Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: reseguiden86 skrivet 18 november 2016, 19:39:51 PM

Titel: Mariloise busspanik: "Jag trodde han dog
Skrivet av: reseguiden86 skrivet 18 november 2016, 19:39:51 PM
http://www.expressen.se/gt/mariloise-busspanik-jag-trodde-han-dog/ (http://www.expressen.se/gt/mariloise-busspanik-jag-trodde-han-dog/)

Vet ej om det är ännu en snyft artikel eller om det som hände verkligen stämmer, det får man nog inte reda på, då förarens version som i dem flesta fall inte finns med. Men skönt det gick bra med både hon och barnet som det står om i alla fall.
Titel: SV: Mariloise busspanik: "Jag trodde han dog
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 18 november 2016, 19:50:35 PM
Det man som barnvagnsförare måste ta tänka på är att det är olämpligt att låta barnet ligga kvar i barnvagnen om den inte är ordentligt säkrad + att man själv bevakar den ständigt.

En barnvagn välter väldigt lätt, det har jag upptäckt både som bussförare och som barnvagnsförare, det är inte alltid det är möjligt att skylla på bussföraren.
Titel: SV: Mariloise busspanik: "Jag trodde han dog
Skrivet av: igel skrivet 18 november 2016, 22:44:54 PM
Jag har sätt en barnvagn välta, och efter det funderade jag på hur det var möjligt. Det var visserligen en vänstersväng men bussen startade från en stopplikt och det gick inte särskillt fort.
  En slutsats jag drog var att barnvagnens masscentrum var placerat förvånansvärt högt och långt bak. En barnvagn av 80-talsmodell hade en korg under där alla saker placerades, det bidrog till att sänka masscentrum och centrera det mellan hjulen. Så ju mera man lastade en 80-tals barnvagn, desto stabilare stog den i bussen. Med morderna barnvagnar utan korg under lastar man alt på styret, masscentrum hamnar då väldigt hög och förskjuts bakåt ju mer som lastas på eftersom all den extra last som läggs på läggs på bakom bakre stödpunkten. Det kommer att göra att ju mer som lastas desto lättvältare blir vagnen. Lastas den ännu mer kommer den att väta av sig själv.

Lite OT men från Skånetrafikens sida beklagar man händelsen.

– Vi vill framföra vår ursäkt för det är absolut inte så här det ska gå till. Det är jättetråkigt och vi hoppas att det inte blivit några allvarliga skador, säger Kajsa Herner vid Skånetrafikens presstjänst.

Det får vi nog alla vara glade för att Skånetrafiken inte har för avsikt att skada resenärer.
Titel: SV: Mariloise busspanik: "Jag trodde han dog
Skrivet av: Ersa skrivet 18 november 2016, 22:50:01 PM
Citat från: SkvallerblaskanJag är ju jätteupprörd och frågar liksom hur han kör egentligen och det får honom att tända till, säger Mariloise.

Jo, att skrikande direkt lägga hela ansvaret på någon annan än sig själv, brukar ju inte alltid gå hem överallt. Som förare kan man ju inte låta bli bromspedalen och börja köra på andra trafikanter samt helt undvika rondeller för att en förälder inte sett till att dennes eget barn åker trafiksäkert.
Men det kanske är samma syn på barnvagnsfastspänning som med bältena i övrigt?
Titel: SV: Mariloise busspanik: "Jag trodde han dog
Skrivet av: yngrot skrivet 22 november 2016, 20:22:49 PM
Spänna fast barnvagn görs nästan aldrig och det bör ju en förälder se till att göra . Hade Mariloise gjort det hade inget värre hänt .. Ingen verkar förstå att föraren kan behöva tvärnita oavsett hur mycket koll man har på övrig trafik.
Titel: SV: Mariloise busspanik: "Jag trodde han dog
Skrivet av: Nico skrivet 22 november 2016, 20:45:38 PM
Igel är även inne på rätt spår kring detta med att barnvagnar har tyngdpunkten högt upp vilket gör dem relativt instabila i sig. I kombination med att många människor inte har en tanke på hur centrifugal- och gravitationskrafterna påverkar (även vid låga hastigheter) vid kurvtagning, inbromsning mm. så medför det att det tyvärr blir alltför ofta som saker, och även folk, faller omkull ombord.
Titel: SV: Mariloise busspanik: "Jag trodde han dog
Skrivet av: pegee skrivet 22 november 2016, 20:48:10 PM
Nu vet jag inte vad det var för typ av barnvagn i det aktuella fallet, men moderna
barnvagnar är väldigt ofta trehjuliga idag. Det gör deras stabilitet ännu sämre än
den traditionella fyrhjuliga vagnen.