A1122 ställdes (enligt SBH) av 65-11-30. Är bilden tagen före eller efter det? Verkar som den är framkörd av någon anledning, men skyltning saknas. Ska sedan ha sålts till Alvesta och Berggrens Bil AB(som f ö fortfarande finns i bolagsregistret, dock inaktivt)
(http://i582.photobucket.com/albums/ss262/Hinkbilder/SS_H16_A1122_zpsieik9f4f.jpg~original)
Det är en H15 på bilden.
Med vänlig hälsning AGR.
Citat från: AGR17 skrivet 07 augusti 2016, 08:09:07 AM
Det är en H15 på bilden.
Med vänlig hälsning AGR.
Helt riktigt. Rubriken korrigerad.
Hej!
1122 var faktiskt ett av de fåtaliga s k höghus som det byttes kaross på.
Den levererades år 1947 som H16 (ASJ-kaross) och blev 1957 ombyggd till H15 (Hägglundskaross).
mvh K R
1122 levererades först 28/11-47, återtogs för div. ändringsarbeten, levererades åter 12/9-47 (prototypkaross
nr 1986). Ändring av kylargrill och gallren på ömse sidor av dest.-skylt. Någon skada föranledde karossbyte, det
blev 1991 från 1134, 16/3-51. Så blev det dags igen, utbyteskaross 2611 fick rycka in och avlöstes av 1991 (igen)
Nästa karossbyte, som var 4345 från 1413 under år -57 (1122 blev H15). Dettta med anledning av man ville få
färre wilsonvagnar som var impopulära bland förarna, de var ju bortskämda med de lättmanövrerade Lysholm-
Smith- lådorna (Atlaslådorna). Dessutom föredrog verstadspersonalen Hägglundare framför ASJ-are, man ville
alltså "skapa" fler H15, och H16A skulle ju ändå fasas ut -58 och H16 under -60. 1122 fick 1991 andra gången
okt -53. Totalt utfördes ett 70-tal karossbyten, men ett 30-tal skedde 2 -4 gånger pr buss. Rekord hade 1285
med 5 olika karosser, denna vagn kom att vara både H15 och H16.
Mvh UE.
Citat från: Uffe E skrivet 10 augusti 2016, 23:30:20 PM
1122 levererades först 28/11-47, återtogs för div. ändringsarbeten, levererades åter 12/9-47 (prototypkaross
nr 1986). Ändring av kylargrill och gallren på ömse sidor av dest.-skylt. Någon skada föranledde karossbyte, det
blev 1991 från 1134, 16/3-51. Så blev det dags igen, utbyteskaross 2611 fick rycka in och avlöstes av 1991 (igen)
Nästa karossbyte, som var 4345 från 1413 under år -57 (1122 blev H15). Dettta med anledning av man ville få
färre wilsonvagnar som var impopulära bland förarna, de var ju bortskämda med de lättmanövrerade Lysholm-
Smith- lådorna (Atlaslådorna). Dessutom föredrog verstadspersonalen Hägglundare framför ASJ-are, man ville
alltså "skapa" fler H15, och H16A skulle ju ändå fasas ut -58 och H16 under -60. 1122 fick 1991 andra gången
okt -53. Totalt utfördes ett 70-tal karossbyten, men ett 30-tal skedde 2 -4 gånger pr buss. Rekord hade 1285
med 5 olika karosser, denna vagn kom att vara både H15 och H16.
Mvh UE.
Det kan man kalla koll på läget! Tycker att en fantastisk sak med H15 var att de slapp de kraftigt förfulande gummiinfattade frontfönstren som så många andra vagnar utsattes för på 50-talet, inte minst tvillingkarosserna på F3:orna. H15 fick hela tiden behålla sitt lite "kaxiga" frontutförandei original vilket var så läckert. Hur kommer det sig att just H15 slapp undan detta ombyggnadsöde? Var det tänkt att de skulle slopas långt tidigare? (Trevligt att den brandskadade F3:an återfått sitt originalutseende).
Mr H
Stor H15-diggare
Kanske beror på att trådbussarna hade en tänkt längre livslängd? H15 blev ju omoderna direkt efter att Metropol och enmansbetjäning infördes. Det fanns ju t o m planer att bygga om H15 (eller var det bara F3 det gällde?) framtill med en dörr framför framaxeln, men när detta förslag föll siktade man väl på avveckling i förtid och Capitoler istället.
Citat från: Uffe E skrivet 10 augusti 2016, 23:30:20 PM
1122 levererades först 28/11-47, återtogs för div. ändringsarbeten, levererades åter 12/9-47 (prototypkaross
nr 1986). Ändring av kylargrill och gallren på ömse sidor av dest.-skylt. Någon skada föranledde karossbyte, det
blev 1991 från 1134, 16/3-51. Så blev det dags igen, utbyteskaross 2611 fick rycka in och avlöstes av 1991 (igen)
Nästa karossbyte, som var 4345 från 1413 under år -57 (1122 blev H15). Dettta med anledning av man ville få
färre wilsonvagnar som var impopulära bland förarna, de var ju bortskämda med de lättmanövrerade Lysholm-
Smith- lådorna (Atlaslådorna). Dessutom föredrog verstadspersonalen Hägglundare framför ASJ-are, man ville
alltså "skapa" fler H15, och H16A skulle ju ändå fasas ut -58 och H16 under -60. 1122 fick 1991 andra gången
okt -53. Totalt utfördes ett 70-tal karossbyten, men ett 30-tal skedde 2 -4 gånger pr buss. Rekord hade 1285
med 5 olika karosser, denna vagn kom att vara både H15 och H16.
Mvh UE.
Mycket intressant!
Finns det någon uppgift om hur många utbyteskarosser det tillverkades av båda typerna?
/Gunnar
Tyvärr skrev jag fel i förra inlägget som den datorklant jag är. 1413 fick 3385 från 1302 vid revision hösten -52. Enligt anteckningar återblev 1122 H16 i och med att den försågs med 2617, en utbyteskaross som tillhört 1083, som i sin tur fick 4325 (från 1392)
Mvh, UE.
Utbyteskarosserna var 10 st, 2610-2619, lev i början av -50, end.ASJ.
Mvh, UE.
Citat från: Uffe E skrivet 11 augusti 2016, 17:18:33 PM
Utbyteskarosserna var 10 st, 2610-2619, lev i början av -50, end.ASJ.
Mvh, UE.
Tack för info! SS verkar kommit snabbt på att dessa behövdes.
Mvh Gunnar
Slopade halvhyttare litt H2 Hade passande chassier (5,50 m) varför dessa fick tjäna som transportredskap.
Rservkarosserna stod uppställda längs den hallsida som vetter mot Lindhagensgatan.
Mvh, UE.