Finns det något län som fortfarande trycker tidtabeller ? JLT ska sluta och Norrbotten har nyligen slutat, vore ju kul att veta vilket länsbolag som håller i längst ?
Stockholm -SL.
Citat från: Kung Vasa skrivet 05 oktober 2016, 14:16:43 PM
Finns det något län som fortfarande trycker tidtabeller ? JLT ska sluta och Norrbotten har nyligen slutat, vore ju kul att veta vilket länsbolag som håller i längst ?
Västtrafik trycker upp linjetidtabeller men har slutat med "att ge ut romaner". Det kommer alltså inte ut några samlade tidtabeller för ett specifikt område längre. Västtrafik har också tryckta tidtabeller på de flesta hållplatser.
Citat från: Henke skrivet 05 oktober 2016, 14:25:10 PM
Stockholm -SL.
Det finns inga tryckta SL-tidtabeller att få tag i för alla vanliga resenärer längre. Inte från bussarna i varje fall. Möjligtvis att de går att få/köpa på något SL Center 7-8 mil hemifrån resenären.
Gotland
I Oslo/Akershus så er det inga slike på bussen nu. Men man kan kontakta Ruter# (ombudsmannen) så får man dom hem pr post, evt hemta på några ställen i Oslo. I Stavanger så kunde vi som förare ha dom, men var inte ute på vagnen.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 05 oktober 2016, 14:26:51 PM
Västtrafik trycker upp linjetidtabeller men har slutat med "att ge ut romaner". Det kommer alltså inte ut några samlade tidtabeller för ett specifikt område längre. Västtrafik har också tryckta tidtabeller på de flesta hållplatser.
Det finns väl hållplatser på landet där man sätter upp linjetabellen, men annars ju hållplatstidtabeller specifika för hållplatsen, d.v.s. det finns i regel bara ett exemplar och då är det väl knappast tryckt utan utskrivet.
Kalmar trycker små tabeller för vissa linjer. Sedan har de en tjänst där resenärerna kan beställa hem för de linjer de vill via hemsidan.
Citat från: Ersa skrivet 05 oktober 2016, 17:00:55 PM
Det finns inga tryckta SL-tidtabeller att få tag i för alla vanliga resenärer längre. Inte från bussarna i varje fall. Möjligtvis att de går att få/köpa på något SL Center 7-8 mil hemifrån resenären.
Man kan faktiskt få ett tidtabellshäfte hemskickat om man kontaktar Kundtjänst, alldeles gratis som jag förstår det (man anger iaf ingen avgift).
Men tycker väl dock att man iaf borde ha fortsatt distribuera till pressbyråkioskerna i yttre länet som man alltid gjort, kan ju inte ha kostat många kronor.
Citat från: Ersa skrivet 05 oktober 2016, 17:00:55 PM
Det finns inga tryckta SL-tidtabeller att få tag i för alla vanliga resenärer längre. Inte från bussarna i varje fall. Möjligtvis att de går att få/köpa på något SL Center 7-8 mil hemifrån resenären.
Finns på SL-center Sergels torg, samt man kan ringa till kundtjänst så skickar de önskade tidtabeller till hemadressen kostnadsfritt.
Men ursprungsfrågan var ju vilka som tryckte tidtabeller längre... Och dit tillhör SL.
Bör inte tryckta tidtabeller vara grunden för en rimlig marknadsföring av busstrafiken?
Det borde väl ändå vara alla län som det går att få enstaka tidtabeller på papper, dvs från ett tryckeri? Åtminstone ett lösblad per linje, och i många fall även tidtabeller uppdelade på olika kommuner/trafikområden inom ett län. Däremot lär rena "biblar" med ett helt läns alla tidtabeller vara väldigt ovanliga numera.
Gällande SL-trafiken så får ju numera inte ens alla underdepåer en tidtabell per förare längre, utan dessa måste kontakta SL (som privatpersoner) och beställa hem en.
Citat från: Hobgoblin skrivet 05 oktober 2016, 20:45:03 PM
Bör inte tryckta tidtabeller vara grunden för en rimlig marknadsföring av busstrafiken?
Kan man ju tycka, men tidtabellerna har ju sällan använts som marknadsföring så där direkt. Frågan är väl dock vilken negativ effekt det har på "sällanresenärer", om steget upplevs som längre till att åka kollektivt? Samtidigt är det ju ändå rätt enkelt att surfa in på en hemsida och ta reda på information.
Ska man öka resandet tror jag dock mer på att marknadsföra linjer - nya linjer och sådana med hög turtäthet. När det gäller linjer med hög turtäthet (stomlinjer av olika slag) är ju tanken att man inte ska behöva fundera över tidtabell. I både Köpenhamn och Oslo har man ju marknadsfört linjer med just turtätheten som argument och vad jag förstått fått ganska bra resultat i ökat resande.
Problemet är väl just att huvudmännen är ganska dåliga på att marknadsföra sitt trafikutbud. Oftast handlar ju marknadsföringen om andra saker som mer tycks handla om att stärka varumärket, än öka resandet.
Citat från: Harald Nordius skrivet 05 oktober 2016, 18:41:51 PM
Det finns väl hållplatser på landet där man sätter upp linjetabellen, men annars ju hållplatstidtabeller specifika för hållplatsen, d.v.s. det finns i regel bara ett exemplar och då är det väl knappast tryckt utan utskrivet.
Jag brukar vara med och byta tidtabeller i Trollhättan / Vänersborg med omnejd och vi får samtliga tidtabeller färdigtryckta. Merparten av tidtabellerna är hållplattsidtabeller. Det brukar ofta saknas en eller ett par tabeller eller att någon kommer bort e.t.c och då skriver vi själva ut och kopierar upp på den speciella typ av " tidtabellspapper" ( Mycket fukttåligt och jättestarkt.innehåller plast och någon form av lera (?) vad jag har fått höra och får ej kastas i pappersåtervinningen)
Citat från: John P skrivet 06 oktober 2016, 00:41:00 AM
Jag brukar vara med och byta tidtabeller i Trollhättan / Vänersborg med omnejd och vi får samtliga tidtabeller färdigtryckta. Merparten av tidtabellerna är hållplattsidtabeller. Det brukar ofta saknas en eller ett par tabeller eller att någon kommer bort e.t.c och då skriver vi själva ut och kopierar upp på den speciella typ av " tidtabellspapper" ( Mycket fukttåligt och jättestarkt.innehåller plast och någon form av lera (?) vad jag har fått höra och får ej kastas i pappersåtervinningen)
Att ni får dem färdiga behöver ju inte betyda att de är tryckta. De kan lika väl vara utskrivna av den som sänder dem till er. Men gränsen mellan tryck och utskrift är väl rätt flytande numera. Man kan ju framställa enstaka exemplar av böcker med utskriftsteknik och det kallas print-on-demand på nysvenska. Så kanske kan man säga att hållplatstidtabellerna är framställda med print-on-demand :) .
Citat från: Harald Nordius skrivet 06 oktober 2016, 10:12:13 AM
Att ni får dem färdiga behöver ju inte betyda att de är tryckta. De kan lika väl vara utskrivna av den som sänder dem till er. Men gränsen mellan tryck och utskrift är väl rätt flytande numera. Man kan ju framställa enstaka exemplar av böcker med utskriftsteknik och det kallas print-on-demand på nysvenska. Så kanske kan man säga att hållplatstidtabellerna är framställda med print-on-demand :) .
Jag tror inte resenärerna bryr sig om hur tidtabellen är framställd utan de uppfattar säkert en anslagen tidtabell på busshållplatsen som tryckt. Frågan här gällde väl också tryckta tidtabeller i motsats till digitala tidtabeller och inte framställningssättet.
SL skriver om papperstidtabeller på sin hemsida
Citat från sl.se:
Här finns papperstidtabellerna
Det här är förstås ett stort slöseri med resurser, så vid det här tidtabellsskiftet kommer du kunna hämta din papperstidtabell på lite färre ställen än förut.
Alla tidtabeller går att hitta på SL Center.
Lokala tidtabeller hittar du på pendeltågsstationer som har bemannade spärrar.
Du kan också beställa ett tidtabellshäfte från kundtjänsten, som då skickar det hem till dig. Telefonnummer 08 600 10 00.
Men du hittar alltså inte tidtabeller på bussarna, i tunnelbanans spärrar, på pendelbåtarna eller spårvvagnen, Roslagsbanan, Saltsjöbanan, Lidingöbanan, Tvärbanan och Nockebybanan.
http://sl.se/sv/info/nyheter/papperstabeller/
Det är bra tycker jag. Dels för miljön, men också för att man slipper kommentarer från resenärer när det är slut på tidtabeller i bussen, alternativt man har för fel område vilket kunde vara vanligt om t.ex en Ramsmorabuss körde en 443, eller en Björknäsbuss körde en 433 etc.
Fördelen för de digitala versionerna, är ju att man får reda på hur bussen går just den dagen man ska åka. Inte många tittar på giltighetsdatumet på den tryckta tidtabellen och allra minst på hållplatstidtabellen. Svårt också ibland att veta hur bussarna går i samband med storhelg etc.
Men personligen föredrar jag den tryckta tidtabellen. Har alltid tryckta tidtabeller hemma, i mitt fall en för Nacka, och en för Värmdö. Ska man utanför området så är förstås den digitala versionen utmärkt.
Håller med och tryckta tidtabeller har väl överlevt sig själv av många skäl.
Tycker däremot att Kollektivtrafikmyndigheterna måste bli bättre på den digitala informationen. Visst är App-ar bra för tidtabellsinfo men informationen om avvikelser och anpassning när det är avvikelser är ibland pinsamt dålig.
Jag förstår att man inte kan ändra automatiska hållplatsutrop om man kör en annan väg en enstaka gång. Men jag har en hel helg i våras åkt buss 55 i Stockholm som stannat vid Tjärhovsplan men bussen säger glatt "Mariatorget". I förrgår och igår åkte jag linje 3 och 5 i Malmö som har omlagd körväg vid högskolan sedan ett par dagar och minst en vecka framåt och där ropar bussarna glatt "Anna Lindhs Plats" när vi befinner oss ett par kvarter därifrån. Det där är riktigt dåligt !
Citat från: Resenären skrivet 06 oktober 2016, 12:19:37 PM
Håller med och tryckta tidtabeller har väl överlevt sig själv av många skäl.
Tycker däremot att Kollektivtrafikmyndigheterna måste bli bättre på den digitala informationen. Visst är App-ar bra för tidtabellsinfo men informationen om avvikelser och anpassning när det är avvikelser är ibland pinsamt dålig.
Jag förstår att man inte kan ändra automatiska hållplatsutrop om man kör en annan väg en enstaka gång. Men jag har en hel helg i våras åkt buss 55 i Stockholm som stannat vid Tjärhovsplan men bussen säger glatt "Mariatorget". I förrgår och igår åkte jag linje 3 och 5 i Malmö som har omlagd körväg vid högskolan sedan ett par dagar och minst en vecka framåt och där ropar bussarna glatt "Anna Lindhs Plats" när vi befinner oss ett par kvarter därifrån. Det där är riktigt dåligt !
Hade aldrig hänt i Västtrafiksområdet. Här läggs planerade tillfälliga omläggningar alltid in centralt i hållplatssystemet så att alla reseplanerare, appar, hållplatsutrop, realtidsinformation och så vidare uppdateras.
Citat från: Adrian Langemar skrivet 06 oktober 2016, 13:19:46 PM
Hade aldrig hänt i Västtrafiksområdet. Här läggs planerade tillfälliga omläggningar alltid in centralt i hållplatssystemet så att alla reseplanerare, appar, hållplatsutrop, realtidsinformation och så vidare uppdateras.
Nu ska vi kanske inte skryta så väldigt mycket över Västtrafik. Även där blir det problem med reseplaneraren vid tillfälliga omläggningar. F.n. är spårvagnstrafiken ersatt med buss på sträckan Långedrag-Saltholmen p.g.a. ett spårarbete. Det klarar inte reseplaneraren riktigt av. Söker man en resa t.ex. Sannaplan-Brännö Rödsten så får man bara resor där man kan ta sig till Saltholmen med linje 114, d.v.s. ganska få resor och inga lördag och söndag. Inga resor med spårvagn plus ersättningsbuss visas. Det märkliga är dock att söker man från Sandarna så visas resor där ersättningsbuss ingår. Hur man har fått reseplaneraren att uppträda på detta märkliga vis skulle man ju vilja veta.
En annan sak som reseplaneraren inte brukar klara av är kopplade linjer, t.ex. när linje 2 går Mölndal-Centralstationen där vagnen fortsätter som linje 6 till Länsmansgården. Söker man då en resa t.ex. från Scandinavium till Hisingen så brukar den föreslå att man ska stiga av vid Centralstationen och vänta på nästa vagn i stället för att sitta kvar på den vagnen som fortsätter.
Min tanke gällde förstås den gamla hederliga länstabellen och stadstabellerna som ofta var tryckta i häften. Tabellerna i SL området är tydligen under utfasning iaf, så om vi håller oss till övriga landet så är det bara Gotland som har kvar tabellhäften ?
Citat från: Kung Vasa skrivet 06 oktober 2016, 13:55:49 PM
Min tanke gällde förstås den gamla hederliga länstabellen och stadstabellerna som ofta var tryckta i häften. Tabellerna i SL området är tydligen under utfasning iaf, så om vi håller oss till övriga landet så är det bara Gotland som har kvar tabellhäften ?
Västtrafik har som sagt tryckta linjetidtabeller men inga häften för större områden längre. För Göteborg är är den nyaste tidtabellsboken jag hittar i mina samlingar för vintertabellen 2007-2008. Man kan väl tillägga att det var en ganska kort tid som det fanns en bok för hela Göteborg. Innan dess fanns det häften för olika delar av stan.
Vad jag känner till är det bara SL, Västtrafik och Gotland som har kvar tryckta tabeller. Gotland har en stor fördel i att hela häftet är nedladdningsbart som pdf. Västtrafik har bara linjevisa tidtabeller numera. SL har häften men de går inte att ladda ned så man får ta en linje i taget. Huddingehäftet med 45 linjer blir lite jobbigt om man vill ha alla linjer. Reseplaneraren har alldeles för många fel och brister för att kunna ersätta de tryckta tidtabellerna helt.
Bra är att man kan komponorera sin egen tabell och få den hemskickad i flera län. Jag har testat ULs och Västerbottens tjänst. Finns också hos Kalmar, X-Trafik, Dalatrafik och Värmlandstrafik för att nämna några.
Hej
Någon som vet hur det blir i Skåne? Där har man ju idag tryckta linjevisa tidtabeller, tillgängliga på kundcentra.
Hälsningar
Sven
Citat från: Knut skrivet 05 oktober 2016, 18:34:49 PM
I Oslo/Akershus så er det inga slike på bussen nu. Men man kan kontakta Ruter# (ombudsmannen) så får man dom hem pr post, evt hemta på några ställen i Oslo. I Stavanger så kunde vi som förare ha dom, men var inte ute på vagnen.
Hedmark trafikk tog också bort tabellerna i somras i samband med en jätteomläggning av trafiken (genialt typ) ett halvår senare är folk nästan lika förvirrade,speciellt äldre
VL:s tryckta tidtabeller som Finns ute nu är de sista som ges ut.
Värmland har ännu trycka tidtabeller
//Bussmicke
www.bussmicke.se
Hej !
X-Trafik har fortfarande tryckta tidtabeller.
Mvh Peter Ö