Buss-Snack

Busshistoriska forum => Ämnen äldre än 30 år => Ämnet startat av: Greger Larsson skrivet 07 september 2016, 22:20:46 PM

Titel: Huvudlöst vid Skanstull
Skrivet av: Greger Larsson skrivet 07 september 2016, 22:20:46 PM
CF:en bör vara 7362 och bilden från mitten av 70-talet:

(http://i582.photobucket.com/albums/ss262/Hinkbilder/Skanstull_70-tal_zpshhusuauc.jpg~original)
Titel: SV: Huvudlöst vid Skanstull
Skrivet av: Ulf Berlin skrivet 07 september 2016, 23:15:17 PM
Härlig bild och damen till höger har fått en intressant vinkel;)/Ulf
Titel: SV: Huvudlöst vid Skanstull
Skrivet av: Mr U skrivet 09 september 2016, 20:36:04 PM
Vilken generation av CF är det? Det tycks inte vara CF76 eftersom hjulen inte går parallellt med karossidan och karossbredd 2,50 meter är det. Är det en CF66?
Titel: SV: Huvudlöst vid Skanstull
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 09 september 2016, 20:42:06 PM
Är det 7362 så är det en CF76 av sista generationen från 1966
Titel: SV: Huvudlöst vid Skanstull
Skrivet av: Niklas Bygdestam skrivet 09 september 2016, 20:50:19 PM
Citat från: Greger Larsson skrivet 07 september 2016, 22:20:46 PM
CF:en bör vara 7362 och bilden från mitten av 70-talet:

(http://i582.photobucket.com/albums/ss262/Hinkbilder/Skanstull_70-tal_zpshhusuauc.jpg~original)


CF:en tycker jag ser ut som en CF76, men visst, jag kan ha fel här ;)

Till vänster står det en Scania 111. Undrar vilken av dessa det kan vara?

Vad är det för trappa med något färgat band man ser bakom CF:en?

Skylten för övergångsställe tycks vara en sådan som har inbyggd belysning i skylten. Dessa var mindre vanliga :)

Lägg också märke till den höga belysningsstolpen med en armatur längst uppe som ser ut som ett UFO. Dessa var vanliga i städer under 1960- och 1970-talen :)
Titel: SV: Huvudlöst vid Skanstull
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 09 september 2016, 20:52:14 PM
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 09 september 2016, 20:50:19 PM

CF:en tycker jag ser ut som en CF76, men visst, jag kan ha fel här ;)

Till vänster står det en Scania 111. Undrar vilken av dessa det kan vara?


Det är en CR 110L, SL typ H46 som står till vänster.
Titel: SV: Huvudlöst vid Skanstull
Skrivet av: Niklas Bygdestam skrivet 09 september 2016, 20:57:16 PM
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 09 september 2016, 20:52:14 PM
Det är en CR 110L, SL typ H46 som står till vänster.


En 110! Jag hade svurit på att det var en Scania 111. Det jag gick på var strålkastarna. Jag trodde inte att man redan hade hunnit få bort originalstrålkastarna på bussen.. Scania 110 hade ju ovala strålkastare från Hella. Jag trodde bilden var så pass gammal att dessa borde ha suttit kvar på bussen.
Titel: SV: Huvudlöst vid Skanstull
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 09 september 2016, 22:03:39 PM
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 09 september 2016, 20:57:16 PM

En 110! Jag hade svurit på att det var en Scania 111. Det jag gick på var strålkastarna. Jag trodde inte att man redan hade hunnit få bort originalstrålkastarna på bussen.. Scania 110 hade ju ovala strålkastare från Hella. Jag trodde bilden var så pass gammal att dessa borde ha suttit kvar på bussen.

Om jag ser rätt är linjenumret 828 och på den linjen gick inte några Scania CR111M eller ens CR111MF. Jag garderar mig mot att det förekommit i rena undantagsfall men det var då extremt ovanligt. Däremot var H46 Scania CR110L vanliga på denna linje.
Titel: SV: Huvudlöst vid Skanstull
Skrivet av: 58803 skrivet 09 september 2016, 22:24:52 PM
Det fanns inga 111:or i Handen eller Tyresögaragen under 70-talet. Det är en 110L.
Strålkastarna byttes till runda de första åren på 70-talet vad jag minns.
Titel: SV: Huvudlöst vid Skanstull
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 09 september 2016, 22:52:29 PM
Ja det finns många sätt att utesluta 111:orna.

Kikar man efter dörrsidan ser man att det inte är dubbeldörr på mitten, ingen 111:a hade både vänster o höger backspegel i rutans nederkant som på denna, vid de här åren hade 111:orna bägge speglarna monterade i överkant, senare flyttades vänsterspegeln ned.
Ett ytterst fåtal 111:or hos SL hade dubbla extraljus, det var väl bara enstaka H56:or som hade detta.