Fanns den kvar hos SL när bilden togs 1986-04-18?
(http://i582.photobucket.com/albums/ss262/Hinkbilder/SL_6793_FTM817_860418_zpsfiaobant.jpg~original)
Trevligt!
6793 köptes upp av Ellboda Buss i Vaxholm 1985, om jag minns rätt. - Innan dess SL - Björknäs/Värmdö.
http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/E/Ellboda%20Buss/index.html#
//Peter
Trevlig bild och tillika tidsdokument.
Grunnar sen lite på var den är tagen. Det känns inte helt rätt, men vill ändå ha det till att bussen är på väg österut på Klarabergsgatan/Klarabergsviadukten. Precis då så den passerat korsningen med Klara sjö-rampen och nuvarande Blekholmsterassen och således har Bolinders plan och Kungsklippan i ryggen... eller är jag helt ute och cyklar nu?!
Citat från: Nico skrivet 25 september 2016, 10:06:34 AM
Trevlig bild och tillika tidsdokument.
Grunnar sen lite på var den är tagen. Det känns inte helt rätt, men vill ändå ha det till att bussen är på väg österut på Klarabergsgatan/Klarabergsviadukten. Precis då så den passerat korsningen med Klara sjö-rampen och nuvarande Blekholmsterassen och således har Bolinders plan och Kungsklippan i ryggen... eller är jag helt ute och cyklar nu?!
Nej det har jag också kommit fram till, kan knappast vara någon annanstans
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 25 september 2016, 10:23:39 AM
Nej det har jag också kommit fram till, kan knappast vara någon annanstans
Det måste vara på Klarabergsviadukten med centralstationen till vänster utanför bild. Byggbarackerna har med bygget av Cityterminalen att göra. Jämför med den här bilden, som jag tog 1984. Eftersom det står Skanska på barackerna på Magnus bild är den tagen efter min bild. Skånska Cementgjuteriet bytte namn till Skanska 1984, men det tog ett tag innan de hann skylta om. Även om det är andra baracker så kolla in husen i bakgrunden på de båda bilderna.
(https://3.bp.blogspot.com/-6lKm89nj-pA/VpZUyVkEU1I/AAAAAAAAIwo/_1DDjAnjGaA/s1600/D%2B333-412%2B%25289%2529.jpg)
Hej!'
Jag ansluter mig till "lag Nico & Lars-Håkan_E" och deras lägesbeskrivning.
Huset rakt bakom bussen är beläget på Bolinders plan 2 och byggbarackerna är enligt min mening kopplat till uppförandet av husen i anslutning till nuvarande Blekholmsterrassen.
Till vänster i bild ansluter avfartsrampen från Centralbron/Tegelbacken.
mvh K R
Citat från: K R skrivet 25 september 2016, 12:35:19 PM
Hej!'
Jag ansluter mig till "lag Nico & Lars-Håkan_E" och deras lägesbeskrivning.
Huset rakt bakom bussen är beläget på Bolinders plan 2 och byggbarackerna är enligt min mening kopplat till uppförandet av husen i anslutning till nuvarande Blekholmsterrassen.
Till vänster i bild ansluter avfartsrampen från Centralbron/Tegelbacken.
mvh K R
Alltså cirka 100 meter innan där min bild är tagen. Ja, det stämmer nog. Jämför gatlyktorna på de båda bilderna.
Hej!
Intressant jämförelsebild, Staffan!
Huset med reklamen för Ramlösa; 'drick Ramlösa', det s k Ilgodshuset, finns fortfarande kvar.
Sedan är huset bakom den bakre bussen en flygel av dåvarande Stockholm Ban, postterminalen vid Centralstationen.
Stockholm Ban revs under 1984 och ersattes av den 1985-86 uppförda postterminalen Stockholm Klara, som fanns på platsen i dryga 20 år innan den i sin tur revs under år 2008.
Röran i trådstartens svartvita bilds vänstra kant med slirstock och vägkon är antagligen påkallad av uppförandet av ovan nämnda Stockholm Klara.
Det kan ju även vara så att de byggbaracker som ses på samma bild har med detta terminalbygge att skaffa.
En kontroll på Wikipedia ger vid handen att Blekholmsterrassens bebyggelse anges som uppförd under 1990-talet:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Blekholmsterrassen
mvh K R
Citat från: K R skrivet 25 september 2016, 19:32:04 PM
Hej!
Intressant jämförelsebild, Staffan!
Huset med reklamen för Ramlösa; 'drick Ramlösa', det s k Ilgodshuset, finns fortfarande kvar.
Tack för analysen. Mellan 1987 och 1989 hade jag mitt kontor precis under skylten "drick". Det var den bästa utsikt jag någonsin haft från en arbetsplats.
Mellan 1970 och 1983 samt 1991 och 1994 jobbade jag i tillbyggnaden till detta hus. Denna är väl nu riven.
I ilgodshuset lägg också personalrestaurangen Ilgodset. Eller il sjosé som vi sa. Den lades sedan ned men ett tag huserade en annan personalrestaurang där, nämligen Gråsparven. Annars brukade man hitta denna i centralstationshuset. Ett tag nog Stockholms bästa personalrestaurang för statstjänstemän. En österrikisk stjärnkock och hans svenska fru arrenderade den nämligen och ökade antalet lunchgäster per dag från 30-40 till 300-400.
Katrineholmaren kan ha lastat flygresenärer till Arlanda inrikes. Bemärk att 774-793 (H82) levererades som
flygbussar, hade manuell 5-växlad låda (med spärrad 1:a) och med 2-växlad bakaxel. dom skulle ersätta
CF-arna dagen H, men 0774-0789 sattes i trafik redan i juni enär hållplatser lätt kunde anläggas vid Arlanda
resp. Hagaterminalen. Denna vagntyp fick senare (-88 till -89) 4- växlad Wilsonlåda ( på vissa vagnar byttes
även bakaxeln (774. 775), då flyttade till Enebyberg) Senare kom H82-orna att hamna i Björknäs.
Mvh , Ue.
Handen fick också några H82:or, bl a 6778. Fina att köra.
Jan E
Citat från: Jan E skrivet 26 september 2016, 23:28:13 PM
Handen fick också några H82:or, bl a 6778. Fina att köra.
Jan E
Jag körde H82:orna i Arlanda-utförande 1969 - 72. Bra krut i dem alla, särskilt 776... :)
/ M v h Walle
Vad var orsaken till att man spärrade 1:ans växel. Iofs behövdes den väl kanske inte men den var väl knappast någon nackdel.
Citat från: Frank Edberg skrivet 27 september 2016, 21:21:50 PM
Vad var orsaken till att man spärrade 1:ans växel. Iofs behövdes den väl kanske inte men den var väl knappast någon nackdel.
Vad gäller Arlanda-vagnarna vet jag inte orsaken, men på de vanliga linje-vagnarna var det lätt att trycka i back-växeln om man inte var uppmärksam när man skulle starta på ettans växel.
/ M v h Walle
Under andra halvan av -70 talet byggdes sedan alla H81-82 om med Wilsonlåda så då försvann i a f problemet.
Av någon anlednig spärrade Volvo 1-an på B58-chasssier med överladdad motor (THD100A),. hur det blev senare vet jag ej.
vh, UE.