Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Hasse L skrivet 14 juli 2016, 09:28:27 AM

Titel: Fyra bilder vecka 28 (SL)
Skrivet av: Hasse L skrivet 14 juli 2016, 09:28:27 AM
Keolis 3790 på nya bron från Kvarnholmen till centrala Nacka. I bakgrunden till höger syns f.d. Manillaskolan på Djurgården.
(http://i754.photobucket.com/albums/xx185/RML2553/Bussar/3790402Svindersviksbron-B_zpsbi52wuai.jpg)


Stockholms Spårvägars 5002 förstärker spårvagnstrafiken efter tisdagens allsångsövningar på Skansen.
(http://i754.photobucket.com/albums/xx185/RML2553/Bussar/50027Nmt-B_zpszzslpobx.jpg)


Keolis 3796 - en av sex nyligen ommålade Omnilinker i Värmdötrafiken.
(http://i754.photobucket.com/albums/xx185/RML2553/Bussar/3796474Slu-B_zpsw4vr7sfh.jpg)


Keolis 7152 svänger från Slussplan ut på Skeppsbron. Hela östra Slussenområdet finns nu bakom plank.
(http://i754.photobucket.com/albums/xx185/RML2553/Bussar/715276Slp-B_zpsydn8bh48.jpg)
Titel: SV: Fyra bilder vecka 28 (SL)
Skrivet av: Henke skrivet 14 juli 2016, 10:06:51 AM
Mycket trevliga bilder. Verkar vara lungt med trafik på nya kvarnholmsbron.  Men det är ju semestertider nu.  Har kört nya linjesträckningen några få gånger,  och inte mycket folk på bussarna heller. Gott om tid är det på linjen iaf. Nackdel att man lossar och lastar vid samma stolpe  vid Nacka forum. Ofta man måste tidsreglera där, och man vill kanske inte alltid ha in resenärer i bussen 5-10 minuter innan avgång. Öppnar man inte så står de och stirrar och knackar på dörren...
Titel: SV: Fyra bilder vecka 28 (SL)
Skrivet av: Ulf Berlin skrivet 14 juli 2016, 12:27:59 PM
Verkligen bra skyltning på Arriva 7768
och SS 5002:)/Ulf
Titel: SV: Fyra bilder vecka 28 (SL)
Skrivet av: Fredde skrivet 14 juli 2016, 15:56:58 PM
Citat från: Ulf Berlin skrivet 14 juli 2016, 12:27:59 PM
Verkligen bra skyltning på Arriva 7768
och SS 5002:)/Ulf

Dock försvinner inte Saltsjö-Duvnäs när bussen har passerat där, oavsett riktning.
Titel: SV: Fyra bilder vecka 28 (SL)
Skrivet av: Lars_L skrivet 15 juli 2016, 07:08:42 AM
Citat från: Henke skrivet 14 juli 2016, 10:06:51 AM
Mycket trevliga bilder. Verkar vara lungt med trafik på nya kvarnholmsbron.  Men det är ju semestertider nu.  Har kört nya linjesträckningen några få gånger,  och inte mycket folk på bussarna heller. Gott om tid är det på linjen iaf. Nackdel att man lossar och lastar vid samma stolpe  vid Nacka forum. Ofta man måste tidsreglera där, och man vill kanske inte alltid ha in resenärer i bussen 5-10 minuter innan avgång. Öppnar man inte så står de och stirrar och knackar på dörren...

Fast i regel är det väl lagt som spetsvändning - är väl nästan bara om du har tommat dit som det blir regleringstid. Jag har aldrig sett någon lossa vid påstigningshållplatsen, det gör man väl lättast vid Stadshuset i riktning mot Nacka Forum?  Däremot saknas ju en riktig uppställningshållplats, men vilket ju inte ska behövas när det är spetsvändning, om än det givetvis blir problem om man av andra skäl måste tidsreglera där.

Sedan kan man väl konstatera att det här med vändslinga är något som verkar försvunnit alltmer de senaste åren. Det är väl nästan alltid så numera att vändning förväntas ske via en rondell och att tidsreglering får ske vid ordinarie hållplatser...Inte alls bra, men tycks ha blivit standard nuförtiden.

Så många resande till Nacka lär väl dock linjen aldrig får - men det är ju ändå vettigt att man förlängt den dit.  Skolelever lär det väl bli en del förstås och en del shoppingresor, men det är ju få som jobbar åt Nackahållet till. För bilister blir det väl på sin höjd en genväg för att komma ut på södra länken.



Titel: SV: Fyra bilder vecka 28 (SL)
Skrivet av: Fredde skrivet 15 juli 2016, 07:19:24 AM
Citat från: Lars_L skrivet 15 juli 2016, 07:08:42 AM
Fast i regel är det väl lagt som spetsvändning - är väl nästan bara om du har tommat dit som det blir regleringstid. Jag har aldrig sett någon lossa vid påstigningshållplatsen, det gör man väl lättast vid Stadshuset i riktning mot Nacka Forum?  Däremot saknas ju en riktig uppställningshållplats, men vilket ju inte ska behövas när det är spetsvändning, om än det givetvis blir problem om man av andra skäl måste tidsreglera där.

Sedan kan man väl konstatera att det här med vändslinga är något som verkar försvunnit alltmer de senaste åren. Det är väl nästan alltid så numera att vändning förväntas ske via en rondell och att tidsreglering får ske vid ordinarie hållplatser...Inte alls bra, men tycks ha blivit standard nuförtiden.

Så många resande till Nacka lär väl dock linjen aldrig får - men det är ju ändå vettigt att man förlängt den dit.  Skolelever lär det väl bli en del förstås och en del shoppingresor, men det är ju få som jobbar åt Nackahållet till. För bilister blir det väl på sin höjd en genväg för att komma ut på södra länken.

Det kommer bli ännu bättre för bilisterna när på- och avfarterna byggs där linje 402 idag kör under Värmdöleden. Det kommer med all sannolikhet bli verklighet när T-banan byggs och nuvarande på och avfarter vid Nacka Trafikplats stängs.
Titel: SV: Fyra bilder vecka 28 (SL)
Skrivet av: Mikael T Nilsson skrivet 15 juli 2016, 13:55:49 PM
Tack för mycket trevliga bilder! Hur många Volvo B9S har Spårvägen?
Titel: SV: Fyra bilder vecka 28 (SL)
Skrivet av: Peter Rost skrivet 15 juli 2016, 15:28:57 PM
Fem: 5000-5004.

//Peter
Titel: SV: Fyra bilder vecka 28 (SL)
Skrivet av: Frippe Fribas skrivet 15 juli 2016, 21:40:30 PM
Samtliga fem började sin karriär hos Busslink (http://www.svenskbusshistoria.se/asp/search/owner/?id=%7B87B0EA83-BBEB-498C-8B44-3724F25E3D87%7D), senare Keolis innan de via Volvo hamnade hos Spårvägen.
Bussarna bemannas om jag förstått saken rätt av Stockholms spårvägars egna förare, dvs samma förare kan både få köra spårvagn och buss.
Titel: SV: Fyra bilder vecka 28 (SL)
Skrivet av: igel skrivet 15 juli 2016, 22:05:27 PM
Citat från: Henke skrivet 14 juli 2016, 10:06:51 AM
Nackdel att man lossar och lastar vid samma stolpe  vid Nacka forum. Ofta man måste tidsreglera där, och man vill kanske inte alltid ha in resenärer i bussen 5-10 minuter innan avgång. Öppnar man inte så står de och stirrar och knackar på dörren...
Om du inte har paus eller rast, borde det väl inte vara ett problem att släppa på resenärerna 5-10min innan avgång. (Kan förstå det nattetid, att man inte vill ha folk sittande alt förlänge som upplever att ingenting händer när bussen står still).
Titel: SV: Fyra bilder vecka 28 (SL)
Skrivet av: Robert Brink skrivet 17 juli 2016, 10:48:06 AM
Förstår inte heller problemet med att lasta lite tidigt, har man en inlagd riktig paus, så självklart vill man ha sin paus. Men att släppa på resenärerna lite tidigt stör inte mig, jag kan fortsätta lyssna på radio, surfa eller läsa en bok. Sen ibland på framför allt helgkvällar, kanske det är berusade som man inte vill ha in för tidigt förstås...

Väldigt fina bilder som vanligt!

När det gäller resandemängden efter Kvarnholmen till Nacka Forum, så blir jag ändå förvånad att folk åker linjen hela vägen från Slussen! Hoppas det bara är för att dom är nyfikna! För när folk är tillbaka från semestrarna så är 402:an hårt belastad i rusningen och behöver inte folk som har andra alternativ att resa med. Vid Slussen så skyltas 402:an upp felaktigt med endast "Nacka Forum", borde stå som på bussarna "Nacka Forum via Kvarnholmen".
På bussarna försvinner texten"via Kvarholmen" när bussen kommit dit efter hpl Mjölnarvägen. :)

//R
Titel: SV: Fyra bilder vecka 28 (SL)
Skrivet av: Mikael T Nilsson skrivet 17 juli 2016, 11:09:54 AM
Citat från: Peter Rost skrivet 15 juli 2016, 15:28:57 PM
Fem: 5000-5004.

//Peter

Tack för uppgiften! Minns att jag sett några uppställda hos Spårvägen vid AGA tidigare i år.

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 15 juli 2016, 21:40:30 PM
Samtliga fem började sin karriär hos Busslink (http://www.svenskbusshistoria.se/asp/search/owner/?id=%7B87B0EA83-BBEB-498C-8B44-3724F25E3D87%7D), senare Keolis innan de via Volvo hamnade hos Spårvägen.
Bussarna bemannas om jag förstått saken rätt av Stockholms spårvägars egna förare, dvs samma förare kan både få köra spårvagn och buss.

Tack för dessa uppgifter!
Titel: SV: Fyra bilder vecka 28 (SL)
Skrivet av: jocke skrivet 17 juli 2016, 14:28:45 PM
Är det mjölnarvägen som anslutits med vikdalsvägen eller vart exakt är bron placerad?
Titel: SV: Fyra bilder vecka 28 (SL)
Skrivet av: Nico skrivet 17 juli 2016, 18:27:27 PM
Citat från: igel skrivet 15 juli 2016, 22:05:27 PM
Om du inte har paus eller rast, borde det väl inte vara ett problem att släppa på resenärerna 5-10min innan avgång. (Kan förstå det nattetid, att man inte vill ha folk sittande alt förlänge som upplever att ingenting händer när bussen står still).

Citat från: Robert Brink skrivet 17 juli 2016, 10:48:06 AM
Förstår inte heller problemet med att lasta lite tidigt, har man en inlagd riktig paus, så självklart vill man ha sin paus. Men att släppa på resenärerna lite tidigt stör inte mig, jag kan fortsätta lyssna på radio, surfa eller läsa en bok. Sen ibland på framför allt helgkvällar, kanske det är berusade som man inte vill ha in för tidigt förstås...

Då det konstigt nog inte verkar finnas någon terminalkarta för området på SL.se (Nacka Forum och Nacka stadshus borde väl egentligen ha en gemensam?!) så vet jag inte riktigt var påstigningshållplatsen för 402 är belägen. Den lilla terminalen som dock finns vid Nacka Forum är ju ganska trång så det är nog förståeligt att det kan bli problem att tidsreglera i området. Sedan kan det visst bli problem med tidsreglering. Är det flera linjer som ska använda samma hållplats så kan man ju knappast rulla fram 5-10 minuter tidigare.

Att släppa på resenärerna för tidigt är inte heller sällan en orsak till både inställda/försenade turer såväl som att det kan ge upphov till diverse interna såväl som externa klagomål. Vintertid ska man helst ha belysning och värmefläktar på, sommartid AC och motsvarande. Har man detta påslaget så drar man lätt ur batterierna (speciellt på en äldre vagn) om man står med avstängd motor. Att stå med motorn på tomgång i 5-10 minuter är inte heller speciellt smart av andra orsaker... så nej, att åka fram och lasta tidigare har ofta sina begränsningar...
Titel: SV: Fyra bilder vecka 28 (SL)
Skrivet av: Ulf Berlin skrivet 17 juli 2016, 19:33:19 PM
Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 17 juli 2016, 11:09:54 AM
Tack för uppgiften! Minns att jag sett några uppställda hos Spårvägen vid AGA tidigare i år.

Tack för dessa uppgifter!
Detta är deras"normala"hemvist./Ulf
Titel: SV: Fyra bilder vecka 28 (SL)
Skrivet av: Fredde skrivet 17 juli 2016, 20:26:41 PM
Citat från: jocke skrivet 17 juli 2016, 14:28:45 PM
Är det mjölnarvägen som anslutits med vikdalsvägen eller vart exakt är bron placerad?

På denna karta ser man hur vägen är dragen: http://www.openstreetmap.org/#map=14/59.3126/18.1522 (http://www.openstreetmap.org/#map=14/59.3126/18.1522)

Hållplatsen är belägen mellan Griffelvägen och Skvaltans väg, på Forum-sidan.
Titel: SV: Fyra bilder vecka 28 (SL)
Skrivet av: Robert Brink skrivet 18 juli 2016, 11:58:30 AM
Nu är 402:an ensam på sin hållplats vid Nacka Forum ännu så länge, så något problem med trängsel är det inte!

När det gäller köra fram lite tidigt, så pratar vi inte om så mycket mer än 5-8 minuter, och det ska alla bussar klara år 2016 utan att få batteritorsk! Dessutom kan man ganska ofta se sina kollegor stå med belysning på även utan passagerare i bussen i väntan på att köra fram, så då drar man ändå ut batteriet om det skulle vara problemet.
Våra MAN i SÖH går även ner i ett lägre belysningsläge om man har full belysning på när motorn stängs av, dom modeller som har AC så stängs även den av eftersom bussen går ner i sparläge tills man aktiverar tändningen igen.

Ett annat lyft för kollegorna i Nacka/Värmdö med förlängningen är ju att slippa trängseln när man skulle vända uppe vid hpl Tre Kronor vid Kvarnholmen, var ju relativt ofta man tyvärr körde fast där uppe.

//R
Titel: SV: Fyra bilder vecka 28 (SL)
Skrivet av: Nico skrivet 19 juli 2016, 19:20:03 PM
Citat från: Robert Brink skrivet 18 juli 2016, 11:58:30 AMNär det gäller köra fram lite tidigt, så pratar vi inte om så mycket mer än 5-8 minuter, och det ska alla bussar klara år 2016 utan att få batteritorsk! Dessutom kan man ganska ofta se sina kollegor stå med belysning på även utan passagerare i bussen i väntan på att köra fram, så då drar man ändå ut batteriet om det skulle vara problemet.
Våra MAN i SÖH går även ner i ett lägre belysningsläge om man har full belysning på när motorn stängs av, dom modeller som har AC så stängs även den av eftersom bussen går ner i sparläge tills man aktiverar tändningen igen.

Alla bussar är inte purunga och har därmed inte alltid batterier i toppskick. Det senare är dessutom något som slits hårt och fort. Alla bussar har inte heller automatisk dimning av belysningen när motorn stängs av. Just detta med att man drar ur batterierna är (i alla fall enligt min erfarenhet som trafikledare) tyvärr en ganska vanligt förekommande realitet när man tittar på orsaker till inställd/försenad trafik. 5-8 minuter är sedan en ganska lång tid i vissa sammanhang.

Det finns normalt en lasttid och den bör respekteras av flera orsaker. En ytterligare aspekt på detta är t.ex. vad man ger resenärerna för uppfattning. Visserligen kanske det fungerar att rulla fram tidigare vid just 402:s hpl. vid Nacka Forum. Det är dock inte alltid det fungerar på samma vis överallt, men det inser sällan resenären som istället tycker att det är dålig service när föraren i Nacka F kunde köra fram tidigare, men kollegan på en annan linje (vid t.ex. Gullmarsplan eller Spånga station) inte gör på samma vis.
Titel: SV: Fyra bilder vecka 28 (SL)
Skrivet av: Ersa skrivet 19 juli 2016, 20:02:02 PM
Citat från: Nico skrivet 19 juli 2016, 19:20:03 PM
Alla bussar är inte purunga och har därmed inte alltid batterier i toppskick. Det senare är dessutom något som slits hårt och fort. Alla bussar har inte heller automatisk dimning av belysningen när motorn stängs av. Just detta med att man drar ur batterierna är (i alla fall enligt min erfarenhet som trafikledare) tyvärr en ganska vanligt förekommande realitet när man tittar på orsaker till inställd/försenad trafik. 5-8 minuter är sedan en ganska lång tid i vissa sammanhang.

Det finns normalt en lasttid och den bör respekteras av flera orsaker. En ytterligare aspekt på detta är t.ex. vad man ger resenärerna för uppfattning. Visserligen kanske det fungerar att rulla fram tidigare vid just 402:s hpl. vid Nacka Forum. Det är dock inte alltid det fungerar på samma vis överallt, men det inser sällan resenären som istället tycker att det är dålig service när föraren i Nacka F kunde köra fram tidigare, men kollegan på en annan linje (vid t.ex. Gullmarsplan eller Spånga station) inte gör på samma vis.

Det beror ju även på hur bussen är konstruerad från fabrik. Många nyare bussar (2014-15 års modell) drar enligt min erfarenhet mycket mer ström än äldre (2012 års modell). Att glömma huvudströmbrytaren på när man tvättar eller tankar en nyare buss, kan innebära att den helt enkelt inte startar då tvättprogrammet i tvätthallen är klart efter 4-5 minuter. Även om tändningen och varenda invändig och utvändig lampa har varit nedsläckt under tiden. Då blir det att dra in batterikärran med NATO-kablar in i tvätthallen.
Detta är verkligen jättekul i samband med funktionen nyare bussar har att de själva stänger av motorerna om tomgångskörning skett i mer än 3 minuter. Men efter att motorn stängts av fortsätter huvudström, tändning, fläktar, halvljuset och alla ut- och invändiga lampor att vara påslagna. :o

Jag tänkte ett tag ange en viss tillverkare här... men låter nog bli, då detta tenderar att reta upp de forumdeltagare som älskar detta märke. ;)
Titel: SV: Fyra bilder vecka 28 (SL)
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 19 juli 2016, 20:07:09 PM
Citat från: Ersa skrivet 19 juli 2016, 20:02:02 PM
Det beror ju även på hur bussen är konstruerad från fabrik. Många nyare bussar (2014-15 års modell) drar enligt min erfarenhet mycket mer ström än äldre (2012 års modell). Att glömma huvudströmbrytaren på när man tvättar eller tankar en nyare buss, kan innebära att den helt enkelt inte startar då tvättprogrammet i tvätthallen är klart efter 4-5 minuter. Även om tändningen och varenda invändig och utvändig lampa har varit nedsläckt under tiden. Då blir det att dra in batterikärran med NATO-kablar in i tvätthallen.
Detta är verkligen jättekul i samband med funktionen nyare bussar har att de själva stänger av motorerna om tomgångskörning skett i mer än 3 minuter. Men efter att motorn stängts av fortsätter huvudström, tändning, fläktar, halvljuset och alla ut- och invändiga lampor att vara påslagna. :o

Jag tänkte ett tag ange en viss tillverkare här... men låter nog bli, då detta tenderar att reta upp de forumdeltagare som älskar detta märke. ;)

Jaha ja, automatisk motoravstängning finns ju även på MB/Setra från 2012, efter ca 15 minuter så stannar motorn och all utrustning stängs av (till skillnad från det fabrikat du avsåg) finessen är väl inte så där jättebra, vid felsökning och vid ac kontroll får man lätta p-bromsen så går motorn i oändlighet.
Titel: SV: Fyra bilder vecka 28 (SL)
Skrivet av: Bussmicke skrivet 22 juli 2016, 18:29:51 PM
7156 är röd nu,  fick den på bild idag.
Titel: SV: Fyra bilder vecka 28 (SL)
Skrivet av: Hasse L skrivet 23 juli 2016, 19:41:41 PM
Även 7158 kan ses röd. Kanske räcker det med de fyra 7155-58 för att täcka upp 76:ans längre körväg på Södermalm när vintertidtabellen drar igång. Fem med 7154 förresten, som ju målades om tidigare i år.
(http://i754.photobucket.com/albums/xx185/RML2553/Bussar/715876Strandv-B_zpsgv8qc4ni.jpg)
Titel: SV: Fyra bilder vecka 28 (SL)
Skrivet av: Bussmicke skrivet 24 juli 2016, 08:20:01 AM
Så 7158 är ommålad också, tack då håller jag utkik nästa gång jag kommer.