...till Uppsala, såg åtminstone 7-8 stycken.
Några var döpta till YDC767, YDC783 och YDC947.
(http://imageshack.com/a/img922/5206/ttL281.jpg)
Okänd GUBbe i Lindvreten, 2016-09-08.
Ser att man provar en annan modell av vänsterspegel.
Vet någon vem i Uppsala som ska ha dom är det Gamla Uppsala Buss som dom är gröna?
Det är Gamla Uppsalabuss som ska ha dom.
Citat från: Bussfanatikern skrivet 13 september 2016, 00:47:35 AM
Det är Gamla Uppsalabuss som ska ha dom.
Dessutom håller sig GUB sig fast vid just MAN.
Citat från: eldani skrivet 12 september 2016, 21:59:42 PM
Vet någon vem i Uppsala som ska ha dom är det Gamla Uppsala Buss som dom är gröna?
Har väl inte funnits någon på de sista tjugo åren utöver GUB och dess föregångare som kört grön buss i Uppsala? ???
Hej!
Det finns väldigt många förregistrerade gröna MAN A23 på SBH. Får det till 35 st. (inte kollat färgen på alla, men många!)
Skulle GUB ha 12 diesel och 8 biogas, eller hur var det?
Vem kan mer tänkas få MAN A23, Malmö-Lund?
Är det inte bättre att köpa svenska bussar inom skattefinansierad kollektivtrafik?
Citat från: Henke skrivet 13 september 2016, 19:00:34 PM
Är det inte bättre att köpa svenska bussar inom skattefinansierad kollektivtrafik?
Upphandlingslagarna tillåter inte sådana krav utan alla ska ha chans på lika villkor.
Citat från: Walter skrivet 13 september 2016, 20:45:57 PM
Upphandlingslagarna tillåter inte sådana krav utan alla ska ha chans på lika villkor.
Detta gäller ju enbart de fåtal offentligt ägda bussföretag som finns kvar, de övriga köper de bussar man själva önskar.
Citat från: Henke skrivet 13 september 2016, 19:00:34 PM
Är det inte bättre att köpa svenska bussar inom skattefinansierad kollektivtrafik?
Du menar från de två företagen som numera i stort sett enbart bygger bussar i Polen? ;)
Med tanke på hur GUB år efter år lyckas köpa in MAN, trots att de är hårt styrda av upphandlingsreglerna, får man anta att de är väldigt nöjda med den långsiktiga kvaliteten på framförallt tillverkarens eftermarknad. Vilket är ett område som flera andra tillverkare haft en hel del missnöje med det senaste decenniet.
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 13 september 2016, 20:55:33 PM
Detta gäller ju enbart de fåtal offentligt ägda bussföretag som finns kvar, de övriga köper de bussar man själva önskar.
Ja men GUB tillhör ju denna numera ringa skara.
Citat från: Bese001 skrivet 13 september 2016, 18:50:13 PM
Hej!
Det finns väldigt många förregistrerade gröna MAN A23 på SBH. Får det till 35 st. (inte kollat färgen på alla, men många!)
Skulle GUB ha 12 diesel och 8 biogas, eller hur var det?
Vem kan mer tänkas få MAN A23, Malmö-Lund?
GUB skall ha 8 st biogasledare och 22 st diselledare under hösten
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 13 september 2016, 05:30:24 AM
Dessutom håller sig GUB sig fast vid just MAN.
Ja, sedan MAN tog över Neoplans tillverkning av linjebussar så har det blivit så.
Citat från: kimpan skrivet 13 september 2016, 23:16:02 PM
GUB skall ha 8 st biogasledare och 22 st diselledare under hösten
Det var inte dåligt!
Antar att 280-299 försvinner (har läst det någonstans, miljöskäl?). Enkelbussarna 394-397 är inte påställda efter sommaren?
Ska fler bort eller blir det utökning?
120-124 och 311. Ska också bort.
Känns rätt märkligt att man gör sig av med vagnar som bara är 8-9 år gamla. Flera av dom är ju dessutom drivna på biogas och bör klara miljözon. Det är ju fina vagnar att åka med, hade lätt kunnat rulla 5 år till, och då hade det ju även varit ekonomiskt försvarbart att uppdatera motorn så den klarar miljözonen.
Citat från: AO skrivet 16 september 2016, 00:47:11 AM
Känns rätt märkligt att man gör sig av med vagnar som bara är 8-9 år gamla. Flera av dom är ju dessutom drivna på biogas och bör klara miljözon. Det är ju fina vagnar att åka med, hade lätt kunnat rulla 5 år till, och då hade det ju även varit ekonomiskt försvarbart att uppdatera motorn så den klarar miljözonen.
Klassiskt kasta pengar i sjön-Sverige..
Citat från: Henke skrivet 13 september 2016, 19:00:34 PM
Är det inte bättre att köpa svenska bussar inom skattefinansierad kollektivtrafik?
Finnas da inte flera "svenska" bussar på marknaden. Alle blir ju byggd i Polen, Turkiet eller andra städer
Hej!
Ser att YDC 767, YDC 783 och YDC 947 registrerats på GUB 160919.
Vagnsnummer?
Gissar på 245, 246 och 249
Citat från: Bese001 skrivet 22 september 2016, 19:16:48 PM
Hej!
Ser att YDC 767, YDC 783 och YDC 947 registrerats på GUB 160919.
Vagnsnummer?
Gissar på 245, 246 och 249
Fel.
Det är 257, 258 & 261
//Niclas
Citat från: Niclas Rosenius skrivet 23 september 2016, 00:23:05 AM
Fel.
Det är 257, 258 & 261
//Niclas
Tack! Man kan ju alltid gissa :)
Vadan detta "hopp"?
Citat från: Bese001 skrivet 23 september 2016, 06:04:29 AM
Tack! Man kan ju alltid gissa :)
Vadan detta "hopp"?
För att man har 2 olika typer av växellådor. 245-256 har Voith, 257-264 har ZF.
//Niclas
Hej!
Det är alltså 20 st och inte 22 enligt annan uppgift i denna tråd?
Och lite gas på detta...
(http://imageshack.com/a/img923/1492/Shlhsi.jpg)
Okänd GUBbe i Lindvreten, 2016-09-22.
Citat från: Bese001 skrivet 23 september 2016, 18:22:47 PM
Hej!
Det är alltså 20 st och inte 22 enligt annan uppgift i denna tråd?
Fel av mig, det skall vara 257-266.
//Niclas
Citat från: Fredde skrivet 23 september 2016, 20:52:08 PM
Och lite gas på detta...
(http://imageshack.com/a/img923/1492/Shlhsi.jpg)
Okänd GUBbe i Lindvreten, 2016-09-22.
Dessa 8 skall heta 432-439.
//Niclas
Vagn 261 är i trafik idag.
/Janne
Citat från: Fredde skrivet 23 september 2016, 20:52:08 PM
Och lite gas på detta...
(http://imageshack.com/a/img923/1492/Shlhsi.jpg)
Okänd GUBbe i Lindvreten, 2016-09-22.
Antagligen tystaste bussen i vårt avlånga land, om man bortser från de helt eldrivna hybriderna som Keolis kör med på L55 i Göteborg. Underbara bussar, så jag är glad att GUB får dessa! ;D
Hej!
Kan nämna att 311 och 394-397 sålts till Neoplan Väst. 282, 285 är avställda.
Citat från: Bese001 skrivet 07 oktober 2016, 20:26:54 PM
Hej!
Kan nämna att 311 och 394-397 sålts till Neoplan Väst. 282, 285 är avställda.
Alla bussar som vi byter ut är köpta av Neo Väst.
//Niclas
Citat från: Calle skrivet 29 september 2016, 18:25:51 PM
Antagligen tystaste bussen i vårt avlånga land, om man bortser från de helt eldrivna hybriderna som Keolis kör med på L55 i Göteborg. Underbara bussar, så jag är glad att GUB får dessa! ;D
Nobinas elbussar i Ängelholm hörs inte mycket.
Ser ut som att man återigen gått tillbaka till att ha barnvagnsplats på höger sida?