Inga dagsfärska bilder, men kanske ändå av intresse trots motljus. Såg i någon annans inlägg att åtminstone en av dessa rullar som tågersättning i Stockholm för tillfället.
Börjar med Ringarums Busstrafik nr 8618 (UKH897) som blivit av med alla kännetecken i Stångåbussdepån i Linköping.
Bussarna har målats för hand där de står, observera fläckarna med rödfärg på asfalten.
(http://peppen.jalbum.net/Svenska%20Bussar/Ringarums%20Trafik%20AB/slides/RingarumsBusstrafik_8618_UKH897_Linkoping_160724a.jpg)
(http://peppen.jalbum.net/Svenska%20Bussar/Ringarums%20Trafik%20AB/slides/RingarumsBusstrafik_8618_UKH897_Linkoping_160724b.jpg)
Sedan Stångåbuss nr 651 (UKH607) som gått samma öde till mötes...
(http://peppen.jalbum.net/Svenska%20Bussar/St%C3%A5ng%C3%A5buss%20Trafik%20AB/6-serie/slides/Stangabuss_651_UKH607_Linkoping_160724a.jpg)
(http://peppen.jalbum.net/Svenska%20Bussar/St%C3%A5ng%C3%A5buss%20Trafik%20AB/6-serie/slides/Stangabuss_651_UKH607_Linkoping_160724b.jpg)
Och så även Stångåbuss nr 659 (UKH817) som stått avställd ett tag men som inte avstripats än...
(http://peppen.jalbum.net/Svenska%20Bussar/St%C3%A5ng%C3%A5buss%20Trafik%20AB/6-serie/slides/Stangabuss_659_UKH817_Linkoping_160724.jpg)
Huva så de ser ut efter den "lackeringen" >:(
Alltså, dess 8700 med handmålade blaffor eller vad det är är det värsta jag sett.
Citat från: Bussmicke skrivet 06 augusti 2016, 22:43:28 PM
Alltså, dess 8700 med handmålade blaffor eller vad det är är det värsta jag sett.
Man tvingas göra detta av Östgötatrafiken. Anledningen är att det dök upp en buss i Östgötatrafikens färger i Ryssland för något år sedan.
Citat från: Tommy P skrivet 05 augusti 2016, 19:06:11 PM
Och så även Stångåbuss nr 659 (UKH817) som stått avställd ett tag men som inte avstripats än...
(http://peppen.jalbum.net/Svenska%20Bussar/St%C3%A5ng%C3%A5buss%20Trafik%20AB/6-serie/slides/Stangabuss_659_UKH817_Linkoping_160724.jpg)
659 ska vara kvar som "reservförråd" dvs man ska plocka delar till övriga. 650,651 och 652 ska säljas vidare därav färgen.
Citat från: Victor skrivet 09 augusti 2016, 16:03:48 PM
Man tvingas göra detta av Östgötatrafiken. Anledningen är att det dök upp en buss i Östgötatrafikens färger i Ryssland för något år sedan.
Hände det något speciellt i samband med detta ? Det är väl ingen annan huvudman som har opponerat sig över att deras lack finns på bussar i andra länder ?
Citat från: Kung Vasa skrivet 09 augusti 2016, 16:50:23 PM
Hände det något speciellt i samband med detta ? Det är väl ingen annan huvudman som har opponerat sig över att deras lack finns på bussar i andra länder ?
Det har alltid stått i avtalet men efter nedanstående artikel har man blivit betydligt hårdare med kraven.
http://www.corren.se/nyheter/ostergotland/ostgotabuss-i-ryssland-6464892.aspx (http://www.corren.se/nyheter/ostergotland/ostgotabuss-i-ryssland-6464892.aspx)
Citat från: Victor skrivet 09 augusti 2016, 17:52:24 PM
Det har alltid stått i avtalet men efter nedanstående artikel har man blivit betydligt hårdare med kraven.
http://www.corren.se/nyheter/ostergotland/ostgotabuss-i-ryssland-6464892.aspx (http://www.corren.se/nyheter/ostergotland/ostgotabuss-i-ryssland-6464892.aspx)
Störtlöjligt, dessutom har ju den bussen den gamla lacken.
Ojojoj, då får man väl hålla ledningen för Östgötatrafiken ifrån bilder som dessa då, annars lär det väl ta hus i h*****e på kontoret :o
http://fotobus.msk.ru/photo/1444636/ (http://fotobus.msk.ru/photo/1444636/)
http://fotobus.msk.ru/photo/1589757/ (http://fotobus.msk.ru/photo/1589757/)
http://fotobus.msk.ru/photo/584094/ (http://fotobus.msk.ru/photo/584094/)
http://fotobus.msk.ru/photo/879012/ (http://fotobus.msk.ru/photo/879012/)
Med flera...
Sen håller jag med Kung Vasa, det känns löjligt att måla över fälten. Ren kapitalförstöring egentligen, jag kan inte tänka mig att annat än att eventuella köpare har en anledning att pruta nu. Bussarna ser ju ärligt talat ut som skit... Att man plockar av dekalerna med företagsnamn, telefonnummer etc har jag full förståelse för, men att tvingas måla över lacken känns som ett steg för långt. Att det skulle rulla en buss eller två i ett helt annat land som råkar ha samma färg som Östgötatrafiken är knappast något stort hot mot Östgötatrafiken i sig. Det är inte som att företagen i öst skulle gå ihop och samla på sig alla dessa kasserade bussar för att invadera Östergötland eller vad de nu är oroliga över. Jag skulle nog nästan kunna lova att alla företag har en buss som åker runt i öst med deras lackering. I många fall har de till och med företagsloggan kvar...
På denna buss till exempel har man ju bara plockat av dekalerna, och det ser ju bra mycket bättre ut.
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/87326889/D750/DSC_0353.jpg)
Nu blir lite OT men Östgötatrafiken gillar kapitalförstöring. För några år sedan(ca 2009) gav man Veolia böter för ALLT, fordonsnummer som satt fel och hade fel färg, loggor som satt fel, plåtskador, fel fordonstyp, trasiga hatthyllor, bussar som var felskyltade, bussar som inte körde rätt färdväg. Listan är lång...På en linje kördes fel fordonstyp under en sommar vilket orsakade ungefär 100 000 kr i böter.
Så sent som förra året genomgick man alla bussar i minst detalj och tvingade de flesta att storstädas eftersom det var smuts på ledstänger osv. Självklart med en "det måste göras inom xx dagar annars blir det böter"
Citat från: Victor skrivet 09 augusti 2016, 16:03:48 PM
Man tvingas göra detta av Östgötatrafiken. Anledningen är att det dök upp en buss i Östgötatrafikens färger i Ryssland för något år sedan.
Då kan man sköta det snyggare..
Citat från: Victor skrivet 09 augusti 2016, 19:38:39 PM
Nu blir lite OT men Östgötatrafiken gillar kapitalförstöring. För några år sedan(ca 2009) gav man Veolia böter för ALLT, fordonsnummer som satt fel och hade fel färg, loggor som satt fel, plåtskador, fel fordonstyp, trasiga hatthyllor, bussar som var felskyltade, bussar som inte körde rätt färdväg. Listan är lång...På en linje kördes fel fordonstyp under en sommar vilket orsakade ungefär 100 000 kr i böter.
Så sent som förra året genomgick man alla bussar i minst detalj och tvingade de flesta att storstädas eftersom det var smuts på ledstänger osv. Självklart med en "det måste göras inom xx dagar annars blir det böter"
Hur är det du beskriver ovan kapitalförstöring från Östgötatrafikens sida? Att det till exempel körs fel fordonstyp är ju de facto ett avtalsbrott, det fungerar inte annorlunda i andra län.. Bryter du mot vad som är avtalat, blir det vite.
Funderar lite på hur det från bussbolagets sida går att försvara trasiga hatthyllor, bussar som kör fel med mera (det du beskriver ovan)? Beställaren bör ju rimligtvis hålla efter att avtalen följs.
Citat från: Victor skrivet 09 augusti 2016, 19:38:39 PM
Nu blir lite OT men Östgötatrafiken gillar kapitalförstöring. För några år sedan(ca 2009) gav man Veolia böter för ALLT, fordonsnummer som satt fel och hade fel färg, loggor som satt fel, plåtskador, fel fordonstyp, trasiga hatthyllor, bussar som var felskyltade, bussar som inte körde rätt färdväg. Listan är lång...På en linje kördes fel fordonstyp under en sommar vilket orsakade ungefär 100 000 kr i böter.
Så sent som förra året genomgick man alla bussar i minst detalj och tvingade de flesta att storstädas eftersom det var smuts på ledstänger osv. Självklart med en "det måste göras inom xx dagar annars blir det böter"
Nu är det inte riktigt lika hårt i alla län, men i teorin kan man få vite i vartenda län om huvudmannens designschema inte uppfylls. 100 000 kr är för övrigt bara c:a 10-20 st tillfällen då SL-avgångar blivit mer än tre minuter försenade från en starthållplats, eller passerar en enda av hålltiderna mitt på en linje någon minut för tidigt.
Vi har i Finland också sverigelackade bussar: Orajärvi säljer äldre Carrus med bl.a. Norrlandslack :)
http://www.nettikone.com/en/volvo/b10m/1531489
Citat från: Ersa skrivet 10 augusti 2016, 17:39:08 PM
Nu är det inte riktigt lika hårt i alla län, men i teorin kan man få vite i vartenda län om huvudmannens designschema inte uppfylls. 100 000 kr är för övrigt bara c:a 10-20 st tillfällen då SL-avgångar blivit mer än tre minuter försenade från en starthållplats, eller passerar en enda av hålltiderna mitt på en linje någon minut för tidigt.
[/quote
Kostar verkligen en 3 min sen avgång 10 000kr i vite?
Citat från: Björn Lövdahl skrivet 11 augusti 2016, 18:04:06 PM
Citat från: Ersa skrivet 10 augusti 2016, 17:39:08 PM
Nu är det inte riktigt lika hårt i alla län, men i teorin kan man få vite i vartenda län om huvudmannens designschema inte uppfylls. 100 000 kr är för övrigt bara c:a 10-20 st tillfällen då SL-avgångar blivit mer än tre minuter försenade från en starthållplats, eller passerar en enda av hålltiderna mitt på en linje någon minut för tidigt.
[/quote
Kostar verkligen en 3 min sen avgång 10 000kr i vite?
Ja i många av dom nyare avtalen är det just det beloppet per 3 min sen avgång. Sen finns det ju lite undantag och andra avtal för olika linjer.
Självklart måste ju designen bort från ett företag men inte kör för längre bort. Det är ju deras varumärke.
Sedan är det ju synd att inte man gör en omprofilering bättre, då kanske det t.o.m skulle sälja de gamla fordonen, eller de kanske är slut så det ska skrotas.
Allt finns förmodligen väl dokumenteras i avtal som åkaren har skrivet på en gång i tiden.
Citat från: Turbo skrivet 14 augusti 2016, 16:32:37 PM
Sedan är det ju synd att inte man gör en omprofilering bättre, då kanske det t.o.m skulle sälja de gamla fordonen, eller de kanske är slut så det ska skrotas.
I många länder öster om oss vill köparna ha bussar med det svenska utförandet med loggor m m eftersom det utgör en kvalitetsbeteckning på bussen. Återförsäljarna ser därför gärna att bussarna får ha kvar sina dekaler. Att ta bort dem gör alltså inte att de blir lättare att sälja - tvärtom.