Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Mikael T Nilsson skrivet 03 september 2016, 12:34:25 PM

Titel: Linje 50 mot "ny" ändhållplats / Keolis 4041 - 2 september 2016
Skrivet av: Mikael T Nilsson skrivet 03 september 2016, 12:34:25 PM
(http://i597.photobucket.com/albums/tt58/mikael_n_sweden/Keolis_4041_Universitetet_N_20160902_zpsuu24kwry.jpg)

Sedan hösttidtabellens start trafikeras en hel del av linje 50:s turer endast sträckan Centralen-Stora Lappkärrsberget. Det verkar inte som att det finns behov av att trafikera hela sträckan i samma utsträckning som tidigare. Det återstå att se om linje 50 blir stomlinje 5 i framtiden.
Titel: SV: Linje 50 mot "ny" ändhållplats / Keolis 4041 - 2 september 2016
Skrivet av: Björn Lövdahl skrivet 03 september 2016, 14:41:34 PM
Sen har väl Centralen-Lappkärsberget fått utökad trafik istället
Titel: SV: Linje 50 mot "ny" ändhållplats / Keolis 4041 - 2 september 2016
Skrivet av: Lars_L skrivet 03 september 2016, 15:29:45 PM
Citat från: Björn Lövdahl skrivet 03 september 2016, 14:41:34 PM
Sen har väl Centralen-Lappkärsberget fått utökad trafik istället
Nej, iaf inte tidtabellslagda. Men det är ju möjligt att man kör med en och annan förstärkningstur.
Titel: SV: Linje 50 mot "ny" ändhållplats / Keolis 4041 - 2 september 2016
Skrivet av: Bussmicke skrivet 04 september 2016, 08:56:01 AM
Citat från: Björn Lövdahl skrivet 03 september 2016, 14:41:34 PM
Sen har väl Centralen-Lappkärsberget fått utökad trafik istället

Får mer känslan av att man dragit in trafik. Skulle vara intressant att veta varför. Ted S kanske vet mer?
Titel: SV: Linje 50 mot "ny" ändhållplats / Keolis 4041 - 2 september 2016
Skrivet av: Lars_L skrivet 04 september 2016, 09:24:45 AM
Citat från: Bussmicke skrivet 04 september 2016, 08:56:01 AM
Får mer känslan av att man dragit in trafik. Skulle vra intressant att veta varför. Ted S kanske vet mer?

Räknade antalet avgångar m-f - och det är i princip samma som vårtidtabellen - men då att nästan hälften kortats av till/från Centralen. Skälet är ju i och för sig ganska uppenbart; resandet har varit ganska lågt på sträckan Hornsberg-Centralen - vilket i och för sig var ganska väntat.

Sedan om det är Trafikförvaltningen som inte vill betala för den del av avtalet som täcks av produktionsersättningen, eller om det är Keolis som tycker att VBP-ersättningen därmed blir för låg, är något som gärna någon från Keolis får komplettera med. 
Titel: SV: Linje 50 mot "ny" ändhållplats / Keolis 4041 - 2 september 2016
Skrivet av: MartinMartin skrivet 06 september 2016, 18:58:44 PM
Nån stomlinje lär ju inte bli aktuellt för dom får väl inte kortas av om jag fattat det rätt utan ska alltid gå i mål, dom får dock börja mitt i.
Titel: SV: Linje 50 mot "ny" ändhållplats / Keolis 4041 - 2 september 2016
Skrivet av: Lars_L skrivet 06 september 2016, 23:29:11 PM
Citat från: MartinMartin skrivet 06 september 2016, 18:58:44 PM
Nån stomlinje lär ju inte bli aktuellt för dom får väl inte kortas av om jag fattat det rätt utan ska alltid gå i mål, dom får dock börja mitt i.
Är väl inget absolut krav. Se på 471 och 474 exempelvis. Men visst man ogillar ju sådana lösningar och vill helst undvika dem. Fast det gör man ju å andra sidan generellt. Är ju inte bara SL som har den principen. Är alltså inte ett helt ovanligt synsätt. Det uppfattas ju ofta som otydligt etc av resenärerna.

Men linjen finns ju inte med i stomnätsstrategin som Trafikförvaltningen tagit fram och den har som sagt ett ganska ojämnt resande över linjen. SL som ju inte vill ha någon stomlinje som går Hantverkargatan, accepterar knappast en andra linje där som går parallellt med t-banan.

Däremot är ju Odenplan-Universitetet en sträcka som absolut skulle kunna klassificeras som "stomlinjemässig". Gäller ju då bara att kunna knyta ihop den till en linje med någorlunda jämt trafikunderlag.

Sedan kunde man ju förvisso också tänka om när det gäller stomlinjer i innerstaden. I många städer annars väljer man ju nuförtiden att ha ett relativt stort antal huvudlinjer som kompletteras med andra linjer av mer servicekaraktär. Det skulle förstås gå bra i Stockholm också om man nu ville det.

Istället för staden framkomlighetsstrategi som utgår från var det ska gå stomlinjer, kanske man snarare skulle utgå från de stråk som är högt belastade av kollektivtrafik i innerstaden och göra insatser där, oavsett färg på bussen.





Titel: SV: Linje 50 mot "ny" ändhållplats / Keolis 4041 - 2 september 2016
Skrivet av: Mikael T Nilsson skrivet 09 september 2016, 19:20:03 PM
Tack för era intressanta svar.