Buss-Snack

Busshistoriska forum => Ämnen äldre än 30 år => Ämnet startat av: Nisse Bökelund skrivet 02 augusti 2016, 17:56:53 PM

Titel: Trångt vid Slussen.
Skrivet av: Nisse Bökelund skrivet 02 augusti 2016, 17:56:53 PM
Hej.
Trafikstockning vid Södermalmstorg.
Inte mindre än 14 bussar och 3 spårvagnar av olika modell.
http://www.stockholmskallan.se/PostFiles/SMF/SSMFA006339S.JPG
Samma plats 12 år senare.
http://www.stockholmskallan.se/PostFiles/SPM/2108-544.jpg
Hälsningar Nisse.
Titel: SV: Trångt vid Slussen.
Skrivet av: WalleW skrivet 02 augusti 2016, 18:27:38 PM
Citat från: Nisse Bökelund skrivet 02 augusti 2016, 17:56:53 PM
Hej.
Trafikstockning vid Södermalmstorg.
Inte mindre än 14 bussar och 3 spårvagnar av olika modell.
http://www.stockholmskallan.se/PostFiles/SMF/SSMFA006339S.JPG
Hälsningar Nisse.

Det var ingen dålig samling kollektiva färdmedel  :) !
Man skulle kunna tro att den var arrangerad av MP och Stockholmspartiet... Men de var tack och lov inte uppfunna då...

/   M v h   Walle
Titel: SV: Trångt vid Slussen.
Skrivet av: BengaB40 skrivet 02 augusti 2016, 20:54:42 PM
Hej! Kan det finnas någon Volvo B50/52 bland "doggarna" på första bilden, månntro? Vilket år exakt är bilden tagen?  Hälsn. BengaB40
Titel: SV: Trångt vid Slussen.
Skrivet av: Mr H skrivet 02 augusti 2016, 21:40:54 PM
Citat från: Nisse Bökelund skrivet 02 augusti 2016, 17:56:53 PM
Hej.
Trafikstockning vid Södermalmstorg.
Inte mindre än 14 bussar och 3 spårvagnar av olika modell.
http://www.stockholmskallan.se/PostFiles/SMF/SSMFA006339S.JPG
Samma plats 12 år senare.
http://www.stockholmskallan.se/PostFiles/SPM/2108-544.jpg
Hälsningar Nisse.

En och annan av bussarna går säkert på linje 79 Brunkebergstorg-Hammarby! Linje 79 trafikerades i 90 sek.trafik (!) i högtrafik. Räknade ut en gång  att det krävs minst 30 turer för en sådan insats. Om man då tänker på att man körde med tvåmans Höghus H15 och H16 så krävde det alltså en personalresurs på minst 60 personer, reserver, trafikledare etc exkluderat!!! Imponerande, 60 personer på en busslinje!

Mr H
Titel: SV: Trångt vid Slussen.
Skrivet av: Nisse Bökelund skrivet 03 augusti 2016, 08:38:04 AM
Citat från: BengaB40 skrivet 02 augusti 2016, 20:54:42 PM
Hej! Kan det finnas någon Volvo B50/52 bland "doggarna" på första bilden, månntro? Vilket år exakt är bilden tagen?  Hälsn. BengaB40

Hej.
Den nya järnvägsbron byggdes mellan 1950-1954.
Bilden skall vara från 1952. Allt enligt Stockholmskällan.

Hälsningar Nisse.
Titel: SV: Trångt vid Slussen.
Skrivet av: BengaB40 skrivet 03 augusti 2016, 10:05:52 AM
Hej Nisse! Tack för årtalet 1952! Volvo-"doggarna" slopades 1954, enligt en sammanställning av Uffe E. i FÄRDSKRIVAREN nr. 2, 2010, så då finns det en liten chans att någon sådan finns med på bilden.  Hälsn. BengaB40
Titel: SV: Trångt vid Slussen.
Skrivet av: Mr H skrivet 03 augusti 2016, 13:04:40 PM
Jag tycker mig se två "doggar" på bilden. Närmast i bild och näst sist i den långa busskön längre bak i bilden. Anatar att trådbussen F1/F2 inte kallades för "doggar", en sådan ingår ju också i busskön.

Mr H
Titel: SV: Trångt vid Slussen.
Skrivet av: Uffe E skrivet 03 augusti 2016, 13:57:27 PM
Nej. ytterligare svar satte jag in under capitolfpågan ovan, troligen beroende på oförmåga att hantera denna h*****essmaskin. Jag hatar datorer.
                                                                                        Mvh, UE.
Titel: SV: Trångt vid Slussen.
Skrivet av: Mr H skrivet 03 augusti 2016, 21:11:39 PM
Det är en läcker bild men trots att detta är ett bussforum måste jag inflika att för mig är trevagnarståget på linje 16 (närmast i bild) det mest sensationella. Vagn 2 är en B12 av Hägglunds (fyrkantiga) tillverkning och sista släpet skulle kunna var en B11. Jag har aldrig någonsin tidigare sett en av Hägglunds B12:or i trafik på linje 16. De tillhörde nog Råsunda allihopa och B11 har heller aldrig vad jag vet varit placerade söder om staden. Det är alltså ett Råsundatåg i trafik på linje 16 och det lär ha förekommit i högtrafik och sådan kan man nog anse att det är med alla fordon i bild! Men jag har aldrig tidigare sett en Hägglunds-B12 i trafik på linje 16 och då kan jag påstå att jag sett ganska så många bilder på linje 16! B11 och B12 är alltså SS släp typ "två-rum-och-kök".

Mr H
Titel: SV: Trångt vid Slussen.
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 05 augusti 2016, 19:21:59 PM
Kanske vagnsbrist beroende på ombyggnad av B12 till B29 inför introduktion av A29? Fast då borde väl bron i bakgrunden vara längre gången mot färdigställande?
Titel: SV: Trångt vid Slussen.
Skrivet av: Mr H skrivet 06 augusti 2016, 10:33:19 AM
Citat från: Björn Forslund skrivet 05 augusti 2016, 19:21:59 PM
Kanske vagnsbrist beroende på ombyggnad av B12 till B29 inför introduktion av A29? Fast då borde väl bron i bakgrunden vara längre gången mot färdigställande?

Men den här bilden är tagen 1952 och B29 började användas 1955. Det var ju en ganska så enkel ombyggnad ändå som borde kunnat utföras löpande varefter A29 tog över från A11 och A12. Men 1952 ökade väl sydvästtrafiken ganska så explotionsartat i och med förlängningen till Västertorp (när tillkom L.M Ericsson vid Telefonplan?) så fler tåg måste till, kanske från Råsunda. Råsunda körde väl f.ö redan förstärkningståg på linje 17 till Telefonplan/L.M Ericsson vid den här tiden. Söderhallen fanns ju inte ännu och det måste varit ganska så mycket innerstadsvagnar i Brännkyrka också även om gamla Enskede då kunde börja användas mera för innerstadstrafik.Bussar fanns väl knappast alls i Brännkyrka vid den här tiden. På bilden syns även ett som det ser ut sprillans nytt Mustangsläp förmodligen i trafik på linje 10.

Hur är det med begreppet "Doggar"? Kallades trådbussarna F1/F2 också för doggar?

Mr H
Titel: SV: Trångt vid Slussen.
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 07 augusti 2016, 12:11:33 PM
Citat från: Mr H skrivet 06 augusti 2016, 10:33:19 AM
Men den här bilden är tagen 1952 och B29 började användas 1955. Det var ju en ganska så enkel ombyggnad ändå som borde kunnat utföras löpande varefter A29 tog över från A11 och A12. Men 1952 ökade väl sydvästtrafiken ganska så explotionsartat i och med förlängningen till Västertorp (när tillkom L.M Ericsson vid Telefonplan?) så fler tåg måste till, kanske från Råsunda. Råsunda körde väl f.ö redan förstärkningståg på linje 17 till Telefonplan/L.M Ericsson vid den här tiden. Söderhallen fanns ju inte ännu och det måste varit ganska så mycket innerstadsvagnar i Brännkyrka också även om gamla Enskede då kunde börja användas mera för innerstadstrafik.Bussar fanns väl knappast alls i Brännkyrka vid den här tiden. På bilden syns även ett som det ser ut sprillans nytt Mustangsläp förmodligen i trafik på linje 10.

Hur är det med begreppet "Doggar"? Kallades trådbussarna F1/F2 också för doggar?



Mr H


Missade att bilden var tagen -52. Trodde det var närmare -55. Märkligt då att man skrotade B17 ungefär i samma veva om trafiken ökade. Antar att de beror på ny bebyggelse i Västertorp o Fruängen.

Vad gäller trådbussarna så var de väl alldeles för tysta. En riktig dogg ska morra o låta också!
Titel: SV: Trångt vid Slussen.
Skrivet av: Mr H skrivet 07 augusti 2016, 14:30:59 PM
Citat från: Björn Forslund skrivet 07 augusti 2016, 12:11:33 PM

Missade att bilden var tagen -52. Trodde det var närmare -55. Märkligt då att man skrotade B17 ungefär i samma veva om trafiken ökade. Antar att de beror på ny bebyggelse i Västertorp o Fruängen.

Vad gäller trådbussarna så var de väl alldeles för tysta. En riktig dogg ska morra o låta också!

Så länge som den inte lyfter på benet så är det OK med mig!

Mr H
Titel: SV: Trångt vid Slussen.
Skrivet av: Gunnar D skrivet 07 augusti 2016, 14:39:30 PM
Citat från: Mr H skrivet 03 augusti 2016, 21:11:39 PM
Det är en läcker bild men trots att detta är ett bussforum måste jag inflika att för mig är trevagnarståget på linje 16 (närmast i bild) det mest sensationella. Vagn 2 är en B12 av Hägglunds (fyrkantiga) tillverkning och sista släpet skulle kunna var en B11. Jag har aldrig någonsin tidigare sett en av Hägglunds B12:or i trafik på linje 16. De tillhörde nog Råsunda allihopa och B11 har heller aldrig vad jag vet varit placerade söder om staden. Det är alltså ett Råsundatåg i trafik på linje 16 och det lär ha förekommit i högtrafik och sådan kan man nog anse att det är med alla fordon i bild! Men jag har aldrig tidigare sett en Hägglunds-B12 i trafik på linje 16 och då kan jag påstå att jag sett ganska så många bilder på linje 16! B11 och B12 är alltså SS släp typ "två-rum-och-kök".

Mr H

Det finns en del bilder på linje 16/17 med B12 Hägglund (H). På bilden från 1952 är nog V3 en B12 och tror inte att det är ett Råsundatåg.
Placeringen av B12/B12H är intressant. Min hypotes är att B12H först fanns i Enskede och att de 1949 kom till Bromma och Brännkyrka. I Bromma fanns de väl till 1952 och i Brännkyrka till 1955. Sedan blev det ju Råsunda.
Jag minns tydligt att jag en morgon åkte linje 16 på favoritplatsen längst bak på V3 och blev så besviken att det inte fanns en djup fönsterkarm att ha armen på. Det var en B12H! Bör ha varit ca 1953.

/Gunnar
Titel: SV: Trångt vid Slussen.
Skrivet av: Mr H skrivet 07 augusti 2016, 14:50:03 PM
Citat från: Gunnar D skrivet 07 augusti 2016, 14:39:30 PM
Det finns en del bilder på linje 16/17 med B12 Hägglund (H). På bilden från 1952 är nog V3 en B12 och tror inte att det är ett Råsundatåg.
Placeringen av B12/B12H är intressant. Min hypotes är att B12H först fanns i Enskede och att de 1949 kom till Bromma och Brännkyrka. I Bromma fanns de väl till 1952 och i Brännkyrka till 1955. Sedan blev det ju Råsunda.
Jag minns tydligt att jag en morgon åkte linje 16 på favoritplatsen längst bak på V3 och blev så besviken att de inte fanns en djup fönsterkarm att ha armen på. Det var en B12H! Bör ha varit ca 1953.

/Gunnar

Fast det där är lurigt! Många trodde länge att H20 stog i Hammarby en period för att det fanns bilder på de på linje 71. Långt senare insåg man att 71:an kanske stog i Söderhallen! Kan vara samma med det här. För att man ska kunna dra de slutsatserna måste man ju veta var tågen kommer ifrån. Råsunda körde ju extratåg på linje 17 till Telefonplan och kanske det var så att de körde på linje 16 också. Man kan nog dra slutsatsen av att det är högtrafik när det är V3-tåg och det var ju just då Råsunda körde också i andra områden. Har du minnen av B12H även i V2-tåg i sydväst? Finns det några bilder som visar B12H inne i Brännkyrkahallen?

Mr H
Titel: SV: Trångt vid Slussen.
Skrivet av: Gunnar D skrivet 07 augusti 2016, 16:42:38 PM
(http://i601.photobucket.com/albums/tt93/GunnarD_photo/B12Smt1952HS_zps2cupc5s6.jpg)

Citat från: Mr H skrivet 07 augusti 2016, 14:50:03 PM
Fast det där är lurigt! Många trodde länge att H20 stog i Hammarby en period för att det fanns bilder på de på linje 71. Långt senare insåg man att 71:an kanske stog i Söderhallen! Kan vara samma med det här. För att man ska kunna dra de slutsatserna måste man ju veta var tågen kommer ifrån. Råsunda körde ju extratåg på linje 17 till Telefonplan och kanske det var så att de körde på linje 16 också. Man kan nog dra slutsatsen av att det är högtrafik när det är V3-tåg och det var ju just då Råsunda körde också i andra områden. Har du minnen av B12H även i V2-tåg i sydväst? Finns det några bilder som visar B12H inne i Brännkyrkahallen?

Mr H

När jag rannsakar mitt minne så vet jag ju inte att det var en morgon och att det var en V3. Kan ha varit en annan tidpunkt och ett tvåvagnståg även om det är mindre troligt.
Nåväl, vykortsbilden ovan ska enligt uppgift vara från 1952 och här ses en B12H som V2 på linje 17 och även intressanta bussar.

Mvh Gunnar
Titel: SV: Trångt vid Slussen.
Skrivet av: BengaB40 skrivet 07 augusti 2016, 17:28:44 PM
Hej! Helt underbart tidstypiskt vykortsmotiv! Fartyget under avgång är en "styckegodsare", tillhörigt det brittiska rederiet Ellerman Wilson Line, som samseglade med Stockholms Rederi AB Svea under flera decennier på linjen Hull-Stockholm & v.v. Mycket godis i gatutrafiken också!  Hälsn. BengaB40
Titel: SV: Trångt vid Slussen.
Skrivet av: Mr H skrivet 07 augusti 2016, 17:47:20 PM
Citat från: Gunnar D skrivet 07 augusti 2016, 16:42:38 PM
(http://i601.photobucket.com/albums/tt93/GunnarD_photo/B12Smt1952HS_zps2cupc5s6.jpg)

När jag rannsakar mitt minne så vet jag ju inte att det var en morgon och att det var en V3. Kan ha varit en annan tidpunkt och ett tvåvagnståg även om det är mindre troligt.
Nåväl, vykortsbilden ovan ska enligt uppgift vara från 1952 och här ses en B12H som V2 på linje 17 och även intressanta bussar.

Mvh Gunnar

...och ett intressant tågsätt A27+B25 förmodligen på linje 4. Ja det talar ju för att B12H varit placerade i Brännkyrka. Vad jag fått höra så har ju aldrig B11 varit placerade i Brännkyrka men ändå har jag sett bilder på B11 på linje 16, faktiskt bl.a en nyrevad vid Slussen i precis samma vinkel som den första "superbilden". Vad det gäller den bilden så har jag fått höra att det skulle kunna vara ett Råsundatåg på linje 16.Men jag vet inte, saker och ting kan ju vara utlånade också.

Mvh
Mr H
Titel: SV: Trångt vid Slussen.
Skrivet av: Gunnar D skrivet 07 augusti 2016, 18:51:46 PM
Citat från: Mr H skrivet 07 augusti 2016, 17:47:20 PM
...och ett intressant tågsätt A27+B25 förmodligen på linje 4. Ja det talar ju för att B12H varit placerade i Brännkyrka. Vad jag fått höra så har ju aldrig B11 varit placerade i Brännkyrka men ändå har jag sett bilder på B11 på linje 16, faktiskt bl.a en nyrevad vid Slussen i precis samma vinkel som den första "superbilden". Vad det gäller den bilden så har jag fått höra att det skulle kunna vara ett Råsundatåg på linje 16.Men jag vet inte, saker och ting kan ju vara utlånade också.

Mvh
Mr H

Det skulle kunnat vara ett Råsundatåg på den bilden. Går det att visa bilden här?
Vad gäller placering av B11(B22) i sydväst kan jag idag inte utesluta det. 1940 verkar ett mindre antal varit placerade i Jakobsdal och även runt 1955 kan ett antal ha funnits i Brännkyrka och förmodligen då orsakat av ombyggnaden av B12 till B29. Fast det sistnämnda kanske mer ses som utlåning?

/Gunnar
Titel: SV: Trångt vid Slussen.
Skrivet av: Mr H skrivet 08 augusti 2016, 09:54:53 AM
Citat från: Gunnar D skrivet 07 augusti 2016, 18:51:46 PM
Det skulle kunnat vara ett Råsundatåg på den bilden. Går det att visa bilden här?
Vad gäller placering av B11(B22) i sydväst kan jag idag inte utesluta det. 1940 verkar ett mindre antal varit placerade i Jakobsdal och även runt 1955 kan ett antal ha funnits i Brännkyrka och förmodligen då orsakat av ombyggnaden av B12 till B29. Fast det sistnämnda kanske mer ses som utlåning?

/Gunnar

Tyvärr så såg jag bilden på nätet men minns inte var! Men jag ska göra efterforskningar så får vi se vad det kan ge!

Mvh
Mr H
Titel: SV: Trångt vid Slussen.
Skrivet av: Kaj skrivet 09 augusti 2016, 02:22:17 AM
Citat från: Mr H skrivet 03 augusti 2016, 13:04:40 PM
Jag tycker mig se två "doggar" på bilden. Närmast i bild och näst sist i den långa busskön längre bak i bilden. Anatar att trådbussen F1/F2 inte kallades för "doggar", en sådan ingår ju också i busskön.

Mr H

Undrar om det finns några F1 eller F2 på bilden. Trådbussarna är väl alla F3. Den närmaste kan väl tänkas gå på linje 98 till Gröndal.

Vestis
Titel: SV: Trångt vid Slussen.
Skrivet av: Kaj skrivet 09 augusti 2016, 02:29:33 AM
Citat från: Mr H skrivet 02 augusti 2016, 21:40:54 PM
En och annan av bussarna går säkert på linje 79 Brunkebergstorg-Hammarby! Linje 79 trafikerades i 90 sek.trafik (!) i högtrafik. Räknade ut en gång  att det krävs minst 30 turer för en sådan insats. Om man då tänker på att man körde med tvåmans Höghus H15 och H16 så krävde det alltså en personalresurs på minst 60 personer, reserver, trafikledare etc exkluderat!!! Imponerande, 60 personer på en busslinje!

Mr H

Kul med uppgifter om 79:an. Jag är själv uppvuxen i Hammarbyhöjden och det var aldrig tal om tidtabeller. Det var bara att gå ned till hållplatsen så kom det ganska snart en buss. Det vore kul om någon kan bidra med mera uppgifter och bilder om och från Hammarbyhöjden och Björkhagen. Klar försämring när 79:an ersattes av tunnelbanan och man fick gå till Gullmarsplan i stället för Hammarbybacken.
Vestis
Titel: SV: Trångt vid Slussen.
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 09 augusti 2016, 10:30:11 AM
Citat från: Kaj skrivet 09 augusti 2016, 02:22:17 AM
Undrar om det finns några F1 eller F2 på bilden. Trådbussarna är väl alla F3. Den närmaste kan väl tänkas gå på linje 98 till Gröndal.

Vestis

På bilden ovan med Katarinahissen i bakgrunden verkar det vara en F1 eller F2 alldeles bakom semitrailerbilen. Skillnaden var att F2 var vänsterstyrda, lite svårt att se på bilden.
Titel: SV: Trångt vid Slussen.
Skrivet av: Mr H skrivet 09 augusti 2016, 10:45:00 AM
Citat från: Kaj skrivet 09 augusti 2016, 02:29:33 AM
Kul med uppgifter om 79:an. Jag är själv uppvuxen i Hammarbyhöjden och det var aldrig tal om tidtabeller. Det var bara att gå ned till hållplatsen så kom det ganska snart en buss. Det vore kul om någon kan bidra med mera uppgifter och bilder om och från Hammarbyhöjden och Björkhagen. Klar försämring när 79:an ersattes av tunnelbanan och man fick gå till Gullmarsplan i stället för Hammarbybacken.
Vestis

Efter midnatt så lugnade de ner sig lite med turtätheten....och gick ner till 10-minuterstrafik!

:D

Mr H
Titel: SV: Trångt vid Slussen.
Skrivet av: Gunnar D skrivet 09 augusti 2016, 15:38:36 PM
Citat från: Björn Forslund skrivet 09 augusti 2016, 10:30:11 AM
På bilden ovan med Katarinahissen i bakgrunden verkar det vara en F1 eller F2 alldeles bakom semitrailerbilen. Skillnaden var att F2 var vänsterstyrda, lite svårt att se på bilden.

Troligen är det väl en F2 då F1 var destinerade till linje 96 efter dödsolyckan i nov 1948.

/Gunnar
Titel: SV: Trångt vid Slussen.
Skrivet av: Gunnar D skrivet 09 augusti 2016, 20:49:58 PM
Citat från: Mr H skrivet 08 augusti 2016, 09:54:53 AM
Tyvärr så såg jag bilden på nätet men minns inte var! Men jag ska göra efterforskningar så får vi se vad det kan ge!

Mvh
Mr H

Är det denna bild du menar som väl även var uppsatt vid Slussen för några år sedan?

http://sparvagsmuseet.sl.se/databas/vy-over-sodermalmstorg-tidigt-71227/

/Gunnar
Titel: SV: Trångt vid Slussen.
Skrivet av: Mr H skrivet 09 augusti 2016, 22:09:23 PM
Citat från: Gunnar D skrivet 09 augusti 2016, 20:49:58 PM
Är det denna bild du menar som väl även var uppsatt vid Slussen för några år sedan?

http://sparvagsmuseet.sl.se/databas/vy-over-sodermalmstorg-tidigt-71227/

/Gunnar

Nej den har jag aldrig sett förut MEN det skulle faktiskt kunna vara taget samtidigt med samma tågsätt! Samma vinkel som den första bilden i den här diskussionen. Tåget står på inje 16:s avg.spår och V3:an som är en B11 är nyrevad. Precis som tåget här alltså men jag har svårt att se på bilden här om det är en B11 eller B12.

Mr H
Titel: SV: Trångt vid Slussen.
Skrivet av: Gunnar D skrivet 10 augusti 2016, 13:33:40 PM
(http://i601.photobucket.com/albums/tt93/GunnarD_photo/B12Smt1952HSKungalistanWeb_zpstzbiuqv8.jpg)

Citat från: Mr H skrivet 09 augusti 2016, 22:09:23 PM
Nej den har jag aldrig sett förut MEN det skulle faktiskt kunna vara taget samtidigt med samma tågsätt! Samma vinkel som den första bilden i den här diskussionen. Tåget står på inje 16:s avg.spår och V3:an som är en B11 är nyrevad. Precis som tåget här alltså men jag har svårt att se på bilden här om det är en B11 eller B12.

Mr H

Ok, bra om du hittar bilden med klart synlig B11. Spännande!
Tills dess här en bild med B12H på linje 16 också från 1952 som den jag redan visat. Förmodligen tagna vid samma tillfälle. Även H16 och F3 tycks kunna ses på den.

Mvh Gunnar