(http://i754.photobucket.com/albums/xx185/RML2553/Bussar/4701570Sigtuna-Bs_zpstyybbzlr.jpg)
CZP 841 - Volvo B58 / Säffle 1972.
H49 4685-4704 levererades till Råstagaraget i början av 1972. Jag hittar inga "första-reg-datum", men körde vagntypen första gången den 25 mars. Det var på linje 540, Humlegården-Vällingby, där bussarna kommit att bli fast placerade. I maj 1971 hade 540 förlängts från Ulriksdals station till Humlegården (ersättande linje 604) och blivit en lång, riktigt trevlig linje att köra. Ibland kunde man komma ända till Kallhäll (Stäket) efter paus och omskyltning till 541 i Vällingby.
På äldre dar kom några /alla(?) H49 att hamna i Märstagaraget. Någon kanske vet mera om detta?
Trevlig bild på en trevlig vagntyp :)...
...som jag körde några lördagar på linje 503 Hässelby - Norra Bantorget. Minns jag fel om det var lite trångt för högerhanden mellan Wilson-boxen och myntbordet / väskan och att de främre vikdörrarna var lite sladdriga i sidvind ?
Jag provade också på att köra linje 540 / 541 på samma vis som Du beskriver dem, fast då med manuellt växlade Katrineholmare (H81). Minns att det ofta var gnäll över köra dem i innerstads-trafiken...och att det var trångt vid påstigningen vid Humlegården...
Men det var gott om regleringstid i Stäket. En gång väntade en polispatrull på mig där och jag fick blåsa. En resenär hade tyckt att jag var på "alldeles för gott humör" och att jag hade skrattat högljutt vid några tillfällen i samspråk med påstigande resenärer! Sådant gick ju inte an...
/ M v h Walle
Inläggen känns som en bra anledning att visa denna bild som visar 4689 på linje 540 vid Humlegården.
(http://i1183.photobucket.com/albums/x478/hulben/Dia/A24_zpsbtfxoil9.jpg)
Också en trevlig bild med mycket miljö, liv och rörelse i :)...
/ M v h Walle
Härligt miljömotiv:)/Ulf
(...som åkt 540 från Humlegården flera gånger,dock mest med H54or med dubbla strålkastare fram)
Vad skilde H49 och H49A åt? 4679 var väl en H49A med det smått livsfarliga trappsteget vid förarplatsen. Tror den gick i Råsta.
Citat från: rengmark skrivet 12 oktober 2016, 01:17:35 AM
Vad skilde H49 och H49A åt? 4679 var väl en H49A med det smått livsfarliga trappsteget vid förarplatsen. Tror den gick i Råsta.
Dubbla framdörrar, samt automatlåda.
//Peter
Hej,
fina bilder. Jo, alla hamnade i Märsta, men några, bland annat 4701 återkom på slutet till Råsta. Under vintern 1985-86 gick 4685,4694,4695 och 4701 i Råsta och på papperet också 4686,87,89,93,97 och 99, men är osäker om de senare gick i trafik. I början av hösten 1986 fanns 4695 och 4701 kvar i Råsta och 4701 dök senare upp i SL-trafiken tillsammans med 4688 och 4692 men inhyrda med Vallentunabuss som ägare. Även 4696 gick under 1988(?) i trafik på innestadslinjer som inhyrd från något annat bolag.
Hälsningar
Christian B
Trevlig vagntyp som jag kört med Wilson och även manuell låda på Kålleredsbussarna
Trevligt återseende av en trevlig vagntyp, jag körde dom mycket i Märsta.
4702 såldes sedan till Bertil Andersson i Vidbo som körde skoltrafik åt SL bland annat.
Bilden på 4701 tror jag är tagen vid uppställningsplatsen vid Sigtuna Busstation.
Vi hade även liknande vagnar med littera H47 vagn 4660-4678 med undantag
av 4667-4668 som placerades i Vaxholm.
Dom var utrustade med bara en bakdörr, som var manuell.
Hej,
Tack alla för fina bilder och intressanta uppgifter.
Söker just lite bättre info om när vagnarna kom till Märsta från Råsta första gången. Kan det här stämma?
4685-4689 mellan 7.1982 - 1.1983 till Märsta
4690-4692 8.1980 till Märsta
4693 9.1980 till Märsta
4694 12.1980 till Märsta
4695-4697 mellan 7.1982 - 1.1983 till Märsta
4698-4704 1976 - 1979 (när?) till Märsta
Någon som har mer exakta uppgifter, speciellt för vagnarna 4698-4704?
/Gunnar
4696 såldes till Wasatrafik 1986, och numrerades 413.
Jag råkade stå på garageplan i Björknäs när den första Volvon ankom dit, det var H49A-bussen som skulle provas i 400-trafiken. Jag kommer ihåg det så väl för omdömet bland Scaniaförarna i Björknäs var inte nådigt över den avvikande och då oönskade Volvo-gästen! Sammanfattningsvis var det i princip fel på allt inte minst förarplatsen med den inträngande förargrinden! Och dörrbroms vad i h-ete! Själv så gillade jag den inte heller, den döptes snabbt till "Hängmagen" efter dess frontform. Jag tyckte det såg bedrövligt ut med kablage som hängde över dörrarna och popnitarna i taket. Dålig kvalité helt enkelt!
MEN det verkade som att H54orna fick absolution med åren av Björknäsförarna. De var starka och snabba och kom väl till sin rätt på motorvägen där de lågväxlade Scaniorna kroknade. Men det där med förargrind hängde länge kvar som ett obehag (även om ju även Capitolerna därute hade haft det tidigare).
Mr H
Citat från: Mr H skrivet 14 oktober 2016, 09:31:55 AM
Sammanfattningsvis var det i princip fel på allt inte minst förarplatsen med den inträngande förargrinden!
MEN det verkade som att H54orna fick absolution med åren av Björknäsförarna. De var starka och snabba och kom väl till sin rätt på motorvägen där de lågväxlade Scaniorna kroknade. Men det där med förargrind hängde länge kvar som ett obehag (även om ju även Capitolerna därute hade haft det tidigare).
Mr H
Trevligt att erfara att mitt minne av H54:ornas förargrind var korrekt :)...
I stort var väl själva körkänslan lite åt H80 till, men lite "rassligare" vad interiört ljud och kvalité beträffar. Jag minns inte om jag körde någon H54 vintertid och kan därför inte avgöra hur de var som arbetsplats då, med de gav intryck av att vara svala...
/ M v h Walle
Kom på att förargrindar även fanns tidigare i de fåtal H46 som en kortare period gick i Björknäs. Om man tittar på trådens båda bilder och jämför, apropå dålig kvaiité, så kan man se på den övre bilden den kraftiga förstärkning som man gjorde i spalten mellan vindrutorna. Lossnade vindrutorna?
Mr H
Citat från: Mr H skrivet 14 oktober 2016, 14:14:48 PM
Kom på att förargrindar även fanns tidigare i de fåtal H46 som en kortare period gick i Björknäs. Om man tittar på trådens båda bilder och jämför, apropå dålig kvaiité, så kan man se på den övre bilden den kraftiga förstärkning som man gjorde i spalten mellan vindrutorna. Lossnade vindrutorna?
Mr H
Karosserna flexade och nitarna ramlade ur, ungefär som på Leyland.
Om någon har en bra bild på dörrsidan från -80 talet så syns förstärkningar ovanför dörrhålen på de flesta Säffle.
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 14 oktober 2016, 14:27:15 PM
Karosserna flexade och nitarna ramlade ur, ungefär som på Leyland.
Aha! Det förklarar nog varför så många plåtar lossnade från en Leyland Atlantean som backade på min H80 på Odenplan... :). Mycket skrammel blev det...
/ M v h Walle
Citat från: WalleW skrivet 14 oktober 2016, 15:17:02 PM
Aha! Det förklarar nog varför så många plåtar lossnade från en Leyland Atlantean som backade på min H80 på Odenplan... :). Mycket skrammel blev det...
/ M v h Walle
Hägglund var ju en stridsvagn i jämförelse, man tillverkade ju även fordon till försvaret :-)
Tack för alla uppgifter!
Jag hittade SL-datalistor med följande innehåll avseende 1986:
11 mars: Märsta: 4690, 91, 92, 98, 4700, 03. Råsta: 4685, 86, 87, 89, 93, 94, 95, 97, 99, 4701. "Vagnreserven" (avreg. får man anta): 4688, 96, 4702, 04.
10 juni: Märsta: 4690, 91, 92, 98, 4700. Råsta: 4685, 86, 87, 89, 93, 94(avreg), 95, 97(avreg), 99, 4701.
10 sep: Märsta 4690(avreg), 91, 92(avreg), 98, 4700(avreg). Råsta: 4695(avreg), 4701(avreg).
/Hasse