....Är numera avställd, utrangerad och tillhör AB Demonteringar..
Den fick nått bakaxel-haveri vilket slutligen satte punkt för sagan om "De blå 65xx-ledvagnarna" som kom från Örebro & Jönköping 1999. (Har jag för mig att det var..)
Det var 6541-6548 som flyttades till SL-land och i början gick flera av dem i "sina blåa kläder med rött skärp" i trafik i Söderort på linje 144 & 165...De hann få littera också. H32N, N:et står för Näckrosbuss..
6541-6546 slopades under 2002 om jag inte missminner mig och skickades på export. Några av dem rullar idag i den ryska staden Rostov. 6547 kom att bli stående avställd länge i Nynäshamn-Estö. Den blev heller aldrig omlackad utan behöll Jönköpings-lacken ända till slutet. Den skrotades under 2006 hos AB Demonteringar. 6548 har kämpat på ute på Lidingö och på sluttampen gick den mest som skolbuss samt ryckte in vid ersättningstrafik för T-banan mellan Gärdet-Ropsten bland annat..
Nu nyligen fick den alltså ett bakaxelhaveri vilket innebar slutet. Bussens hjärta, motorn, skall redan vara såld till en kund. Själva "skalet" kommer att demonteras under nästa vecka typ.
6548 var av årsmodell 1991, CN113ALB dörrar 2-2-2-0
Frågan är nu vad som ersätter 6548 ute på "ön"....
			
			
			
				Du glömmar att flera av dom gick i trafik i Huddinge/Botkyrka...
Ex
http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/B/Busslink/6500/slides/Busslink_6541_OZH039_Fittja_021126.html (http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/B/Busslink/6500/slides/Busslink_6541_OZH039_Fittja_021126.html)
http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/B/Busslink/6500/slides/Busslink_6543_Fittja_centrum_020927.html (http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/B/Busslink/6500/slides/Busslink_6543_Fittja_centrum_020927.html)
			
			
			
				Det var tråkigt att höra! Här kommer några reprisbilder på 6548 då ren rullade i linjetrafik på Lidingö:
(http://i88.photobucket.com/albums/k169/yujin_92/Busslink6548Elfvik20060829.jpg)
(http://i88.photobucket.com/albums/k169/yujin_92/Busslink654820060829.jpg)
(http://i88.photobucket.com/albums/k169/yujin_92/Busslink6548Ropsten20060829.jpg)
			
			
			
				Min enda bild på 6548...
(http://m224.nu/temp/6548.jpg)
			
			
			
				BRA BILDER!!!! ;)
			
			
			
				Kom på en sak....6548 var ju den sista SL-bussen med "icke-fullmatris". Därmed är alltså ännu en epok i graven...
			
			
			
				Citat från: M224 skrivet 03 december 2007, 20:50:15 PM
Du glömmar att flera av dom gick i trafik i Huddinge/Botkyrka...
Ex
http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/B/Busslink/6500/slides/Busslink_6541_OZH039_Fittja_021126.html (http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/B/Busslink/6500/slides/Busslink_6541_OZH039_Fittja_021126.html)
http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/B/Busslink/6500/slides/Busslink_6543_Fittja_centrum_020927.html (http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/B/Busslink/6500/slides/Busslink_6543_Fittja_centrum_020927.html)
6542 rullade också ett kort tag(max en vecka) i Handen. Har bild, men ej inscannad.
Men istf för 65xx till Handen blev det sedan Volvobussarna 4071-4075 som hade betydligt fler sittplatser.
// Anders
			
 
			
			
				Citat från: Kvarne skrivet 03 december 2007, 19:51:27 PM
Frågan är nu vad som ersätter 6548 ute på "ön"....
3701 stod där nu i helgen.
			
 
			
			
			
			
				Citat från: Bussmicke skrivet 10 december 2007, 19:10:33 PM
Den har varit där flera år nu
Ja, i alla fall sedan den levererades förra sommaren. ;) Fast det var ju snack om att den skulle flyttas till Handen i samband med neddragning av trafik iom trängseltrafikens avskaffande, men så kanske aldrig skedde?
/Cero
			
 
			
			
				Det var det jag menade egentligen, tänkte inte på att det var förra sommaren den kom.
			
			
			
				3701 står på den plats som 6548 stod på tidigare. Vad jag har sett så har det bara funnits en ledbuss på Lidingö på sistone.
/Anders
			
			
			
				En stor buss innebär väl många säten men här var det nästan tvärtom....finns en äldre generation som gick här i Övik som hade enbart rader av säten framifrån och bakåt.
Nu för tiden fraktas väldigt mycket luft - om inte stående passagerare- tyvärr.
Men så är dte då man vill gröa dom lite mer snygga för det är ju nästan tråkigt med enbart 4 rader bara säten.  :-X
			
			
			
				Ett tag var det snack om att Busslink (Söderort)s 1145, en Scania CN113ALB skulle ut till Lidingö och ersätta 6548....Så verkar det dock inte bli....
			
			
			
				Eftersom detta fordon tydligen väcker ganska stort intresse, hos våra vänner i SL-området främst, vill jag åter igen påminna om dess ursprung och historik.
Jag lånar då lite fakta från Svensk Busshistoria (http://www.svenskbusshistoria.se/):
Registreringsnummer: CLB270
Årsmodell: 1991
Registreringsdatum: 1991-06-26
Chassitillverkare: Scania
Chassityp: CN113ALB
Chassinummer: 1819348
Karosstillverkare: Scania-Bussar AB, Katrineholm
Karosstyp: CN113
Karossnummer: 1983
Dörrar:   2-2-2-0
Längd: 18050
Bredd: 2500
Axelavstånd: 5050
Tjänstevikt: 15770
Totalvikt: 27500
Hästkrafter: 309
Bränsle: Diesel
Passagerare: 42+79
Motor: Scania DSC11 08
Motornummer:   
Växellåda: GAV781R
Bakaxelutväxling:   
Ägarhistorik:
1991-06-26 Norrköpings Lokaltrafik 6369
1992-01-01 Norrköping-Linköping Trafik AB 6369
1994-11-01 Näckrosbuss AB 6548
Historien innehåller följande om denna buss och dess två syskon.
Tre ledbussar som inköptes av Norrköpings Lokaltrafik 1991 och blev de tre sista fordon som köptes av detta företag. Bussarna var smala, endast 2,5 m, mot normalt 2, 6 m. De köptes för att gå i stadstrafiken i Norrköping, viket de gjorde endast obetydligt, men var utrustade för detta, med ganska få sittplatser. De var också de tre första (och enda) bussar som fick Broose helautaomatiska bandskyltar. Dessa skyltsystem har senare bytts mot andra beganade, 7-segmenstskyltar.
Bussarna flyttades bort från Norrköping i augusti 1995 och då till Linköping. Därefter har de även gästspelat i Jönköping och Örebro.
/Leif D
Senare har de tre återförenats hos Busslink i Stockholm, 
			
			
			
				6546 och 6548 var ett tag placerade i Norrort. Som annars nästan bara har haft och har Volvobussar. I början i var de placerade i Täbygaraget men eftersom de var så "udda" så flyttades de till Åkerbergadepån. Men de försvann ganska snart till Söder om stan. Tror att det var runt år 1999.
			
			
			
				6546 var väl den som Täby fick för sig att märka 4065 ett kort tag men som sedan märktes om till rätt nummer.
Varför den märktes 4065 minns jag inte men den var märkt så minst 2 månader..
			
			
			
				Anledningen till att den märkets om till 4065. Var att den fick H26 4065 komradio. Vagn 4065 vart skrot efter en tragisk olycka i Kista. Bussen åkte in i ett brofundament efter att föraren vart allvarligt sjuk.
			
			
			
				Men jag tvivlar till att det var mer än ett lokalt nummer den märktes med.
			
			
			
				Exakt det var bara ett lokaltnummer. Bussen skulle aldrig ha haft nummer 4065. Utan hela tiden hetat 6546. Men eftersom den fick H26 4065´s gamla radio. Fick någon för sig att märka bussen 4065. När det upptäktes fick bussen rätt nummer igen. Har för mig att när Norrtälje fick nya blåa boggibussar gjorde man något liknande fel.
			
			
			
				Tänker du på 5676-5677?
Vet inte om det var nån tabbe, tror man ändrade sig när leveransen precis kommit igång.
			
			
			
				Hittade några bilder på "4065"
(http://www.bussmicke.se/TEMP/Busslink_6546_CHO330_Taby_000302a.jpg)
(http://www.bussmicke.se/TEMP/Busslink_6546_CHO330_Taby_000302b.jpg)
			
			
			
				Är inte säker på att jag kommer ihåg hur det var med blåbussarna. Vet inte om det är sant heller. Men jag körde buss i Norrort då. Det gick något rykte. Om att han som monterade komradion. Inte hade fått reda på vilka nummer som dessa bussar hade fått. Så han tog två nummer han visste var lediga. Eftersom det var en extern firma som programerade komradion. Så klistrade man avsiktligt upp fel nummer på bussarna så att det skulle stämma med komradion. Tills nästa gång radiofirman var inbokade då numrerade man bussarna rätt oc de fick rätt ID i komradion.
Alltid lika trevligt med Norrortsbilder! Man längtar tillbaks i bland. I dag kör jag buss på en liten depå. Mitt ute i skogen. Långt i från SL.
			
			
			
				5677-5678 hette de, 5676 var en säffle-led som kom till Botkyrka.
			
			
			
				5676 har också varit i Norrort, men rullar numera i Handen.
Annars vill jag minnas att det var något strul med kolliderande internnummer när Söderhallen fick sina första Volvobussar för några år sedan, även det rättades dock till ganska omgående.
//Fredrik
			
			
			
				Du tänker på en viss 5377->5388?
			
			
			
				Citat från: Bussmicke skrivet 11 december 2007, 22:35:26 PM
Hittade några bilder på "4065"
(http://www.bussmicke.se/TEMP/Busslink_6546_CHO330_Taby_000302a.jpg)
(http://www.bussmicke.se/TEMP/Busslink_6546_CHO330_Taby_000302b.jpg)
Micke du har fel bild text.
De står 6548 istället för 6546
/Janne
			
 
			
			
				Tack, ändrat nu.