Noterade igår att turen från Farsta Centrum mot Vidja på linje 833 kl 07:35 kördes med en Optare Solo. Är det en vanlig utsättning på 833?
Var det inte meningen att dessa Optare skulle trafikera 820, 850 och 981? Eller är det meranvändning av bussen till 833 innan trafik på dem andra linjerna?
Någon som har koll på hur omloppet ser ut?
Det du nämnde sist. Den mer utnyttjas på vardagar innan den skall användas på linje 820 eller 981. För det är väl enda linjen i Södertörn som det funkar att mer utnyttja en sådan buss.
Sedär, då har jag lärt mig något nytt.
820 körs vad jag har sett mer med normalbussar som 253x och Volvo kortvagnar än Optare. Vet ej vad andledningen till detta är. // Max
Tanken är väl att den större Optaren skulle användas på 820 i huvudsak (då den linjen inte är avsedd för större bussar) och i övrigt på 833. Den mindre Optaren sedan skulle gå på 850 och 981. Optare-vagnarna har väl dock inte varit helt driftsäkra som jag förstått det. Det är just vid driftstörningar som större bussar (egentligen är inte heller den större Optaren bra då den har lång hjulbas) tursätts på 820.
Citat från: Nico skrivet 22 oktober 2016, 15:54:08 PM
Tanken är väl att den större Optaren skulle användas på 820 i huvudsak (då den linjen inte är avsedd för större bussar) och i övrigt på 833. Den mindre Optaren sedan skulle gå på 850 och 981. Optare-vagnarna har väl dock inte varit helt driftsäkra som jag förstått det. Det är just vid driftstörningar som större bussar (egentligen är inte heller den större Optaren bra då den har lång hjulbas) tursätts på 820.
820 är väl den av dessa tre linjer som en vanlig normalbuss enklast kan brukas på, visst är det smalt både på Sofiebergsvägen och Skälsätravägen men om det inte skett några stora avsmalningar så påstår jag nog att man utan större problem kan använda en 12 m buss, kanske nästan hellre än en Optare som har en förmåga att ha betydligt sämre egenskaper p.ga dålig svängradie och långt axelavstånd.
Mja, just Skälsätravägen och Sofiebergsvägen är ju bitvis så smala att det bitvis är svårt att mötas och/eller komma förbi parkerade bilar. Just i de fallen, liksom om man tillfälligt skulle behöva lägga om körväg, så är normalbuss ingen succé på så vis... men visst fungerar normalbuss till nöds bättre på 820 än vad det gör på 850 och 981.
Jag antar att det är 2538 som ska gå på 820, i a f har jag sett den där vid några tillfällen.
Med tanke på måtten borde den vara lite klumpig, Bredd 2470 och ax-avstånd 6575, den är alltså bara en knapp dm smalare men har mer än en halvmeter längre axelavstånd än den vanliga 12 m bussen.
Delar av denna linje utreddes i början på 2000 talet på önskemål från Tyresö kommun och Villaägarföreningen i Trollbäcken.
Tanken var då att köra med en Renault men då denna svårligen kunde meranvändas på 819 föll idén, då trafiktiden skulle kollidera med de Närlinjer som Tyresö då körde i Stockholms kommun kunde bussen inte meranvändas där.
Mitt minne av detta innebär att jag nog tror att här skulle man ha en buss för ca 12-14 passagerare som är smalare.
Det är avgångarna 05:40, 06:40 och 07:35 från Farsta med retur 06:08, 07:08 och 08:08 från Vidja på linje 833 som körs med Optare.
Normalt sett är det 2538 som brukar rulla men det händer då och då att 2537 rullar istället.
Efter styrningarna på 833 brukar det planeras för förarbyte och därefter körning på linje 820 som nämnt ovan.
2537 brukar planeras köra på linje 850 06:03-07:17, därefter trafik på linje 981 08:45-16:25 för att sedan återvända till linje 850 17:03-19:03.
// Niclas
Tack för svar! Tyckte det såg kul ut med en sån liten buss på 833. En följdfråga, är det bara Nobina Södertörn som trafikerar 833?
Ja, både 2537 och 2538 utgår från Jordbro. Den större 2538 med sin långa hjulbas är väl ett missfoster till vagn som inte passar in bra någonstans, men så vitt jag förstod så var dessa kortvagnar något man fick ta över i brist på bättre.
820 funkar utan större problem med 12 metersvagn. Har åkt det antal gånger och det är inte så mycket smalare än t.ex 819/815 vid Ällmora och där funkar det ju både med boggi och ledvagn. // Max
Ledvagn hittar du inte vid Ällmora annat än om det blivit en miss vid vagnutsättningen alternativt att någon förare tagit fel vid vagnuttag. Att speciellt Skälsätravägen sedan är smalare på vissa bitar är känt då vägbredd mm kontrollmätts. Sedan handlar det även om vägbredd vid sidoförflyttning, bärighet osv. där olika vagntyper har olika krav.
Sedan går det som sagt med normalvagn på tex 820, men bara för att något går så betyder det inte att det därmed är lämpligt. Speciellt som här där det inte är avsett att använda annat än kortvagn i den vanliga trafiken.
jag blir förvirrad.... tillhör inte 833 Gubbängen?
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=54205.0
Citat från: Nico skrivet 22 oktober 2016, 20:03:04 PM
Ledvagn hittar du inte vid Ällmora annat än om det blivit en miss vid vagnutsättningen alternativt att någon förare tagit fel vid vagnuttag. Att speciellt Skälsätravägen sedan är smalare på vissa bitar är känt då vägbredd mm kontrollmätts. Sedan handlar det även om vägbredd vid sidoförflyttning, bärighet osv. där olika vagntyper har olika krav.
Sedan går det som sagt med normalvagn på tex 820, men bara för att något går så betyder det inte att det därmed är lämpligt. Speciellt som här där det inte är avsett att använda annat än kortvagn i den vanliga trafiken.
Kombinationen ledbuss och Ällmora skulle jag verkligen INTE rekommendera för någon chaufför som inte är kunnig i backning och dessutom är benägen att ta en chansning, står det en bil parkerad fel så fungerar det inte.
Det går inte att vända runt på normalt sätt vare sig i vänster eller högervarv, man kör fram förbi vändplatsen, backar sedan in på den lilla traktorvägen som går norrut från vändplanen, sedan kan man svänga ut vänster åt det håll man kom.
Jag har själv vid minst 2 tillfällen kört led till Ällmora p.ga omkastningar och inställda avgångar.
Vad gäller 820 så skulle i a f jag ha föredragit en smalare buss med kortare axelavstånd, typ en Sprinter för 14-17 pax, som jag ser det är bredden som är ett problem.
Citat från: homer skrivet 22 oktober 2016, 20:29:49 PM
jag blir förvirrad.... tillhör inte 833 Gubbängen?
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=54205.0
833 kördes väl av Keolis innan Nobina övertog trafiken på Södertörn, avtalsmässigt hörde den nog till Handen även tidigare.
Citat från: homer skrivet 22 oktober 2016, 20:29:49 PM
jag blir förvirrad.... tillhör inte 833 Gubbängen?
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=54205.0
Nä 833 har vart Handen linje som kördes mycket av Nyboda och Gubbängs garagen i utbyte med att Handen körde avgångar på deras linjer.
Blir nog svårt med boggi vid Ällmora också om en bil står parkerad fel. Sett led till Ällmora en gång iallafall, men det händer tydligen oftare än man tror på morgonen. (http://forumbilder.se/FBCQD/screenshot-20161022-215359.png) (http://forumbilder.se/FBCQD/screenshot-20161022-215359)
Citat från: homer skrivet 22 oktober 2016, 20:29:49 PM
jag blir förvirrad.... tillhör inte 833 Gubbängen?
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=54205.0
Linje 833 hör till trafikavtal Handen.
Keolis hade under sin avtalstid lite olika lösningar på utförandet, främst tre depåer har utfört trafiken - Handen, Nyboda och Gubbängen.
De senaste åren valde man dock att Gubbängsdepån körde alla avgångar (utom en, om man ska vara noga).
Nu när Nobina har avtalet har jag nog bara sett omlopp från Handen och Jordbro.
// Niclas
Går ju 12 metersvagn varje dag inprincip på 820. Likaså ledvagn på 815 och 819. // Max
Möjligt att det går normalvagn på 820 oftare än vad som är bra. Linjen är dock tänkt/planerad att köras med en kortvagn. En MB Sprinter (som Lars-Håkan_E nämnde) för omkring 15 pax hade varit bättre, men nu blev det som det blev då Optare-vagnarna fanns tillgängliga... om än att de alltså inte är så driftstillförlitliga.
Vad gäller ledvagn på 815/819 så förekommer det planenligt till Mossvägen. Däremot inte till Ällmora. Hamnar någon ledvagn ändå på en tur mot Ällmora så är det definitivt fråga om en miss i hanteringen. Förarna vet oxå om det och brukar säga till direkt om de mot förmodan skulle tilldelas en led på en Ällmora-tur. Gissar sedan på att 2490 på bilden ovan nog inte kom längre än till Petterboda innan den byttes.
Förekommer det verkligen planenligt till Mossvägen? I SLs linjebeskrivningen står det att ledbuss inte får användas förutom påmorgonturer från Trinntorp sommartid, men de finns inte längre utan nu utgår de från Tyresö Skola. Men i vintras gick det ju led till Brevik hela tiden, mest citywide då. Både på 819 och 815. Jag tror inte att de bytte i garaget, eftersom att det verkar vara extrem brist på röda bussar i Tyga, det ända som möjligtvis fanns var en blå boggi eller ledvagn,antagligen fick de ( om det nu var någon) som skulle till Ällmora gå, då det inte tar mer än 20- 30 minuter från Mossvägen // Max
Citat från: Bussmax skrivet 23 oktober 2016, 09:11:14 AM
Förekommer det verkligen planenligt till Mossvägen? I SLs linjebeskrivningen står det att ledbuss inte får användas förutom påmorgonturer från Trinntorp sommartid, men de finns inte längre utan nu utgår de från Tyresö Skola. Men i vintras gick det ju led till Brevik hela tiden, mest citywide då. Både på 819 och 815. Jag tror inte att de bytte i garaget, eftersom att det verkar vara extrem brist på röda bussar i Tyga, det ända som möjligtvis fanns var en blå boggi eller ledvagn,antagligen fick de ( om det nu var någon) som skulle till Ällmora gå, då det inte tar mer än 20- 30 minuter från Mossvägen // Max
Denna linjebeskrivning uppdaterade undertecknad 2004, alltså 12 år sedan :-) Då ville trafiken undvika ledbuss till Brevik (Mossvägen) av framkomlighetsskäl vintertid varför skrivningen blev som den fortfarande är, dock var det då och är än idag inga som helst problem i övrigt att köra led t/fr Mossvägen och det gjorde vi i många år, även 890 utsträckt till Brevik gick i flera år med led.
Sedan finns det knappast problem att vända med boggibuss vid Ällmora, om man med vända inte anser att man ska kunna köra runt utan att behöva ta om genom att backa, men det anser jag är självklart att man måste kunna, det är en helt annan sak att knixa in en ledbuss på traktorvägen där :-)
Nu vet jag inte hur väghållningen är på Breviksvägen idag men på 2000 talets första år var jag ute och hjälpte igång boggibussar mellan Trinntorp och Tjädervägen ett antal ggr
Jaha, tänkte inte på det. Men det är ändå inte jättemycket ledbuss ut dit numera. Finns ju ingen andledning eftersom det inte åker så många dit. Men egentligen så är ju led lättare på Brevik än boggi. Iallafall på sommaren. // Max
Citat från: Bussmax skrivet 23 oktober 2016, 09:48:04 AM
Jaha, tänkte inte på det. Men det är ändå inte jättemycket ledbuss ut dit numera. Finns ju ingen andledning eftersom det inte åker så många dit. Men egentligen så är ju led lättare på Brevik än boggi. Iallafall på sommaren. // Max
Eftersom bussarna sällan är bundna till en viss linje utan rullar runt i omlopp hamnar en ledbuss ofta på avgångar och linjer där man inte behöver led p.ga stort antal kunder men då det behövdes eller behövs på en annan linje som bussen också rullar på/ska rulla på.
Gjorde man inte så skulle det behövas betydligt fler bussar än idag
Men Brevik har ju alldeles för mycket trafik på eftermiddagen, skulle gott och väl räcka med 30 minuterstrafik. Men till Mossvägen går det lite vad som helst, det var blåbuss i fredags. // Max
Tror inte de boende ute på Brevik håller med om att de har för tät trafik. ;)
Att det sedan är mycket boggivagnar i Tyresö just nu handlar om att det gjordes vagnrockader i samband med trafikstarterna för Kallhäll och Södertälje. Det medförde fler boggivagnar till bla Tyresö som då i gengäld släppte ledvagnar åt andra håll.
Sedan förefaller det ha varit vagnbrist på Södertörn under en längre tid. Därav då mycket normalvagn på 820, men även en hel blåvagnar som synts på 401, 814, 815, 816, 819, 821 mfl linjer.
Boende på Brevik håller naturligtvis inte med om det eftersom de såklart vill ha mer trafik. Men på eftermiddagen kliver de flesta av i Tyresö strand. Blåbussar brukar synas på röda linjer 1-2 ggr i veckan. Mest på C linjerna, men även på andra linjer ibland. 819 tror jag inte är blå särkilt ofta, men på morgonen och eftermiddagen vardagar kombineras omloppen med 815, och då händer det säkert ibland, men mitt på dagen är det nog sällsynt, så länge det inte är fel i systemet. Men det handlar oftast om en snabb lösning för att en avgång ska Kunna gå i tid, men ibland även om buggar i system. Samtidigt går det dock oftast röda bussar på blåbusslinjer.// Max
(http://i597.photobucket.com/albums/tt58/mikael_n_sweden/Nobina_3088_Farsta_20160904_zpsmhxm809h.jpg)
Tack för intressanta uppgifter! Den längsta busstyp jag sett på linje 833 är Volvo 8900 boggi, se bild. Ledvagn har jag inte sett tidigare.
Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 23 oktober 2016, 11:50:07 AM
Tack för intressanta uppgifter! Den längsta busstyp jag sett på linje 833 är Volvo 8900 boggi, se bild. Ledvagn har jag inte sett tidigare.
Ledbuss förekommer ibland men det rör sig nog mest till något enstaka omlopp eller vid ett operativt beslut pga. vagnfel eller vagnbrist.
Jag har för mig att något omlopp sent på kvällen ofta har gått med ledbuss t.ex. Boggibuss är ganska vanligt under helgen.
Det där med vagnoptimering får ju ganska roliga effekter som kan vara svårt att förklara för utomstående som inte har insyn i bussplanering.
Det är ganska svårt att pedagogiskt förklara för folk varför linje 833 går med en liten buss när det är flest resenärer (avgången 07:08 från Vidja ligger i topp) men det kommer boggibuss på helgen när det brukar vara 4-5 resenärer på bussen ::)
// Niclas
Väldigt konstigt att 833 körs med liten buss då, 820 borde egentligen utgå ifrån Tyresö för att slippa tomkörningar, likaså borde turutbudet ses över. / Max
Det är nog bra att samla 2 uddabussar på samma ställe :-)
Tycker egentligen 820 borde läggas ner, de som bodde i Skälsätra kämpade för att få den. För att ha kvar den så skulle den ha minst 85 resenärer per dag, vilket inte har uppfylts.
Med tanke på att uddabussar numera är väldigt ovanliga i SL-trafiken; är det någon som har en bild på dem att visa?
Citat från: Ersa skrivet 23 oktober 2016, 21:24:47 PM
Med tanke på att uddabussar numera är väldigt ovanliga i SL-trafiken; är det någon som har en bild på dem att visa?
Javisst! :)
2537:
(http://tommy.enefalk.se/bussar/album/Sverige/Nobina/2537/1.jpg)
2538:
(http://tommy.enefalk.se/bussar/album/Sverige/Nobina/2538/1.jpg)
Tack tack. Jag hade inte ens hört talas om dessa, och än mindre sett dem. :)
Har för mig det visats bilder på dessa tidigare.