Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: eldani skrivet 11 september 2016, 14:20:37 PM

Titel: Nya bussterminalen vid Slussen i Stockholm
Skrivet av: eldani skrivet 11 september 2016, 14:20:37 PM
En brand kan förvandla bussterminalen vid Slussen till en dödsfälla. Det hävdar en riskhanteringsexpert och kräver att riskerna ska utredas mer.
– Jag fasar för ett sådant scenario, det är värsta skräckfilmen, säger Lars Harms-Ringdahl, tidigare professor i riskhantering.


http://www.alltomstockholm.se/stadsliv/article4145775.aos

Man får hoppas att dom har tänkt på alla olika scenarier i den nya bussterminalen vid Slussen.
Titel: SV: Nya bussterminalen vid Slussen i Stockholm
Skrivet av: Nico skrivet 11 september 2016, 15:42:20 PM
Den nya bergrumsterminalen är ju i första hand en politisk skapelse, tillkommen för att politikerna skulle bygga om Slussen.

Det som nämns i artikeln är ju vad som skulle kunna hända i värsta fall, men hela upplägget i övrigt är högst diskutabelt även det. Bussar som ska snurra flera varv (och då korsa varandras körvägar) för att komma till/från avstigning, till uppställning till dockning och sedan ut. Redan dagens backningsterminaler har problem och de lär knappast minska när (om) detta politiskt prestigefulla jippo sjösätts.

Själv tycker jag att det är beklagligt att politikerna inte först drev på T-baneutbyggnaden österut. Även om den inte kommer att förmå att svälja allt så skulle den sannolikt ha avlastat nuvarande terminal tillräckligt för att inte få de problem man har nu... och som kommer att öka i takt med att bygget fortskrider.
Titel: SV: Nya bussterminalen vid Slussen i Stockholm
Skrivet av: CW66 skrivet 12 september 2016, 18:36:07 PM
Det är nog tur för Värmdöborna att inte tunnelbanan förlängs faktiskt.
Idag har man hur många busslinjer och avgångar som helst att välja mellan från alla håll och kanter in mot slussen - medan man "bara" får en avgång var 5:e minut med tunnelbanan på EN linje - nädu...fram för bussen - stopp för tunnelbanebyggen som bara är ekonomiskt vansinniga.
Titel: SV: Nya bussterminalen vid Slussen i Stockholm
Skrivet av: Nico skrivet 12 september 2016, 19:49:54 PM
Frågan är hur långt det går att driva busstrafik på det sättet?! Visserligen föredrar även jag bussar, men rent krasst så kan de inte fungera som stomtrafik in i absurdum. Förr eller senare måste det till mera hållbara lösningar och då är spårtrafik nog att föredra framför bussar som blir så många att de kommer i vägen för varandra... och därmed inte kommer fram alls.
Titel: SV: Nya bussterminalen vid Slussen i Stockholm
Skrivet av: Lars_L skrivet 12 september 2016, 20:38:33 PM
Problemet är ju att när man nu valt att grena av blåa linjen även till Hagsätra så räcker inte kapaciteten för hela Ostsektorn. Det är ju bara att se på hur många som åker idag till Slussen och plussa på med de stora utbyggnader av bostäder man planerar i Nacka och Värmdö för att konstatera att det inte kommer räcka, iaf inte med en god standard. Det är ju bara att se på hur trängseln uppfattas på Mörbygrenen där det är omkring 6 000 resenärer i maxtimmen (undantaget den gemensamma sträckan T-centralen-Östermalmstorg.) Där är vi väl redan idag med antal trafikanter till slussen.

Tycker inte heller det är några större problem vid Slussen idag. Det utmålas lätt som kaos. Men har man bara tillräckligt med yttre trafikledare på plats så fungerar det ju rätt bra. Kunde konstatera när jag passerade förbi idag - att ingen förare stannade vid hpl Z på morgonen. Trots att det var kö in till terminalen...Så tyvärr måste man nog arbeta en del med delar av förarkåren för att få förståelse för situationen och vad som krävs.

Får man alltså bara flödet att fungera och har ordentligt med folk ute, så flyter det på utan större problem. Utnyttjar man även hpl-läget för 401 i morgonrusningen för avstigning, så kan man öka tiden för grönt ljus för bussarna ännu mer vid Birkaterminalen.

Titel: SV: Nya bussterminalen vid Slussen i Stockholm
Skrivet av: Nico skrivet 12 september 2016, 20:57:26 PM
Inget har väl påstått att den nya t-baneförlängningen kan svälja allt? Däremot kommer den ta huvuddelen och sedan kan busstrafiken komplettera. Visserligen kan man i det direkta nuläget sedan trycka på mer med läge Z, men det är fortfarande bara en temporär lättnad som i så fall uppnås då det finns flera aspekter i det hela. Dels nuläget där situationen snarare kommer att förvärras allteftersom bygget fortskrider. Att gödsla med yttre trafikledare (som i sig inte är så många och går heller inte att ersätta med övertaliga förare rakt av) går sannolikt inte heller. På sikt kommer inte väganslutningarna runt omkring heller att klara mycket mera trafik.

Redan idag är det ju sedan byst ombord på många av busslinjerna och att köra ståplats på allt fungerar inte heller det i långa loppet. Det räcker med att se på situation redan vid Henriksdal. I nuläget så är ju även klagomålen på utrymme ombord på bussarna hög. Att försöka att höja kapaciteten i den nuvarande terminalen (med alla dess nuvarande och kommande brister) för att få dit ännu flera bussar är mycket svårt... med tanke på hur mycket det redan vridits och vänts på det hela för att få till det som finns nu. Får man sedan till en renovering av Danviksbron i denna soppa så blir det än olustigare.