Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: bilomnibussen skrivet 19 september 2016, 09:31:13 AM

Titel: Sandarna Transporter - ett avskräckande exempel
Skrivet av: bilomnibussen skrivet 19 september 2016, 09:31:13 AM
Jag undrar hur Sandarna Transporter beter sig i Göteborgsområdet? Här i Örebro län fick de via Buss i Väst trafiken i Askersund-Laxåområdena fr o m augusti 2015. Här ingår också körning in till Örebro med bussar som bara stannar vid vissa hållplatser. Direkt när Sandarna tillträtt blev det konflikter. De började med att dra in på framkörningstiden i Askersund, även andra händelser följde. Det hela accentuerades till dagsläget där de inte betalar för framkörnings- och avslutningstid, inte heller för den tid efter rast det tar att öppna bussen och sköta biljetteringen. Avgångstiden är den tid när rasten slutar. Det hela har resulterat i att nästan all personal som övertogs från Weidermans Buss har slutat och så långt möjligt ersatts med nyutbildade, ofta invandrare, vissa kan inte svenska, flera behärskar inte biljettmaskinerna. Det fattas personal och mängder av turer har fått ställas in. De har kört fel och bl a missat skolelever som skulle ha åkt med bussarna. Tydligen är det lagligt att avlöna på det här sättet även om det enligt min uppfattning strider mot alla grundläggande faktorer som reglerar förhållandet mellan arbetare och arbetsgivare. Allt sånt bygger ju på att arbetaren arbetar mot betalning som tillhandahålls av arbetsgivaren. Arbetsdomstolen tycks ha godkänt det vilket är alldeles ofattbart. Det här är ett skitföretag som förstör branschen. Törs de gå på så här även i Göteborg? Förmodligen inte.
Titel: SV: Sandarna Transporter - ett avskräckande exempel
Skrivet av: homer skrivet 19 september 2016, 15:49:06 PM
Är de inte precis så "drakarna" har bedrivit sin verksamhet de senaste 10-15 åren....
Titel: SV: Sandarna Transporter - ett avskräckande exempel
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 19 september 2016, 17:34:23 PM
Är framkörningstiden (alltså den tid innan avgången bussen ska finnas på plats)inte avtalad så kan man ju minska denna till 0 minuter om man så vill, det leder dock oftast till att bussen blir försenad om inte chauffören av självbevarelsedrift kör fram tidigare ändå.

Tomkörningstiden t/fr depå eller liknande kan man ju aldrig komma ifrån att den ska ingå i arbetstiden.

Avslutningstid (den tid som föraren har betalt efter att bussen har lämnats i depå, eller på linjen)kan ju vara allt från 0 till 10 minuter beroende på vad föraren ska utföra.

Sedan det här med att rasten slutar samtidigt när turen ska avgå hade vi ju på Sw X redan för typ 20 år sedan på flera håll, biljettering fick ingå i rasten, sedan att det inte är bra är en helt annan femma.

Titel: SV: Sandarna Transporter - ett avskräckande exempel
Skrivet av: yngrot skrivet 19 september 2016, 20:20:39 PM
Inte bra , klart man ska betald tid för framkörning från depå  och även till depå ..  Blir ju mycket gratisjobb annars ..
Titel: SV: Sandarna Transporter - ett avskräckande exempel
Skrivet av: buskörare skrivet 20 september 2016, 07:22:57 AM
Citat från: homer skrivet 19 september 2016, 15:49:06 PM
Är de inte precis så "drakarna" har bedrivit sin verksamhet de senaste 10-15 åren....

Jag har inte varit med om det på Busslink/Keolis eller Arriva. Eller jo, nu har vi ju så på lunchen kom jag på...
Titel: SV: Sandarna Transporter - ett avskräckande exempel
Skrivet av: Christer K skrivet 26 september 2016, 18:44:03 PM
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 19 september 2016, 17:34:23 PM
Är framkörningstiden (alltså den tid innan avgången bussen ska finnas på plats)inte avtalad så kan man ju minska denna till 0 minuter om man så vill, det leder dock oftast till att bussen blir försenad om inte chauffören av självbevarelsedrift kör fram tidigare ändå.

Tomkörningstiden t/fr depå eller liknande kan man ju aldrig komma ifrån att den ska ingå i arbetstiden.

Avslutningstid (den tid som föraren har betalt efter att bussen har lämnats i depå, eller på linjen)kan ju vara allt från 0 till 10 minuter beroende på vad föraren ska utföra.

Sedan det här med att rasten slutar samtidigt när turen ska avgå hade vi ju på Sw X redan för typ 20 år sedan på flera håll, biljettering fick ingå i rasten, sedan att det inte är bra är en helt annan femma.
Måste bero på vilken Swebus depå man tillhörde, jag körde i Örebro och vi hade betalt för framkörning, lastagods, biljetter med mera och även avslutningstid.
// Christer K
Titel: SV: Sandarna Transporter - ett avskräckande exempel
Skrivet av: 1896 skrivet 03 oktober 2016, 08:21:52 AM
Citat från: homer skrivet 19 september 2016, 15:49:06 PM
Är de inte precis så "drakarna" har bedrivit sin verksamhet de senaste 10-15 åren....

Exakt, det tycks vara den nya tidens melodi, försämra villkoren så blir trafiken billigare, och byt ut personalen till folk som inte gnäller....
Titel: SV: Sandarna Transporter - ett avskräckande exempel
Skrivet av: bilomnibussen skrivet 12 oktober 2016, 15:08:49 PM
Christer K, du menar Swebus Express. Där räckte tiden till. Men Nobina i Örebro där har de troligen fortfarande tre minuter på sig att logga in i förardatorn inne i huset samt ta en ganska lång promenad ut till bussen och göra den klar. Därefter fem minuter fram till Busstationen. De som följer dessa tider exakt blir nog runt tio minuter sena direkt i starten. De flesta vill undvika resenärernas klagomål och sura miner och bjuder på en del av sin fritid och det är precis så företaget resonerar. Därmed gör man sig skyldig till illojal konkurrens mot dem som betalar för hela arbetstiden vilket bör vara självklart.