Buss-Snack

Busshistoriska forum => Ämnen äldre än 30 år => Ämnet startat av: Harald Nordius skrivet 07 december 2016, 23:08:49 PM

Titel: Plant insteg i Halmstad 1985
Skrivet av: Harald Nordius skrivet 07 december 2016, 23:08:49 PM
I Halmstad gjordes ett försök med höga plattformar och utskjutbara fotsteg som gav plant insteg i bussen. Sedan kom bussar med lågt golv och därmed blev väl den lösningen inte så intressant längre. Fotstegen har jag för mig kom från firman Thoreb. De fick en annan användning när X10, som var byggda för de höga plattformarna i Stockholmsområdet, skulle anpassas till lägre plattformar på andra håll i landet.

(http://harald.nordius.se/coppermine/albums/userpics/10002/Dia0412.jpg)
Titel: SV: Plant insteg i Halmstad 1985
Skrivet av: Railmaster skrivet 08 december 2016, 08:11:08 AM
Ingen bild från sidan av bussen? hur plant var det inne i bussen? inga steg alls när man klev på? hur länge gick denna buss?
Titel: SV: Plant insteg i Halmstad 1985
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 08 december 2016, 08:20:39 AM
(http://www.lillhagnas.se/bussar/_bilder/stegbuss.jpg)

Detaljbild på steget i halvt utfällt läge, invändigt är det en normal B10R.
Titel: SV: Plant insteg i Halmstad 1985
Skrivet av: AO skrivet 08 december 2016, 13:26:10 PM
Det fanns väl två trappsteg. Ett som fälldes fram om bussen stannade vid en vanlig trottoar och sedan ett som fälldes fram om bussen stannade vid plattform. Bilden på framdörren ovan visar det nedre trappsteget som användes vid vanlig trottoar.
Titel: SV: Plant insteg i Halmstad 1985
Skrivet av: Göran skrivet 08 december 2016, 17:25:49 PM
Var det inte någon slinga i asfalten som skulle hjälpa till med inkörningen till hållplatsen?
Titel: SV: Plant insteg i Halmstad 1985
Skrivet av: roggek skrivet 08 december 2016, 18:54:42 PM
Citat från: Göran skrivet 08 december 2016, 17:25:49 PM
Var det inte någon slinga i asfalten som skulle hjälpa till med inkörningen till hållplatsen?

Jodå, den provades på bussbanan i bostadsområdet Vallås, men togs sedermera bort 1982.

CitatVallås, Halmstad

I slutet av 1970-talet, efter Thore Brynielssons doktorsavhandling om busstrafik, byggdes i Halmstad bostadsområdet Vallås. I november 1979 öppnades en separat 2,5 km lång bussväg genom området som var 4 m bred (6 m vid hållplats för möte) och passerade såväl skola som centrum. Bussarna styrdes elektroniskt in till hållplatsernas högplattformar (hållplatsytan var 5 cm under bussgolvet) m h a 90 m långa styrslingor, vilket gjorde att bussarna kunde stannas med 1 decimeters noggrannhet, se figur 2.6. Slingorna slopades sedermera 1982. Detta är förmodligen det närmaste vi kommit BRT i Sverige vad gäller stationer och automatisk styrning av fordonen.

Källa: Trivector Bus Rapid Transit i Sverige (PDF-fil)
www.trivector.se/infotek/single-view/download/bus-rapid-transit-i-sverige/
Titel: SV: Plant insteg i Halmstad 1985
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 08 december 2016, 19:36:39 PM
Citat från: roggek skrivet 08 december 2016, 18:54:42 PM
Jodå, den provades på bussbanan i bostadsområdet Vallås, men togs sedermera bort 1982.

De flesta bussförarna uppfattade den som helt  onödig och menade att det var lättare att stanna manuellt på rätt plats.