Hej! I den ambitiösa Säfflelistan som nu finns tillgänglig ingår SJ 1317, regnummer T 231 Scania-Vabis B15/D402 1947, chassinummer 87392. Jag har en kopia av SJ-listan sammanställd av Lars Ericson men där fattas en sida, just där den här bussen skulle vara. I en annan SJ-förteckning går serien fram till en bit över 1200, sedan kommer SJ 1316, därefter ett längre uppehåll i serien. Är det någon som har koll på de här SJ-fordonen? Jag tycker det förefaller märkligt att SJ skulle ha köpt en enda Säfflekarosserad buss om det inte varit för prov. Eller om de varit flera, jag saknar ju uppgifter.
SJ 1317 kom som ny till SJ och inregistrerades den 12 mars 1948 efter besiktning i Örebro 11 mars 1948. Den hade 32 sittplatser och tog dessutom 7 stående. Bussen som följer, 1318, var en Volvo LV128 DSB 1947 med ASJ-kaross. T 232, chassinr 125-9385, första besiktning i Linköping 25 februari 1948.
Mvh
Jan G
1316 var också en B15/Säffle. Kan de här tre bussarna(1316-1318) varit sådana som beställts av privata köpare men som backat ur alternativt sålt verksamheten till SJ? Alla tre verkar ha köpts via lokala bilhandlare.
Hej och tack för allt intresse av tidig Säffleproduktion!
Vi har SJ 1316 som en B16 i listan. Vad är rätt? B15 eller B16?
mvh gt
Jag har 1316 noterad som Scania-Vabis B15/Säffle från 1947, 1317 som Scania-Vabis B15 utan uppgift om karosstillverkare från 1948 och slutligen 1318 som en Volvo Lv128 från 1948. Alla tre anges som övertagna.
/Bengt
Hej
Vad skiljer Scania B15 från B16?
Fanns båda chassityperna?
mvh gt
Hej !
Båda chassietyperna fanns, skillnaden var axelavståndet !
En notering jag hittade så ska både 1316 och 1317 tagits över från privata åkare.
1316 slopades 64-01-31 och 1317 58-03-19.
Mvh Peter Ö
Citat från: Peter Öden skrivet 20 juli 2016, 08:49:51 AM
Hej !
Båda chassietyperna fanns, skillnaden var axelavståndet !
En notering jag hittade så ska både 1316 och 1317 tagits över från privata åkare.
1316 slopades 64-01-31 och 1317 58-03-19.
Mvh Peter Ö
Även i min lista finns noteringen att 1316-1318 övertogs från privata ägare men i praktiken kom dom nya till SJ precis som Jan G skriver i första inlägget.
Hej alla
Då återstår frågan om vilka chassin som 1316 och 1317 hade?
Hade båda B15 eller hade 1316 B16?
mvh gt
Citat från: Göran skrivet 20 juli 2016, 11:11:40 AM
Hej alla
Då återstår frågan om vilka chassin som 1316 och 1317 hade?
Hade båda B15 eller hade 1316 B16?
mvh gt
1316 = B16
1317 = B15
Det ska vara det korrekta m h t axelavstånden
Hej Alla
Då är det utrett - tack alla som hjälpt till med att bringa klarhet
mvh gt
Roligt att läsa detta och tack för uppgifterna. Kan det således vara fastslaget att SJ 1316 och 1317 hade Säfflekaross. Har någon den av mig tidigare efterfrågade förteckningen över SJ bussar, där brukar det anges vem bussarna övertagits ifrån. Eller var det sån rusning efter bussar vid den här tiden att det handlades med kontrakt?
Mvh Jan G
Hej! Kul att de här bussarna var på tapeten! Ett minne dök upp av Volvon 1318,som var den sista existerande bensin-bussen hos SJ-Örebro. Den gick oftast till Nora, samma väg i utfarten som bussen till Garphyttan över Frösvidal med avgång Örebro 1605 och kördes av en populär och skojfrisk chaufför vid förnamn Birger. Vi skolungar satt i baksätet i bussen framför och Birger spelade pajas vid 1318:s ratt, medan vi satt uppradade och skrattade hej vilt. Lättade upp humöret efter en tuff skoldag i Örebro! Hälsn. BengaB40