Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: rengmark skrivet 15 augusti 2016, 12:17:49 PM

Titel: Protester mot långa arbetstider
Skrivet av: rengmark skrivet 15 augusti 2016, 12:17:49 PM
Förarna i stadstrafiken i Hudiksvall är missnöjda med långa arbetstider.
http://www.svt.se/nyheter/lokalt/gavleborg/bussforare-protesterar-mot-13-timmars-arbetspass (http://www.svt.se/nyheter/lokalt/gavleborg/bussforare-protesterar-mot-13-timmars-arbetspass)
Titel: SV: Protester mot långa arbetstider
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 15 augusti 2016, 19:02:49 PM
Det finns ju två alternativ, antingen att kombinera tätortstrafik och landsbygd (men det motsätter sig ju förarna) eller att göra om till flera deltidstjänster istf heltid som man gjort i t.ex Ö-vik.

13 eller 13,5 timmars ramtid är ju inget nytt.
Titel: SV: Protester mot långa arbetstider
Skrivet av: 1896 skrivet 16 augusti 2016, 13:24:36 PM
Nu vet inte jag hur tätortstrafiken i Hudiksvall är upplagd, har man ingen trafik alls mitt på dagen eller sena kvällar ? Fullt så stora toppar morgon och eftermiddag kan det väl ändå inte röra sig om i lilla Hudiksvall ? Om man tar några morgon pass och kombinerar med dagkörning, och låter något morgon pass enbart bestå av just ett morgon pass, 4-5 timmar, och sedan tar man något eftermiddags pass och kombinerar med kvälls körning, och låter något eftermiddagspass bestå av enbart just eftermiddagspass, 4-5 timmar, då behöver man ju inte ha 13 timmars pass varje dag. Och tiden bör man få ihop i slutändan ändå. Men som sagt det hänger ju på hur tidtabellen ser ut.
Titel: SV: Protester mot långa arbetstider
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 16 augusti 2016, 17:45:12 PM
Citat från: Kung Vasa skrivet 16 augusti 2016, 13:24:36 PM
Nu vet inte jag hur tätortstrafiken i Hudiksvall är upplagd, har man ingen trafik alls mitt på dagen eller sena kvällar ? Fullt så stora toppar morgon och eftermiddag kan det väl ändå inte röra sig om i lilla Hudiksvall ? Om man tar några morgon pass och kombinerar med dagkörning, och låter något morgon pass enbart bestå av just ett morgon pass, 4-5 timmar, och sedan tar man något eftermiddags pass och kombinerar med kvälls körning, och låter något eftermiddagspass bestå av enbart just eftermiddagspass, 4-5 timmar, då behöver man ju inte ha 13 timmars pass varje dag. Och tiden bör man få ihop i slutändan ändå. Men som sagt det hänger ju på hur tidtabellen ser ut.

Kvällstrafik?  Efter ca 19:00 fram till 22:00 är det nog bara en buss ute och rullar och dagtid utanför peaktid två till tre bussar.
Titel: SV: Protester mot långa arbetstider
Skrivet av: Ersa skrivet 16 augusti 2016, 17:46:59 PM
För de som vill snabbräkna själva finns tidtabellerna här: http://www.x-trafik.se/bussar-i-lanet
Välj "Hudiksvall" samt "Stadsbuss" och tryck på Sök, så kommer linjerna 1-5 och 9 upp.
Titel: SV: Protester mot långa arbetstider
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 16 augusti 2016, 17:54:47 PM
Den här motviljan hos förarna att blanda tätorten med landsbygd har jag stött på vid andra tillfällen/stationeringar men jag har alltid haft svårt att förstå problemet, när jag själv körde dagligen ville de flesta ha tjänster som var blandade eller där det var övervägande del landsbygdskörning.
Titel: SV: Protester mot långa arbetstider
Skrivet av: 1896 skrivet 16 augusti 2016, 19:18:44 PM
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 16 augusti 2016, 17:45:12 PM
Kvällstrafik?  Efter ca 19:00 fram till 22:00 är det nog bara en buss ute och rullar och dagtid utanför peaktid två till tre bussar.

Ja, jag kollade det efter att jag skrivit mitt inlägg, men man måste ju inte promt jobba 8 timmar varje dag, man kan ju ha lite längre pass ibland och lite kortare pass ibland. Och fullt så många omlopp i "peaktid" är det ju inte frågan om.

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 16 augusti 2016, 17:54:47 PM
Den här motviljan hos förarna att blanda tätorten med landsbygd har jag stött på vid andra tillfällen/stationeringar men jag har alltid haft svårt att förstå problemet, när jag själv körde dagligen ville de flesta ha tjänster som var blandade eller där det var övervägande del landsbygdskörning.

Ja, enbart stadskörning brukar inte vara populärt.
Titel: SV: Protester mot långa arbetstider
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 16 augusti 2016, 20:34:23 PM
Citat från: Kung Vasa skrivet 16 augusti 2016, 19:18:44 PM
Ja, jag kollade det efter att jag skrivit mitt inlägg, men man måste ju inte promt jobba 8 timmar varje dag, man kan ju ha lite längre pass ibland och lite kortare pass ibland. Och fullt så många omlopp i "peaktid" är det ju inte frågan om.

Ja, enbart stadskörning brukar inte vara populärt.

Problemet här känns som det helt enkelt är för lite trafik för att kunna köra så mycket förändringar med enbart tätortstrafik i tjänsterna, ett seriöst alternativ kanske är att göra som Nobina i Ö-vik att skapa deltidstjänster på typ 75% med årsarbetstid.

Om man ska jobba längre pass så kan man ju som längst jobba 11,5 tim effektiv tid + rast vilket ger 13 tim i omlopp och det finns inte så många omlopp som är ute så länge.

Det kostar nog som Robert säger 1 man till om man ska minska på omloppstiden från avtalets 13 timmar, och på köpet får man en ganska saftig undertid.
Titel: SV: Protester mot långa arbetstider
Skrivet av: Ersa skrivet 16 augusti 2016, 21:52:01 PM
Det vore ju intressant att få reda på orsaken till att förarna sägs inte vilja köra "förortstrafik", eller vad man nu ska kalla landsbygdstrafiken inom hemkommunen. Lite underligt ordval med "glesbygdstrafik eller stadstrafik", vilket låter som att det antingen bara finns rejäla godsbussar eller tvåaxliga låggolvs-stadsbussar. Inget däremellan.
Inte heller jag har upplevt några ställen där förarna varit direkt positiva till att låsas enbart till småstäders tätortstrafik, eller enbart någon enstaka förortslinje utanför småstaden. Snarare har jag varit med om att folk tröttnat och rentav helt gett upp busskörningen; mycket pga enformigheten att låsas till några få enstaka linjer. Dvs för lite variation.
Titel: SV: Protester mot långa arbetstider
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 16 augusti 2016, 21:58:38 PM
Citat från: Ersa skrivet 16 augusti 2016, 21:52:01 PM
Det vore ju intressant att få reda på orsaken till att förarna sägs inte vilja köra "förortstrafik", eller vad man nu ska kalla landsbygdstrafiken inom hemkommunen. Lite underligt ordval med "glesbygdstrafik eller stadstrafik", vilket låter som att det antingen bara finns rejäla godsbussar eller tvåaxliga låggolvs-stadsbussar. Inget däremellan.
Inte heller jag har upplevt några ställen där förarna varit direkt positiva till att låsas enbart till småstäders tätortstrafik, eller enbart någon enstaka förortslinje utanför småstaden. Snarare har jag varit med om att folk tröttnat och rentav helt gett upp busskörningen; mycket pga enformigheten att låsas till några få enstaka linjer. Dvs för lite variation.

Kalmar tätort var i a f tidigare en sådan plats där om man körde där inte önskade köra på landsbygden, om det fortfarande är så har jag dock ingen aning om.
Titel: SV: Protester mot långa arbetstider
Skrivet av: Fredde skrivet 16 augusti 2016, 22:10:00 PM
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 16 augusti 2016, 21:58:38 PM
Kalmar tätort var i a f tidigare en sådan plats där om man körde där inte önskade köra på landsbygden, om det fortfarande är så har jag dock ingen aning om.

Men där blandades väl tex linje 1-4 med 17 och 18 som då också kördes med stadsbuss. 0376 gick ofta på 17 och 0375 gick ofta på 18...
Eller räknade man även 17 och 18 som tätorten..?
Titel: SV: Protester mot långa arbetstider
Skrivet av: Sundås skrivet 16 augusti 2016, 22:28:18 PM
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 16 augusti 2016, 21:58:38 PM
Kalmar tätort var i a f tidigare en sådan plats där om man körde där inte önskade köra på landsbygden, om det fortfarande är så har jag dock ingen aning om.

Här finns en del rena stadspass, men framförallt under sommaren så blandas region- och stadstrafik med varandra. En del omlopp som går från till exempel Öland till Kalmar har längre uppehåll innan återresa, och då passar det bra att köra några vändor på stan också.
Titel: SV: Protester mot långa arbetstider
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 16 augusti 2016, 23:53:28 PM
Citat från: Sundås skrivet 16 augusti 2016, 22:28:18 PM
Här finns en del rena stadspass, men framförallt under sommaren så blandas region- och stadstrafik med varandra. En del omlopp som går från till exempel Öland till Kalmar har längre uppehåll innan återresa, och då passar det bra att köra några vändor på stan också.

Att Böda-Borgholm-Mörbylångaförare körde avlösningar i tätorten under sina uppehåll förekom i stor utsträckning redan för 10 år sedan :-)

Det var det motsatta som ledde till trubbel men jag kanske inte uttryckte mig tydligt nog :-)
Titel: SV: Protester mot långa arbetstider
Skrivet av: Lars_L skrivet 17 augusti 2016, 09:14:21 AM
Just i det här fallet skulle väl inte blandningen stad/land ge några fördelar schemamässigt för förarna; problemet under sommaren verkar väl ha varit att det bara är trafik mellan 6-20 och ungefär lika många omlopp ute hela dagen (ett extra på eftermiddagen, några färre sista timmarna).

Den här typen av stadstrafik ger ju ofta långa tjänster, men i princip inte några längre delade pass - bör röra sig om relativt kort tid som överstiger rasten på 1,5. Att ha en extra gubbe på så få tjänster, skulle ju dock bli en orimligt hög kostnad för bolaget som kör och skulle säkerligen vända avtalet till förlust (må vara att marginalerna är något högre i norr). 

Motståndet mot att köra på landsbygd kan väl endera bero på att förare som sökt sig till stadstrafiken just gillar "pulsen" i stan och gillar att det är relativt stort trafikantutbyte. En annan är väl att man är rädd för att förlora den fördelaktiga position som tjänsterna i stadstrafiken ofta haft jämfört med landsbygdens många delade pass. Att man alltså är rädd för att öppna upp för den möjligheten.

Med dagens effektiva trafik och lösning med ganska långa arbetspass, kanske dock inte vinsten arbetstidsmässigt är så stor?

Spontant kan man ju dock tycka att det låter lite enformigt att köra i en mindre stad med 3-5 ofta korta linjer och därtill ofta betydligt mindre återhämtningstid mellan turerna, än vad som vanligen går att planera för i landsbygdstrafik.
Titel: SV: Protester mot långa arbetstider
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 17 augusti 2016, 10:11:34 AM
Samplanerade man förartjänster mellan tätorten och landsbygden kunde man med tanke på de annorlunda trafikeringstiderna på dessa erbjuda ett mer varierat schema som började tidigare (och slutade tidigare) resp började senare (och slutade senare) vissa dagar istf dagens sträckpass över bägge rusningarna.

Men det kräver ju också att man kan gå varandra till mötes, vem vet det kanske finns stora problem med ordning och annat på landsbygden som skrämmer förarna från ett sådant upplägg.