Jag måste säga att jag verkligen AVSKYR dessa bilar som rullar omkring med släckta baklysen. Och då menar jag de som är tända i fram men släckta i bak. De är fullständigt LIVSFARLIGA >:( >:( >:(
Om bilar är helt släckta, dvs är släckta både fram och bak så märker bilföraren detta när bilen kommer ut på mörka vägen när det är mörkt ute. Och då tänder de strålkastarna och saken är klar. Men på dessa bilar där de lyser i fram men inte bak så märker inte föraren det. Jag har sett flera sådana bilar ute och rulla i mörker och de är helt livsfarliga. Det har även hänt att jag blinkat med helljuset för att de ska fatta, men nästan aldrig fattar de utan rullar vidare med dessa släckta baklysen. LIVSFARLIGT! >:(
Måste det ske en DÖDSOLYCKA orsakat av detta innan vi får ett slut på detta elände?
Bilarna borde förbjudas och det borde påtvingas omkoppling för att få bort detta elände från våra vägar >:(
När ska den här idiotiska lagen ändras?
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 23 augusti 2016, 22:39:26 PM
Jag måste säga att jag verkligen AVSKYR dessa bilar som rullar omkring med släckta baklysen. Och då menar jag de som är tända i fram men släckta i bak. De är fullständigt LIVSFARLIGA >:( >:( >:(
Om bilar är helt släckta, dvs är släckta både fram och bak så märker bilföraren detta när bilen kommer ut på mörka vägen när det är mörkt ute. Och då tänder de strålkastarna och saken är klar. Men på dessa bilar där de lyser i fram men inte bak så märker inte föraren det. Jag har sett flera sådana bilar ute och rulla i mörker och de är helt livsfarliga. Det har även hänt att jag blinkat med helljuset för att de ska fatta, men nästan aldrig fattar de utan rullar vidare med dessa släckta baklysen. LIVSFARLIGT! >:(
Måste det ske en DÖDSOLYCKA orsakat av detta innan vi får ett slut på detta elände?
Bilarna borde förbjudas och det borde påtvingas omkoppling för att få bort detta elände från våra vägar >:(
När ska den här idiotiska lagen ändras?
Detta är ju EU standard, i autoläge ska bakljusen tändas i tunnlar eller när det mörknar, så gör det på mina bilar.
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 23 augusti 2016, 22:45:25 PM
Detta är ju EU standard, i autoläge ska bakljusen tändas i tunnlar eller när det mörknar, så gör det på mina bilar.
EU-standard eller inte. Släckta baklysen är inte lämpligare i Spanien än de är i Sverige. Det är lika farligt överallt :(
De bilar jag pratar om rullar alltså omkring med släckta baklysen i mörker. Alltså ingen automatik här inte. Eller så är det trasigt. Hur som helst, så här kan det inte fortsätta. Det kommer bli dödsolycka om vi inte får bort detta :(
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 23 augusti 2016, 22:53:08 PM
EU-standard eller inte. Släckta baklysen är inte lämpligare i Spanien än de är i Sverige. Det är lika farligt överallt :(
De bilar jag pratar om rullar alltså omkring med släckta baklysen i mörker. Alltså ingen automatik här inte. Eller så är det trasigt. Hur som helst, så här kan det inte fortsätta. Det kommer bli dödsolycka om vi inte får bort detta :(
I mörker ska halvljuset vara tänt och då tänds bakljusen också. Annars är det något fel på bilen.
Alla bilar med DRL fram och släckta bakljus har dessvärre inte ljussensor. Detta leder till det som beskrivs här... Är föraren dessutom okunnig på fordonet hen framför blir inte saken bättre. Jag har DRL fram och släckta bakljus med ljussensor. Fungerar hur bra som hellst, behöver aldrig fundera på hur lamporna är tända, dessutom sparar det på xenonlamporna dagtid.
Bilar utan ljussensor är företrädelsevis vissa japanska och franska bilar. De är inte trasiga, de kräver manuellt omslag av ljusvredet.
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 23 augusti 2016, 22:53:08 PM
EU-standard eller inte. Släckta baklysen är inte lämpligare i Spanien än de är i Sverige. Det är lika farligt överallt :(
De bilar jag pratar om rullar alltså omkring med släckta baklysen i mörker. Alltså ingen automatik här inte. Eller så är det trasigt. Hur som helst, så här kan det inte fortsätta. Det kommer bli dödsolycka om vi inte får bort detta :(
Eftersom det är just EU standard så har lilla Sverige inte stora möjligheter att förbjuda detta.
https://www.motormannen.se/nyheter/nyheter-2015/darfor-maste-ha-sverige-acceptera-slackta-bakljus/
Är inte den elektroniska automatiken fantastisk ändå...vilka framsteg den bidrar till.. :o !
Snart behöver fordonsföraren inte ikläda sig något som helst personligt ansvar för fordonets säkerhet när det gäller kommunikations-utrustningen, oavsett ljus- och/eller väderförhållanden... ::)...
Vilken lättnad! Då är han/hon dessutom helt befriad från det enormt fysiskt och mentalt ansträngande momentet att vrida på en strömbrytare... ;)
/ M v h Walle
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 23 augusti 2016, 22:53:08 PM
EU-standard eller inte. Släckta baklysen är inte lämpligare i Spanien än de är i Sverige. Det är lika farligt överallt :(
Nu är ju detta (ytterligare) en tråd med enbart svenskt perspektiv. Men om vi tänker på ett helt Europaperspektiv måste vi vara medvetna om att varselljusens införande i hela EU (samt återkomst för oss) är en klar förbättring i hela södra halvan av Europa, där man hittills har kört med helt nedsläckta ljus runtom dagtid. Utan några som helst ljussensorer som tänt upp belysningen i tunnlar. Kör man med tänt halvljus dagtid i Sydeuropa, så blinkar mötande bilister på en, för att få en att släcka ljuset. Jag har själv provat i Portugal bara för några få år sedan. Samt att man kunde bli stoppad av polisen i Frankrike om man hade det (för dem då) helt okända 21W-varselljuset tänt dagtid på sin svenska Volvo 244 DL -77. För redan i instruktionsboken hade Saab och Volvo angett vilken säkring man skulle plocka bort inför resor till Frankrike och andra länder där tänd belysning var förbjuden dagtid.
Varselljus (då 21W-lampor) är ju något som vi var rätt ensamma om i Norden innan, som fabriksmonterade enbart på Volvo 240/740 och Saab 99/900 från mitten av 70-talet fram till mitten av 80-talet. Därefter började man av någon anledning med ständigt påslaget halvljus istället. På exportvarianterna av Saab och Volvo årsmodell 1975-87 satt det dock endast 5W-parkeringsljus på platsen där de Nordiskt sålda bilarna hade 21/5W-lamporna. 21W-varselljus återkom dock även på några svensksålda modeller från Mazda i några år under 90-talet.
Det jag personligen stör mig mest på är inte de nysålda bilarna, utan främst förarnas/ägarnas okunskap om det egna fordonet. Att de inte verkar förstå att de kör runt med helt nedsläckta bakstammar under t.ex kraftig dimma tidiga morgnar. Dimbakljusets nytta har man ju mer eller mindre aldrig haft koll på i det här landet, men utan bakljus blir ju bilarna tyvärr ännu mer osynliga i dimma.
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 23 augusti 2016, 22:53:08 PM
EU-standard eller inte. Släckta baklysen är inte lämpligare i Spanien än de är i Sverige. Det är lika farligt överallt :(
De bilar jag pratar om rullar alltså omkring med släckta baklysen i mörker. Alltså ingen automatik här inte. Eller så är det trasigt. Hur som helst, så här kan det inte fortsätta. Det kommer bli dödsolycka om vi inte får bort detta :(
****
Jag håller helt med dig Niklas.
Nyligen körde jag bakom en sådan bil, i regn. Bakom bilen bildades en kraftig "vattendimma", vilken dolde bilen effektivt, i den rådande skymningen. Bilarna långt framför den syntes tydligt, med sina tända baklysen.
Det är långtifrån alla bilar som har baklysena tända i mörker, och jag begriper inte vitsen med detta "nya mode". Jag påpekade för en bekant, i vintras, att hon inte hade något bakljus på sin Toyota Prius. Hon kontaktade Toyota, som sa att hon måste slå på det manuellt när det mörknar. Hur många kommer ihåg att göra det? De sa också att orsaken till detta var att spara på glödlampor. Glödlampor är väl det lilla problemet, med bilar. Med dagens LED, bör det inte vara något problem alls. En LED lär hålla bilens livslängd.
Om baklyset tänds automatiskt, vid mörker, så bygger man bara in en extra felkälla, och en onödig konstruktion. Bättre vore, att Sverige införde "tända bakljus" i halvljusbegreppet.
Citat från: Ersa skrivet 24 augusti 2016, 10:38:49 AM
Det jag personligen stör mig mest på är inte de nysålda bilarna, utan främst förarnas/ägarnas okunskap om det egna fordonet. Att de inte verkar förstå att de kör runt med helt nedsläckta bakstammar under t.ex kraftig dimma tidiga morgnar. Dimbakljusets nytta har man ju mer eller mindre aldrig haft koll på i det här landet, men utan bakljus blir ju bilarna tyvärr ännu mer osynliga i dimma.
Citat från: HJP skrivet 24 augusti 2016, 14:27:10 PM
****
Om baklyset tänds automatiskt, vid mörker, så bygger man bara in en extra felkälla, och en onödig konstruktion. Bättre vore, att Sverige införde "tända bakljus" i halvljusbegreppet.
Hear, hear !!!
Koll på grejorna, var det..!
Var ner en sväng till Sumpan idag, kyrkogården samt hälsade på i Råsta-garaget och lämnade några ex av Färdskrivaren. På hemvägen, vid trafiksignalen i korsningen Bagartorp - Enköpingsvägen, blev det rött.
Hamnade bakom en relativt stor SUV (Audi, BMW eller MB). Plötsligt börjar dörren till lastutrymmet öppnas i värdig och majestätisk takt. Vid omslaget till grönt gasade föraren på så kraftigt att väskor, kassar och kartonger spreds ut över körbanan. Han hann nästan ända upp på bron över järnvägen innan han upptäckte vad som hade hänt... Pinsamt...
Fel på automatiken eller tveksam placering av brytaren..?
/ M v h Walle
Skulle aldrig ens tänka tanken på att köra utan bakljus på min bil. Har inställt så det alltid är på när motorn går, fram sköter automatiken själv vilken belysning som är, varselljus eller halvljus beroende på hur ljust/mörkt det är. Tycker det är fult dessutom när det inte lyser bak. Och nog syns man bättre även dagtid när lyset är på. Borde vara lag på det.
Citat från: Henke skrivet 26 augusti 2016, 15:43:42 PM
Och nog syns man bättre även dagtid när lyset är på. Borde vara lag på det.
****
Ja, jag minns när halvljuslagen infördes (på 1960-talet?). Då tyckte många att det var löjligt. "Ser man inte en bil med släckta lysen dagtid, så ska man inte ha körkort", kunde det heta. Senare visade det sig att olyckorna minskades, när man hade tända lysen.
När vi nu, i många år, vant oss vid tända fram-, och baklysen, så blir det något av en omvänd effekt, när vissa bilar "släcker" baklyset. Jag kan inte heller se någon rimlig orsak till detta fenomen. Bara dumt.
Det var 1977 som lagen att vägfordon skulle ha halvljus eller varselljus tänt även på dagen kom. På järnvägen infördes motsvarande bestämmelse redan 1966. Greyhoundbussarna skall enligt uppgift ha infört halvljus dagtid redan 1959 och drog erfarenhet att antalet olyckor minskade.
Citat från: HJP skrivet 26 augusti 2016, 16:55:35 PM
****
När vi nu, i många år, vant oss vid tända fram-, och baklysen, så blir det något av en omvänd effekt, när vissa bilar "släcker" baklyset. Jag kan inte heller se någon rimlig orsak till detta fenomen. Bara dumt.
Ja men så är det ju...
Dessvärre är det ju också så att några fordonskategorier och -märken sticker ut mer än andra i ämnet "släckt belysning", och det gäller även belysning framåt. Till exempel husbilar (som blir allt fler i moderiktiga gråa färgtoner), motorcyklar, USA-vans och mindre distributionsbilar samt personbilar av "finare" märken som saknar varselljus i form LED-kedjor.
Sällan har jag mött så många "släckta" motorcyklar som denna sommar.
Ett ljus i detta mörker ( :D) är i alla fall att det är mycket sällan man ser svensk-registrerade bussar utan föreskriven belysning framåt. Självklart tycker jag också att bakljusen ska lysa i och med LED-lampornas intåg på fordonsmarknaden.
Enn upplysande detalj:
Jag tycker att busstillverkare ska fundera på är en vettig nedåtriktad belysning kring hjulen så att man kan se var man "sätter" dem när man backar eller manövrerar i trånga utrymmen. Kloka åkare monterar/beställer sådan belysning på sina lastbilar, oavsett fram- eller torpedbyggda... 8)
/ M v h Walle
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 26 augusti 2016, 17:47:37 PM
Det var 1977 som lagen att vägfordon skulle ha halvljus eller varselljus tänt även på dagen kom. På järnvägen infördes motsvarande bestämmelse redan 1966. Greyhoundbussarna skall enligt uppgift ha infört halvljus dagtid redan 1959 och drog erfarenhet att antalet olyckor minskade.
****
Jasså var det så sent som 1977. Jag trodde det var ungefär samtidigt med järnvägen.
Tack för upplysningen - ett passande uttryck i sammanhanget ;)
Dock verkar många ha glömt att när lagen kom 1977, och de eftermonterade gula 21w-varselljusen började bli vanliga på äldre samt nya utländska bilmärken, så var det ju samma sak med släckta bakljus då som nu. Detta då de gula varselljusen skulle kopplas så att de lyste enbart då ingen ström fanns i parkeringsljuskretsen. Dvs i ljusvredets 0-läge. När man tände parkerings- och halv/helljuset skulle varselljusen slockna.
Appropå halvljusautomatik. Idag fann jag mig åkandes en sväng i en Honda Civic (Spritt sprojlans skinande ny, bara 50 mil på mätaren) i den näst högsta utrustningsnivån med allt elektriskt krimskrams vad det innebär. Navigation, backkamera, flera skärmar med snygg grafik mm mm. Dock saknade den helt halvljusautomatik, utan lyset gick bara att ha i tre lägen. 0 (endast fram), parkeringsljus eller halvljus. Och när jag vred av tändningen varnade bilen att man skulle vrida tillbaka till läge 0 innan man lämnade. Detta satt på en spak bakom ratten, som man inte kunde se vid normal körning utan att specifikt behöva böja sig fram och titta bakom ratten. Till råga på det lyste även all instrumentbelysning vid 0-läget så det fanns ju inget alls som varnade för att man hade ljuset släckt.
Efter att ha kollat med försäljaren efteråt fick jag reda på att halvljusautomatik på den bilen bara finns på allra högsta utrustningsnivån som kostar 60 000:- mer än normalbilen. ::)
Det är då man flikar in att Saab hade halvljusautomatik som standardutrustning redan på tidigt 1970-tal även på sina allra billigaste bilmodeller. Dvs att man kunde ha strömbrytaren i läge "halvljus" konstant, då allt slocknade då man vred av tändningen.
Citat från: Ersa skrivet 29 augusti 2016, 18:58:44 PM
Det är då man flikar in att Saab hade halvljusautomatik som standardutrustning redan på tidigt 1970-tal även på sina allra billigaste bilmodeller. Dvs att man kunde ha strömbrytaren i läge "halvljus" konstant, då allt slocknade då man vred av tändningen.
Och t o m bättre än så några årsmodeller senare :)!
Automatiskt backljus i de främre blinkers-husen, som lyste upp marken kring framhjulen...som jag i mitt tidigare inlägg i tråden pushade för att bussar borde ha.
Men tyvärr försvann den praktiska detaljen efter en kort tid... :(
/ M v h Walle
Citat från: WalleW skrivet 29 augusti 2016, 19:14:58 PM
Och t o m bättre än så några årsmodeller senare :)!
Automatiskt backljus i de främre blinkers-husen, som lyste upp marken kring framhjulen...som jag i mitt tidigare inlägg i tråden pushade för att bussar borde ha.
Men tyvärr försvann den praktiska detaljen efter en kort tid... :(
Angående bussar så kan du få kraftiga halogenbackljus monterade i bägge backspegelfästena om du köper en ny (eller eftermonterade på en begagnad) Setra 400 från Evobus i Vetlanda. De är helt perfekta då man backar i rejält mörker, och kan även tändas med strömbrytare under framåtfärd om man vill ha koll på bakhjulen vid manövrering i mörker vid trånga utrymmen.
Citat från: Ersa skrivet 29 augusti 2016, 20:28:25 PM
Angående bussar så kan du få kraftiga halogenbackljus monterade i bägge backspegelfästena om du köper en ny (eller eftermonterade på en begagnad) Setra 400 från Evobus i Vetlanda. De är helt perfekta då man backar i rejält mörker, och kan även tändas med strömbrytare under framåtfärd om man vill ha koll på bakhjulen vid manövrering i mörker vid trånga utrymmen.
Ja men det är ju lysande, om man säger... :)
Så ska det helst vara på alla bussar.
/ M v h Walle
Citat från: Mikey skrivet 29 augusti 2016, 18:06:59 PM
Appropå halvljusautomatik. Idag fann jag mig åkandes en sväng i en Honda Civic (Spritt sprojlans skinande ny, bara 50 mil på mätaren) i den näst högsta utrustningsnivån med allt elektriskt krimskrams vad det innebär. Navigation, backkamera, flera skärmar med snygg grafik mm mm. Dock saknade den helt halvljusautomatik, utan lyset gick bara att ha i tre lägen. 0 (endast fram), parkeringsljus eller halvljus. Och när jag vred av tändningen varnade bilen att man skulle vrida tillbaka till läge 0 innan man lämnade. Detta satt på en spak bakom ratten, som man inte kunde se vid normal körning utan att specifikt behöva böja sig fram och titta bakom ratten. Till råga på det lyste även all instrumentbelysning vid 0-läget så det fanns ju inget alls som varnade för att man hade ljuset släckt.
Om man måste titta på alla reglage som man använder som förare för att kunna använda dem ska man nog överväga att sluta köra. Vad jag vet är både placeringen och lägena på denna spak lika på alla bilar som har detta. I alla fall har inte jag kört en bil med detta som haft en annan placering. Sedan framgår det av displayen man har framför sig vilka lysen som är tända. Om man inte vet vad dessa olika symboler betyder är det nog hög tid att ta en titt i bilens instruktionsbok eller leta upp en körskolebok eller sajt som är inriktad på inlärning inför teoriprovet.
Citat från: BSB101 skrivet 30 augusti 2016, 09:57:21 AM
Om man måste titta på alla reglage som man använder som förare för att kunna använda dem ska man nog överväga att sluta köra. Vad jag vet är både placeringen och lägena på denna spak lika på alla bilar som har detta. I alla fall har inte jag kört en bil med detta som haft en annan placering. Sedan framgår det av displayen man har framför sig vilka lysen som är tända. Om man inte vet vad dessa olika symboler betyder är det nog hög tid att ta en titt i bilens instruktionsbok eller leta upp en körskolebok eller sajt som är inriktad på inlärning inför teoriprovet.
Nejdå, på nästan alla bilar jag kört sköts lyset med ett vred till vänster på instrumentbrädan, och inte av en ring på blinkersspaken. Men ja, skulle det vara ens egen bil så ska man ju så klart kunna justera den utan att titta. Och av displayen framför sig framgår det om man har halvljuset tänt ja, när man öppnade dörren blinkade även den lampan och det pep. Dock framgick det inte alls om man hade ljuset släckt, den lilla gröna ikonen var släckt och sen var det inget mer med det. Det jag menar är att jag har full förståelse för att folk kan glömma att vrida på ljuset i såna lägen, det lyste ju hyfsat bra framåt ändå. Det är jättelätt att säga "Glömmer man bort ljuset ska man inte köra bil", men är en bil konstruerad så som t.ex denna var, och antagligen många fler så lär man glömma lite då och då. Man kan vara trött efter en lång dag på jobbet, man kan vara lite stressad, eller så kan man vara lite smått distraherad av något annat just när man kör iväg. Vad vet jag, alla är ju bara människor.
Citat från: Mikey skrivet 30 augusti 2016, 11:32:11 AM
Nejdå, på nästan alla bilar jag kört sköts lyset med ett vred till vänster på instrumentbrädan, och inte av en ring på blinkersspaken.
På Peugeot är detta vanligt. Även Mercedes Sprinter från första halvan av 00-talet har ju ljusvredet på blinkersspaken. Vilket kan bli lite lustigt då man ofta växlar mellan en sådan, och efterföljande generation som har vindrutetorkarna på detta reglage... :P
Citat från: Mikey skrivet 30 augusti 2016, 11:32:11 AM
Men ja, skulle det vara ens egen bil så ska man ju så klart kunna justera den utan att titta. Och av displayen framför sig framgår det om man har halvljuset tänt ja, när man öppnade dörren blinkade även den lampan och det pep. Dock framgick det inte alls om man hade ljuset släckt, den lilla gröna ikonen var släckt och sen var det inget mer med det. Det jag menar är att jag har full förståelse för att folk kan glömma att vrida på ljuset i såna lägen, det lyste ju hyfsat bra framåt ändå. Det är jättelätt att säga "Glömmer man bort ljuset ska man inte köra bil", men är en bil konstruerad så som t.ex denna var, och antagligen många fler så lär man glömma lite då och då. Man kan vara trött efter en lång dag på jobbet, man kan vara lite stressad, eller så kan man vara lite smått distraherad av något annat just när man kör iväg. Vad vet jag, alla är ju bara människor.
Rent juridiskt spelar det ju dock ingen roll om man är trött eller om det är en hyrbil, eller arbetsgivarens fordon (som de bussar vi kör). Har man felaktig belysning påslagen, så kan man få böter från polisen ändå. Det finns liksom inga ursäkter man som är giltiga inför dem. Speciellt inte när det handlar om de trafikanter som inte bara har råkat glömma, utan främst de som seriöst inte visste att deras egna bilar har släckta bakljus i reglagets 0-läge. Men tyvärr är det nog rätt många privatbilister som aldrig gjort en enda yttre säkerhetskontroll på sin egen bil, efter att de klarat uppkörningen.
Sen förstår jag inte alls hur såpass många ändå kan köra i totalt mörker med enbart de främre diodljusen tända. Dvs alla dessa franska bilmärken som saknar ljussensor. Hur kan man inte märka att man inte har något halvljus som lyser upp vägbanan mitt i natten? Jag har numera slutat att blända av för dem, oavsett om jag möter dem eller hinner ikapp dem bakifrån.
Jag får ofta en känsla av att folk i senare generationer i allmänhet inte är lika intresserade av sina bilar och av själva körandet av dem på samma sätt som vi lite (och mycket) äldre är.
Det viktigaste verkar vara att det finns många "finesser" att engagera sig i "under tiden man kör", till exempel ljudanläggning, uppkoppling, inställning av komfort och prestanda, navigator med mera. En så kallad actionkamera i vindrutan är också bra att fixa med...
Barn i barnstol i främre passagerarstolen verkar också vara effektivt för att ta uppmärksamhet från den omgivande trafiken, jag har varit vittne till flera allvarliga tillbud och en olycka p g a detta under min aktiva tid, och då var könsfördelningen mellan förarna dessvärre obefintlig...
Men att sopa all snö av rutorna eller att vid behov justera upp defroster-fläkten verkar vara svårt och/eller betungande, för att inte tala om att aktivera dimbakljuset vid nedsatt sikt...
Att inte föra lagstadgad belysning på det fordon man för stunden kör är ett trafikbrott, oavsett vilka ursäkter och/eller skäl man framför när trafikpolisen
börjar skriva i rapport-blocket...
/ M v h Walle
Det stora problemet är väl att det numera inte finns vare sig trafikpoliser eller rapportblock. Risken att åka dit för vad det nu än må vara är alltså nästan obefintlig. Sannolikt bidrar det väldigt mycket till de avarter, allt från att åka i kollektivfil till rattfylla eller felaktig belysning, som man numera ser dagligen.
Citat från: Nico skrivet 30 augusti 2016, 16:49:55 PM
Det stora problemet är väl att det numera inte finns vare sig trafikpoliser eller rapportblock. Risken att åka dit för vad det nu än må vara är alltså nästan obefintlig. Sannolikt bidrar det väldigt mycket till de avarter, allt från att åka i kollektivfil till rattfylla eller felaktig belysning, som man numera ser dagligen.
Så sant...
Det har gått bra långt när en mobil fartkamera betraktas som en skärpt form av trafikövervakning...av både aktuell myndighet och fordonsförare... ::)
/ M v h Walle
Citat från: WalleW skrivet 30 augusti 2016, 18:37:10 PM
Så sant...
Det har gått bra långt när en mobil fartkamera betraktas som en skärpt form av trafikövervakning...av både aktuell myndighet och fordonsförare... ::)
/ M v h Walle
Håller med er båda tyvärr får jag säga . Jag undrar hur de tror att den sk nollvisionen skall nå framgång när det inte finns några poliser ute på vägar och bötfälla alla dårar i trafiken .. ser ju det varje dag hur vansinnigt folk numera kör