Jag tror att Elvägs-projektet som just nu testas i Sandviken för lastbilar även kommer vara intressant för bussarna som går längre sträckor i framtiden. Då kan bussarna i princip gå hur lång sträcka som helst bara det finns elväg. 
http://www.svt.se/nyheter/lokalt/dalarna/var-region-forst-i-varlden-med-stracka-for-eldrivna-lastbilar (http://www.svt.se/nyheter/lokalt/dalarna/var-region-forst-i-varlden-med-stracka-for-eldrivna-lastbilar)
			
			
			
				Sigtuna/Upplands Väsby skulle väl egentligen passa rätt bra för elbussar, och egentligen Ekerö också. Trots att det i det senare fallet är rätt mycket landsbygdstrafik, så är det ju inte så långa sträckor i km räknat. Även nya depån för Ekerö kommer ju ligga ganska centralt och gör att ev. tomkörningar/till från depån inte tar så mycket extra tid i anspråk. Det är väl Upplands Väsby som har lite längre avstånd till sin depå. 
Sedan har ju båda områden linjer som det väl inte riktigt passar för. Blåbussarna 176-177 skulle nog kunna vara ett problem - egentligen för att de utnyttjas så mycket och under så lång tid av dagen. Nu lyfter man ju tanken att ta bort "blåbuss-konceptet" med särskild lack på bussarna, men det är ju ändå så att det troligen är mest effektivast att låta samma individer snurra på stomlinjerna under hela dagen (då det annars blir en massa onödiga tomkörningar till liten nytta på linjer med så pass hög turtäthet). 
Problemet för SL är väl att man har mycket ledbussar i områdena och där har ju inte lösningarna kommit lika långt ännu, då inriktningen mest varit för stadstrafik ännu.
Samtidigt är det ju särskilt på Ekerö och även i Upplands Väsby, så liten del av flottan som utnyttjas utanför högtrafik, att det knappast är något problem att klara elbusstrafik utan för mycket extra tomkörningar till/från depån och utan att det blir dimensionerande för antalet fordon.  
Lite fegt med andra ord. Även om väl få skulle föreslå att man skulle gå ut helt med elbussar redan 2019. 
			
			
			
				Citat från: AO skrivet 21 september 2016, 00:21:52 AM
Jag tror att Elvägs-projektet som just nu testas i Sandviken för lastbilar även kommer vara intressant för bussarna som går längre sträckor i framtiden. Då kan bussarna i princip gå hur lång sträcka som helst bara det finns elväg. 
http://www.svt.se/nyheter/lokalt/dalarna/var-region-forst-i-varlden-med-stracka-for-eldrivna-lastbilar (http://www.svt.se/nyheter/lokalt/dalarna/var-region-forst-i-varlden-med-stracka-for-eldrivna-lastbilar)
Problemet med elvägar av denna modell är att kostnaden på 60-100 mkr per km nog avskräcker.
			
 
			
			
				Citat från: Lars_L skrivet 21 september 2016, 07:00:10 AM
Sigtuna/Upplands Väsby skulle väl egentligen passa rätt bra för elbussar, och egentligen Ekerö också. Trots att det i det senare fallet är rätt mycket landsbygdstrafik, så är det ju inte så långa sträckor i km räknat. Även nya depån för Ekerö kommer ju ligga ganska centralt och gör att ev. tomkörningar/till från depån inte tar så mycket extra tid i anspråk. Det är väl Upplands Väsby som har lite längre avstånd till sin depå. 
Sedan har ju båda områden linjer som det väl inte riktigt passar för. Blåbussarna 176-177 skulle nog kunna vara ett problem - egentligen för att de utnyttjas så mycket och under så lång tid av dagen. Nu lyfter man ju tanken att ta bort "blåbuss-konceptet" med särskild lack på bussarna, men det är ju ändå så att det troligen är mest effektivast att låta samma individer snurra på stomlinjerna under hela dagen (då det annars blir en massa onödiga tomkörningar till liten nytta på linjer med så pass hög turtäthet). 
Problemet för SL är väl att man har mycket ledbussar i områdena och där har ju inte lösningarna kommit lika långt ännu, då inriktningen mest varit för stadstrafik ännu.
Samtidigt är det ju särskilt på Ekerö och även i Upplands Väsby, så liten del av flottan som utnyttjas utanför högtrafik, att det knappast är något problem att klara elbusstrafik utan för mycket extra tomkörningar till/från depån och utan att det blir dimensionerande för antalet fordon.  
Lite fegt med andra ord. Även om väl få skulle föreslå att man skulle gå ut helt med elbussar redan 2019.
Jag antar att du med "elbuss" avser batteribussar och inte någon form av trådbusstrafik?
Problemet när vi kommer utanför rena tätorter är ju att räckvidden begränsar användningen, om man kikar på omloppen i Märsta-Väsby och Ekerö så är det ju hyfsat många som inte skulle klaras med en batteribuss.
			
 
			
			
				Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 21 september 2016, 09:37:58 AM
Jag antar att du med "elbuss" avser batteribussar och inte någon form av trådbusstrafik?
Problemet när vi kommer utanför rena tätorter är ju att räckvidden begränsar användningen, om man kikar på omloppen i Märsta-Väsby och Ekerö så är det ju hyfsat många som inte skulle klaras med en batteribuss.
Ja, man ska väl helst vara tydlig när man skriver :) Givetvis avser jag batteripack och det verkar väl vara viss enighet om nu att man klarar ca 300 km på en laddning i normal drift. Troligen något mer när det är förortsmiljö.
Nu har jag inte gjort någon matematiskt beräkning, men min poäng är egentligen två:
1. Man har nära till depån från bytespunkter (gäller inte Upplands Väsby)
2. Man har få omlopp ute under mellantrafiken (gäller framförallt Ekerö och Upplands Väsby)
Jag har redan undantagit stomlinjerna på Ekerö - där lär det inte fungera. Men på 176/177  rullar det ju specifika fordon redan idag, så där blir ju ingen merkostnad att undanta dem.
Exklusive stomlinjerna är det väl omkring 10 omlopp ute och snurrar på Ekerö under mellantrafiken, utav totalt 50 bussar som inte är dedikerade för stomtrafiken. Jag räknar med att det är få linjer som kommer upp i över 25 km per timme. Passningskrav och annat begränsar vagnsutnyttjandet. Sträckan på 311 som går Brommaplan-Sjöängen är exempelvis ungefär 22 km och ett varv tar i princip 2 timmar, eftersom man ska passa med färjan över till Adelelsö och det är svårt att merutnyttja fordon vid Brommaplan - möjligen att man kan ta ett varv till Strömdal, men det behövs ju nästan ändå 10 minuters reglertid vid Brommaplan. 
Det bör alltså ganska lätt att få till en trafik där omloppen är ute enligt följande (strikt förenklat)
10 omlopp 5-9, 15-25 - laddning under mellantrafiken. Givetvis kör omloppen påföljande dag enligt annat mönster.
20 omlopp 6-10, 14-20,
10 omlopp 6-10, 13-19  
10 omlopp 7-13, 15-18, 
Troligen behövs inte växlingen mitt på dagen av fordon. Men det kostar ju inte heller speciellt mycket, särskilt som det ju ändå är avlösningar den tiden på dagen. 
Upplands Väsby har ju längre till depån som det ser ut i dagsläget. Eventuellt skulle man ju kunna ha några laddningsstolpar vid stationen - för långsam uppladdning, men som ändå gör att man slipper tomkörningen till depån. 
Sedan finns det givetvis någon enstaka linje i Sigtuna där det kanske blir problematiskt. Men det är väl egentligen bara 579 som mer utpräglat har en sådan trafikering och som väl når upp till närmare 40 km per timme (utan tidsreglering). De andra landsbygdslinjerna går ju så sällan, på 574 är ju trafiken anropsstyrd och inte heller den kommer ju upp i mer än drygt 20 km per timme.   
Edit: såg att Sjöängen när jag kollade "vägbeskrivning" på kartan, blev fel Sjöängen, så 35 km ska det väl vara omkring. Vilket gör det något mer kritiskt, men det är så liten del av den totala trafiken att det inte bör innebära för stor extrakostnad att hantera.