Mötte nog den fulaste buss jag någonsin sett vid Grisslinge för någon dag sedan.
Var en dubbeldäckare av för mig okänt märke, märkt Åkerbergs trafik. Bolaget känner jag väl till, men vad var det för buss?
Nåt kinesiskt eller liknande, så långt ifrån en snygg Starliner man kan komma, men säkert köpt för halva priset av vad en Neoplan kostar.
Citat från: Henke skrivet 26 augusti 2016, 16:18:28 PM
Mötte nog den fulaste buss jag någonsin sett vid Grisslinge för någon dag sedan.
Var en dubbeldäckare av för mig okänt märke, märkt Åkerbergs trafik. Bolaget känner jag väl till, men vad var det för buss?
Nåt kinesiskt eller liknande, så långt ifrån en snygg Starliner man kan komma, men säkert köpt för halva priset av vad en Neoplan kostar.
Kan det ha varit denna:
http://www.svenskbusshistoria.se/go?id=62781
Det är en portugisisk kaross.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 26 augusti 2016, 16:36:57 PM
Kan det ha varit denna:
http://www.svenskbusshistoria.se/go?id=62781
Det är en portugisisk kaross.
Precis den var det. Tack för det, jag har funderat vad det var för buss.
Kan inte finns många såna i Sverige?
Citat från: Henke skrivet 26 augusti 2016, 16:43:46 PM
Precis den var det. Tack för det, jag har funderat vad det var för buss.
Kan inte finns många såna i Sverige?
Nej, det är den enda såvida inte någon bussägare gömmer undan en sådan i ett hemligt utrymme. Varför S.Ö. - Bil & Buss AB i Sollentuna köpte denna vet jag inte, men det är ju inte första gången som Nils-Sture köpt udda bussar. Vi får väl vara glada så länge sådana bussägare finns.
Jag har för mig att jag läst här på forumet att det skall finnas en Atomic till i Sverige, tyvärr minns jag inte just nu vem som köpte den.
Sture var/är en bussfamtast och jag minns mycket väl när vi var på en resa till Portugal för drygt tio år sedan och hur han då liksom jag fascinerades av designen på de Portugisiska karosserna.
Tack vare Sture finns det något som vi upplever som exotiskt i turistbussflottan i Sverige.
Han tog in en Marco Polo som idag rullar hos Delfinbuss och hade även en eller möjligen flera EOS i sin vagnpark.
Neoplan och andra "standardbussar" var inget för Sture och jag tror att han även hjälpt andra åkare att ta in bussar från bla Tyskland till Sverige.
Skickat från min SM-G903F via Tapatalk
Det finns tre Atomic till i Sverige men de är midibussar byggda på Iveco-chassi. Jag uppfattade frågan som om den gällde dubbeldäckade bussar av samma typ.
http://svenskbusshistoria.se/asp/search/dosearch.asp?DoEdit=false&svalue=atomic&SearchView=advView&orderby=arsmodell&maxhits=25&onlypics=false
Beträffande Marco Polo gjorde Bussdoktorn i Odensbacken år 2009 ett försök att sälja sådana i Sverige men det verkar inte ha lyckats. Den enda Marco Polo i Sverige torde vara den som du nämner.
Enligt SBH tog Nils-Sture hit sex EOS-bussar. En sjunde som fanns hos Åmmebergs Buss men som avregistrerades i juli i år verkar ha kommit hit utan hans medverkan. Reserverar mig dock för att han ändå hade ett finger med i spelet. För övrigt är Nils-Sture känt för att köpa italienska Padane-karosser.
Citat från: Henke skrivet 26 augusti 2016, 16:18:28 PM
Mötte nog den fulaste buss jag någonsin sett vid Grisslinge för någon dag sedan.
Smak är något subjektivt, men för mig ser detta ut som vilken turistbuss som helst utan att utmärka sig överhuvudtaget. Varesig ful eller snygg. Vill man se fula bussar är det bara att ta sig till USA. Frågan är om det överhuvudtaget tillverkats något annat än fula bussar där.