(http://www.samlingsportalen.se/cgipict-img?Table=050&IMGID=Jvm_KDAF07592&Imgnr=1)
Från järnvägsmuseums Samlingsportal där inga uppgifter lämnas.
Hmmm... :-\
Det här ska bli spännande. Hoppas någon vet...
/ M v h Walle
Hej! Instämmer med Walle! Här får man nog börja med uteslutningsmetoden: Varken ScV eller Volvo om man dömer efter konstruktionen och det som syns av instrumentpanel och ratten med smala fyra ekrar.....! Får en känsla av något tyskt fabrikat 40-tal, direkt efter kriget! Hoppas någon nystar vidare! Hälsn. BengaB40
Citat från: BengaB40 skrivet 04 september 2016, 21:31:03 PM
Här får man nog börja med uteslutningsmetoden: Varken ScV eller Volvo om man dömer efter konstruktionen och det som syns av instrumentpanel och ratten med smala fyra ekrar.....! Får en känsla av något tyskt fabrikat 40-tal, direkt efter kriget! Hoppas någon nystar vidare! Hälsn. BengaB40
Så långt är jag med...
Men kan man utesluta en Greyhound-variant.. :-\?
/ M v h Walle
Ratten är väl ganska lik den här: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:MAN_Postbus_Cockpit_09052009.JPG
Citat från: Harald Nordius skrivet 05 september 2016, 17:55:29 PM
Ratten är väl ganska lik den här: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:MAN_Postbus_Cockpit_09052009.JPG
Förvisso är den det...
Fyr-ekrade rattar var väl inte precis ovanliga för tunga fordon vid den här tiden.
Däckmönstret är väl ett vanligt förekommande "efterkrigs-mönster" och är inte till någon större hjälp för att finna gåtans lösning...
/ M v h Walle
Växellådan verkar sitta framför bakaxeln om jag ser rätt! Dessutom är chassit avsett för högertrafik.
Ja det är vänsterstyrt. Om nu detta chassi är från tiden före 1963 då man bestämde sig för högertrafik, är det säkert att detta chassi verkligen användes på en svensk buss? Det kan inte vara något utländskt?
Hej! Intressant med närbilden av MAN-ratten som Harald hittade! När jag pressar minnet så hade även de tyska lastbilarna av märkena Magirus-Deutz, Henschel och även Mercedes liknande sådana, som man kunde skåda i Sverige, både svarta och vita, långt in på 50-talet. Jakten fortsätter när det gäller buss-chassiet! Hälsn. BengaB40
Är det en längsstående bakmotor?
Mr H
Hej! Ja, nog ser det ut så på bilden! Måste ha stulit mycket utrymme i bussen?! Hälsn. BengaB40
Citat från: Mr H skrivet 06 september 2016, 13:33:33 PM
Är det en längsstående bakmotor?
Mr H
Citat från: BengaB40 skrivet 06 september 2016, 15:11:44 PM
Ja, nog ser det ut så på bilden! Måste ha stulit mycket utrymme i bussen?! Hälsn. BengaB40
Det var därför jag i ett tidigare inlägg undrade om man kunde utesluta en Greyhound-variant. Hade inte några längsgående bakmotor..?
/ M v h Walle
Mitt forslag er Vanajan Autotehdas
https://en.wikipedia.org/wiki/Vanajan_Autotehdas
se avsnitt nr 11 eller bla nedover denne siden:
https://myntransportblog.com/2014/11/29/vanaja-vanajan-autotehdas-1943-1968-finland/
Citat från: almeli skrivet 06 september 2016, 20:34:49 PM
Mitt forslag er Vanajan Autotehdas
https://en.wikipedia.org/wiki/Vanajan_Autotehdas
se avsnitt nr 11 eller bla nedover denne siden:
https://myntransportblog.com/2014/11/29/vanaja-vanajan-autotehdas-1943-1968-finland/
Jaha ja... "Vi" börjar närma oss mysteriets upplösning kanske...
Jag visste inte att Vanajan tillverkade busschassier också.
/ M v h Walle
Om det är en Vanaja törs jag inte yttra mig om, men Vanaja bussar var rätt vanligt förekommande i Finland Motorer från AEC och Leyland.
jag tror man får leta i Bayern ,runt München Krauss Maffei
Hej! Intressant! Ett helt okänt fabrikat för mig tills idag! Kikade i tyska bussbibeln, tydligen var många motortillverkare inblandade i produktionen på licens som Maybach, Daimler-Benz, Klöckner-Humboldt- Deutz och MAN, bakmotor-konceptet fanns där i många modeller. Har du, saurer, något förslag om vilken modell/årgång det skulle kunna röra sig om i det här fallet? Hälsn. BengaB40
Kan vara modellbeteckning KMO 130 med 130 hästars bensinsexa från Maybach tillverkad mellan 1946 och 1949
Hej! Du har säkert träffat rätt, saurer! På vägen dit har det varit intressant att läsa historiken om den finska busstillverkningen, som almeli delgav innan här i tråden! Great job! :) Hälsn. BengaB40
Citat från: BengaB40 skrivet 13 september 2016, 16:04:32 PM
Hej! Du har säkert träffat rätt, saurer! På vägen dit har det varit intressant att läsa historiken om den finska busstillverkningen, som almeli delgav innan här i tråden! Great job! :) Hälsn. BengaB40
Mange takk for den.
Ang. løsningen her, så ser jeg ved mye zooming av chassiet følgende:
KMO 130 betyr: Krauss-Maffei-Omnibus mit 130PS
Motor er en Maybach-Motor HL 64 TUK
https://wiki.cdd.no/index.php/Maybach_motorliste
https://wiki.cdd.no/index.php/HL_Forklaring
TUK betyr altså: TU = Motor med dyp bunnpanne - (Motor mit tiefem Unterteil) + K = Kobling og koblingshus (clutch) - (Kupplung und Kupplungsgehäuse)
Nærbilde av motor viser vel tydelig luftfilter like foran radiator og forgasser skimtes under dette, altså bensinmotor.
Foran motoren sees tydelig clutchhuset.
Instrument/førerplass er designmessig ganske lik den linken til MAN Postbus, ved å lese teksten i Wikipedia om selskapet så står det der at Krauss-Maffei leverte
en forsøksserie av KMNO 131 Überlandpostwagen til Deutsche Post
https://de.wikipedia.org/wiki/Krauss-Maffei Omnibusbau-avsnittet.
Det avbildede chassiset har også lang gearstang, altså manuellt gearsystem, det stemmer også med KMN 130
Det synes og som at chassiet kan være det som er vist på bilde 2 - 1947 Krauss-Maffei KMO 130 mit Rathgeber-Aufbau
https://myntransportblog.com/2014/05/04/buses-krauss-maffei-munchen-germany/
denne bussen synes å ha svart ratt.
Det är roligt när man kan hjälpa till,även en annan får konsultera biblioteket
Söker man på Bildnummer: jvm,kdaf075* på http://www.samlingsportalen.se/all/fgsok.HTM]Samlingsportalen (//http://) får man träffar på allt möjligt beträffande bussar, lastbilar, motorer, chassin från flera länder. En stor del av serien KDAF innehåller landsvägsfordon.
M.v.h.
Ola