Buss-Snack

Busshistoriska forum => Ämnen äldre än 30 år => Ämnet startat av: Niklas Bygdestam skrivet 12 september 2016, 02:56:21 AM

Titel: Fråga om Büssing flygbussar
Skrivet av: Niklas Bygdestam skrivet 12 september 2016, 02:56:21 AM
Det fanns några Büssing som gick som flygbussar. De gick till Bromma. De var speciallackade.

Vilka färger hade de? Jag har nämligen för mig att varje buss var unik i sin färg. Därför vore det roligt att få veta vilken som var lackad hur.

Hade dessa Büssing specialinredning med stora bagagehyllor och sånt? Eftersom de var flygbussar.

Sedan har jag hört påståenden att de ibland kunde sättas in på Arlanda vid behov. Stämmer detta att de faktiskt även gick på Arlanda ibland?
Titel: SV: Fråga om Büssing flygbussar
Skrivet av: roggek skrivet 12 september 2016, 04:24:46 AM
De var helt vita med midjeband (som kan ha varit i olika färger?) och kvinnonamn lackerade i fronten som började på "B":
Blenda, Bodil, Beda, Beata, Berit, Bojan, Barbro, Birgit, Berta och Britta.


SL Littera H38 inv nr 4004-4013: finns bild i SBH om du söker på "H38"

Titel: SV: Fråga om Büssing flygbussar
Skrivet av: HJP skrivet 12 september 2016, 08:33:24 AM
Citat från: roggek skrivet 12 september 2016, 04:24:46 AM
De var helt vita med midjeband (som kan ha varit i olika färger?) och kvinnonamn lackerade i fronten som började på "B":
Blenda, Bodil, Beda, Beata, Berit, Bojan, Barbro, Birgit, Berta och Britta.


SL Littera H38 inv nr 4004-4013: finns bild i SBH om du söker på "H38"
****
Namnen på "Berglunds brudar" stod även skrivet på sidorna. Taken hade samma färg som midjelisten. Titta här:
https://www.google.se/search?hl=sv&site=imghp&tbm=isch&source=hp&biw=1366&bih=667&q=%22SL%2BH38%22&oq=%22SL%2BH38%22&gs_l=img.12...16377.22738.0.25872.8.7.0.1.0.0.109.567.6j1.7.0....0...1ac.1.64.img..0.5.425...0j0i30k1j0i5i30k1.BeUXHic01mk

Vagnarna hade bagagehyllor i stället för barnvagnsplats. I övrigt tror jag att de överensstämde med H32.
.
Titel: SV: Fråga om Büssing flygbussar
Skrivet av: Hasse L skrivet 12 september 2016, 16:36:03 PM
Färgerna var (förutom vit): gulbrun, blå, blålila, gröngul, lila, mörkgrön, orange, ljusgrön, röd respektive gul. Från början med Blenda, A 74004 (som man skriver det på Vagnförteckningsbladet daterat 2.70) - sedan följer namn, Bodil osv. och vagnsnummer i den ordning som angetts tidigare i tråden.

/Hasse
Titel: SV: Fråga om Büssing flygbussar
Skrivet av: Mr G skrivet 12 september 2016, 20:21:41 PM
(http://www.mrg1.de/images/2982.JPG)

Svårbestämd färg på Beata.
Titel: SV: Fråga om Büssing flygbussar
Skrivet av: Mats W skrivet 12 september 2016, 21:41:16 PM
Dessutom fanns löstagbara askkoppar de första åren....
Titel: SV: Fråga om Büssing flygbussar
Skrivet av: WalleW skrivet 12 september 2016, 21:55:14 PM
Dessa kvinnliga bussar rullade ju på "min" tid och jag borde väl veta bättre, men...

Hade alla Flyg-Büssingar den lilla grillen i nosen ? Vill minnas att vi hade en liten grill på tapeten i en tråd (Nygrillad ?) för ett tag sedan, men då på en vanlig linjevagn. 
Definitionen av färgerna kunde ha varit ett fall för dåvarande sportkommentatorn i Sveriges television, Bengt Grive, som när han kommenterade konståkning hittade på de mest fantasirika färg-namn på de tävlandes dräkter i den då svart-vita tv-rutan... :)

/   M v h   Walle
Titel: SV: Fråga om Büssing flygbussar
Skrivet av: BengaB40 skrivet 12 september 2016, 22:06:48 PM
Hej! Konståkning har jag inte sett många gånger på tv! Men jag minns den fantastiska Peggy Fleming, tror jag hon hette, som åkte i en " mörkvit" dräkt enligt Grive!  :D  Hälsn. BengaB40
Titel: SV: Fråga om Büssing flygbussar
Skrivet av: HJP skrivet 12 september 2016, 22:17:59 PM
Citat från: Mr G skrivet 12 september 2016, 20:21:41 PM
Svårbestämd färg på Beata.
****
Snyggt!
Var är bilden tagen? Bromma?
Titel: SV: Fråga om Büssing flygbussar
Skrivet av: Mr G skrivet 12 september 2016, 22:58:56 PM
Citat från: HJP skrivet 12 september 2016, 22:17:59 PM
****
Snyggt!
Var är bilden tagen? Bromma?

Javisst är det vid Bromma Flygplats. Kräsna affärsresenärer som väljer att färdas med lyxkomfort mot stadens centrum väntar ivrigt att få embarkera den luxuösa büssen.  ;D
Titel: SV: Fråga om Büssing flygbussar
Skrivet av: Jonas Gustafsson skrivet 12 september 2016, 23:08:51 PM
Citat från: WalleW skrivet 12 september 2016, 21:55:14 PM
Dessa kvinnliga bussar rullade ju på "min" tid och jag borde väl veta bättre, men...

Hade alla Flyg-Büssingar den lilla grillen i nosen ? Vill minnas att vi hade en liten grill på tapeten i en tråd (Nygrillad ?) för ett tag sedan, men då på en vanlig linjevagn. 
Definitionen av färgerna kunde ha varit ett fall för dåvarande sportkommentatorn i Sveriges television, Bengt Grive, som när han kommenterade konståkning hittade på de mest fantasirika färg-namn på de tävlandes dräkter i den då svart-vita tv-rutan... :)

/   M v h   Walle

Är det inte helt enkelt så att det du kallar "liten grill" är lika med avsaknad av förkromade dekorribbor (som försvunnit på något sätt)?
//Jonas G
Titel: SV: Fråga om Büssing flygbussar
Skrivet av: Niklas Bygdestam skrivet 12 september 2016, 23:40:47 PM
Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 12 september 2016, 23:08:51 PM
Är det inte helt enkelt så att det du kallar "liten grill" är lika med avsaknad av förkromade dekorribbor (som försvunnit på något sätt)?
//Jonas G


Det är ju normalstor grill på dessa Büssing. Vad jag vet hade alla Büssing den här grillen utom prototypen som avvek i fronten och på en del annat också. Däremot hade de alla just de nämnda dekorribborna i fronten. Och med dekorribbor ser grillen lite större ut än när de är borta.

Jag minns i början på 1980-talet när det fanns kvar Büssing i SL-trafiken. De flesta hade dekorribborna kvar, men en och annan hade förlorat sina dekorribbor, troligen efter omlackering eller efter reparation.

Har dessa Büssing varit vanliga röda SL-lackade bussar innan de fick den här speciallacken? Är de alltså ombyggda? Det kan ju då förklara varför dekorribborna är borta på dessa bussar.
Titel: SV: Fråga om Büssing flygbussar
Skrivet av: roggek skrivet 12 september 2016, 23:53:11 PM
Citat från: Mr G skrivet 12 september 2016, 20:21:41 PM
(http://www.mrg1.de/images/2982.JPG)

Svårbestämd färg på Beata.

Idag skulle vi nog säga "avocadogrön"?

Man förundras över det perfekta "SL" i linjenummerkrukan, vilket får mig att anta att det är en påklistrad dekal?
Titel: SV: Fråga om Büssing flygbussar
Skrivet av: Niklas Bygdestam skrivet 13 september 2016, 01:16:41 AM
Citat från: roggek skrivet 12 september 2016, 23:53:11 PM
Citat från: Mr G skrivet 12 september 2016, 20:21:41 PM
(http://www.mrg1.de/images/2982.JPG)

Svårbestämd färg på Beata.
Idag skulle vi nog säga "avocadogrön"?

Man förundras över det perfekta "SL" i linjenummerkrukan, vilket får mig att anta att det är en påklistrad dekal?


När jag tittar på bilden så tycker jag inte alls att det ser ut som en påklistrad dekal. Det ser ut som ett vanligt skyltskåp av den typ man hade på den tiden, dvs med rullband som man vevade för hand. Däremot tror jag att man aldrig ändrade på dessa skyltskåp på just de här bussarna. Så därför har man nog rullat fram bokstäverna "SL" till ett perfekt läge och sedan låtit detta vara kvar efter detta.
Titel: SV: Fråga om Büssing flygbussar
Skrivet av: Lars_L skrivet 13 september 2016, 06:28:55 AM
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 12 september 2016, 02:56:21 AM

Sedan har jag hört påståenden att de ibland kunde sättas in på Arlanda vid behov. Stämmer detta att de faktiskt även gick på Arlanda ibland?

Jag minns själv att de sattes in på lokallinjerna i Bromma vid enstaka tillfällen, men just därför är jag nog tveksam till att de kan ha gått på Arlanda. Brommagaraget hade väl knappast någon trafik där?  Skulle väl alltså vara ytterst ovanligt, men kan väl rent teoretiskt ha skett vid något utlån vid enstaka tillfälle. Möjligen då att man tyckte att det var bättre med en buss som hade bra med utrymme för bagage än en som var lämplig för motorvägskörning...Men måste väl ha varit ganska ovanligt som sagt att man lånade förare med buss från Bromma...

En anledning till ryktet om Arlanda kan ju vara att det förekommer i en bok av Sjöwall/Wahlöö - där två "klumpiga" poliser just skulle ha stoppat en flygbuss från Arlanda med en misstänkt gärningsman som för dagen trafikerades med någon av B-bussarna, men hindrades av att en fyraåring kallade poliserna för "potatisgris", vilket förstås krävde sitt ingripande. Författarparet verkade ju gilla det här med att sätta in annan vagnstyp än den normala i SS/SL-trafiken- så gäller ju också i den roman där man byter mellan en Leyland och Büssing-dubbeldäckare - dock med full koll på vad som brukade gå på linjen.
Titel: SV: Fråga om Büssing flygbussar
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 13 september 2016, 07:32:26 AM
Citat från: Lars_L skrivet 13 september 2016, 06:28:55 AM
Jag minns själv att de sattes in på lokallinjerna i Bromma vid enstaka tillfällen, men just därför är jag nog tveksam till att de kan ha gått på Arlanda. Brommagaraget hade väl knappast någon trafik där?  Skulle väl alltså vara ytterst ovanligt, men kan väl rent teoretiskt ha skett vid något utlån vid enstaka tillfälle. Möjligen då att man tyckte att det var bättre med en buss som hade bra med utrymme för bagage än en som var lämplig för motorvägskörning...Men måste väl ha varit ganska ovanligt som sagt att man lånade förare med buss från Bromma...

En anledning till ryktet om Arlanda kan ju vara att det förekommer i en bok av Sjöwall/Wahlöö - där två "klumpiga" poliser just skulle ha stoppat en flygbuss från Arlanda med en misstänkt gärningsman som för dagen trafikerades med någon av B-bussarna, men hindrades av att en fyraåring kallade poliserna för "potatisgris", vilket förstås krävde sitt ingripande. Författarparet verkade ju gilla det här med att sätta in annan vagnstyp än den normala i SS/SL-trafiken- så gäller ju också i den roman där man byter mellan en Leyland och Büssing-dubbeldäckare - dock med full koll på vad som brukade gå på linjen.

För att reda ut det sista först så var de klumpiga poliserna från Solna: Kristiansson och Kvant. Fyraåringen hade ropat "Polis, polis, potatismos" (så heter också boken) när han såg poliserna äta sin livrätt, varm korv, utanför ett gatukök. Och boken där det gick "fel" dubbeldäckare på linje 47 var "Den skrattande polisen".

H38-or används under en period mot slutet av deras livstid mycket på Muskö-trafiken så det blev motorvägskörning regelbundet. Muskö-trafiken var alltså den trafik som beställdes från SL för att köra anställda på Musköbasen till och från jobbet. Någon gång i mitten av 1980-talet tog Wasatrafik över den.
Titel: SV: Fråga om Büssing flygbussar
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 13 september 2016, 08:04:32 AM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 13 september 2016, 07:32:26 AM
För att reda ut det sista först så var de klumpiga poliserna från Solna: Kristiansson och Kvant. Fyraåringen hade ropat "Polis, polis, potatismos" (så heter också boken) när han såg poliserna äta sin livrätt, varm korv, utanför ett gatukök. Och boken där det gick "fel" dubbeldäckare på linje 47 var "Den skrattande polisen".

H38-or används under en period mot slutet av deras livstid mycket på Muskö-trafiken så det blev motorvägskörning regelbundet. Muskö-trafiken var alltså den trafik som beställdes från SL för att köra anställda på Musköbasen till och från jobbet. Någon gång i mitten av 1980-talet tog Wasatrafik över den.

Skillnaden var att Motorvägen vid den tiden slutade i Handen och Musköbussarna hade hållplatser efter vägen, så någon längre sträcka motorväg blev det sällan, dock så var bussarna totalt olämpliga för körningen då hastigheten i Muskötunneln uppför sällan översteg 20 km/h, kom man bakom en sådan buss var dan förstörd s a s.

Bussarna avlöstes av övertaliga Vo B58/Ikarus (H51) som gick bättre men som gungade något förskräckligt, även Sc CR 112 (H11) förekom i slutfasen innan Wasa tog över med sprillans nya ledbussar
Titel: SV: Fråga om Büssing flygbussar
Skrivet av: HJP skrivet 13 september 2016, 08:05:41 AM
Citat från: Mr G skrivet 12 september 2016, 22:58:56 PM
Kräsna affärsresenärer som väljer att färdas med lyxkomfort mot stadens centrum väntar ivrigt att få embarkera den luxuösa büssen.  ;D
****
Lyxkomfort, var ordet   :D
Titel: SV: Fråga om Büssing flygbussar
Skrivet av: Nisse Bökelund skrivet 13 september 2016, 09:08:45 AM
Hej.
Om jag inte minns helt galet så har jag för mig att
det kom sex stycken till Råsta, för att gå som personalbussar
på Arlanda. Hur det gick med den trafiken minns jag dock inte.
Dom blev i alla fall inte långvariga på Råsta.

Hälsningar Nisse.
Titel: SV: Fråga om Büssing flygbussar
Skrivet av: Peter Rost skrivet 13 september 2016, 09:24:34 AM
Var H38:orna placerade i Bromma även när de gick på Muskö?

//Peter
Titel: SV: Fråga om Büssing flygbussar
Skrivet av: WalleW skrivet 13 september 2016, 09:36:58 AM
Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 12 september 2016, 23:08:51 PM
Är det inte helt enkelt så att det du kallar "liten grill" är lika med avsaknad av förkromade dekorribbor (som försvunnit på något sätt)?
//Jonas G

Jodå, så är det ju. Dekor-listerna får grillen att se större ut i mina ögon...

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 13 september 2016, 07:32:26 AM
För att reda ut det sista först så var de klumpiga poliserna från Solna: Kristiansson och Kvant. Fyraåringen hade ropat "Polis, polis, potatismos" (så heter också boken) när han såg poliserna äta sin livrätt, varm korv, utanför ett gatukök. Och boken där det gick "fel" dubbeldäckare på linje 47 var "Den skrattande polisen".

Jag slukade alla Sjöwall-Wahlöös brottsromaner på den tiden det begav sig. Båda titlarna som Staffan nämner är filmatiserade, liksom många fler.
"Polis, polis, potatismos" i Sverige med Gösta Ekman som Martin Beck och Rolf Lassgård som Gunvald Larsson.
"Den skrattande polisen" , i vilken ett massmord utförs ombord på den "felaktiga" 47:an, filmatiserades i USA. Jag har inget minne av att ha sett filmen.

"Den vedervärdige mannen från Säffle" heter som film "Mannen på taket" och regisserades av Bo Widerberg med Carl-Gustaf Lindstedt som Martin Beck. Den fick mycket uppmärksammad förhandsreklam under inspelningen tack vare den spektakulära scenen med den beskjutna polishelikoptern som störtade vid Odenplans T-baneuppgång.

Jag tycker att alla romanerna fortfarande är mycket läsvärda och roande om man vill koppla av från smart-phones, datorer och annan numera förhärskande IT-teknik i krim-litteratur och -film.

/   M v h   Walle


Titel: SV: Fråga om Büssing flygbussar
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 13 september 2016, 10:13:04 AM
Citat från: WalleW skrivet 13 september 2016, 09:36:58 AM
"Den skrattande polisen" , i vilken ett massmord utförs ombord på den "felaktiga" 47:an, filmatiserades i USA. Jag har inget minne av att ha sett filmen.

/   M v h   Walle

Den amerikanska filmen "The Laughing Policeman" hade Walter Matthau i rollen som Martin Beck. Handlingen flyttades till San Fransisco och det var en vanlig amerikansk stadsbuss som användes, alltså ingen dubbeldäckare.

Handlingen fick alltså ändras på många punkter. Mest kuriöst var att det var en helt annan mördare i den amerikanska versionen än den svenska.

Titeln "Den skrattande polisen" kommer sig av att Martin Becks dotter hade köpt en grammofonskiva med just den sången, som hon spelade för sin stressade pappa.
https://www.youtube.com/watch?v=uQdne2wKvHI

Titel: SV: Fråga om Büssing flygbussar
Skrivet av: Mr H skrivet 13 september 2016, 15:35:11 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 13 september 2016, 10:13:04 AM
Den amerikanska filmen "The Laughing Policeman" hade Walter Matthau i rollen som Martin Beck. Handlingen flyttades till San Fransisco och det var en vanlig amerikansk stadsbuss som användes, alltså ingen dubbeldäckare.

Handlingen fick alltså ändras på många punkter. Mest kuriöst var att det var en helt annan mördare i den amerikanska versionen än den svenska.

Titeln "Den skrattande polisen" kommer sig av att Martin Becks dotter hade köpt en grammofonskiva med just den sången, som hon spelade för sin stressade pappa.
https://www.youtube.com/watch?v=uQdne2wKvHI

I den amerikanska filmen så var bussen dessutom en Mack detta exemplar mer än vanligt lik en Metropol. Filmen avslutas dessutom med en Mack/Metropoljakt!
Den bussdiggare som inte sett denna film har verkligen missat något!

Mr H
Titel: SV: Fråga om Büssing flygbussar
Skrivet av: WalleW skrivet 13 september 2016, 19:19:43 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 13 september 2016, 10:13:04 AM
Den amerikanska filmen "The Laughing Policeman" hade Walter Matthau i rollen som Martin Beck. Handlingen flyttades till San Fransisco och det var en vanlig amerikansk stadsbuss som användes, alltså ingen dubbeldäckare.
Handlingen fick alltså ändras på många punkter. Mest kuriöst var att det var en helt annan mördare i den amerikanska versionen än den svenska.
Titeln "Den skrattande polisen" kommer sig av att Martin Becks dotter hade köpt en grammofonskiva med just den sången, som hon spelade för sin stressade pappa.
https://www.youtube.com/watch?v=uQdne2wKvHI

Citat från: Mr H skrivet 13 september 2016, 15:35:11 PM
I den amerikanska filmen så var bussen dessutom en Mack detta exemplar mer än vanligt lik en Metropol. Filmen avslutas dessutom med en Mack/Metropoljakt!
Den bussdiggare som inte sett denna film har verkligen missat något!
Mr H

Nu blev jag lite mer splittrad än vanligt... :-\

Jag tycker mycket bra om Sjöwall-Wahlöös anslag samt deras sätt att skriva och beskriva, men det känns som om en stor del av det går förlorat när de amerikaniseras på film, även om jag gillar Walter Matthau. Några av de svenska filmatiseringarna tycker jag är riktigt bra, "Roseanna" och "Mannen på balkongen" för att nämna några.

Visst kan det kännas uppfriskande med buss-åka och -demolering på film, men sådant gör sig bäst i rena action-rullar, till exempel "Speed" med Sandra Bullock och "Red heat" med Arnold Schwartzenegger.
Och på tal om "Heat", med både Robert de Niro och Al Pacino, så är den en av mina absoluta favoriter bland krim-filmer...för att inte tala om "Bullit" med Steve McQueen och biljakten med Mustangen (som McQueen körde själv) och Dodge Charger´n, och där man inte fuskade så mycket med ljudet från V8:orna.

https://www.youtube.com/watch?v=ZeRwYKi3nws
//

/   M v h   Walle
Titel: SV: Fråga om Büssing flygbussar
Skrivet av: Railmaster skrivet 13 september 2016, 21:08:09 PM
Det är väl en Leyland Atlantean i boken "Den skrattande polisen" som trafikerar 47:an, nu var det väl inte så många H35 i trafik i September 1967 när boken utspelar sig men gick det inte H35 på 47:an då? Eller var det H33 Büssing som gällde där då?
Titel: SV: Fråga om Büssing flygbussar
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 13 september 2016, 21:47:35 PM
Citat från: Railmaster skrivet 13 september 2016, 21:08:09 PM
Det är väl en Leyland Atlantean i boken "Den skrattande polisen" som trafikerar 47:an, nu var det väl inte så många H35 i trafik i September 1967 när boken utspelar sig men gick det inte H35 på 47:an då? Eller var det H33 Büssing som gällde där då?

Det uppges i boken att det var en dubbeldäckare av en typ som normalt inte gick på 47-an. Jag har inte boken tillgänglig men är så gott som söker på att morden utfördes på en Leyland (H35). Normal buss på 47-an vid denna tid skulle alltså enligt författarna ha varit H33. Det stämmer också med min minnesbild.


Titel: SV: Fråga om Büssing flygbussar
Skrivet av: John skrivet 14 september 2016, 07:58:00 AM
Hej
Fanns ett par H38 placerad Hornsberg för just Muskö körning en av dom va 4005 som jag tror va den enda som hade skyltskåp kvar på vänster sida men SL va alltid framrullat. Jag vet att jag som yngling lykade få komma in i HB då passade jag på att byta lampor i belysningen i vänsterskåpet då blev det ljus också :-) Det skulle vara roligt om någon har en bild på någon av dessa H38or i H32 utförande röda för mej veterligen enligt vagnförteckningarna byggdes dessa om 1968 mao ett år efter leverans? det fanns två röda reservvagnar Brommadepån röda H32 4015 & 4016 som hade askkoppshållare men inget annat av den utrustning som H38 hade. H38 hade även H4 belysning och FM-radio och bandspelare.
Titel: SV: Fråga om Büssing flygbussar
Skrivet av: Peter Rost skrivet 14 september 2016, 13:12:42 PM
När började Brommalinjen skylta 77, i stället för SL? - När H1:orna Ersatte H38:orna 1979-80 skyltades alla nya vagnar 77.

Titel: SV: Fråga om Büssing flygbussar
Skrivet av: Ersa skrivet 14 september 2016, 13:34:21 PM
Citat från: roggek skrivet 12 september 2016, 23:53:11 PM
Man förundras över det perfekta "SL" i linjenummerkrukan, vilket får mig att anta att det är en påklistrad dekal?

Måhända fanns det redan då perfektionister som mådde illa av sned "fulskyltning"? Jag var således inte ensam om att vara petnoga då vi fram till 2005 fortfarande vevade fram siffrorna på de bägge Rimbodepåernas respektive äldsta vagnar! ;)
Titel: SV: Fråga om Büssing flygbussar
Skrivet av: Frippe skrivet 14 september 2016, 15:29:26 PM
För några år sen var det uppe här i forum en jäkligt snygg bild på en av dessa bussar, när den var och skyltad (och i trafik) som en 501:a. Bilden var från S:t Eriksplan. Läge för en repris?

Titel: SV: Fråga om Büssing flygbussar
Skrivet av: Mr G skrivet 15 september 2016, 00:02:14 AM
 (http://mrg1.de/images/2757.JPG)

Minns jag rätt blev 5 av 10 H38:or rätt snart av med sina namn, och senare kanske alla. Varför namnen försvann förstod jag aldrig. Gissar på att man ville bredda användningsområdet. Här har en av vagnarna hamnat i Södertälje 1972 för att pressas fram och tillbaka på motorvägen till Järna och orsaka köbildning och brådhastade omkörningar när den stånkande segade sig uppför backarna som finns på det motorvägsavsnittet. Funderar på vad Bengt Grive hade kallat färgen för.
Titel: SV: Fråga om Büssing flygbussar
Skrivet av: Railmaster skrivet 15 september 2016, 01:39:04 AM
Snüggt! Utanför stationshuset i Södertälje Södra.  :)
Titel: SV: Fråga om Büssing flygbussar
Skrivet av: Peter Rost skrivet 15 september 2016, 01:47:06 AM
En skyltad 77:a.

Hoppas Leif D inte misstycker "lån" av bild. ;)

http://leifd.jalbum.net/Sverige/SL-buss/slides/040506%20SL%20H1%205634%20Vasagatan%201981.html
Titel: SV: Fråga om Büssing flygbussar
Skrivet av: Hasse L skrivet 15 september 2016, 14:30:52 PM
Citat från: Mr G skrivet 15 september 2016, 00:02:14 AM


Minns jag rätt blev 5 av 10 H38:or rätt snart av med sina namn, och senare kanske alla. Varför namnen försvann förstod jag aldrig. Gissar på att man ville bredda användningsområdet. Här har en av vagnarna hamnat i Södertälje 1972 för att pressas fram och tillbaka på motorvägen till Järna och orsaka köbildning och brådhastade omkörningar när den stånkande segade sig uppför backarna som finns på det motorvägsavsnittet. Funderar på vad Bengt Grive hade kallat färgen för.
På vagnförteckningsbladet som daterades 2.70 hade man tagit bort namnen på 004 Blenda, 005 Bodil, 008 Berit, 009 Bojan och 012 Berta. Jag tog mig dock friheten att komplettera med dessa i min förteckning tidigare i tråden. Namnen ströks kanske just då, i februari 1970?

007 Beata ansågs officiellt vara dekorerad i gröngult.

/Hasse
Titel: SV: Fråga om Büssing flygbussar
Skrivet av: Railmaster skrivet 15 september 2016, 18:45:32 PM
Man var så stolt över dessa bussar att SL lät måla ett antal Tekno Scania CR 76 i H38-färger och förse dem med B-namnen.

Någon av dessa leksaksbussar skymtade i bakgrunden på en bild från ett av SLs kontorsrum, var det i boken SL 100?