Å yrkets vägnar efterlyser jag tips på platser i landet där det finns buss- eller spårvägshållplatser där hållplatsen ligger vid refug mitt i gatan, så att biltrafiken passerar till höger om hållplatsrefugen, men där kollektivtrafikkörfält (i mitten av gatan) i övrigt saknas. Övrig motortrafik ska alltså dela körfält med kollektivtrafik i samma körriktning efter hållplatsen.
			
			
			
				Någon typ av variant på detta finns vid Gävle Sjukhus. Vet inte om det är exakt den lösningen du menar dock. 
			
			
			
				Citat från: AO skrivet 24 augusti 2016, 20:09:59 PM
Någon typ av variant på detta finns vid Gävle Sjukhus. Vet inte om det är exakt den lösningen du menar dock.
Nä, där är det ett motriktat körfält mellan hållplatsrefug och körfält.
			
 
			
			
				Nybroplan mot Sergels torg i Stockholm, dock har inte bussarna och spårvagnen (i mitten) och övrig trafik (på utsidan) grönt samtidigt i samma riktning. I angiven riktning slutar kollektivkörfältet efter denna hållplats. Vet inte om det var denna typ som det syftades på dock...
			
			
			
				Citat från: Fredde skrivet 24 augusti 2016, 21:08:18 PM
Nybroplan mot Sergels torg i Stockholm, dock har inte bussarna och spårvagnen (i mitten) och övrig trafik (på utsidan) grönt samtidigt i samma riktning. I angiven riktning slutar kollektivkörfältet efter denna hållplats. Vet inte om det var denna typ som det syftades på dock...
Kan du ge en Google Streetview-länk? https://goo.gl/maps/DfhVVzxCeDk
			
 
			
			
				Citat från: Anders Noren skrivet 24 augusti 2016, 20:05:28 PM
Å yrkets vägnar efterlyser jag tips på platser i landet där det finns buss- eller spårvägshållplatser där hållplatsen ligger vid refug mitt i gatan, så att biltrafiken passerar till höger om hållplatsrefugen, men där kollektivtrafikkörfält (i mitten av gatan) i övrigt saknas. Övrig motortrafik ska alltså dela körfält med kollektivtrafik i samma körriktning efter hållplatsen.
Lilla bommen i Göteborg
			
 
			
			
				Citat från: jocke skrivet 24 augusti 2016, 21:35:00 PM
Lilla bommen i Göteborg
Jag hittar ingen plats som stämmer med beskrivningen, kan du ge en Streetview-länk? https://goo.gl/maps/YmNMr5tfRNL2
			
 
			
			
				Citat från: Anders Noren skrivet 24 augusti 2016, 21:14:45 PM
Kan du ge en Google Streetview-länk? https://goo.gl/maps/DfhVVzxCeDk
https://goo.gl/maps/uT8nUPnWWx62
Hållplatsen är snett bakåt till vänster. Kollektivfilen upphör efter trafiksignalerna i riktning mot där bussarna kommer ifrån. All trafik skall således samsas i kamerans riktning...
			
 
			
			
				Dalhem Centrum i Helsingborg 
			
			
			
				Här är några hållplatser i Göteborg:
Stigbergstorget mot Kaptensgatan: https://goo.gl/maps/43hSddocYFr
Godhemsgatan mot Mariaplan: https://goo.gl/maps/fEA3JGbbHzL2
Ekedal mot Godhemsgatan: https://goo.gl/maps/Rsq7TV1EizG2
Sahlgrenska mot Linnéplatsen: https://goo.gl/maps/KU5jLzj5szj
Wavrinskys plats mot Chalmers: https://goo.gl/maps/bYR2zPxdJ9L2
Chalmers mot Wavrinskys plats: https://goo.gl/maps/ztJzMmmqEhq
Vasaplatsen mot Valand: https://goo.gl/maps/jCsKLQw3v1t
			
			
			
				Hållplatserna Stadsbiblioteket, Roslagsgatan, Eriksbergsgatan och Stureplan är fler exempel från huvudstaden.
Skickat från min SM-G903F via Tapatalk
			
			
			
				I Malmö har vi bland annat hpl:
Annelund
Nobeltorget
Folkets Park
			
			
			
				Citat från: AdmirT skrivet 31 augusti 2016, 15:22:06 PM
I Malmö har vi bland annat hpl:
Annelund
Nobeltorget
Folkets Park
Nej, se trådstart.
			
 
			
			
				Citat från: Fredrik Gelin skrivet 31 augusti 2016, 14:23:37 PM
Hållplatserna Stadsbiblioteket, Roslagsgatan, Eriksbergsgatan och Stureplan är fler exempel från huvudstaden.
Skickat från min SM-G903F via Tapatalk
Nej, på Google Streetview ser det ut som om kollektivkörfältet fortsätter bortom hållplatsen.
			
 
			
			
				Ja det gör det i samtliga fall, men jag uppfattade det som att frågan gällde hållplatser som har ett bilkörfält till höger om hållplatsen, dvs hållplatsen ligger centrerat i gatan.
Om du menar att kollektivkörfältet upphör efter en centrerad hållplats blir urvalet givetvis mindre.
Skickat från min SM-G903F via Tapatalk
			
			
			
				Citat från: Fredrik Gelin skrivet 31 augusti 2016, 20:05:17 PM
Ja det gör det i samtliga fall, men jag uppfattade det som att frågan gällde hållplatser som har ett bilkörfält till höger om hållplatsen, dvs hållplatsen ligger centrerat i gatan.
Om du menar att kollektivkörfältet upphör efter en centrerad hållplats blir urvalet givetvis mindre.
Skickat från min SM-G903F via Tapatalk
Så uppfattade jag det också.
			
 
			
			
				Citat från: Anders Noren skrivet 24 augusti 2016, 20:05:28 PM
Å yrkets vägnar efterlyser jag tips på platser i landet där det finns buss- eller spårvägshållplatser där hållplatsen ligger vid refug mitt i gatan, så att biltrafiken passerar till höger om hållplatsrefugen, men där kollektivtrafikkörfält (i mitten av gatan) i övrigt saknas. Övrig motortrafik ska alltså dela körfält med kollektivtrafik i samma körriktning efter hållplatsen.
(På förekommen anledning.)
			
 
			
			
				Den enda jag kan komma på är Djurgårdsbron i Stockholm där bilar, bussar och spårvagnar går ihop efter hållplatsen, Räntmästartrappan hade likadan lösning i riktning Slussen men den hållplatsen ser inte ut så längre efter påbörjan med att riva Slussen.