Jag har inga bilder på inredningen i SJs Solna-capitoler, vilken färg hade stolarna på säten och var väggarna gröna som SS-capitolerna?
Om någon har minnesbilder eller möjligen färgbild, vore det intressant.
/LYR
Går det bra med minnesbilder i färg... :), om än lite diffusa..?
Solna-Capitolerna med pys-Wilson var gröna invändigt, i Järnspetten gick inredningen i brunt om jag inte minns alldeles galet...och det har ju hänt ibland... ::)...
/ M v h Walle
Tack WalleW, men eftersom jag har bott i södra delen av Stockholm, så har jag aldrig åkt med dessa Solna-Capitoler och inte heller lärt mig skillnaden på olika typ av växellådor - men de påverkade kanske inte interiörens färgsättning.
/LYR
Järnspetten var Capitoler typ C75 och alltså några år yngre än C70:orna. De tidiga CF:arna från samma tid hade också brunt i inredningen så det är inte omöjligt att Walle minns rätt. Den som säkert vet är Uffe Ess'en
CF-arna vid SJ hade brunt fram vid förarplatsen plus motorhuven, övrig inredningskulör liksom järnspetten (C75
från -59) var ljust gråaktig med gröna säten/soffor. Soffor i 32- och 34-serien för Landsortstrfiken (dörrar 1-1-0).
Separata säten vid tätotstrafiken (dörrar 1-2-0), det sistnämda gällde även 36-vagnarna (CF-66) som blev 4003-
4112 efter högerombyggnad.
Capitolernas säten hade mörkgrön galon och 2-ekrad Sc.V-ratt. 2755 hade samma tokmöblering som SL H22,
men byggdes om --64 till " normalutförande" fast med dubbla stolsrader på vänster sida (som 2732, 2740-2746
och 2791-2800, lev. ett år senare jämte eftersläntraren 2732 och 2755.
Mvh, UE.
Tack för all info!
Jag har nu också i uppförstoring studerat en bild fotograferad av Gunnar D, på en SJ/Solna-Capitol linje 112 i den sista SJ-orange lackeringen,
där de gröna stolarna skymtar, särskilt ryggstöden längst bak i bussen.
/LYR
Citat från: LYR skrivet 02 augusti 2016, 07:34:18 AM
Tack för all info!
Jag har nu också i uppförstoring studerat en bild fotograferad av Gunnar D, på en SJ/Solna-Capitol linje 112 i den sista SJ-orange lackeringen,
där de gröna stolarna skymtar, särskilt ryggstöden längst bak i bussen.
/LYR
Nu blev det plötsligt väldigt spännande...åtminstone för mig... :)
En orange SJ/Solna-Capitol på linje 112 )verkar skumt...(bus-skyltad ?) Fanns det över huvud taget SJ/Solna-Capitoler i orange ? T o m Raketerna var ju helgula när de kom nya...
Jag associerar genast linje 112 till SS Metropoler, och möjligen Capitoler, i SS´ varmröda färg, de hade väl också gröna stolar..?
Uffe E m fl kan säkert bringa klarhet i detta...också... :D
/ M v h Walle
Citat från: WalleW skrivet 02 augusti 2016, 16:29:58 PM
Nu blev det plötsligt väldigt spännande...åtminstone för mig... :)
En orange SJ/Solna-Capitol på linje 112 )verkar skumt...(bus-skyltad ?) Fanns det över huvud taget SJ/Solna-Capitoler i orange ? T o m Raketerna var ju helgula när de kom nya...
Jag associerar genast linje 112 till SS Metropoler, och möjligen Capitoler, i SS´ varmröda färg, de hade väl också gröna stolar..?
Uffe E m fl kan säkert bringa klarhet i detta...också... :D
/ M v h Walle
SJ:s Capitoler hann få den nya färgen innan Dagen H, det finns flera bilder på sådana, så det är inget skumt med det. SJ hade hyrt in sig i Brommahallen så kontakterna fanns, vet inte om de var kvar där vid bildens tidpunkt dock.
SJ-Capitolerna hyrdes in av SL under år 1967 och gick i trafik på Brommalinjerna inför dagen H.
Mr H
Citat från: Björn Forslund skrivet 02 augusti 2016, 21:12:59 PM
SJ:s Capitoler hann få den nya färgen innan Dagen H, det finns flera bilder på sådana, så det är inget skumt med det. SJ hade hyrt in sig i Brommahallen så kontakterna fanns, vet inte om de var kvar där vid bildens tidpunkt dock.
Citat från: Mr H skrivet 02 augusti 2016, 21:32:27 PM
SJ-Capitolerna hyrdes in av SL under år 1967 och gick i trafik på Brommalinjerna inför dagen H.
Mr H
Tack för info!
Då fanns det, som allra oftast, en naturlig förklaring på detta också :). Var dessa C75 Järnspett, tro..?
Jag kan ändå inte påminna mig att någonsin ha sett en SJ-orange Capitol trots den geografiska närheten till Bromma, tillgång till farsans Taunus från maj -66 samt, i samma veva, en tjej på Riksbyvägen nära Brommaplan...
/ M v h Walle
Järnspetten, C75, hade den nya fronten med samma vindruta som CF. De hamnade på Björknäs o i Södertälje. SJ sålde dem till Wallenbergs bolag.
Du kollade nog för mycket på tjejer o missade bussarna vid den tiden ;D
Vill bara påpeka att de först levererade raketerna (dec-61) var de enda ljusgula (3207-3212) men fick under
-62 den nya färgsättningen. beträffande höghusen så är samtliga H15 på bilden takförstärkta. Evad gäller doggarna så var samtliga Volvo borta, såväl H11 som H12 och H13. Den sistnämda typen var springvagn och slopades -52 tätt följd av H12.
Mvh, UE.
Citat från: Björn Forslund skrivet 02 augusti 2016, 23:17:27 PM
Järnspetten, C75, hade den nya fronten med samma vindruta som CF. De hamnade på Björknäs o i Södertälje. SJ sålde dem till Wallenbergs bolag.
Du kollade nog för mycket på tjejer o missade bussarna vid den tiden ;D
Ja, jag får väl erkänna att mitt största fokus vid den aktuella tiden var riktat mot andra rundade former...även dessa med "snibb"... :)
/ M v h Walle
Hej! Som WalleW skrev tidigare finns naturliga förklaringar på det mesta hur man uppfattar det här med design i livets olika tidsfaser och skeenden! Och tack Uffe E för dina alltid pålitliga fakta både i fråga om SJ- Capitoler/Raketer samt SS- "doggarna"! Även om jag understundom också hatar datorer, är det ju suveränt att snabbt kunna bli rättad, som i fallet med slopandet av Volvo B50/52:orna! :) Hälsn. BengaB40
Hur är det med uttrycket "Volvo-Capitol" d.v.s det som uppfattas som Volvos svar på Scanias Capitoler. SJ:s Raketer etc.?
Att uttrycket använts inom SJ tycker jag mig ha förstått på bl.a Uffe E men numera kallas ju även SS H20 i vissa forum för "Volvo-Capitoler".Men jag kan inte påminna mig att jag hört "då det begav sig" någon på SS använda det uttrycket om H20, kanske någon som kommer från SJ då? SS H20 som "Volvo-Capitol" är nog en efterkonstruktion. SS H20 var illa omtyckta av SS-personalen, var försvinnande få i relation till Scaniaflottan, och personal som råkade ut för de önskade nog att de skulle varit helt försvunna. De stog väl avställda vissa somrar på 60-talet, alla eller enstaka vagnar, men fick en renässans sommaren 1967 i samband med bussbristen inför dagen H. Förutom de "klassiska" linjerna 59 och 73, och ströturer på andra linjer, fick de då trafikera den nyare linjen 31 mellan Östermalmstorg och Frihamnen.
Mr H
Citat från: Mr H skrivet 06 augusti 2016, 10:46:43 AM
Hur är det med uttrycket "Volvo-Capitol" d.v.s det som uppfattas som Volvos svar på Scanias Capitoler. SJ:s Raketer etc.?
Att uttrycket använts inom SJ tycker jag mig ha förstått på bl.a Uffe E men numera kallas ju även SS H20 i vissa forum för "Volvo-Capitoler".Men jag kan inte påminna mig att jag hört "då det begav sig" någon på SS använda det uttrycket om H20, kanske någon som kommer från SJ då?
Mr H
SJ´s "Volvo-Capitol", eller "Tvätt-bräda" som den tydligen också kallades, var på tapeten här på forumet i höstas. Vi hade några hemma i Solna/Sumpan, men om de fanns hos SS eller andra bolag vet jag inte. Jag vidarebefordrar frågan till våra experter inom området... :)
http://www.omnibuss.se/forum/index.php/topic,66809.0.html
/ M v h Walle
Citat från: Mr H skrivet 06 augusti 2016, 10:46:43 AM
Hur är det med uttrycket "Volvo-Capitol" d.v.s det som uppfattas som Volvos svar på Scanias Capitoler. SJ:s Raketer etc.?
Att uttrycket använts inom SJ tycker jag mig ha förstått på bl.a Uffe E men numera kallas ju även SS H20 i vissa forum för "Volvo-Capitoler".Men jag kan inte påminna mig att jag hört "då det begav sig" någon på SS använda det uttrycket om H20, kanske någon som kommer från SJ då? SS H20 som "Volvo-Capitol" är nog en efterkonstruktion. SS H20 var illa omtyckta av SS-personalen, var försvinnande få i relation till Scaniaflottan, och personal som råkade ut för de önskade nog att de skulle varit helt försvunna. De stog väl avställda vissa somrar på 60-talet, alla eller enstaka vagnar, men fick en renässans sommaren 1967 i samband med bussbristen inför dagen H. Förutom de "klassiska" linjerna 59 och 73, och ströturer på andra linjer, fick de då trafikera den nyare linjen 31 mellan Östermalmstorg och Frihamnen.
Mr H
Känner att jag kanske är medskyldig till att felaktigt ge H20 epitetet Volvo-Capitol.
Tror det var i en fb-grupp det visades en H20-bild och flera skrev att "det där är en Capitol" som jag försökte rätta till det med att det var Volvos motsvarighet. Men som sagt Volvo-Capitolerna fanns hos SJ och inte hos SS.
Hej! Eftersom jag upplevde både ScV-Capitolerna och Volvo B657:orna vid introduktionen 1955-56 i Stockholmstrafiken som passagerare, tycker jag inte det är konstigt att även de sistnämnda kallades för Capitoler av gemene man/kvinna, "morbror Ruben och faster Agda" som fullständigt gav f...n i om det det var ett ScV- eller Volvo-emblem i fronten! Bakmotor eller mittmotor saknade också betydelse! Hade bussen en gul snibb i fronten och den då fantastiska nyheten med tänkande dörrar, där man skulle ställa sig på första fotsteget för att bli utsläppt på trottoaren så var det en Capitol, punkt slut! :) Själv var jag inte så noga med benämningen "Capitol" då, men förstår nu 60 år senare att det var stöld att använda namnet i Volvo-sammanhang. Fick nästan glädjefnatt när jag första gången fick se och åka i en H20, som visserligen senare fick öknamnet "Åbäke" av chaufförerna. Motorljudet och den vackra ratten var skillnaden! Hälsn. BengaB40
Citat från: BengaB40 skrivet 06 augusti 2016, 21:08:32 PM
Hej! Eftersom jag upplevde både ScV-Capitolerna och Volvo B657:orna vid introduktionen 1955-56 i Stockholmstrafiken som passagerare, tycker jag inte det är konstigt att även de sistnämnda kallades för Capitoler av gemene man/kvinna, "morbror Ruben och faster Agda" som fullständigt gav f...n i om det det var ett ScV- eller Volvo-emblem i fronten! Bakmotor eller mittmotor saknade också betydelse! Hade bussen en gul snibb i fronten och den då fantastiska nyheten med tänkande dörrar, där man skulle ställa sig på första fotsteget för att bli utsläppt på trottoaren så var det en Capitol, punkt slut! :) Själv var jag inte så noga med benämningen "Capitol" då, men förstår nu 60 år senare att det var stöld att använda namnet i Volvo-sammanhang. Fick nästan glädjefnatt när jag första gången fick se och åka i en H20, som visserligen senare fick öknamnet "Åbäke" av chaufförerna. Motorljudet och den vackra ratten var skillnaden! Hälsn. BengaB40
Gemene man/kvinna använde nog inte ens ordet Capitol om bussarna. Begreppet "Volvo-Capitol" var nog endast det lite småspydiga öknamnet som förarna vid SJ använde då de tyckte att Volvo gjort ett försök att matcha Capitolen. Vad förarna vid SS kallade H20 vet jag inte, men det var säkert något betydligt mindre smickrande......
Hej Björn! Men tänk vad en medelålders stockholmare då fått uppleva som passagerare av olika varianter sedan förra sekelskiftet! De, i denna kategori, som jag umgicks med berättade mer än gärna om allt det nya sämre med Metropol och Capitolbussarna, som enmansbetjäning, ryckig gång, för få sittplatser och ingen plattform bak dessutom. Metropol eller Capitol var det säkert inte många som kunde skilja på, men båda namnen lärde man sig rätt snabbt, blev mer eller mindre skällsbegrepp i diskussionerna om den stockholmska kollektivtrafiken! Min minnesbild i alla fall! :) Hälsn. BengaB40
Citat från: BengaB40 skrivet 06 augusti 2016, 21:08:32 PM
Hej! Eftersom jag upplevde både ScV-Capitolerna och Volvo B657:orna vid introduktionen 1955-56 i Stockholmstrafiken som passagerare, tycker jag inte det är konstigt att även de sistnämnda kallades för Capitoler av gemene man/kvinna, "morbror Ruben och faster Agda" som fullständigt gav f...n i om det det var ett ScV- eller Volvo-emblem i fronten! Bakmotor eller mittmotor saknade också betydelse! Hade bussen en gul snibb i fronten och den då fantastiska nyheten med tänkande dörrar, där man skulle ställa sig på första fotsteget för att bli utsläppt på trottoaren så var det en Capitol, punkt slut! :) Själv var jag inte så noga med benämningen "Capitol" då, men förstår nu 60 år senare att det var stöld att använda namnet i Volvo-sammanhang. Fick nästan glädjefnatt när jag första gången fick se och åka i en H20, som visserligen senare fick öknamnet "Åbäke" av chaufförerna. Motorljudet och den vackra ratten var skillnaden! Hälsn. BengaB40
"Volvo Åbäke" har jag också ett minne av att SS-personalen kallade H20. Men ställde man sig inte på första fotsteget på H20 också för att bli avsläppt även om dörrarna var fotocellmanövrerade? Jag har dessutom ett minne av att det unikt nog för fotocellmanörering var separata öppningar för utgångsdörrarna d.v.s en fotocelldel för varje dörrdel. Kul med H20 var att konduktörsplatserna fanns kvar ända till slutet men jag har ett minne av att vid inte helt fullvuxen ålder så var det det ganska svårt att se ut genom de högt placerade fönstren. Däremot satt man som en kung i Scaniornas baksäten speciellt kalla vinterdagar på den mysigt varma motorn!
Mr H
Hej Mr H! Hittade en presentation av SS's Volvo B657 i tidskriften RATTEN. Rubrik: "Volvo-buss med tänkande dörrar". Bussens "tankeverksamhet" är koncentrerad till dörrarna, som dirigeras av fotoceller. Anordningens ljusstråle bryts och dörren öppnas när passageraren stiger ned på första fotsteget. Dörrarna kan ej öppnas under gång, men då passagerarna ringer för avstigning utlöses en anordning som medför att de öppnas för för första avstigande så snart bussen stannat. De står sedan öppna så länge folk passerar fotocellerna och bussen kan inte köra förrän de stängts automatiskt." Ringning för avstigning och att gå ner till första fotsteget skapade mycket förvirring under denna genialiska uppfinnings begynnelse minns jag! Hälsn. BengaB40
Citat från: BengaB40 skrivet 07 augusti 2016, 17:14:01 PM
Hej Mr H! Hittade en presentation av SS's Volvo B657 i tidskriften RATTEN. Rubrik: "Volvo-buss med tänkande dörrar". Bussens "tankeverksamhet" är koncentrerad till dörrarna, som dirigeras av fotoceller. Anordningens ljusstråle bryts och dörren öppnas när passageraren stiger ned på första fotsteget. Dörrarna kan ej öppnas under gång, men då passagerarna ringer för avstigning utlöses en anordning som medför att de öppnas för för första avstigande så snart bussen stannat. De står sedan öppna så länge folk passerar fotocellerna och bussen kan inte köra förrän de stängts automatiskt." Ringning för avstigning och att gå ner till första fotsteget skapade mycket förvirring under denna genialiska uppfinnings begynnelse minns jag! Hälsn. BengaB40
Hej BengaB40!
Jag demonterade en sådan där utrustning på en av de två H20 som skrotades efter dagen H (skrotades sannolikt som reservdelar till de båda bokbussarna.) Fotocellerna var delade med en fotocellvägg mellan de båda dörrfilerna. Hägglunds stog som tillverkare till utrustningen och jag lyckades även få ritningar till fotocellerna från dem.
Ja det var en brytningstid förstås för resenärerna när allt detta infördes. Fanns ju skäl säkert till att förse H15 med jättetexten "INGÅNG BAK" på vänster framflygel (se Gregersbild i inspel i H15 i väntan). Dessa förvandlades ju f.ö med hjälp av tvättarna till pappersmassa med tiden på bussarna.
Mvh
Mr H
Överlag mycket trevliga och lärorika inlägg i denna tråd för en halv-amatör som jag :)...
Jag förundras ofta över allt engagemang och all historisk kunskap som många av aktörerna på forumet sitter inne med.
I sammanhanget ska inte den mest negativa tolkningen göras av uttrycket "sitter inne"...
/ M v h Walle