Buss-Snack

Busshistoriska forum => Ämnen äldre än 30 år => Ämnet startat av: BD skrivet 04 september 2016, 11:59:51 AM

Titel: Fabrikat?
Skrivet av: BD skrivet 04 september 2016, 11:59:51 AM
(http://www.samlingsportalen.se/cgipict-img?Table=050&IMGID=Jvm_KDAF07592&Imgnr=1)

Från järnvägsmuseums Samlingsportal där inga uppgifter lämnas.
Titel: SV: Fabrikat?
Skrivet av: WalleW skrivet 04 september 2016, 16:22:04 PM
Hmmm... :-\

Det här ska bli spännande. Hoppas någon vet...

/   M v h   Walle
Titel: SV: Fabrikat?
Skrivet av: BengaB40 skrivet 04 september 2016, 21:31:03 PM
Hej! Instämmer med Walle! Här får man nog börja med uteslutningsmetoden: Varken ScV eller Volvo om man dömer efter konstruktionen och det som syns av instrumentpanel och ratten med smala fyra ekrar.....!  Får en känsla av något tyskt fabrikat 40-tal, direkt efter kriget! Hoppas någon nystar vidare!  Hälsn. BengaB40
Titel: SV: Fabrikat?
Skrivet av: WalleW skrivet 05 september 2016, 08:53:01 AM
Citat från: BengaB40 skrivet 04 september 2016, 21:31:03 PM
Här får man nog börja med uteslutningsmetoden: Varken ScV eller Volvo om man dömer efter konstruktionen och det som syns av instrumentpanel och ratten med smala fyra ekrar.....!  Får en känsla av något tyskt fabrikat 40-tal, direkt efter kriget! Hoppas någon nystar vidare!  Hälsn. BengaB40

Så långt är jag med...
Men kan man utesluta en Greyhound-variant.. :-\?

/   M v h   Walle
Titel: SV: Fabrikat?
Skrivet av: Harald Nordius skrivet 05 september 2016, 17:55:29 PM
Ratten är väl ganska lik den här: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:MAN_Postbus_Cockpit_09052009.JPG
Titel: SV: Fabrikat?
Skrivet av: WalleW skrivet 05 september 2016, 18:50:38 PM
Citat från: Harald Nordius skrivet 05 september 2016, 17:55:29 PM
Ratten är väl ganska lik den här: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:MAN_Postbus_Cockpit_09052009.JPG

Förvisso är den det...
Fyr-ekrade rattar var väl inte precis ovanliga för tunga fordon vid den här tiden.
Däckmönstret är väl ett vanligt förekommande "efterkrigs-mönster" och är inte till någon större hjälp för att finna gåtans lösning...

/   M v h   Walle
Titel: SV: Fabrikat?
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 05 september 2016, 23:39:01 PM
Växellådan verkar sitta framför bakaxeln om jag ser rätt! Dessutom är chassit avsett för högertrafik.
Titel: SV: Fabrikat?
Skrivet av: Niklas Bygdestam skrivet 06 september 2016, 04:48:25 AM
Ja det är vänsterstyrt. Om nu detta chassi är från tiden före 1963 då man bestämde sig för högertrafik, är det säkert att detta chassi verkligen användes på en svensk buss? Det kan inte vara något utländskt?
Titel: SV: Fabrikat?
Skrivet av: BengaB40 skrivet 06 september 2016, 13:22:47 PM
Hej! Intressant med närbilden av MAN-ratten som Harald hittade! När jag pressar minnet så hade även de tyska lastbilarna av märkena Magirus-Deutz, Henschel och även Mercedes liknande sådana, som man kunde skåda i Sverige, både svarta och vita, långt in på 50-talet. Jakten fortsätter när det gäller buss-chassiet!  Hälsn. BengaB40
Titel: SV: Fabrikat?
Skrivet av: Mr H skrivet 06 september 2016, 13:33:33 PM
Är det en längsstående bakmotor?

Mr H
Titel: SV: Fabrikat?
Skrivet av: BengaB40 skrivet 06 september 2016, 15:11:44 PM
Hej! Ja, nog ser det ut så på bilden! Måste ha stulit mycket utrymme i bussen?!  Hälsn. BengaB40
Titel: SV: Fabrikat?
Skrivet av: WalleW skrivet 06 september 2016, 15:36:31 PM
Citat från: Mr H skrivet 06 september 2016, 13:33:33 PM
Är det en längsstående bakmotor?
Mr H

Citat från: BengaB40 skrivet 06 september 2016, 15:11:44 PM
Ja, nog ser det ut så på bilden! Måste ha stulit mycket utrymme i bussen?!  Hälsn. BengaB40

Det var därför jag i ett tidigare inlägg undrade om man kunde utesluta en Greyhound-variant. Hade inte några längsgående bakmotor..?

/   M v h   Walle
Titel: SV: Fabrikat?
Skrivet av: almeli skrivet 06 september 2016, 20:34:49 PM
Mitt forslag er Vanajan Autotehdas

https://en.wikipedia.org/wiki/Vanajan_Autotehdas
se avsnitt nr 11 eller bla nedover denne siden:
https://myntransportblog.com/2014/11/29/vanaja-vanajan-autotehdas-1943-1968-finland/
Titel: SV: Fabrikat?
Skrivet av: WalleW skrivet 06 september 2016, 20:48:37 PM
Citat från: almeli skrivet 06 september 2016, 20:34:49 PM
Mitt forslag er Vanajan Autotehdas
https://en.wikipedia.org/wiki/Vanajan_Autotehdas
se avsnitt nr 11 eller bla nedover denne siden:
https://myntransportblog.com/2014/11/29/vanaja-vanajan-autotehdas-1943-1968-finland/

Jaha ja... "Vi" börjar närma oss mysteriets upplösning kanske...
Jag visste inte att Vanajan tillverkade busschassier också.

/   M v h   Walle
Titel: SV: Fabrikat?
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 07 september 2016, 23:37:50 PM
Om det är en Vanaja törs jag inte yttra  mig om, men Vanaja bussar var rätt vanligt förekommande i Finland  Motorer från AEC och Leyland.
Titel: SV: Fabrikat?
Skrivet av: saurer skrivet 12 september 2016, 11:43:07 AM
jag tror man får leta i Bayern  ,runt München   Krauss Maffei
Titel: SV: Fabrikat?
Skrivet av: BengaB40 skrivet 12 september 2016, 21:52:29 PM
Hej! Intressant! Ett helt okänt fabrikat för mig tills idag! Kikade i tyska bussbibeln, tydligen var många motortillverkare inblandade i produktionen på licens som Maybach, Daimler-Benz, Klöckner-Humboldt- Deutz och MAN, bakmotor-konceptet fanns där i många modeller. Har du, saurer, något förslag om vilken modell/årgång det skulle kunna röra sig om i det här fallet?  Hälsn. BengaB40
Titel: SV: Fabrikat?
Skrivet av: saurer skrivet 12 september 2016, 22:48:05 PM
Kan vara modellbeteckning KMO 130 med 130 hästars bensinsexa från Maybach tillverkad mellan 1946 och 1949
Titel: SV: Fabrikat?
Skrivet av: BengaB40 skrivet 13 september 2016, 16:04:32 PM
Hej! Du har säkert träffat rätt, saurer! På vägen dit har det varit intressant att läsa historiken om den finska busstillverkningen, som almeli delgav innan här i tråden! Great job!  :)  Hälsn. BengaB40
Titel: SV: Fabrikat?
Skrivet av: almeli skrivet 13 september 2016, 18:08:22 PM
Citat från: BengaB40 skrivet 13 september 2016, 16:04:32 PM
Hej! Du har säkert träffat rätt, saurer! På vägen dit har det varit intressant att läsa historiken om den finska busstillverkningen, som almeli delgav innan här i tråden! Great job!  :)  Hälsn. BengaB40
Mange takk for den.

Ang. løsningen her, så ser jeg ved mye zooming av chassiet følgende:
KMO 130 betyr: Krauss-Maffei-Omnibus mit 130PS
Motor er en Maybach-Motor HL 64 TUK   
https://wiki.cdd.no/index.php/Maybach_motorliste
https://wiki.cdd.no/index.php/HL_Forklaring
TUK betyr altså: TU = Motor med dyp bunnpanne - (Motor mit tiefem Unterteil) + K = Kobling og koblingshus (clutch) - (Kupplung und Kupplungsgehäuse)
Nærbilde av motor viser vel tydelig luftfilter like foran radiator og forgasser skimtes under dette, altså bensinmotor.
Foran motoren sees tydelig clutchhuset.
Instrument/førerplass er designmessig ganske lik den linken til MAN Postbus, ved å lese teksten i Wikipedia om selskapet så står det der at Krauss-Maffei leverte
en forsøksserie av KMNO 131 Überlandpostwagen til Deutsche Post
https://de.wikipedia.org/wiki/Krauss-Maffei   Omnibusbau-avsnittet.
Det avbildede chassiset har også lang gearstang, altså manuellt gearsystem, det stemmer også med KMN 130
Det synes og som at chassiet kan være det som er vist på bilde 2 - 1947 Krauss-Maffei KMO 130 mit Rathgeber-Aufbau
https://myntransportblog.com/2014/05/04/buses-krauss-maffei-munchen-germany/
denne bussen synes å ha svart ratt.
Titel: SV: Fabrikat?
Skrivet av: saurer skrivet 13 september 2016, 22:11:08 PM
Det är roligt när man kan hjälpa till,även en annan får konsultera biblioteket
Titel: SV: Fabrikat?
Skrivet av: Ola Almquist skrivet 18 september 2016, 00:21:47 AM
Söker man på Bildnummer: jvm,kdaf075* på http://www.samlingsportalen.se/all/fgsok.HTM]Samlingsportalen (//http://) får man träffar på allt möjligt beträffande bussar, lastbilar, motorer, chassin från flera länder. En stor del av serien KDAF innehåller landsvägsfordon.

M.v.h.
Ola