Lite konstiga kablar som hänger i luften, med det kanske hör ihop med byggnationerna som pågick i närheten
(http://i582.photobucket.com/albums/ss262/Hinkbilder/LB_269_BLC538_Sthlm_L52_zps3ukyptnd.jpg~original)
Det är alltså en buss som tillhörde Kalmar Omnibusförening. Men sommaren 1988 såldes företaget till Linjebuss, som hade tagit hem tätortstrafiken i Kalmar i en upphandling. Hösten 1988 hade SL svår förarbrist och lånade därför in buss med förare från andra håll. Bland annat Linjebuss och det är därför bussen rullade på linje 52 i Stockholm.
Till höger utanför bild kan man se hur Cityterminalen växer fram. Och de konstiga kablarna har säkert något med detta att göra.
Vill minnas att 3-4 vagnar från Kalmar gick på linje 47E och 52 från mitten av juli 1988 fram till september.
Samtidigt hade även Linjebuss två blåa CR111 från Lund som gick på linje 43 måndag-fredag. Alla vagnarna stod uppställda i Brommadepån.
Även en CR111 verkar ha använts på 52:an, här står dock LB662 och vilar sig utanför kontoret på Torsgatan:
(http://i582.photobucket.com/albums/ss262/Hinkbilder/LB_662_N_Bantgt_88_zpsi2nzh8ml.jpg~original)
Citat från: Greger Larsson skrivet 01 november 2016, 21:05:05 PM
Lite konstiga kablar som hänger i luften, med det kanske hör ihop med byggnationerna som pågick i närheten
(http://i582.photobucket.com/albums/ss262/Hinkbilder/LB_269_BLC538_Sthlm_L52_zps3ukyptnd.jpg~original)
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 01 november 2016, 22:22:56 PM
Till höger utanför bild kan man se hur Cityterminalen växer fram. Och de konstiga kablarna har säkert något med detta att göra.
Ja, så var det... :)
Och där, vid bygget av Cityterminalen och bland annat under Klarabergsviadukten, höll jag till om dagar och kvällar men några av mina åkdon vid den tiden...
(http://forumbilder.se/FBKK6/volvo-g89-6x2-71-sorling-td.jpg) (http://forumbilder.se/FBKK6/volvo-g89-6x2-71-sorling-td)
Volvo G89 6X2 -71 med Blidsberg tungdumper
(http://forumbilder.se/FBKK6/scania-lbs-111-42-76-blidsberg-td.jpg) (http://forumbilder.se/FBKK6/scania-lbs-111-42-76-blidsberg-td)
Scania LBS 111-42 -76 med Sörling tungdumper
/ M v h Walle
(//)
Citat från: WalleW skrivet 02 november 2016, 14:29:21 PM
Ja, så var det... :)
Och där, vid bygget av Cityterminalen och bland annat under Klarabergsviadukten, höll jag till om dagar och kvällar men några av mina åkdon vid den tiden...
(http://forumbilder.se/FBKK6/volvo-g89-6x2-71-sorling-td.jpg) (http://forumbilder.se/FBKK6/volvo-g89-6x2-71-sorling-td)
Volvo G89 6X2 -71 med Blidsberg tungdumper
(http://forumbilder.se/FBKK6/scania-lbs-111-42-76-blidsberg-td.jpg) (http://forumbilder.se/FBKK6/scania-lbs-111-42-76-blidsberg-td)
Scania LBS 111-42 -76 med Sörling tungdumper
/ M v h Walle
111:an var ju snygg, A/C t.om och det var väl bra i dammiga miljöer också :-)
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 02 november 2016, 14:38:17 PM
111:an var ju snygg, A/C t.om och det var väl bra i dammiga miljöer också :-)
Tack för det... :)
G89:an var också rätt fin... när den var nytvättad. Dock ingen A/C på den, bara KDNS...
Dammfilter-effekten i 111:ans A/C var väl måttligt imponerande, den var mest för svalkans skull. Frambyggen blev annars olidligt varma invändigt på sommaren när de inte fick rulla på landsväg med kylande fartvind, men vintertid var de varma och go´a... :)
Jag hade samma typ av A/C på min LBS 141:a och LS 141:a. De funkande bra, men man fick passa sig för att ha munstyckena riktade rakt emot sig så att inte fel kroppsdel stelnade mot slutet av arbetsdagen... :D
/ M v h Walle