http://www.bussmagasinet.se/2016/09/klart-for-enhetstaxa-i-storstockholm/
Inte en dag för sent det är lite synd att dom nu slopar Södertälje och Norrtälje biljetterna för om man bara ska åka i Södertälje eller Norrtälje och vill ha ett 30-dagars biljett så får man betala för en 30-dagars biljett i hela Stockholms län.
Tja, som det så vackert heter.... man kan inte både äta kakan och ha den kvar.
Både Norrtälje såväl som Södertälje ingår i länet. Ska det vara enhetstaxa så kan man ju inte direkt fortsätta med diverse undantag.
Dock talas det att omstigningstiden ska sättas till enhetliga 75 minuter (ej officiellt bekräftat ännu). Vilket i så fall skulle betyda att biljetten är förverkad för alla som rest från norra Roslagen, då de når tunnelbanan. Därmed krävs att en ny biljett dras. Idag klarar man att hinna byta till tunnelbanan/pendeltåget på 4-kupongsresan, även om man rest ändå från Herräng eller Singö.
Det ska även bli intressant att veta om reskassan kommer att fortsätta gälla på 677, som den gör idag. Förhoppningsvis kommer den att fortsätta gälla, då ju alla länsgränspassagetillägg på pendeltågen (Gnesta/Bålsta) ska tas bort.
Som alltid när man gör om ett taxesystem finns det vinnare och förlorare. Tydliga vinnare här bli resenärer till/från Bålsta/Gnesta. Även resenärer med reskassa som korsar en zongräns blir vinnare. Man får även bort konstiga effekter som att det är dyrare att ta pendeln till från CST till Helenelund (Kista) än t-banan från T-Centralen till Kista.
får man önska fritt skulle jag föredra att ha 2 biljetter
en 12 timmars biljett som kostar c:a 50 kronor och en 1 timmes biljett som kostar runt 25 kronor
ideen med 30 dagars kort känns ganska passerad idag då många jobbar hemifrån då och då och inte reser 2 x 20 ggr / månad, inte heller sällanresenärer eller de som kanske gör runt 10 resor / månad tjänar på 30 dagars kortet
för de som åker riktigt ofta är de kanske bättre att ha ett riktigt bra pris på års kort
Citat från: homer skrivet 19 september 2016, 15:43:10 PM
får man önska fritt skulle jag föredra att ha 2 biljetter
en 12 timmars biljett som kostar c:a 50 kronor och en 1 timmes biljett som kostar runt 25 kronor
ideen med 30 dagars kort känns ganska passerad idag då många jobbar hemifrån då och då och inte reser 2 x 20 ggr / månad, inte heller sällanresenärer eller de som kanske gör runt 10 resor / månad tjänar på 30 dagars kortet
för de som åker riktigt ofta är de kanske bättre att ha ett riktigt bra pris på års kort
Där håller jag inte alls med. Man tror att folk inte reser och det finns ju en del som hävdar att man borde frångå periodkortet. Men flertalet har ändå ganska liten möjlighet att jobba hemma mer än vid enstaka tillfällen och även om jag ofta själv jobbar hemifrån - så behöver jag nästan åka någonstans varje dag iaf.
Trenden är ju att många väljer sig att bo i kollektivtrafiknära lägen för att slippa ha bil - eller inte behöva använda den varje helg. Att ha periodkort gör ju då att folk reser kollektivt på helgerna och kvällar även om det väl alltid må vara svårt att locka familjer som har villor långt ut i förortskommunerna.
Drar man in periodkorten kommer resandet minska ännu mer på kvällar och helger och vi får en trafik som blir allt dyrare att drifta (läs - utnyttjandet av fordonen blir ännu lägre) och vi får ännu fler delade pass för förarna.
Men visst finns det folk som inte använder periodkortet varje dag. Tanken bakom är ju att de som inte åker ofta får betala för dem som nyttjar kortet mycket. Men egentligen är ju som sagt merkostnaden för detta i systemen ganska liten då man ändå måste ha en viss minimitrafik i lågtrafik/kvällar.
Att ha 12-timmarsbiljett kan man ju ha ändå om man vill (vad nu det blir ekonomiskt rimligt) Vet dock inte om det skulle vara så populärt och då gynnar vi ju lika mycket de som åker 4 gånger i månaden kollektivt till jobbet, som den som åker varje dag. Det kan man förstås tycka är rättvist - men då kan man ju å andra sidan snarare fråga sig varför man ska ha ett kort som är giltigt i hela länet.