Härnösands Omnibussar 12 i april 1983:
(http://i582.photobucket.com/albums/ss262/Hinkbilder/Harnosand_12_Hsd_8304_BG_zpshlhegl8p.jpg~original)
Användes denna i tätortstrafiken eller landsbygdstrafiken?
Citat från: MK skrivet 14 augusti 2016, 20:53:29 PM
Användes denna i tätortstrafiken eller landsbygdstrafiken?
Landsbygd och skoltrafik, med tanke på dörrplaceringen
Kul med en gammal bekant. Det är väl CKA931 eller Y191 som den hette då jag körde i Härnösand. Jag hade nog den bussen när jag skulle köra ut hemvärnsgubbar till skjutbanan på KA5. När jag skulle hämta dem några timmar senare hade en grävskopa grävt av vägen och jag fick backa bussen med gubbarna ett par kilometer på en smal grusväg innan jag kunde vända vid Sälsten. Det blev många roliga kommentarer.
Citat från: Greger Larsson skrivet 14 augusti 2016, 21:35:39 PM
Landsbygd och skoltrafik, med tanke på dörrplaceringen
Skolbussar tycker jag ofta har haft hela soffor. Har det funnits någon lag på detta?
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 20 augusti 2016, 01:27:52 AM
Skolbussar tycker jag ofta har haft hela soffor. Har det funnits någon lag på detta?
I en grå forntid så åsatte man bussar skolbarnspoäng, dvs hur många skolbarn man fick transportera oavsett vad bussen var besiktad för, då fick du flera poäng för en soffa jmf med två separat stolar, därav användningen av soffor.
Låg- mellan- och högstadie- elever hade sen olika poäng, innan det kom lagom bälten i taxifordon. Det fanns speciella skolskjutssäten för VW bussar så det gick att ha 13 elever med.