill Gates inte borde ha släppt ut ur laboratoriet är de kanske inte så dumma mekaniskt?
/Cero
Visst kan det vara så att även OmniCityn är outslitlig, under all plast villsäga. Småfel, skrammel och glapp är ju vardagsmat, men kanske kan de (rent teoretiskt) tjura på i 10 år till om de skulle få för SL.
OmniLinken är annars en hyffsad ersättare till MaxCin, men den klarar inte jobbet helt. Bedrövlig antispinn (TC) som inte kan tävla med MaxCins diffspärr, och så saknar växellådan en hög växel när man varvar i 65 km/h, medan MaxCin slänger i ytterligare en innan man passerat 70 km/h.
Citat från: Verspieder skrivet 05 december 2007, 18:16:30 PM
Visst kan det vara så att även OmniCityn är outslitlig, under all plast villsäga. Småfel, skrammel och glapp är ju vardagsmat, men kanske kan de (rent teoretiskt) tjura på i 10 år till om de skulle få för SL.
OmniLinken är annars en hyffsad ersättare till MaxCin, men den klarar inte jobbet helt. Bedrövlig antispinn (TC) som inte kan tävla med MaxCins diffspärr, och så saknar växellådan en hög växel när man varvar i 65 km/h, medan MaxCin slänger i ytterligare en innan man passerat 70 km/h.
Kan diffspärren manövreras av föraren eller går den in med autonatik?
Citat från: Karsten skrivet 05 december 2007, 12:16:59 PM
Vad hände med 5021-5028 då? Skeppats österut?
Till Sibirien bland annat...
Citat från: Kvarne skrivet 05 december 2007, 18:34:46 PM
Till Sibirien bland annat...
Tja... man kanske skulle resa en sväng till Sibirien kring 2018 för att titta på fullt fungerande Scania-stridsvagnar? ;)
Naturligtvis fotar man för att lägga upp dem här, så "Scania MaxCi fanclub of Sweden" i Fittja kan se! :D
Citat från: Martin Maltkvist skrivet 05 december 2007, 18:22:51 PM
Kan diffspärren manövreras av föraren eller går den in med autonatik?
I de tre Umevagnarna:
Återfjädrande strömbrytare. Trycks ner då hjulen står stilla eller rullar i exakt samma hastighet.
Citat från: Verspieder skrivet 05 december 2007, 18:39:12 PM
I de tre Umevagnarna:
Återfjädrande strömbrytare. Trycks ner då hjulen står stilla eller rullar i exakt samma hastighet.
Är det vanligt med denna funktion i bussar?
CitatÄr det vanligt med denna funktion i bussar?
Inte numera.. Nu huserar mer eller mindre bra antispinn beroende på tillverkare.
Men när dessa vagnar var nya var det väl enda alternativet? Finns liknande diff i Swebus 3865-72 och 3966-69 som regleras med en liten knapp på panelen.
Borde man kanske haft även i bussar av typen B9S?
/F