Buss-Snack

Busshistoriska forum => Ämnen äldre än 30 år => Ämnet startat av: Greger Larsson skrivet 05 november 2016, 16:14:44 PM

Titel: Allhelgonaleyland
Skrivet av: Greger Larsson skrivet 05 november 2016, 16:14:44 PM
Polisövervakad infart till Skogskyrkogården

(http://i582.photobucket.com/albums/ss262/Hinkbilder/SL_4459_CAX559_Linje_183E_MV_zpshqnfkrkh.jpg~original)
Titel: SV: Allhelgonaleyland
Skrivet av: Leyland skrivet 05 november 2016, 21:05:49 PM
Fantastiskt trevligt. Kan det vara slutet av 1970-talet?
Titel: SV: Allhelgonaleyland
Skrivet av: K R skrivet 05 november 2016, 21:51:10 PM
Hej!

De två Volvobilarna närmast är en safirblå Volvo 140 de Luxe 1972 till vänster och Volvo 245-taxin till höger är som äldst av 1977 års modell.
Detta med hänsyn taget till färgen och fälgtypen på 140:n respektive sidomarkeringsljuset på 245:an.

mvh K R
Titel: SV: Allhelgonaleyland
Skrivet av: Nico skrivet 05 november 2016, 22:00:41 PM
På den tiden det fortfarande fanns poliser...  :o

Trevlig bild dock. Volvo 340-serien kom väl 1976 och det är väl en sådan som som syns bortom H34:an. Kan väl oxå fungera som tidsangivelse?
Titel: SV: Allhelgonaleyland
Skrivet av: Railmaster skrivet 06 november 2016, 13:09:42 PM
Mopedisten har hjälm så efter 1 september 1978.
Titel: SV: Allhelgonaleyland
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 06 november 2016, 13:17:43 PM
Citat från: Railmaster skrivet 06 november 2016, 13:09:42 PM
Mopedisten har hjälm så efter 1 september 1978.

Det var ju inte förbjudet att använda hjälm vid mopedkörning före 1 september 1978. Tvärtom rekommenderades det att man skulle ha det och de flesta mopedister hade det också. Leyland i trafik i september 1978 var extremt ovanligt.
Titel: SV: Allhelgonaleyland
Skrivet av: Mr U skrivet 06 november 2016, 19:58:36 PM
Försöka tidsbestämma ett foto är alltid lika skojigt, fördjupa sig i detaljer. Det står en vit Volvo 240 parkerad på vänder sida bortom polismannen. Jag försökte få det till att det kunde vara fyrkantiga strålkastare (1979 eller 1980 års modell) men tyvärr var de runda när jag tittade noggrannare. Det är varselljus på Volvo 140:an i förgrunden. De blev väl populära när halvljuslagen kom hösten 1977, men de kanske fanns även tidigare. En skillnad mellan Volvo 240 av 1977 och 1978 års modell var att de senare hade innerskärmar i hjulhusen fram, men vinkeln är fel så det går inte att säga något om 245:an. Den kan ju t o m vara av 1979 års modell (eller 1980 års modell såvida Volvo-emblemet på främre sidoskärm är av modell större). Svårt att dra någon äldre tidsgräns som ligger efter 1976.
Titel: SV: Allhelgonaleyland
Skrivet av: Railmaster skrivet 06 november 2016, 21:42:05 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 06 november 2016, 13:17:43 PM
Det var ju inte förbjudet att använda hjälm vid mopedkörning före 1 september 1978. Tvärtom rekommenderades det att man skulle ha det och de flesta mopedister hade det också. Leyland i trafik i september 1978 var extremt ovanligt.

Jo det hade ju varit lättare att använda mopedisten som årsring om han saknat hjälm!

Leyland i trafik september 1978 var så vitt jag minns extremt VANLIGT! Så detdär får du nig förklara närmare! :)
Titel: SV: Allhelgonaleyland
Skrivet av: Leyland skrivet 06 november 2016, 21:45:04 PM
Citat från: Mr U skrivet 06 november 2016, 19:58:36 PM
Försöka tidsbestämma ett foto är alltid lika skojigt, fördjupa sig i detaljer. Det står en vit Volvo 240 parkerad på vänder sida bortom polismannen. Jag försökte få det till att det kunde vara fyrkantiga strålkastare (1979 eller 1980 års modell) men tyvärr var de runda när jag tittade noggrannare. Det är varselljus på Volvo 140:an i förgrunden. De blev väl populära när halvljuslagen kom hösten 1977, men de kanske fanns även tidigare. En skillnad mellan Volvo 240 av 1977 och 1978 års modell var att de senare hade innerskärmar i hjulhusen fram, men vinkeln är fel så det går inte att säga något om 245:an. Den kan ju t o m vara av 1979 års modell (eller 1980 års modell såvida Volvo-emblemet på främre sidoskärm är av modell större). Svårt att dra någon äldre tidsgräns som ligger efter 1976.

På årsdagen av Dagen H 1980 så avställdes 4459 för skrot. Så där har vi den hitre parentesen.

Och på bilder ser hon ju ut att ha reviderats och berövats sin grårygg.
Titel: SV: Allhelgonaleyland
Skrivet av: Leyland skrivet 06 november 2016, 21:54:21 PM
Citat från: Railmaster skrivet 06 november 2016, 21:42:05 PM
Leyland i trafik september 1978 var så vitt jag minns extremt VANLIGT! Så detdär får du nig förklara närmare! :)

Allhelgonahelgen 1978 fanns bara 113 stycken H34 kvar, varav 15-talet var avställda. Både Söderhallen och Hammarbyhallen hade redan börjat prioritera utsättningen till i huvudsak delade tjänster. Ett år senare, Allhelgonahelgen 1979 hade ytterligare ett 20-tal skrotats ut.

Allt är relativt, till en faktor, om vad som var eller är vanligt. I förhållande till Stockholmsdistriktets (SÖH, HYH, NAH, HBH, BMH) ca 450 utsättningar varje dag stod H34 för mindre än 25% 1978/1979.
Titel: SV: Allhelgonaleyland
Skrivet av: Leyland skrivet 06 november 2016, 21:58:21 PM
Tilläggas kan ju också att 4459 var en Söderhallsvagn, utrustad med ATR.

Därav, troligt, utlånad (utbytt) till Hammarbyhallen och ATR-räkning denna helgdag.
Titel: SV: Allhelgonaleyland
Skrivet av: Railmaster skrivet 06 november 2016, 22:21:47 PM
Citat från: Leyland skrivet 06 november 2016, 21:54:21 PM
Allhelgonahelgen 1978 fanns bara 113 stycken H34 kvar, varav 15-talet var avställda. Både Söderhallen och Hammarbyhallen hade redan börjat prioritera utsättningen till i huvudsak delade tjänster. Ett år senare, Allhelgonahelgen 1979 hade ytterligare ett 20-tal skrotats ut.

Allt är relativt, till en faktor, om vad som var eller är vanligt. I förhållande till Stockholmsdistriktets (SÖH, HYH, NAH, HBH, BMH) ca 450 utsättningar varje dag stod H34 för mindre än 25% 1978/1979.

Tack för redogörelsen! Det var ungefär så jag minns det, det var formuleringen "extremt ovanliga" jag reagerade på! Jämför tex med hur många Capitoler som gick i trafik 1978/1979!
Titel: SV: Allhelgonaleyland
Skrivet av: roggek skrivet 07 november 2016, 00:15:51 AM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 06 november 2016, 13:17:43 PM
Leyland i trafik i september 1978 var extremt ovanligt.
Citat från: Railmaster skrivet 06 november 2016, 21:42:05 PM
Leyland i trafik september 1978 var så vitt jag minns extremt VANLIGT! Så detdär får du nig förklara närmare! :)

Spårvägsmuseet anger sista trafikdag för Leyland Panther till 1982-06-15, m a  o i samband med övergången till sommartidtabell.
http://sparvagsmuseet.sl.se/databas/sista-trafikdag-for-leyland-598/
Titel: SV: Allhelgonaleyland
Skrivet av: Peter Rost skrivet 07 november 2016, 05:49:17 AM
H34:ornas allra sista trafikdag (skulle det visa sig) var den 24/6 1982. Undertecknad reste själv den dagen med 4438 på linje 171 (tur 1)  mellan Telefonplan och Bagarmossen. - Samma datum trafikerades linje 162 av 4431 för sista gången med Leyland.

//Peter
Titel: SV: Allhelgonaleyland
Skrivet av: Leyland skrivet 07 november 2016, 06:47:18 AM
Citat från: roggek skrivet 07 november 2016, 00:15:51 AM
Spårvägsmuseet anger sista trafikdag för Leyland Panther till 1982-06-15, m a  o i samband med övergången till sommartidtabell.
http://sparvagsmuseet.sl.se/databas/sista-trafikdag-for-leyland-598/

Detta är, precis som Peter också anger, helt fel. Just 15/6 1982 gick 4438 på linje 171 tur 3 mellan klockan 08.48 och 10.43 (vagnbyte).

Söderhallens sista utsättning var den 11/6, medan Hammarbyhallen hade utsättning 14, 15, 16, 23 och 24/6.
Titel: SV: Allhelgonaleyland
Skrivet av: Leyland skrivet 07 november 2016, 06:50:28 AM
Citat från: Peter Rost skrivet 07 november 2016, 05:49:17 AM
H34:ornas allra sista trafikdag (skulle det visa sig) var den 24/6 1982. Undertecknad reste själv den dagen med 4438 på linje 171 (tur 1)  mellan Telefonplan och Bagarmossen. - Samma datum trafikerades linje 162 av 4431 för sista gången med Leyland.

//Peter

Peter har helt rätt. Kan komplettera med att 4438 sattes ut på linje 171 tur 1 klockan 07.55. 4431 gick på linje 162 tur 3. Samma dag gick även 4475 på linje 182 tur 51.

Hammarbys sista vagnar i juni 1982 av typ H34 var 4316, 4431, 4438, 4455 och 4475. Motsvarande för Söderhallen var 4439, 4440, 4444, 4460, 4462, 4463 och 4471.
Titel: SV: Allhelgonaleyland
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 07 november 2016, 08:59:47 AM
Citat från: Railmaster skrivet 06 november 2016, 21:42:05 PM
Leyland i trafik september 1978 var så vitt jag minns extremt VANLIGT! Så detdär får du nig förklara närmare! :)

Jag tänkte på Leylands dubbeldäckare som togs ur ordinarie trafik 1975.  :-[ :-[ Fel av mig alltså.
Titel: SV: Allhelgonaleyland
Skrivet av: Railmaster skrivet 07 november 2016, 09:40:56 AM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 07 november 2016, 08:59:47 AM
Jag tänkte på Leylands dubbeldäckare som togs ur ordinarie trafik 1975.  :-[ :-[ Fel av mig alltså.

Då förstår jag! :) Fast nog var det sensommaren 1976? Nio år i trafik....
Titel: SV: Allhelgonaleyland
Skrivet av: roggek skrivet 07 november 2016, 13:41:22 PM
Citat från: Leyland skrivet 07 november 2016, 06:47:18 AM
Detta är, precis som Peter också anger, helt fel. Just 15/6 1982 gick 4438 på linje 171 tur 3 mellan klockan 08.48 och 10.43 (vagnbyte).

Söderhallens sista utsättning var den 11/6, medan Hammarbyhallen hade utsättning 14, 15, 16, 23 och 24/6.

Då kan ju någon mer insatt vänlig själ kanske kontakta Spårvägsmuseet med de rätta uppgifterna...
Titel: SV: Allhelgonaleyland
Skrivet av: Ted Selander skrivet 07 november 2016, 14:47:45 PM
Citat från: Peter Rost skrivet 07 november 2016, 05:49:17 AM
H34:ornas allra sista trafikdag (skulle det visa sig) var den 24/6 1982. Undertecknad reste själv den dagen med 4438 på linje 171 (tur 1)  mellan Telefonplan och Bagarmossen. - Samma datum trafikerades linje 162 av 4431 för sista gången med Leyland.

//Peter

Förutom den 162:ans sista kväll, 15/8 1993, då Spårvägsmuseets 4443 fick göra tjänst, till den ordinarie förarens förvåning. Litet mystiskt är det, SBH anger överlåtelsen från SvOF till 1993-12-10.
Sagda Leyland gjorde även tjänst på linje 144 ett par år senare. Ordinarie vagn fick då stå tillbaka två varv i eftermiddagsrusningen, för en jubilerande chaufför.
Titel: SV: Allhelgonaleyland
Skrivet av: Fredrik Klint skrivet 07 november 2016, 21:52:35 PM
Praoade (heter det så?) på Spårvägsmuseét våren 1992, mars kan det nog ha varit, och jag vill minnas att då var 4443 ett rätt så nytt tillskott till museét, men den stod uppe i Söderhallen (den har väl aldrig stått inne i själva museét?).

På tal om H34 så undrar jag om detta kan stämma; Vid leverans så fick Hammarby 4301-4390 och Söderhallen resten? 4301 stod väl iof i Hornsberg från leveransen till dagen H om man ska vara petig...

Några frågetecken vad gäller eventuell revision, någon som vet om följande vagnar fick rött tak eller förblev gråryggar?
4324
4374
4376
4385
4393
4437
4453
Titel: SV: Allhelgonaleyland
Skrivet av: Peter Rost skrivet 08 november 2016, 10:37:33 AM
Citat från: Leyland skrivet 07 november 2016, 06:47:18 AM
Detta är, precis som Peter också anger, helt fel. Just 15/6 1982 gick 4438 på linje 171 tur 3 mellan klockan 08.48 och 10.43 (vagnbyte).

Söderhallens sista utsättning var den 11/6, medan Hammarbyhallen hade utsättning 14, 15, 16, 23 och 24/6.

Sista utsättning med Leyland från SÖH den 11/6 var 4439 (43 tur 9). - Även den turen hade jag förmånen att resa med - utan vetskap att det var sista resan för en ordinarie tursatt H34:a från Söderhallen.
Titel: SV: Allhelgonaleyland
Skrivet av: Peter Rost skrivet 08 november 2016, 10:43:22 AM
Citat från: Fredrik Klint skrivet 07 november 2016, 21:52:35 PM
Praoade (heter det så?) på Spårvägsmuseét våren 1992, mars kan det nog ha varit, och jag vill minnas att då var 4443 ett rätt så nytt tillskott till museét, men den stod uppe i Söderhallen (den har väl aldrig stått inne i själva museét?).

På tal om H34 så undrar jag om detta kan stämma; Vid leverans så fick Hammarby 4301-4390 och Söderhallen resten? 4301 stod väl iof i Hornsberg från leveransen till dagen H om man ska vara petig...

Några frågetecken vad gäller eventuell revision, någon som vet om följande vagnar fick rött tak eller förblev gråryggar?
4324
4374
4376
4385
4393
4437
4453

Citat från: Ted S skrivet 07 november 2016, 14:47:45 PM
Förutom den 162:ans sista kväll, 15/8 1993, då Spårvägsmuseets 4443 fick göra tjänst, till den ordinarie förarens förvåning. Litet mystiskt är det, SBH anger överlåtelsen från SvOF till 1993-12-10.
Sagda Leyland gjorde även tjänst på linje 144 ett par år senare. Ordinarie vagn fick då stå tillbaka två varv i eftermiddagsrusningen, för en jubilerande chaufför.
.
Jag vill minnas att 4443 överläts till Spårvägsmuseet sent 1991, efter diverse justeringar i Hammarbyverkstan.
Titel: SV: Allhelgonaleyland
Skrivet av: Leyland skrivet 08 november 2016, 10:52:33 AM
Citat från: Peter Rost skrivet 08 november 2016, 10:37:33 AM
Sista utsättning med Leyland från SÖH den 11/6 var 4439 (43 tur 9). - Även den turen hade jag förmånen att resa med - utan vetskap att det var sista resan för en ordinarie tursatt H34:a från Söderhallen.

Rätt så, 4439 rullade in några minuter efter vagn 4444 som var utsatt på 9500/167 denna eftermiddag. Även 4471 var ute under eftermiddagen på linje 55/81.

Titel: SV: Allhelgonaleyland
Skrivet av: Leyland skrivet 08 november 2016, 11:04:12 AM
Citat från: Fredrik Klint skrivet 07 november 2016, 21:52:35 PM
Praoade (heter det så?) på Spårvägsmuseét våren 1992, mars kan det nog ha varit, och jag vill minnas att då var 4443 ett rätt så nytt tillskott till museét, men den stod uppe i Söderhallen (den har väl aldrig stått inne i själva museét?).

På tal om H34 så undrar jag om detta kan stämma; Vid leverans så fick Hammarby 4301-4390 och Söderhallen resten? 4301 stod väl iof i Hornsberg från leveransen till dagen H om man ska vara petig...


Jo då, 4443 har i olika perioder sedan 1991 stått inne på museet.

Ja, det stämmer. Denna huvudfördelning (4301-4390/4391-4500) mellan Hammarbyhallen och Söderhallen gällde från september 1967. Några vagnar skall ha funnits i Hornsberg under kortare perioder i början, liksom omflyttningar skedde mellan HYH och SÖH (och Hornsberg) under årens lopp. Både permanenta och tillfälliga t ex på grund av ATR.

T ex i oktober 1973 fanns 4402, 4441, 4444, 4463, 4476, 4478 och 4499 i Horsberg. Gick på bl.a. linje 41, 52, 54, 56 och 61



Mot slutet av 1970-talet skulle man kunna skönja ett mönster att Söderhallen släppte över vagnar till Hammarbyhallen i huvudsak bakifrån i nummerserien.



Titel: SV: Allhelgonaleyland
Skrivet av: Leyland skrivet 08 november 2016, 11:13:24 AM
Citat från: Railmaster skrivet 06 november 2016, 22:21:47 PM
Tack för redogörelsen! Det var ungefär så jag minns det, det var formuleringen "extremt ovanliga" jag reagerade på! Jämför tex med hur många Capitoler som gick i trafik 1978/1979!

Från 1979 på hösten blev det allt ovanligare att H34 sattes ut på heldagsturer.

Sista hösten med H34,närmare bestämt den 27 oktober 1981 satte Hammarbyhallen ut bara 3 stycken H34 på heldagsturer och 13 stycken på delade turer (rusningen). Samma dag satte Söderhallen bara ut 9 stycken H34 på bara delade turer. Så här kan vi börja tala om "extremt ovanliga".

Titel: SV: Allhelgonaleyland
Skrivet av: Peter Rost skrivet 09 november 2016, 06:27:28 AM
Har en notering angående hösten 1981 - (saknar exakt datum) då det utfördes en ATR-vecka på 48:an då linjen dominerades av ett flertal H34:or i heldagstrafik, med inslag av några H59:or i 54xx serien.

Vill passa på att tacka "Leyland" som i tråden bistått med väl utförliga svar, och kompletteringar. :)

....Tackar även Greger, och alla ni andra som deltagit i denna tråd. ;)

Titel: SV: Allhelgonaleyland
Skrivet av: Leyland skrivet 10 november 2016, 07:50:44 AM
Citat från: Peter Rost skrivet 09 november 2016, 06:27:28 AM
Vill passa på att tacka "Leyland" som i tråden bistått med väl utförliga svar, och kompletteringar. :)


Tack själv!