(http://i601.photobucket.com/albums/tt93/GunnarD_photo/H29KrbSep64Web_zpsfpykw0ex.jpg)
H29 5583 och 5584 inväntar vid ändhpl Kristineberg i sep 1964 kort efter att de kommit ut i trafik. Det hände att linje 56 var den första busslinje en ny busstyp sattes in på, förmodligen på grund av närheten till Hornsberg. H29 var i trafik vid SS/SL i ganska precis tre år. Finns det någon busstyp som var i trafik kortare tid vid SS/SL, förutom rena provbussar?
En nyinskannad reprisbild.
Mvh Gunnar
Hej! Intressant bild av vackra kortlivade SKV-skapelser! Hur var det med de 3 linjesköna torpedbussarna, Volvo B11 från 1936 med ASJ-karosser, de blev väl inte heller så gamla i SS-trafik? Hälsn. BengaB40
Citat från: Gunnar D skrivet 09 september 2016, 16:07:49 PM
(http://i601.photobucket.com/albums/tt93/GunnarD_photo/H29KrbSep64Web_zpsfpykw0ex.jpg)
H29 5583 och 5584 inväntar vid ändhpl Kristineberg i sep 1964 kort efter att de kommit ut i trafik. Det hände att linje 56 var den första busslinje en ny busstyp sattes in på, förmodligen på grund av närheten till Hornsberg. H29 var i trafik vid SS/SL i ganska precis tre år. Finns det någon busstyp som var i trafik kortare tid vid SS/SL, förutom rena provbussar?
En nyinskannad reprisbild.
Mvh Gunnar
Är de högerstyrda? Jag trodde man hade gått över till vänsterstyrning då när dessa levererades.
Är de byggda på Leyland?
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 09 september 2016, 20:37:13 PM
Är de högerstyrda? Jag trodde man hade gått över till vänsterstyrning då när dessa levererades.
Är de byggda på Leyland?
Det är svårt att kombinera vänsterstyrning med dörr framför framaxeln på vänster sida :-)
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 09 september 2016, 20:43:27 PM
Det är svårt att kombinera vänsterstyrning med dörr framför framaxeln på vänster sida :-)
Jag vet! Men bussarna är ju levererade under en tid som man visste att man skulle gå över till högertrafik. Så hur kan de ha tänkt här?
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 09 september 2016, 20:54:25 PM
Jag vet! Men bussarna är ju levererade under en tid som man visste att man skulle gå över till högertrafik. Så hur kan de ha tänkt här?
De tänkte att de skulle ha bussar för enmansbetjäning i stadstrafik med stor omsättning av resenärer. Det var en provserie på endast fem bussar.
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 09 september 2016, 20:37:13 PM
Är de byggda på Leyland?
Nej, de är byggda av SKV i Katrineholm med motor från Leyland. Övriga bussar av denna modell som gick i Uppsala, Västerås, Linköping och Lund hade Volvomoter.
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 09 september 2016, 20:54:25 PM
Jag vet! Men bussarna är ju levererade under en tid som man visste att man skulle gå över till högertrafik. Så hur kan de ha tänkt här?
Bussarna är från 1964 och då var det långt ifrån alla bussar som var färdigbyggda för högertrafik. De var vanligen förberedda i så måtto att det t ex lätt skulle gå att anbringa dörrar på höger sida efter 3 september 1967 och även förarplatsen var förberedd för flyttning. Man tänkte väl helt enkelt att det var trafikfarligt att köra med vänsterstyrda bussar i den täta Stockholms-trafiken.
SS policy var att endast använda fullvärdiga bussar i både vänster- o högertrafik. Alltså inga omställningsbussar över huvudtaget.
Blev dessa bussar ombyggda till högertrafik? Hur såg de ut efter ombyggnad i sådana fall?
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 09 september 2016, 23:39:34 PM
Blev dessa bussar ombyggda till högertrafik? Hur såg de ut efter ombyggnad i sådana fall?
Svaret på den frågan finns här:
http://www.omnibuss.se/forum/index.php/topic,68625.msg480493.html#msg480493
Citat från: roggek skrivet 10 september 2016, 02:09:01 AM
Svaret på den frågan finns här:
http://www.omnibuss.se/forum/index.php/topic,68625.msg480493.html#msg480493
Då förstår jag. Helombyggdes alltså, fast inte för trafik i Stockholm.
Hej igen! I sammanhanget kortlivade bussar hos SS kom jag att tänka på Motala-bussarna, "långskorporna" från 1936. Några av dem blev väl tagna ur trafik bara ca 2 år efter leverans? Tänk om man hade fått färdas med dessa märkliga tingestar och höra ljudet av deras Hall-Scott motorer innan dess! Hälsn. BengaB40
Citat från: BengaB40 skrivet 09 september 2016, 19:09:44 PM
Hej! Intressant bild av vackra kortlivade SKV-skapelser! Hur var det med de 3 linjesköna torpedbussarna, Volvo B11 från 1936 med ASJ-karosser, de blev väl inte heller så gamla i SS-trafik? Hälsn. BengaB40
Citat från: BengaB40 skrivet 10 september 2016, 21:48:05 PM
Hej igen! I sammanhanget kortlivade bussar hos SS kom jag att tänka på Motala-bussarna, "långskorporna" från 1936. Några av dem blev väl tagna ur trafik bara ca 2 år efter leverans? Tänk om man hade fått färdas med dessa märkliga tingestar och höra ljudet av deras Hall-Scott motorer innan dess! Hälsn. BengaB40
Javisst, dessa busstyper kanske hade kortare trafiktid än H29! Kanske Färdskrivaren har haft uppgifter i något nummer?
Mvh Gunnar
F4:orna platsar väl också på en topplista över bussar med kort användningstid hos SS. En annan kandidat för att hamna högt på den listan är väl de s k anknäbbarna.
Hej Mr G! Kul att du nämnde "Anknäbbarna"! Hade glömt deras smeknamn i mitt tidigare inlägg om Volvo B11:orna från 1936 :)! Hälsn. BengaB40
Citat från: Mr G skrivet 11 september 2016, 13:50:44 PM
F4:orna platsar väl också på en topplista över bussar med kort användningstid hos SS. En annan kandidat för att hamna högt på den listan är väl de s k anknäbbarna.
Jo, F4 var också i trafik en kort tid men väl åtminstone fyra år jämfört med de tre för H29. Kanske går det att utröna anknäbbarnas och Motalabussarnas trafiktid vid SS.
/Gunnar
Citat från: Gunnar D skrivet 09 september 2016, 16:07:49 PM
H29 5583 och 5584 inväntar vid ändhpl Kristineberg i sep 1964 kort efter att de kommit ut i trafik.
---
Mvh Gunnar
Mycket trevligt motiv!
Detta med fyrställiga nummer på vänstertrafikbussar hos SS/SL, och för den delen före registreringsnummerreformen 1973, känner jag inte igen.
Vad finns det för belägg för detta, det skulle vara trevligt med en källhänvisning. Jag kan inte finna stöd för numreringen i vagnförteckningsblad eller annan dokumentation från tiden, men jag kan ha missat något.
Även senare var det vanligt med endast tre siffror i dagligt tal i trafiken, men då fanns ju fyrställiga nummer både på bussarna och i rullorna.
Hej åter igen! Motalabussarna levererades 1/12 1936 och sattes in på linje 71. De ställdes av i oktober 1938. En av bussarna begåvades med en rak 8-cylindrig ScV förgasarmotor i januari 1940 men ställdes åter av 30/8 1940. Samtliga slopades 1941/42 utom möjligen en som blev gengasförråd. Uppgifterna tagna ur Uffe E's förträffliga historik i FÄRDSKRIVAREN nummer 2 2001. Är helt säker på att Uffe E också har skrivit historien om "Anknäbbarna", men har ännu inte hittat det numret av samma tidskrift i min biblioteksröra! Hälsn. BengaB40
Citat från: Ted S skrivet 11 september 2016, 21:12:49 PM
Detta med fyrställiga nummer på vänstertrafikbussar hos SS/SL, och för den delen före registreringsnummerreformen 1973, känner jag inte igen.
Vad finns det för belägg för detta, det skulle vara trevligt med en källhänvisning. Jag kan inte finna stöd för numreringen i vagnförteckningsblad eller annan dokumentation från tiden, men jag kan ha missat något.
Även senare var det vanligt med endast tre siffror i dagligt tal i trafiken, men då fanns ju fyrställiga nummer både på bussarna och i rullorna.
Tja, såvitt jag vet har det väl blivit praxis här på Forumet att ange SS/SL fordonsid fyrställigt iaf för bussar under 50-80 talet. I adekvata vagnförteckningar anges genomgående alla siffror i regnr som vagnsnr för "genuina" SS/SL bussar innan 1969. I tryckta SS inventeringslistor/vagnrapporter från åren kring 1960 anges alla regsiffror som vagnsnr utom för F1, F2 och H8 där de tre sista regsiffrorna är vagnsnr, exvis H8 424. Vad man sen sade i den dagliga verksamheten kunde nog skifta. Jag minns ej vet de sade när man hämtade ut en buss i Nyboda/Hammarby 1971-72. I Huddinge 1972-73 minns jag dock att det berodde på personen i fråga om det var tre- eller fyrställigt. För mig blev det inte entydigt vid ett tillfälle utan jag fick återvända och fråga: "Är det CF eller Capitol?" Det är väl lite av saken i ett nötskal att kommunicerande vagnsnr ska vara särskiljande/unikt. Hellre en siffra för mycket än en för lite.
Frågan har tidigare diskuterats bl.a. här:
http://www.omnibuss.se/forum/index.php/topic,64598.msg453585.html#msg453585
/Gunnar
Undertecknad kommer att fortsätta använda de skrivsätt som varit praxis alltsedan jag började intressera mig för ämnet Vagnsnummer i SS/SL-trafiken. Jag begriper också vilka bussindivider från vänstertrafiktiden som avses med nummerbeskrivning enligt hävd ända ifrån 2000-talets Bussnack, men kommenterar sällan dessa inlägg.
/Hasse
Jag minns att på Söderhallen så förekom det sporadiskt så sent som i början på -80 talet (när Leyland slopats) att vagnsnummer angavs med tre siffror.
CR 111 0**, 2**, 3**, 4**
CR 112 8**, 9**
Det blir ett slags antedatering, när senare praxis tillämpas bakåt i tiden.
I ett järnvägsforum duger det inte t.ex. att komma dragande med ett nutida littera på en bild från 60-talet.
Det kan vara förvirrande för de yngre som vuxit upp utan vänstertrafik, att det var en annan ordning då, men det är ju det intressanta med en hobby, att kunna studera och förstå de historiska sammanhangen.
(http://iloapp.tedsel.se/data/_gallery/public/1/147409415931575300_resized.jpg)
Avslutar med en talande bild ur broschyren "Välkommen till SS", som en kollega vänligt ställt till förfogande. Här ser man över vindrutan i H25:an hur numret skrivs uppdelat.
Detta har egentligen inte med den SS att göra men... Hur gjorde man i Malmö? Fick bussarna nya nummer och littera när de ombyggdes till högertrafik? Jag återkommer med en separat fråga så jag tänkte passa på att börja med att reda på lite bakgrundsfakta.
M.v.h.
Ola
Citat från: Ted S skrivet 17 september 2016, 09:02:32 AM
Det blir ett slags antedatering, när senare praxis tillämpas bakåt i tiden.
I ett järnvägsforum duger det inte t.ex. att komma dragande med ett nutida littera på en bild från 60-talet.
Det kan vara förvirrande för de yngre som vuxit upp utan vänstertrafik, att det var en annan ordning då, men det är ju det intressanta med en hobby, att kunna studera och förstå de historiska sammanhangen.
Avslutar med en talande bild ur broschyren "Välkommen till SS", som en kollega vänligt ställt till förfogande. Här ser man över vindrutan i H25:an hur numret skrivs uppdelat.
Nej, men detta är ju heller inget järnvägsforum!
Intressant att vagnsnr angavs på ett sådant sätt i H25 (och förmodligen även i H26) men jag hävdar att det var ett undantag. I H18-H24 samt i H30 (vet ej hur det angavs i H27-H29) användes sådana brickor som återfinnes i denna länk som tidigare hänvisats till:
http://www.omnibuss.se/forum/index.php/topic,64598.msg453585.html#msg453585
I länken ses även vagnöversynsblankett från Bromma april 1963 och där användes fyrställiga vagnsnr för bussarna vilket bevisar att det förekom vid SS då. Vid SL 1968 fanns det i stort bussar med regnr A 74001-74550 samt A 75413-75631. Att då konsekvent använda treställiga vagnsnr var ogörligt, menar jag.
Trevligt att du visar en bild från 60-talet, Ted! Visa gärna fler och ännu hellre sådana du tagit själv.
/Gunnar
Nu vet jag hur vagnsnr angavs i H27 (iaf efter högerombyggnad)! Se länk:
http://www.benkar.se/glomdarum/galleri/Bilar-Lastbilar-Bussar/Skatten_i_Skogen/slides/09_IMG_1446.html
Det verkar då som om sättet att ange vagnsnr i H25 (och H26?) enligt Teds bild blev en "testballong" som ej användes vid senare bussleveranser. H24 som kom till SS 1962 efter H25 fick ju de gamla femställiga vagnsnrskyltarna. "Testballongen" var tydligen inte så bra.
/Gunnar
Är det någon här som "hann med" att köra H29:orna?
//Peter
Citat från: Peter Rost skrivet 21 september 2016, 07:14:54 AM
Är det någon här som "hann med" att köra H29:orna?
//Peter
Se (längst ner):
http://www.omnibuss.se/forum/index.php/topic,68625.15.html
Citat från: Gunnar D skrivet 21 september 2016, 13:32:40 PM
Se (längst ner):
http://www.omnibuss.se/forum/index.php/topic,68625.15.html
Jag antar du menar det nyaste inlägget i tråden. Det finns olika sätt att ställa in visningen så många har det nyaste inlägget överst medan andra valt att ha det underst. Vad jag förstår är det detta inlägg du avser
http://www.omnibuss.se/forum/index.php/topic,68625.msg480473.html#msg480473
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 21 september 2016, 15:27:24 PM
Jag antar du menar det nyaste inlägget i tråden. Det finns olika sätt att ställa in visningen så många har det nyaste inlägget överst medan andra valt att ha det underst. Vad jag förstår är det detta inlägg du avser
http://www.omnibuss.se/forum/index.php/topic,68625.msg480473.html#msg480473
Detta var det:
"
Kul att se ännu en bild på 5582 som ju var den allra första buss jag körde! Det var på Mobergs i januari 1971 och det var en bra buss att övningsköra med!
/Gunnar"
Citat från: Gunnar D skrivet 21 september 2016, 15:58:37 PM
Detta var det:
"Kul att se ännu en bild på 5582 som ju var den allra första buss jag körde! Det var på Mobergs i januari 1971 och det var en bra buss att övningsköra med!
/Gunnar"
Det här alltså:
http://www.omnibuss.se/forum/index.php/topic,68625.msg480622.html#msg480622
Då fick vi det utrett. Tack för hjälpen!
Citat från: Peter Rost skrivet 21 september 2016, 07:14:54 AM
Är det någon här som "hann med" att köra H29:orna?
//Peter
Ja jag har kört H29 ingen rolig buss svag motor. Värre en H32 i Muskötunneln.
MVH AGR
Citat från: Ola Almquist skrivet 18 september 2016, 00:14:26 AM
Detta har egentligen inte med den SS att göra men... Hur gjorde man i Malmö? Fick bussarna nya nummer och littera när de ombyggdes till högertrafik? Jag återkommer med en separat fråga så jag tänkte passa på att börja med att reda på lite bakgrundsfakta.
M.v.h.
Ola
Jodå, i Malmö blev det både nya littera och nya vagnsnummer. Två Volvo B627/SKV med littera VT-1 och vagnsnummer 98 och 99 fick littera VT och vagnsnummer 498 och 499.
6 st Scania Vabis C75 litt. SE-11 vnr. 108-113 fick litt. S-1 vnr. 451-456.
4 st Volvo B657/SKV litt. VKm-7 vnr. 46-49 fick litt. V-7 vnr. 457-460.
2 st Volvo B657/SKV litt. VKm-8 vnr. 50-51 fick litt. V-8 vnr. 461-462.
4 st Volvo B65506/SKV litt. VKm-9 vnr. 100-103 fick litt. V-9 vnr. 463-466.
4 st Volvo B65506/SKV litt. VEm-10 vnr. 104-107 fick litt. V-10 vnr. 467-470.
15 st Volvo B755/SKV litt. VEm-12 vnr. 161-175 fick litt. V-1 vnr. 471-485.
Citat från: rengmark skrivet 05 oktober 2016, 01:05:44 AM
Jodå, i Malmö blev det både nya littera och nya vagnsnummer. Två Volvo B627/SKV med littera VT-1 och vagnsnummer 98 och 99 fick littera VT och vagnsnummer 498 och 499.
6 st Scania Vabis C75 litt. SE-11 vnr. 108-113 fick litt. S-1 vnr. 451-456.
4 st Volvo B657/SKV litt. VKm-7 vnr. 46-49 fick litt. V-7 vnr. 457-460.
2 st Volvo B657/SKV litt. VKm-8 vnr. 50-51 fick litt. V-8 vnr. 461-462.
4 st Volvo B65506/SKV litt. VKm-9 vnr. 100-103 fick litt. V-9 vnr. 463-466.
4 st Volvo B65506/SKV litt. VEm-10 vnr. 104-107 fick litt. V-10 vnr. 467-470.
15 st Volvo B755/SKV litt. VEm-12 vnr. 161-175 fick litt. V-1 vnr. 471-485.
Tack för detta! Numrerade man om även i Norrköping?
M.v.h.
Ola