Enligt SBH så har den sitt ursprung i södra Sverige:
www.blocket.se/vasterbotten/Husbuss_setra_dubbeldackare__87a__b_kort_reg__68297748.htm?ca=6&w=3
Personbilsreggad.... Blir ju än mer obegripligt för detta fordon.
Fast den är snygg iaf, om vi ska se till det positiva. :)
Citat från: Kung Vasa skrivet 04 augusti 2016, 20:25:33 PM
Enligt SBH så har den sitt ursprung i södra Sverige:
www.blocket.se/vasterbotten/Husbuss_setra_dubbeldackare__87a__b_kort_reg__68297748.htm?ca=6&w=3
Personbilsreggad.... Blir ju än mer obegripligt för detta fordon.
Fast den är snygg iaf, om vi ska se till det positiva. :)
En buss med en tjänstevikt på 16500 kg ja hur kan man få registrera den som en personbil och köra den med B-körkort, det mesta är tydligen möjligt i dag bussar registrerade som lastbilar och tvärtom men det här tar väl ändå priset.
Citat från: zjbus skrivet 04 augusti 2016, 20:45:05 PM
En buss med en tjänstevikt på 16500 kg ja hur kan man få registrera den som en personbil och köra den med B-körkort, det mesta är tydligen möjligt i dag bussar registrerade som lastbilar och tvärtom men det här tar väl ändå priset.
Den är registrerad som personbil klass II. Säljarna av sådana brukar "glömma" en del förbehåll i reglerna. Som att man måste ha B-körkort taget före juli 1996 och att det inte får ha varit indraget sedan dess för att få köra sådant fordon. Annars krävs C-körkort. Uppenbarligen räcker det inte med D-körkort.
Som personbil klass II kan alla bussar inregistreras. En delikat fråga, som jag inte sett bli utredd, är om de dubbelledade bussarna i Göteborg och Malmö (ca 24 meter långa) också kan bli personbil klass II. Fast dessa kanske inte kommer att säljas till privatpersoner.
Citat från: Kung Vasa skrivet 04 augusti 2016, 20:25:33 PM
Personbilsreggad.... Blir ju än mer obegripligt för detta fordon.
Ja, visst hade vi lite obegripliga nationella regler fram till mitten av 1990-talet.
Men tiden efter 1995 blev det lite mer enhetligt riktat, följt av fullständigt enhetligt uppstyrt efter 2013! ;)
http://www.transportstyrelsen.se/sv/Press/Pressmeddelanden/Nya-korkortsregler-i-Sverige/
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 04 augusti 2016, 21:11:31 PM
Den är registrerad som personbil klass II. Säljarna av sådana brukar "glömma" en del förbehåll i reglerna. Som att man måste ha B-körkort taget före juli 1996 och att det inte får ha varit indraget sedan dess för att få köra sådant fordon. Annars krävs C-körkort. Uppenbarligen räcker det inte med D-körkort.
Som personbil klass II kan alla bussar inregistreras. En delikat fråga, som jag inte sett bli utredd, är om de dubbelledade bussarna i Göteborg och Malmö (ca 24 meter långa) också kan bli personbil klass II. Fast dessa kanske inte kommer att säljas till privatpersoner.
Så det är bara antalet sittplatser som avgör om det går att registrera en buss som buss eller personbil klass 2 möjligtvis undantaget de dubbelledande bussarna då?
Ja frågan är vad som är värst att vem som helst med ett personbilskörkort utfärdat före juli 1996 får köra en buss eller att vem som helst med ett personbilskörkort utfärdat före dec. 1976 får köra en mc?
Det måste vara någon form av inredning. Att bara slänga ut stolar o regga om till PB går inte. Den tomma ytan räknas då som lastutrymme och då blir det lastbil istället.
Citat från: zjbus skrivet 04 augusti 2016, 23:59:22 PM
Ja frågan är vad som är värst att vem som helst med ett personbilskörkort utfärdat före juli 1996 får köra en buss eller att vem som helst med ett personbilskörkort utfärdat före dec. 1976 får köra en mc?
När jag gjorde teoriprovet för personbil -87, då hade jag bara att besvara 20 extra frågor för att få MC behörigheten.
Hej !
Tore Anderssons Busstrafik i Halmstad kommer bussen ifrån.
Mvh Peter Ö
Citat från: Kung Vasa skrivet 05 augusti 2016, 07:49:25 AM
När jag gjorde teoriprovet för personbil -87, då hade jag bara att besvara 20 extra frågor för att få MC behörigheten.
När jag tog körkort 1964 var det inga extra frågor alls för att få MC-behörighet i körkortet. Alla som klarade kraven för körkort B fick helt automatiskt också A. Ingen körning av MC ingick i utbildningen men det berördes lite - med tonvikt på lite - i teoriundervisningen några saker man skulle tänka på speciellt om man körde MC. Jag kan alltså helt lagligt sätta mig och köra en värstingversion av Harley Davidson fast min enda erfarenhet av att köra motordrivna tvåhjulingar är från moped. Och det har jag inte kört sedan 1961.
Jag gillar absolut inte körkortsreglerna för personbil klass II men jag tror ändå att det är säkrare att en som haft B-körkort i tjugo år är bättre på att köra buss utan tidigare utbildning än att köra MC under motsvarande premisser. Med "köra buss" menar jag i detta sammanhang förflytta en buss. För att köra buss yrkesmässigt krävs en hel del kunskaper utöver att flytta bussen från A till B.
Fram till 19761231 var det så att man fick A behörigheten "på köpet" när man tog B körkort, helt vansinnigt. Det finns alltså många i vårat avlånga land som har behörighet att köra värstingmc trots att de aldrig suttit på en mc.
Citat från: zjbus skrivet 05 augusti 2016, 10:44:43 AM
Fram till 19761231 var det så att man fick A behörigheten "på köpet" när man tog B körkort, helt vansinnigt. Det finns alltså många i vårat avlånga land som har behörighet att köra värstingmc trots att de aldrig suttit på en mc.
Ja, jag är en av dem... Men å andra sidan skulle jag knappast våga sätta mig på en värstingmc - eller ens en "spûna" som vi sa där jag var grabb. Lättviktsmotorcykel var väl det "riktiga" namnet.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 05 augusti 2016, 10:54:05 AM
Ja, jag är en av dem... Men å andra sidan skulle jag knappast våga sätta mig på en värstingmc - eller ens en "spûna" som vi sa där jag var grabb. Lättviktsmotorcykel var väl det "riktiga" namnet.
Dom flesta har väl förhoppningsvis liksom du en självbevarelsedrift att inte ställa till det och skada andra och/eller sig själva men behörigheten har alla som tog endast bilkörkort vid 18 års ålder, har det kvar och i dag är 58 +
Citat från: Björn Forslund skrivet 05 augusti 2016, 07:37:49 AM
Det måste vara någon form av inredning. Att bara slänga ut stolar o regga om till PB går inte. Den tomma ytan räknas då som lastutrymme och då blir det lastbil istället.
Så ett 16500 kg:s fordon utan inredning måste du ha C behörighet för att köra men monterar du några stolar i den så räcker det med ett B körkort och då alltså utan några krav om förnyelse av körkortet efter 5 år som man självklart trodde gällde all tung trafik.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 04 augusti 2016, 21:11:31 PM
Den är registrerad som personbil klass II. Säljarna av sådana brukar "glömma" en del förbehåll i reglerna. Som att man måste ha B-körkort taget före juli 1996 och att det inte får ha varit indraget sedan dess för att få köra sådant fordon. Annars krävs C-körkort. Uppenbarligen räcker det inte med D-körkort.
Som personbil klass II kan alla bussar inregistreras. En delikat fråga, som jag inte sett bli utredd, är om de dubbelledade bussarna i Göteborg och Malmö (ca 24 meter långa) också kan bli personbil klass II. Fast dessa kanske inte kommer att säljas till privatpersoner.
Vet du hur det är med "vanliga" ledbussar då?
Citat från: zjbus skrivet 05 augusti 2016, 11:50:48 AM
Vet du hur det är med "vanliga" ledbussar då?
Jodå, de kan registreras som personbil klass II. När det gäller dubbelledade bussar är det vad jag förstår inga hinder att registrera dem som personbil klass II men sådana bussar får ju bara framföras på vissa avsynade sträckor och i övrigt endast på dispens. Så det faller på att den som köper en sådan för att inreda den som pb II väl knappast gör det för att köra en bestämd sträcka i Göteborg eller Malmö och därutöver måste ha vägtransportledare med sig. Om inte annat skulle detta bli väldigt dyrt.
Citat från: zjbus skrivet 05 augusti 2016, 11:47:24 AM
Så ett 16500 kg:s fordon utan inredning måste du ha C behörighet för att köra men monterar du några stolar i den så räcker det med ett B körkort och då alltså utan några krav om förnyelse av körkortet efter 5 år som man självklart trodde gällde all tung trafik.
Ja. Men du skall ha "bostadsinredning" för att få registrera fordonet som personbil klass II. Det skall alltså vara en husbuss. Men det räcker väl med ett enklare pentry och ett köksbord med några stolar.
Citat från: zjbus skrivet 05 augusti 2016, 11:47:24 AM
Så ett 16500 kg:s fordon utan inredning måste du ha C behörighet för att köra men monterar du några stolar i den så räcker det med ett B körkort och då alltså utan några krav om förnyelse av körkortet efter 5 år som man självklart trodde gällde all tung trafik.
PB klass II är avsett att vara husbilar. Det räcker inte med ett par stolar utan fordonet ska vara inrett för bostadsändamål. Jag har själv byggt om en buss till husbil, men inte PB klass II. Den stora fördelen är att besiktningavgiften blir densamma som för PB. En stor buss kostar minst 1500:- att besa, varje år.
Min uppfattning är att de flesta som har PB klass II är eller har varit yrkesförare.
Tack för era svar men faktum kvarstår med mer eller mindre avancerad bostadsinredning så får man alltså framföra ett tungt fordon med endast ett B körkort och att de flesta är eller har varit yrkesförare är förstås bra men alltså inget krav, låter varken logiskt eller trafiksäkert.
Citat från: zjbus skrivet 05 augusti 2016, 12:31:11 PM
Tack för era svar men faktum kvarstår med mer eller mindre avancerad bostadsinredning så får man alltså framföra ett tungt fordon med endast ett B körkort och att de flesta är eller har varit yrkesförare är förstås bra men alltså inget krav, låter varken logiskt eller trafiksäkert.
Det var en miss av okunniga myndigheter som inte räknat med så stora husbilar. Men vad jag vet har det väl inte hänt någon större olycka med den typen av fordon.
Som sagt en rejäl husbuss men här måste man ju oxå tänka på höjden .. Vad gäller 24 m ledvagnar så är de ju spärrade på max 70km/h så risken att någon skulle bygga om en sådan är väl obefintlig..
Äh, den där husbussen var väl inte så värst, med tanke på att det finns flera Helmarkdubbeldäckare som är ombyggda. Då blir det mer rejält: 15m x 4,25 i höjd, Setran är "bara" 12m x 4m.
Citat från: Greger Larsson skrivet 06 augusti 2016, 15:18:37 PM
Äh, den där husbussen var väl inte så värst, med tanke på att det finns flera Helmarkdubbeldäckare som är ombyggda. Då blir det mer rejält: 15m x 4,25 i höjd, Setran är "bara" 12m x 4m.
Är rejält = bättre enligt din uppfattning?
Citat från: zjbus skrivet 06 augusti 2016, 16:20:38 PM
Är rejält = bättre enligt din uppfattning?
Jag såg inga värderingar; bara en definition av användningen av ordet "rejäl".
En personlig reflektion som jag och några vänner känt igen oss i, är att om man vuxit upp i ett geografiskt område där 15-metersbussar är normal standardlängd, och t.ex 6-8 st rejäla extraljus är standardutrustning... då brukar man le lite och tyst låtsas hålla med då man i ett annat geografiskt område råkar på någon individ som står och framställer en 12-meters tvåaxling med fyra små lampor fram med ännu större ordalag än "rejäl". Då låter man bli att berätta att det där hemma fanns ett likadant fordon som kallades "fimpen" pga sin lilla storlek. 8)
Citat från: Ersa skrivet 06 augusti 2016, 17:08:16 PM
Jag såg inga värderingar; bara en definition av användningen av ordet "rejäl".
En personlig reflektion som jag och några vänner känt igen oss i, är att om man vuxit upp i ett geografiskt område där 15-metersbussar är normal standardlängd, och t.ex 6-8 st rejäla extraljus är standardutrustning... då brukar man le lite och tyst låtsas hålla med då man i ett annat geografiskt område råkar på någon individ som står och framställer en 12-meters tvåaxling med fyra små lampor fram med ännu större ordalag än "rejäl". Då låter man bli att berätta att det där hemma fanns ett likadant fordon som kallades "fimpen" pga sin lilla storlek. 8)
Jag tyckte väl att Äh, den där husbussen var väl inte så värst lät lite nedvärderande mot ett mindre fordon.
Nog om det, apropå det du skriver så måste jag fråga om det också handlar om fordon som får framföras med endast B körkort? Instämmer definitivt inte i att det skulle vara "häftigt" med större ekipage snarare en större trafikfara det händer redan alldeles för många olyckor i trafiken med tunga fordon, att låta folk med den inställningen och kanske bara ett B körkort framföra dem på allmän väg det tycker då inte jag är häftigt i alla fall.
Citat från: zjbus skrivet 06 augusti 2016, 17:23:23 PM
Jag tyckte väl att Äh, den där husbussen var väl inte så värst lät lite nedvärderande mot ett mindre fordon.
Nog om det, apropå det du skriver så måste jag fråga om det också handlar om fordon som får framföras med endast B körkort? Instämmer definitivt inte i att det skulle vara "häftigt" med större ekipage snarare en större trafikfara det händer redan alldeles för många olyckor i trafiken med tunga fordon, att låta folk med den inställningen och kanske bara ett B körkort framföra dem på allmän väg det tycker då inte jag är häftigt i alla fall.
Nej, jag talade endast om vanliga tungfordon i yrkestrafik. Personligen ser inget behov av att behålla regelverket för tillåtande av äldre B-körkort i dylika tunga fordon.
Inte heller är jag överförtjust i den här "utökade behörigheten" för lite tyngre personbilssläp med enbart B-körkort. Snarare borde man dra det åt andra hållet och avskaffa klassen "lätta släp", samt införa E-behörighet som krav på alla slags bromsade släp som får framföras i 80 km/t.
Det är ingen här som ventilerat en annan sak som följer med Pb klass II ?
Med en sådan "Buss" är det skyltad hastighet som gäller, även 120 km/h för de motorvägar som medger detta.
Det är väl helt ok för nyare "bussar" med ABS och skivbromsar men kanske inte så lämpligt för andra.
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 06 augusti 2016, 19:00:50 PM
Det är ingen här som ventilerat en annan sak som följer med Pb klass II ?
Med en sådan "Buss" är det skyltad hastighet som gäller, även 120 km/h för de motorvägar som medger detta.
Det är väl helt ok för nyare "bussar" med ABS och skivbromsar men kanske inte så lämpligt för andra.
Det har du ju helt rätt i, finns det nu en skillnad på tunga och lätta fordon vid 3500 kg med allt vad det innebär för att få köra de tyngre, högre körkortsbehörighet, förnyelse av körkortet vart femte år, förarkort, lägre hastighetsbegränsningar och en hel del extra för fordonen som färdskrivare och fartspärrar så är det ju helt orimligt att det är lagligt att köra ett fordon med en tjänstevikt på 16500 kg och tydligen ännu mer med endast ett B körkort om fordonet har en bostadsinredning (var f.. finns logiken?) och då alltså utan alla begränsningar som är normalt för fordon över 3500 kg och dess förare.
Det intressanta här är att jag som har D kort och jobbar som busschaufför INTE får köra en husbuss utan måste ta C-kort medans
"Ullrika" som tog sitt B-kort 1993 fullt lagligt får köra en fullstor buss om den är reggad som PB K2. Make sense...? Nope..... ::) ???
Sen är det ju så att miljözonerna i storstäderna gäller bara buss lastbil och inte personbil klass II, alltså fullt lagligt åka sthlm citty med gammal buss reggad som personbil klass II.
Kravet för att kunna regga som personbil klass II är ju huvudsaklig bostadsinredning, i början slank det igenom bussar med garage bak men numera får man bara ha fullhögt liten bit i lastutrymme.
Personbil klass II kom till 96 som en eu anpassning för att utryckningsfordon skulle få framföras på B körkort, kommun/landsting kunde inte längre skriva dispenser för chaufförerna, sen gick det till en bit in på 2000talet innan eu gnällde på Sverige att våra skatteregler misgynade stora husbilar och då speciellt dieseldrivna husbilar varvid dom nån byråkrat snabbt konstatera att vi kan kategorisera dom som personbil klass II och på det viset få dom i egen skattekolumn och då få en mer gynnsam beskattning, sen kan jag tycka att byråkraterna borde lagt in en övre max vikt på personbil klass II.
Citat från: Björn Forslund skrivet 05 augusti 2016, 12:08:15 PM
Den stora fördelen är att besiktningavgiften blir densamma som för PB.
Min PB2 kostade 795:- å besiktiga i Maj i år så nog var det dyrare än vanlig PB.
Mvh Patrik
Det verkar finnas ett litet agg mot pb2 och husbussar i en del av inläggen tycker jag. :)
En å annan med D-kortsbuss fnyser säkert åt min husbuss men hade den inte blivit ombyggd till det så hade väl den säkert varit skrotad å nermald sedan länge..
Scania med kaross från Säffle är väl inte det vanligaste heller. :)
(https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/13882289_1204395462913817_7891981423507261583_n.jpg?oh=481d913fdc3feb85d1e31c6c4b438cb2&oe=58122897)
/ P
Oj vad trevligt av dig:)
Vet du vilken f d du har?/Ulf
Antar att det är CCC732. Ganska lik Scania-Säfflen CGY470 som också finns bevarad som husbuss.
Citat från: Ulf Berlin skrivet 11 augusti 2016, 17:36:25 PM
Oj vad trevligt av dig:)
Vet du vilken f d du har?/Ulf
Citat från: Tommy P skrivet 11 augusti 2016, 18:08:21 PM
Antar att det är CCC732. Ganska lik Scania-Säfflen CGY470 som också finns bevarad som husbuss.
Ja det stämmer det.
Såg en till härom dagen på Blocket( https://www.blocket.se/helsingborg/Husbuss_68358439.htm?aw=1 ) Den ligger mellan CCC och CGY i karossnr.
Mvh Patrik
Grejen med PB 2 och B-kort är att det inte fanns någon viktbegränsning på PB före 1996. Vad som hände sen var att man införde PB2 som kräver C-kort. Man valde även att alla husbilar (permanent bostadsinredning) över 3.5 ton skulle reggas som PB2. Så långt allt väl. PB2 kräver C-kort. Punkt slut.
MEN!
Vi utdöende reliker som tog vårt körkort före sommaren 1996 (minns inte exakt) hade då rätt att köra PB kort och gott. Och eftersom lagar inte gäller retroaktivt så faller detta med PB2 under en s.k. "grandfather rule". Vi hade ingen viktbegränsning på PB när vi körde upp. Då skall vi inte ha det nu heller. Man kan gilla det om man vill. Själv fick jag diabetes en vecka före uppkörning för D-kortet för ca 22år sedan. Hade anställning lovad och såg fram emot en karriär som turistbussförare. Men ack nej. Och efter 25 år med körkort utan en enda incident trots yrkesmässig körning hela tiden så betackar jag mig f.ö. om diskussioner om diabetiker & körkort.
Har fått mitt lystmäte på bussar (som jag älskar) genom den sjuka PB2-regeln, och är evigt tacksam för detta. Har två husbussar varav en 41 år gammal Setra som är klar och nybesiktigad. Njuter i fulla drag.
Vad gäller körningen så såg jag till att "avrosta" mig ordentligt innan jag gav mig ut i trafik eftersom övningskörning för 22år sedan inte känns som en giltig trygg anledning till god förarförmåga. Men jag får säga att det var lite som att cykla, och jag har nu åtskilliga mil i ryggen. Har fått goda omdömen av busskörande kompisar som tycker att jag "kör som en gud". Men liksom i fallet med min snabba motorcykel så vidhåller jag till min käre gamle far att det är okej att testa. Men jag är lärare och han är elev oavsett om det handlar om buss eller MC.
Bottom line. Man skall kunna framföra ett fordon tryggt och säkert. Det är varje förares ansvar. Och de vänner som får köra men är nybörjare har fått testa bussen på en stor parkering. De tyckte att det var skoj, men säger alla samma sak. "Jag skulle aldrig våga köra ut i trafiken". Och jag tror det är där som vi hittar säkerheten i detta.
Ingen är så korkad att de för egna pengar skulle köpa en dyr husbuss och inte veta om det kommer sluta i diket i första kurvan. Visst. Idioter finns det gott om. Men de flesta föredrar nog bromsen framför gasen när det gäller buss, och som sagt. Bussar skräms tillräckligt mycket för att nybörjarna skall hålla sig borta från trafiken.
Sist men inte minst. Här kommer en intressant juridisk snurra:
Den som med B-kort får köra PB2 måste hålla hårt i sitt körkort. Blir han av med det så tvingas han ta ett C-kort. Men om man då har ex.vis diabetes som jag? Jag får inte ta C-kort heller. Alltså. Minsta körkortsåterkallelse innebär att min viktigaste behörighet är borta på livstid. Och ingen domare lär ju se mellan fingrarna där även om jag ännu inte fått min första bot i trafiken ännu.
Sverige är fantastiskt, hälsar bussfanatikern som sedan sju års ålder haft som livsdröm att få köra buss.
Och ser ni en grå Setra S150H med röda linjer så heja gärna. Där åker en glad skit med B-kort som när som helst skulle våga ta en D-uppkörning om han bara fick.
Citat från: D11R21 skrivet 11 augusti 2016, 17:23:51 PM
Det verkar finnas ett litet agg mot pb2 och husbussar i en del av inläggen tycker jag. :)
En å annan med D-kortsbuss fnyser säkert åt min husbuss men hade den inte blivit ombyggd till det så hade väl den säkert varit skrotad å nermald sedan länge..
Scania med kaross från Säffle är väl inte det vanligaste heller. :)
(https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/13882289_1204395462913817_7891981423507261583_n.jpg?oh=481d913fdc3feb85d1e31c6c4b438cb2&oe=58122897)
/ P
Härligt se att en sådan är i ett gott skick dessa Säfflekarosser gillade jag att köra tyvärr inte med Scania utan Volvo men ändå .. Lycka till med din fina buss :)
Citat från: Tommy P skrivet 11 augusti 2016, 18:08:21 PM
Antar att det är CCC732. Ganska lik Scania-Säfflen CGY470 som också finns bevarad som husbuss.
Aha,då är det f d Linjebuss 586.
Greger kanske har en bild på denna ?/Ulf
Citat från: Ulf Berlin skrivet 12 augusti 2016, 11:15:20 AM
Aha,då är det f d Linjebuss 586.
Greger kanske har en bild på denna ?/Ulf
Ja, det är det . Hade varit väldigt skoj å få se någon gammal bild när den gick i busstrafik. :)
På denna bild kan man ju låtsas iaf att det är en buss då GDGbussen bredvid skymmer de ingenlagda rutorna.
(https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/t31.0-8/13920391_1205862036100493_6024972281967171759_o.jpg)
:)
Mvh Patrik
Dom blå-vita vinklarna ser ut som BKs lackering?/Ulf
Citat från: Ulf Berlin skrivet 13 augusti 2016, 18:14:14 PM
Dom blå-vita vinklarna ser ut som BKs lackering?/Ulf
Snarare Europa Tourings lackering. Men BK Buss var huvudleverantör av bussar åt Europa Touring och lät därför lackera upp flertalet av sina turistbussar i dessa färger. På bilden i SBH ser man ett emblem på dörren som ser ut som Europa Tourings.
http://www.svenskbusshistoria.se/go?id=8384
I historiken kan man se att bussen ägdes av Glumslövs Busstrafik, som sedan blev Hyllinge Buss. De körde för Europa Touring. Men bussens standard var knappast tillräcklig för resor till kontinenten ens på 1980-talet. Bussen kan ha använts som anslutningsbuss och därför lackerats så. Eller också har någon lackerat den på det sättet därför att han tyckte att det var en fin färgsättning.
Här har vi väl ändå en vinnare i kategorin:
www.svenskbusshistoria.se/go?id=65450
Citat från: Kung Vasa skrivet 30 september 2016, 16:39:52 PM
Här har vi väl ändå en vinnare i kategorin:
www.svenskbusshistoria.se/go?id=65450
Vinnare? Menar du störst-bäst-vackrast?
Ett rullande praktexempel på att det är hög tid att se över lagstiftningen, helt sanslöst att man får köra den på b-kort.
Återigen, PB2 kräver C-kort. Lagstiftning lever lite längre än några futtiga pensionärer. Dessutom skall den vara lika för alla. Jovisst, då skulle ju även nuvarande körkortstagare få köra PB2, men vad jag menar är att man inte kan ta bort en behörighet jag fick när jag tog mitt B-kort. Lika rimligt/galet som att man inte fått ta bort den tunga A-behörigheten hos de lite äldre. Likaså kan man inte plötsligt få för sig att förbjuda 95-åringar att köra bil. Jovisst. Man kan införa det fr.o.m. nästa år för NYA körkortstagare. Men vi som nu lever får köra tills vi är 120 om vi vill, och så kommer det förbli. Annars kunde man ju lika gärna sagt att alla över fyrtio plötsligt måste ta om sitt körkort. Hade aldrig passerat i den svindlande juridiska världen.
Man får helt enkelt se det för vad det är. Ett övergående problem för juristerna. Lagboken har längre livstid än oss. De som får köra tung MC utan att ha övningskört en meter har sedan länge börjat dö ut, och de yngsta PB2-förarna idag lär börja dö ut på samma vis kring 20-30-talet.
Jag säger som min gamla yrkestrafiklärare: "körkort är inget annat än ett intyg för ledarlös övningskörning". Och precis så är det. Vi är alla tafatta på något vis. Och hade man vetat hur dåligt skaffade de flesta är på att framföra fordon så hade man inte vågat gå ut. En sak är att alla är barn i början, det var jag också. Men min personliga åsikt är att förartillstånd av valfri sort skulle baseras på lämplighet men framförallt talang. Idag är körkort en slags medborgerlig rättighet. Tänk om vi i stället skulle se på förarbehörighet som vi ser på sångare och artister? Sjunger du falskt hamnar du aldrig på scenen (förutom Håkan Hellström dessvärre)
90% av de som kör stadsbussar i Göteborg anser jag aldrig borde få framföra moped ens. Likväl har de förhoppningsvis en D-behörighet.
Fram till 1976 fick man automatiskt bokstaven i körkortet om man tog B-körkort. Så du menar att den som i dag är 58 år tillhör ett utdöende släkte enligt dig. Vi undanber oss sådana uttryck i Bussnack! >:(
Dessutom har många behörigheter i B-körkortet dragits in sedan jag tog mitt 1964. Bland annat får jag inte längre köra en buss till och från verkstaden utan passagerare. Det fick jag när jag hade färskt körkort och var 20 år.
Så visst skulle det gå att dra in behörigheten att köra buss som husbuss personbil II även för dem som har körkort tagna före 1996. Eventuellt skulle man kunna ge dem som kan styrka att de har god vana att köra personbil kl II den behörigheten om de före ett visst datum har begärt den. För övrigt skall det krävas minst C-körkort för att köra en (före detta) buss.
Det här försvaret för behörighet för personbil kl II hör inte hemma på Bussnack. Det finns säkert något husbilsforum där det kan föras.
/Staffan av utdöende släkte men som närsomhelst kan köra en personbil klass II - eller en motorcykel - utan att ha varken A, C eller D i körkortet. Och detta trots att jag aldrig kört motorcykel och knappt moped. Och att jag inte kört buss på mer än 15 år - och då på inhägnat område med särskilt tillstånd.
Borde kanske poängtera att det inte är jag som anser att 58-åringar är ett "utdöende släkte". Jag menar att det är juridiken som ser det på detta vis. En farfarsregel är en farfarsregel.
Min syn på PB2-regeln är väl oavsett vad som sådan att jag knappast skulle deltagit i vare sig en seglingstävling eller uppvisning i att backa med bil och släp. Självbevarelsedrift. Likaså säger alla jag pratat med om detta att "det skulle jag aldrig ge mig in på" (eftersom de aldrig kört buss, hur berättigade de än är).
Sen har jag för mig att alla körkortstagare en gång fått lära sig att man är skyldig och ansvarig för att säkerställa att man på ett säkert vis kan framföra ett fordon.
Så vad är värst? Att en totalt oerfaren mormor på 76 bast får köra en MC som gör 300km/h eller att en 38-åring som haft körkort i tjugo år utan uppehåll får köra en gammal buss? Personligen tycker jag inte att det är någon raketforskning att köra buss, men balett skulle jag knappast ge mig på. Återigen, den röda tråden. De flesta har någon slags självbevarelsedrift. Och de som inte har det behöver inga fordon för att utgöra någon risk. En rosa lapp kommer aldrig göra en förare säkrare. Möjligen behörig att idka självständig övningskörning.
Och pratar vi om saker som borde ses över så röstar jag helt klart för att man med krafttag borde inventera hur illa det körs i linjetrafiken på flera håll. Min teori är att de totalt ointresserade och direkt olämpliga förare som mer eller mindre tvingats till bussjobbet som ett substitut för A-kassa ses över. Så som flera av dem kör är inte ens förenligt med en moppebehörighet.
Jag tror inte att man skall se med någon större rädsla på oss som kör PB2 med tanke på det urval jag sett hittils. Idel gubbar med lastbils/bussintresse och oftast med fullständiga körkort. Några av oss är förstås B-apor men även dessa kan köra buss. Majoriteten har garanterat fler bussmil bakom sig än många med D-kort hur snurrig lagen än må vara.
Dessutom får vi inte ha fler passagerare än någon annan personbil/minibuss (8 pass+förare). Och lägg därtill sen att du lär se att 99% av fordonen är ägarnas ögonstenar som man minst av allt vill äventyra. Och ev. passagerare är troligen familj eller vänner. SMS-entusiasten jag åkte med igår hos Västtrafik sket ganska tydligt i sina passagerare och medtrafikanter.
Sist men inte minst. Jag ber förstås om ursäkt om jag uttryckt mig i dålig ton på något sätt. Jag hoppas jag förtydligat mig att jag inte på något sätt kallar oss lite äldre (nåja, jag är 43) för utdöende, utan att det var min syn på lagens "syn".
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 01 oktober 2016, 14:07:01 PM
/Staffan av utdöende släkte men som närsomhelst kan köra en personbil klass II - eller en motorcykel - utan att ha varken A, C eller D i körkortet. Och detta trots att jag aldrig kört motorcykel och knappt moped. Och att jag inte kört buss på mer än 15 år - och då på inhägnat område med särskilt tillstånd.
Blev det kanske en tankevurpa nu?
Motorcykel kräver ju A i körkortsbehörighet - du har väl A B där du fick A "på köpet"?
Citat från: Taunusch skrivet 01 oktober 2016, 16:09:23 PM
Blev det kanske en tankevurpa nu?
Motorcykel kräver ju A i körkortsbehörighet - du har väl A B där du fick A "på köpet"?
Jomenvisst. Jag har ju A i körkortet men jag har inte genomgått några särskilda prov för att få det. Tack för påpekandet.