Har precis fått besked om att jag inte kan fortsätta som timanställd "behovare" hos Keolis Söderhallen. Orsaken är att man beslutat om krav på att köra 6 dagar i månaden istället som idag 4. Med ett fast jobb så har jag inte en möjlighet att fortsätta längre om jag ska ha lite fritid också.
Att köra någon annanstans är inte heller aktuellt då det oftast skulle kräva bil för att ta sig till/från garaget.
Så kanske är det läge att vila från busskörandet?
Började 1991 på vintern som X0:a (deltidare) på SL Buss Råsta, var kvar där ända till 2009, fick uppleva tidig upphandling när Linjebuss tog över, sen blev det Connex och så Keolis igen.
2009 Flyttade jag in till City och Söderhallen. Har även kört turistbuss för SÖ Buss i Sollentuna och Westin buss.
Men nu har jag två dagar kvar att köra i September sen tar det slut för ett tag i alla fall.
Tror det kan bli tufft för Keolis att få ihop folk när man kräver 6 dagar i månaden, men det kanske öppnar för fler fasta anställningar förstås. :)
Tråkigt också att man inte ser till individen, bra trevliga pricktrogna bussförare som gillar sitt jobb växer inte på träden i Stockholm...
Men jag blir förstås kvar här på forumet.
//R
Så trist att höra, Robert... :(
Inte konstigt att bristen på förare bara blir större och större.
Hoppas Du hittar något annat trevligt buss-knäck...
/ M v h Walle
Man får ju förstå företaget med. Det är inte gratis att ha timanställda, iaf inte för de större bolagen som håller med bl.a uniform, ykb osv. Höga kostnader om man har många som kör extremt lite.
Uniformen är nog den minsta utgiften med tanke på hur lite plagg man plockar ut som extraförare... YKB är förstås en betydligt större utgift.
Tror fortfarande Keolis är lite fel ute här, det är inte många som kan köra 6 dagar förutom arbetslösa eller pensionärer! För en studerande tex, så blir det ju 3 helger av 4 och det är nog inte så intressant för många. Tycker att så länge man verkligen visar att man vill köra och är intresserad av det, så ska man få vara kvar. Att man rensar bort förare som inte kör mer än någon gång då och då har jag verkligen förståelse för.
Det blir ju troligen inte bara jag som kommer att sluta hos Keolis när detta genomförs, så risken är ju att man får brist på förare.
På både SJ och MTR Express, har man inga krav alls på jobbdagar för sina timanställda, nackdelen då är ju att man oftast inte har någon timmis som kan jobba, fördelen är dock att man kan få bättre lämpad personal.
//R
Detta är ju ett arv från SL tiden, övriga operatörer har ju inte samma typ av fasta åtaganden, då har man %% anställning istället.
Vad gäller YKB är det ju så att kör du bara ett fåtal ggr/år så kan man inte räkna med att få den betald, att åta sig att köra 72 dagar på ett år eller 6 i månaden är ju mer eller mindre omöjligt om man samtidigt ska sköta ett annat arbete.
Jag tror nog att det bara är en av "mina" timgubbar som skulle nå upp till denna gräns, det stora flertalet kör 30-50 dagar om året och dem som kör mer är sådana som har det som huvudsaklig sysselsättning.
Sedan finns det ju sådana här "nödchaufförer" som blir inkallade när det är kris och dem kanske kör 2-3 ggr om året.
Sorgligt för den enskilde som vill och tycker det är roligt att köra då och då. Men...
Är detta ett resultat av hetsjakten från bl.a facket? Det ställs orimliga krav vilket ökar kostanderna för företagen. Vilket i sin tur drabbar de anställda, då företagen måste hitta utvägar för att tillmötesgå facket och ändå ha några få kronor kvar.
Detta är en tuff branch, inga större pengar att hämta, med ökade utgifter måste det sparas pengar, t.ex minska antalet behovsanställda som kanske kör så lite att de inte betalar sig själva vad de kostar företagen.
I beställningstrafiken börjar det gå den väg som drabbade de svenska lastbilsåkarna för några år sedan. Andelen utländska bussar ökar, priserna pressas, utgifterna ökar, luften håller på att ta slut!
Tur man ändå fick köra i 25 år! :)
Framtiden kan bli tuff i branschen...
//R
Citat från: Henke skrivet 13 september 2016, 17:32:40 PM
Sorgligt för den enskilde som vill och tycker det är roligt att köra då och då. Men...
Är detta ett resultat av hetsjakten från bl.a facket? Det ställs orimliga krav vilket ökar kostanderna för företagen. Vilket i sin tur drabbar de anställda, då företagen måste hitta utvägar för att tillmötesgå facket och ändå ha några få kronor kvar.
Detta är en tuff branch, inga större pengar att hämta, med ökade utgifter måste det sparas pengar, t.ex minska antalet behovsanställda som kanske kör så lite att de inte betalar sig själva vad de kostar företagen.
I beställningstrafiken börjar det gå den väg som drabbade de svenska lastbilsåkarna för några år sedan. Andelen utländska bussar ökar, priserna pressas, utgifterna ökar, luften håller på att ta slut!
Min uppfattning (som kanske inte stämmer med verkligheten idag på alla depåer) är att man i SL området sedan länge motarbetat alla former av timanställningar oavsett om det rört sig om sådana som haft andra heltidsarbeten och kört några dagar i månaden, eller dem som haft annat deltidsarbete och kört buss på ledig tid för att nå en sammanlagd heltid.
Hur gärna man än skulle vilja är det otänkbart att allt arbete ska utföras av heltidsanställda, inte ens på "monopoltiden" fram till 1993 fungerade det så trots att det på många ställen satt ordinarie reservpersonal och s.k "Noll reserver" i knä på varandra och spelade Kille.
Citat från: Robert Brink skrivet 13 september 2016, 17:50:25 PM
Tur man ändå fick köra i 25 år! :)
Framtiden kan bli tuff i branschen...
//R
Gissar att det räcker med ett samtal så har du jobb dina fyra dagar på annat håll :-) eller ring flera samtal och välj och vraka.
Blir tyvärr problem med arbetsresorna annars hade jag erbjudit dig jobb :-)
Citat från: Robert Brink skrivet 13 september 2016, 17:50:25 PM
Tur man ändå fick köra i 25 år! :)
Framtiden kan bli tuff i branschen...
//R
Du hittar säkert någon att köra lite extra hos. Finns många smååkare som ständigt har behov av duktiga förare. Den som söker finner :)
Det var inget illa menat mot dig, jag ville bara få igång en diskussion varför det har blivit som det är idag. Är det dom anställda tillsammans med facket som håller på att gräva sin egen grav?
Jo jobb finns det, trivdes dock väldigt bra med att köra i City och hos Söderhallen då jag inte behöver någon bil för att ta mig till och från jobbet! Vilket ofta är ett måste nästan med dom tider man kör på...
Men som sagt kanske blir skönt med lite mera fritid ett tag, så kanske man kan ta nya tag om ett tag, gäller bara att förnya YKB som går ut 2017!
Om man kan ersätta timanställda med förare som kan få tillsvidare fast jobb så är det ju bra. Men det här är ju en bransch som nog alltid kommer behöva lite timanställda då det svänger snabbt med jobben både för mindre åkare och större.
Det som som jag ändå blir mest besviken på, är just att man som individ inte har något värde längre, utan det är bara siffror som betyder något. Just bussbranschen kämpar ju med statusproblem, och då kanske man ska vara rädda om förare som gillar sitt jobb, som kommer i tid, är trevliga och försöker köra säkert och tryggt utan att skrapa upp hela sidan...
Nu finns det bolag som självklart tittar på det jag skriver ovan, men Keolis Söder gör det i alla fall inte längre!
//R
Det tråkiga är att vissa bolag inte anställer erfarna förare med lång yrkesvana för dom är dyrare i lön! Man väljer att utnyttja dom som går arbetslösa och det är ju både på gott och ont. Tvinga arbetslösa människor att låsa upp sig för korta arbetstillfällen varje månad. Det är det svårt att kombinera med andra jobb. Samhället kostar dessutom på utbildning till många arbetslösa och det är förmånligt för företagen att anställa ur denna grupp.
Provanställa förstås, upp till 6 månader med bidrag. Sedan kan man ju ta in nya om man jobbar på det sättet.... Men så är det väl inte?!
Den erfarne föraren har ofta hög löneklass efter lång yrkesvana och den nyutbildade lägsta förstås. Hur mycket misshandel av fordon kostar under provanställningarna förtäljer inte historien.
Tråkig utveckling, men i alla anbudsupphandlingar heter det ju att där "vann ju den som hade lägsta pris och högsta kvalitet!" Pyttsan!
Citat från: Robert Brink skrivet 13 september 2016, 19:04:26 PM
Det som som jag ändå blir mest besviken på, är just att man som individ inte har något värde längre, utan det är bara siffror som betyder något. Just bussbranschen kämpar ju med statusproblem, och då kanske man ska vara rädda om förare som gillar sitt jobb, som kommer i tid, är trevliga och försöker köra säkert och tryggt utan att skrapa upp hela sidan...
Nu finns det bolag som självklart tittar på det jag skriver ovan, men Keolis Söder gör det i alla fall inte längre!
//R
De stora bolagen skulle sannolikt spara lite pengar om man, som i Ditt fall, såg mer till den motiverade individen och lade sig vinn om att utarbeta ömsesidigt fungerande och uppmuntrande lösningar i stället för att stirra sig blinda på ofta överoptimistiska siffror och konceptlösningar.
Men nu är fler och fler ur "curling-generationen", utan den praktiska erfarenheten, med och styr och ställer, och eftersom förståelsen och respekten för den enskilda människan också minskar så blir det därefter...
/ M v h Walle
Angående facket och dess inställning finns det säkert avarter, precis som överallt, men om vi ser historiskt har svenskt arbetsmarknad allt sedan 1930-talet präglas av en samsyn mellan arbetsgivare, fack och politik. Många av de effektiviseringar och nerskärningar, som lett till minskat behov av personal, som andra länder har blivit tvingade till dem senaste två decennierna klarade Sverige av på 1960-talet till 1980-talet. Inget som gick smärtfritt men genom att ovan nämnda hade en samsyn centralt och insåg att det var nödvändigt och oundvikligt har Sverige stått bättre rustat inför kriser än många andra länder. Detta samtidigt som vi kunnat behålla i alla fall en hyfsad nivå på skyddet för den enskilda.
Citat från: Robert Brink skrivet 13 september 2016, 19:04:26 PM
"att man som individ inte har något värde längre"
Har det inte kommit ett ord för mycket ("längre") med i meningen för om vi tittar tillbaks i historien, oavsett det gäller 100, 200 eller 300 år har har inte individen haft något större värde.
Sedan skriver många om att man anställer de som är "billiga" istället för de med yrkeserfarenhet. I mitt 30-åriga bussyrkesliv känner jag inte igen detta och har aldrig hört en arbetsgivare använda det argumentet. Däremot pratar man om en mix där man även måste få in nya för att säkra upp och en naturlig väg att gå är att nyttja de möjligheter till bidrag som finns. Pengarna är öronmärkta till det ändamålet och tar inte vår bransch denna fördel gör någon annan bransch det.
I övrigt hoppas jag att du hittar något som kan ge dig glädje och se hellre möjligheterna än problemen. Lycka till.
Vi har en kille i vårt garage som tar tjänsteledigt ett par dagar varje månad på sitt ordinarie jobb. För att hinna köra buss extra och inte jobba för mycket. Men så kanske fungerar inte på alla arbetsplatser.
Trist inställning från Keolis. Men rätt symptomatiskt för hur lite kundfokus den här branschen har. I en bransch där kunden är viktig och kundens upplevelse är viktig för resultatet DÄR är också medarbetaren och framförallt skickliga medarbetare viktiga. Kollektivtrafikens kunder och medarbetare förtjänar verkligen modern ledning och styrning - på ALLA nivåer.
Citat från: Henke skrivet 13 september 2016, 17:32:40 PM
Sorgligt för den enskilde som vill och tycker det är roligt att köra då och då. Men...
Detta är en tuff branch, inga större pengar att hämta, med ökade utgifter måste det sparas pengar,
Sedan länge finns det ekonomiska parametrar och nyckeltal för det mesta inom den verksamhet ett större företag driver.
I det nu aktuella sammanhanget skulle det vara mycket intressant att veta utfallet i förhållandet "lönebidrag - materiella skador" över en bestämd tid och jämföra det med "övriga förare - materiella skador".
Min uppfattning är att lönebidrags-berättigade förare oftast är svagt motiverade "ratt-hållare" som oengagerat kör och uppträder därefter, vilket genererar "onödiga" utgifter, men jag har kanske fel...
/ M v h Walle
Ett allmänt krux är väl att många ekonomer (vilka numera är de som fattar de flesta besluten) väldigt sällan verkar kunna se en helhet... eller har någon branschvana... eller ids rådfråga andra som har det. Istället verkar beslut ofta fattas i enskilda frågor. Det innebär att det nog inte är sällan så att några mindre besparingar totalt sett istället leder till en total fördyring i processen.
Huruvida detta beslut är taget efter en tanke att hålla ner några kostnader är väl oklart, däremot kan jag tro att man vill ha en större kontinuitet med färre extra förare som istället jobbar mer, det är nog ett ganska vällovligt syfte men det slår ju väldigt hårt mot dem som inte har möjlighet att jobba 6 dagar i månaden.
Intressant är ju att hela diskussionen handlar om kostnadsminskning. Att hitta motiverade personer att utföra viktiga uppgifter handlar ofta om kultur och att ledningen visar att man förstår sin verksamhet och sina kunder och därmed sina medarbetare. Allt förstås med kunden i fokus!
I mitt företag så måste man arbeta ca 20% i snitt sista 18 mnd för att YKB skal betalas av företaget, dom betalar lön under YKB utan att dom dagarna reknas inn som arbetade dagar
Men vi har förare som kör typ 4 dagar pr mnd utan problem, själv om vi i facket vill ha dom flesta i 100% jobb.
Man måste ha några springare för att kabelen skall kunne gå i hop.