Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: Nico skrivet 06 september 2016, 18:06:58 PM

Titel: Förra årets jippo i repris...
Skrivet av: Nico skrivet 06 september 2016, 18:06:58 PM
Nu är det dags för Velothon igen. Omfattningen är i sig något mindre än förra året, men omfattningen av inskränkningarna i trafiken och områdena i sig gör att påverkan blir större. Kommer inte vara så kul att vara vare sig kollektivtrafikresenär, förare eller trafikledare på söndag.

http://sl.se/sv/info/nyheter/velothon_16/?date=true
Titel: SV: Förra årets jippo i repris...
Skrivet av: Niclas Wennerlid skrivet 06 september 2016, 19:20:14 PM
Helt otroligt att lobbyisterna lyckats få kommunerna och Trafikverket att gå med på det där.
Men Huddinge kommun sa i alla fall blankt nej i år, ett steg på vägen.

// Niclas
Titel: SV: Förra årets jippo i repris...
Skrivet av: Robert Brink skrivet 07 september 2016, 10:49:12 AM
Personligen tycker jag att det är på tok för många jippotävlingar i Sthlm, är ju snart varje helg i mellan Maj å Okt undantaget juli som det är omläggningar å totalstopp många sträckor!

Är ju bara deltagarna själva som bryr sig snart, övriga blir ju bara irriterade...

//R
Titel: SV: Förra årets jippo i repris...
Skrivet av: BSB101 skrivet 07 september 2016, 14:38:04 PM
Det har sprungits, gåtts och gjort en hel del i årtionden som har krävs avspärrningar utan att särskilt många höjt på ögonbrynen. Men bara för att det är cykel det handlar om verkar visa gå i taket. I en stad får man räkna med att det pågår evenemang till och från och någon katastrof för övrig trafik är det inte. Då är köerna som den ordinarie trafiken skapar fem dagar i veckan ett betydligt större bekymmer. Några timmars avstängning någon lördag/söndag då och då blir rätt försumbar i sammanhanget.
Titel: SV: Förra årets jippo i repris...
Skrivet av: Nico skrivet 07 september 2016, 19:26:05 PM
Visst har det under åren genomförts diverse evenemang som krävt avspärrningar och sådant får man givetvis vara beredd på. I just detta fall är du dock nog ute och 'cyklar lite' om du ursäktar skämtet eller så har du inte insett omfattningen. Detta har heller inget att göra med cykling utan kunde lika gärna handlat om löpning, rally eller så. Det som är den springande punkten är helt enkelt den väldiga kraftiga påverkan detta har överlag då ett så stort geografiskt område omfattas. Det är ju inte enbart själva innerstaden som drabbas utan en stor del av södra Stockholms län stängs helt eller delvis av i ett antal timmar. Vissa ställen på Södertörn blir t.o.m. dubbelt drabbade då man kör fram och tillbaka på samma vägar vilka då måste vara avstängda längre.

Bara planeringen och alla ändringar som krävs för tredje part kostar stora belopp. Sedan blir det även en samhällsekonomisk påverkan som inte alls står i proportion till evenemanget (vars arrangörer inte lär bedriva detta utan vinstintresse) i sig. Förra året var det även väldigt dåligt skyltat, informerat, arrangerat, volontärer utan utrustning, utbildning, för unga för att jobba på väg osv. Kanske upphovsmakarna har lärt sig något till i år, men flera tunga instanser bedömde förra årets event som ett av de mest amatörmässigt anordnade som gått i Stockholm. Velothon körs även i andra länder och har mött samma sorts kritik även där. Ser man till förra årets event så var det så att på vissa håll kom knappt ens utryckningsfordon fram, vanligt folk kom inte ut eller hem under ett antal timmar och det fanns i många fall inte ens alternativ. Lägg då till det bristande information, ofta utan tidsangivelser, och andra missar så är det lätt att förstå att det var problem.

Detta med alternativ är också en intressant då det faktiskt är skillnad på ett till ytan begränsat evenemang i innerstaden där man kan undvika de avstängda områdena och där T-banan är väldigt lättillgänglig... medan omfattningen här gör att det inte alls går direkt lätt då det helt enkelt inte finns alternativa vägar att köra på. Bussarna går i många fall inte alls eller bara så begränsat att de inte når någon. I de fall där bussarna ändå går så är det alltså i många fall så att det ändå inte går att nå den kollektiva spårtrafiken och i vissa fall inte heller Waxholmsbåtarna... så alternativen är en vacker dröm... för det är inte många som t.ex. promenerar från Trollsta vägskäl till Ösmo eller liknande. 
Titel: SV: Förra årets jippo i repris...
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 07 september 2016, 19:45:58 PM
Nej äventyret i fjol borde ju att gett svaret att detta inte fungerar, det måste alltid finnas alternativa färdvägar när man stänger av i vissa fall under en hel dag, att man sedan av kostnadsskäl anlitar ungdomar utan utbildning och skydds o varningsutrustning är förskräckligt.

Både buss i lokal och fjärrtrafik och godstrafik i fjärrtrafik påverkades i stor utsträckning i fjol när det tidvis inte gick att ta sig till o från Nynäshamn, chaufförer kunde inte ta vila på rätt sätt vilket i slutänden säkert kan ha gett böter vid företagskontroller, jag skrev ju mer ingående i fjol om detta :-(